#
Když v přemítání, opřen o koště, seznal antický Augiáš,
že dnešní svět vysoce překonává jeho zaneřáděný chlév,
připadal si jako průkopník {{moderního|term_desc/moderna.html|pp}} lidství, ne-li mesiáš.
#Vysvětlivky
Augiáš (nebo Augeiás, -eia), král v Élidě; účastnil se výpravy Argonautů. Byl bohatý stády, v jeho zanedbaném chlévě bylo tři tisíce dobytčat. Král Eurystheus uložil hrdinovi Hérakleovi jako šestou práci (z dvanácti, které musel podle sudby splnit), aby za jeden den vyčistil tento tak zaneřáděný chlév („chlév Augiášův“). Héraklés se nabídl Augiášovi, že za odměnu jedné desetiny dobytka chlév vyčistí. Augiáš svolil, neboť nevěřil, že by to bylo možné. Héraklés svedl peloponnéské řeky Alfeios a Péneios do chléva, hnůj vyplavil a úkol splnil. Augiáš však odmítl dát Hérakleovi odměnu a vyhnal ho i se svým synem Fýleem, který rozsoudil při ve prospěch Héraklea. Později se Héraklés vrátil, válčil s Augiášem, zabil ho a za krále dosadil jeho syna. Výraz „Augiášův chlév“ (případně vyčistit Augiášův chlév) se stal symbolem úděsného, nezvladatelného nepořádku (případně jeho odstranění), a to i v přeneseném významu.
Daumier, Honoré (26. 2. 1808, Marseille, Francie – 10. 2. 1879, Valmondois, Francie), francouzský malíř, grafik, sochař, karikaturista; zakladatel novodobé politické a společenské karikatury; předchůdce {{moderního|term_desc/moderna.html|pp}} {{realismu|term_desc/realismus.html|pp}}. Od počátku tvorby se Daumier soustředil hlavně na lidskou postavu, zasazenou do běžného prostředí; mistrně, jen pomocí několika tahů dokázal vystihnout psychiku člověka a přesvědčivě vyjádřit jeho morální a etické ustrojení. Se stejnou brilancí zvládal i {{sochařské|term_desc/socharstvi.html|pp}} {{umění|term_desc/umeni.html|pp}}. Začínal hlavně politickými kresbami, od roku 1832 spolupracoval s časopisem La Caricature, v němž publikoval {{litografie|term_desc/litografie.html|pp}} Masky, později přispíval do časopisu Le Charivari. Glosoval v nich politický život ve Francii (někdy skrytě na tématech z mytologie a historie) a kritizoval zejména royalisty a samotného krále, za což byl šest měsíců vězněn. Od poloviny 40. let se věnoval převážně malbě, která svou lineárností vycházela z jeho kreslířského mistrovství (Rodina na barikádě), jindy převažovala modelace jen základních objemů (Pradlena). Maloval i obrazy na témata La Fontainových bajek (Zloděj a osel) i výjevy z každodenního života (Břemeno, Hráči šachů, Zápasníci).
mesiáš (z hebrejštiny: mašijah, „pomazaný“), 1. ve Starém zákoně král, jenž byl při korunovaci pomazáván olejem; 2. později bylo toto slovo užíváno ve významu vykupitele, kterého Bůh sešle na svět, aby jeho prostřednictvím svět spasil. Podle křesťanství je mesiáš Ježíš Kristus, který sestoupí na svět ještě podruhé; slovo Kristus je z řeckého Christos, „Pomazaný“. Judaismus očekává příchod mesiáše v budoucnosti.
#Honoré Daumier, Augiášův chlév (Les Écuries d’Augias), série Histoire Ancienne, periodikum Le Charivari, 25. září 1842, {{litografie|term_desc/litografie.html|pp}}, Los Angeles County Museum of Art, USA.
${img{images/daumier.jpg}{alone}}$