součást některých náboženských *rituálů, která má formu výpovědi o vlastních špatných činech a *vinách, v *křesťanství vyznání *hříchů *Bohu. Samotný *akt zpovědi je ale předkřesťanského původu, byl rozšířen v některých *starověkých, zejména mysterijních *kultech jako součást očisty uchazeče o *zasvěcení před zasvěcením. Zpověď nemá ani novozákonní kořeny, z *Ježíšových výroků lze odvodit nanejvýš to, že člověk se má omluvit tomu, komu ublížil, a má odpouštět tomu, kdo se provinil vůči němu.$Instituce osobní zpovědi *knězi (tzv. ušní nebo privátní zpověď //ad auriculam//) vznikla až s mocenským rozmachem *římskokatolické církve a s upevňováním její všestranné moci nad *člověkem. Povinnost alespoň jednou ročně podstoupit zpověď u osoby k tomu určené, tj. zpovědníka, stanovil teprve 4. lateránský *koncil roku 1215. Dostaví-li se kajícník ke zpovědi, musí vypovědět, jakých přečinů se dopustil (rovněž dělení hříchů na nedbalostní a tzv. smrtelné má předkřesťanský mysterijní původ), dále projeví účinnou lítost, dá najevo záměr polepšit se a napravit své hříchy, načež mu zpovědník udělí rozhřešení (*absoluci), případně určí, jaký církevní trest má podstoupit (*pokání). V dalších *církvích má zpověď odlišný průběh, vždy se však jedná zásadně o rozeznání vlastního hříšného jednání, jeho veřejné nebo soukromé doznání, projev lítosti, nápravu svých skutků a rozhřešení. Zhruba od 9. století se v latinské i ortodoxní církvi počítá zpověď k sedmi svátostem (*tajina); v římskokatolické církvi byly přesný průběh a možnosti zpovědi stanoveny na tridentském koncilu (1545–1564) a až druhý vatikánský koncil (1962–1965) se v rámci snah o reformu *liturgie pokusil vrátit zpovědi její původní svátostný charakter smíření se sebou samým, s ostatními členy církve a s Bohem; proto bývá zpověď označována též za svátost smíření. (Břetislav Horyna)