francouzský antropolog a sociolog; představitel francouzské *rasové ideologie, jehož myšlenky v mnohém předznamenaly program nacionálního socialismu (*nacismus); Jean Colombat jej označil za „francouzského učitele Adolfa *Hitlera“. Georges Vacher de Lapouge, pocházející ze staré aristokratické rodiny, vystudoval medicínu a práva a působil několik let jako prokurátor. Po obeznámení se s dílem Charlese *Darwina, Ernsta *Haeckela a Francise *Galtona studoval s Paulem *Topinardem u Paula *Brocy v ľÉcole d’anthropologie. Vacher de Lapouge byl zakladatelem tzv. //*antroposociologie//, spočívající v pokusu „aplikovat závěry biologie v sociálních vědách“. Pracoval na *univerzitách v Montpellier, Rennes a Poitiers jako knihovník, což pokládal za projev perzekuce ze strany státní moci. Neoficiální přednášky //(courses libres)//, které pronesl v Montpellier (známé jako //Leçons de Montpellier//, které navštěvoval například Paul Valéry), byly publikovány v //Revue d’anthropologie// a později uveřejněny jako samostatné knihy //Les sélections sociales// (Sociální selekce, 1896) a //ĽAryen: Son rôle social// (Árijec: Jeho sociální role, 1899); pozornost vzbudila pojednání //Les Lois fondamentales de l’Anthroposociologie// (Základní zákony antroposociologie, 1897) a //Race et milieu sociale// (Rasa a sociální prostředí, 1909). *Rasu vymezil Vacher de Lapouge jako biologickou entitu vybavenou dědičnými dispozicemi a specifickou psychickou konfigurací; jedinec proto nemůže ani prostřednictvím výchovy uniknout svému rasovému *údělu. Lidstvo dělil na vyšší (*nordickou) a nižší rasu; rozvoj společnosti nastává až tehdy, když vedoucí místo obsadí vyšší rasa. *Příroda nepředstavovala v Lapougeově systému model pro *vysvětlení průběhu reálných společenských procesů, ale normativní vzor určený pro ideální společnost řízenou důslednou rasovou politikou. *Osvícenství, *Velkou francouzskou revoluci a modernitu označil za projev historického triumfu „otrocké“ *brachykranní rasy nad „panskou“ rasou *dolichokranní. Hlavní tragédie moderní civilizace spočívala podle jeho *názoru v převaze sociální *selekce nad *přirozeným výběrem, která způsobila šíření nižších brachykranních populací a degeneraci západní společnosti. Vacher de Lapouge se jakožto člen //Parti ouvrier français// (Francouzské dělnické strany) hlásil k *socialismu, *marxismu*kolektivismu; jeho syntéza Darwina s *Marxem byla kritikou liberálně demokratických proudů vzešlých z Francouzské revoluce. Ve Francii se antroposociologie setkala s rozhodným odporem francouzského sociologa Émila *Durkheima a jeho žáků; v zahraničí však zaznamenala výrazný ohlas. Německý císař Vilém II. považoval Vachera de Lapouge za „jediného velkého Francouze“ současnosti. Vacher de Lapouge korespondoval s předním nacistickým rasovým teoretikem Hansem *Güntherem; v roce 1921 jej přijal v Bílém domě americký prezident Warren Harding. Pravděpodobně ne náhodou to bylo v době, kdy byly ve Spojených státech amerických uváděny v život rozsáhlé eugenické programy. Za *druhé světové války založil vichystický režim //Institut d’Anthroposociologie// (Antroposociologický ústav), jehož ředitelem se stal Lapougeův syn Claude Vacher de Lapouge. Pierre Lavale nařídil roku 1940 zřídit komisi, jež měla posoudit možnost uplatnění eugenických tezí antroposociologie v praxi.$Velmi znepokojivá je Lapougeova předpověď z roku 1887: „Střetnutí ras se právě nyní chystá propuknout uvnitř národů a mezi národy, a nezbývá, než se tázat, zda ideje *bratrství*rovnosti lidí nejsou proti přírodě. (…) Jsem přesvědčen, že v příštím století se lidé budou zabíjet po milionech kvůli rozdílu jednoho nebo dvou stupňů lebečního indexu. Lidé budou identifikováni prostřednictvím tohoto znaku, který nahradil biblický šibolet a lingvistické pouto, … a poslední sentimentalisté uzří nejmasovější vyhlazování“ (Vacher de Lapouge, //L’Aryen: Son rôle social//, Paris, 1899, str. VII). (Ivo T. Budil)