dánský říšský antikvář, archeolog, muzeolog a lékař; profesor kodaňské *univerzity. Významně zasáhl do několika oborů včetně *medicíny (jeho jméno nesou //*ossa Wormiana//), je považován za zakladatele skandinávské *archeologie – autor monumentálního šestisvazkového díla //Danicorum monumentorum libri sex// (Šest knih o dánských památkách, 1643).$Na příkladu Wormova přístupu lze přiblížit práci archeologů a sběratelů tehdejší doby. Worm vyhledával styky s cestovateli, námořními kapitány i statkáři a psal svým přátelům a známým, aby obohacovali jeho „kabinet přírodnin volně dle vlastního uvážení při jakékoli příležitosti“. A když nebylo vyhnutí, sáhl i ke krajní možnosti – k výměně předmětu za předmět. Tímto způsobem narůstá jeho muzeum do takové šíře, že se stalo jedním z nejpřitažlivějších míst v Kodani. Jak vypadalo, víme z ilustrace v knize //Museum Wormium//, což je imponující Wormův katalog, který vyšel bezprostředně po jeho smrti. Dává nahlédnout do expozice, která je typickou ukázkou tehdejšího pojetí: *artefakty (především antické) i přírodní objekty (bizarní kostry, vycpaná exotická zvířata) vystupují ve „svorné pospolitosti“ a nejdůležitějším hlediskem pro jejich vystavení je raritní povaha, vzácnost a osobní *vkus majitele. Ale na druhé straně metody použité v úpravě muzea mají svou vlastní logiku. Například obecné označení „kámen“ se vyskytuje u všech druhů kamenů, včetně „hromových klínů“ (//cerauniae//, „související s bleskem“; řecky: //keraunos//, „hrom“), jak se tehdy často označovaly pravěké kamenné *sekery. Ve Wormově katalogu jsou tyto artefakty popisovány: „Cerauniae jsou nazývány takto proto, že se věří, že spadly na zem v blesku. Jsou různých tvarů, někdy klínových, někdy vypadají jako kladivo nebo sekera, a uprostřed mají otvor. O jejich původ se vedou spory. Někteří odmítají mínění, že jsou to meteority, a vycházejí přitom z jejich podoby se železnými nástroji. To je vede k *názoru, že jsou to opravdu takové nástroje, přeměněné v kámen. Na druhé straně spolehliví svědkové tvrdí, že viděli takové kameny na tom místě, kam – do domu nebo stromu apod. – udeřil blesk.“ Myšlenkově se toto spojení mohlo vytvořit možná i proto, že byly považovány za symboly hromobití, například podle *analogie se symboly blesku v ruce Diově (*Zeus), jež byly *atributem jeho hromovládné moci. (Jaroslav Malina)