#

Nemůže ani spát, musí pořád psát:

slova, slova, slova, i ta Hamletova,

slovo od slova, znova, znova a znova.

#

Dnes dospěl do vrcholného bodu:

in aqua scribere – píše snad i na vodu z vodovodu.

#

Jak zastavit grafomana a typomana, aby psát nebylo mu milo?

Jedině tak, když nebudeme číst jeho nekonečné dílo!

#

Vysvětlivky

grafomanie (z řečtiny: grafein, „psát, kreslit, rýt“ a maníā, „šílenost, zuřivost, nadšení“), porucha jednání charakterizovaná chorobným sklonem k psavosti, vyskytující se u určitých psychických chorob. Postižení píší o čemkoli (o svém životě, každodenních prožitcích, touhách, fantaziích) a kdekoli (po papírech, stěnách i po vlastním těle). Svých písemných děl si zpravidla považují a usilují o jejich publikování (typomanie)

in aqua scribere (z latiny), psát na vodu; mluvit do větru (římský básník Gaius Valerius Catullus [asi 87–asi 54], Carmina [„Písně“; někdy též „Básně“], kolem roku 70–54 př. n. l.).

Slova, slova, slova…“, ironická (smutná?, vzteklá?, zasněná?) odpověď prince Hamleta na otázku nejvyššího královského komořího Polonia „Co to čtete princi?“, neboť má zřejmě na mysli nikoli knihu, kterou čte, nýbrž plané řeči komořího, směšného svou „psí oddaností“ a chorobnou snahou každému se zalíbit.

Štěpánek, Miroslav (7. 1. 1953, Velké Meziříčí), šperkař, kovotepec a pedagog. Vyučil se v oboru tváření kovů, umělecké řemeslo studoval soukromě; v poslední době pedagogicky působí na Střední škole řemesel v Třebíči. Ve vlastní výtvarné tvorbě je mu nejbližší úsporné a minimalistické tvarosloví {{kubismu|term_desc/kubismus.html|pp}} a {{funkcionalismu|term_desc/funkcionalismus.html|pp}}. Pracuje s nerezovou ocelí v kombinaci s drahými kovy, {{sklem|term_desc/sklo.html|pp}} a kamenem. Často používá horniny a minerály z Českomoravské vrchoviny, protože odrážejí genia loci jeho rodného kraje. Osobitost a výjimečnost jeho {{artefaktů|term_desc/artefakt.html|pp}} umocňuje dokonalé řemeslné zpracování; jeho šperky se vyznačují harmonií a jemným kontrastem dokonale tvarované nosné kovové hmoty a optického detailu. Kámen ve vybroušené i krystalické podobě není pouhým solitérem, ale podílí se svým tvarem a zasazením na konečném vzhledu prstenu, náramku či náhrdelníku. {{Sochařsky|term_desc/socharstvi.html|pp}} pojaté šperky mají důmyslně promyšlený tvar i z hlediska funkčnosti, aniž by slevovaly z výtvarné či řemeslné kvality. Kromě šperků se věnuje návrhům a realizacím kovových prací v architektuře a kovovým předmětům pro prezentaci různých institucí a společností. Štěpánkovo dílo je zastoupeno ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Horácké galerie v Novém Městě na Moravě a v řadě dalších galerií i soukromých sbírek u nás i v zahraničí.

typomanie (z řečtiny: typos, „razicí forma, vzor, model“ a maníā, „šílenost, zuřivost, nadšení“), psychická porucha charakterizovaná touhou po publikování vlastního díla.

#

Miroslav Štěpánek, Grafoman, 2014, měď, mosaz, nerez, ocel, výška 37 cm.

${img{images/stepanek.jpg}{alone}}$