#

Podle buddhismu, křesťanství, islámu atakdál,

snad už není nutno, abych cokoliv ještě přidával,

je peklo či podsvětí úděl lidí, co se za života těžce provinili,

zavrhli boha a zlu se zcela oddali, nepracovali, jenom smilnili.

#

Jak se peklu vyhnout dozajista?

Poradil mi můj vnuk, gymnazista:

Být od kolébky až do hrobu ateista!

#

Vysvětlivky

peklo, podle některých náboženství (buddhismus, křesťanství, islám aj.) věčný (v některých náboženstvích dočasný) úděl lidí, kteří se za života na Zemi zcela oddali zlu a zavrhli Boha; stav duše, respektive vzkříšených lidí, kteří zemřeli v těžkých vinách. Podstatou utrpení je vzdálenost od Boha, který je nejvyšším dobrem. V lidské víře často ustupuje duchovní pojetí pekla představě topografické (místo pod zemí apod.), s {{plastickým|term_desc/plastika.html|pp}} a barvitým líčením pekelných muk, chápaných často jako muka fyzická; v tomto smyslu pojem pekla splývá s pojmem podsvětí.

podsvětí, 1. v náboženstvích starověkého původu bezútěšná podzemní říše mrtvých, ze které není zpravidla návratu; vstup zemřelého do ní je většinou vázán na proceduru posmrtného soudu; 2. přeneseně prostředí společensky deklasovaných, zločineckých živlů, zejména ve velkoměstech.

Signorelli, Luca (Luca d’Egidio di Ventura de’Signorelli, někdy též Luca da Cortona, kolem 1441, Cortona, Itálie – 16. 10. 1523, Cortona, Itálie), italský {{renesanční|term_desc/renesance.html|pp}} malíř. Byl žákem vynikajícího malíře a teoretika {{umění|term_desc/umeni.html|pp}} Piera della Francesky (kolem 1415–1492). Signorelli jako jeden z prvních malířů studoval nahé lidské tělo v pohybu a nabyté znalosti pak promítl do svých dramaticky až {{naturalisticky|term_desc/naturalismus.html|pp}} pojatých obrazů a fresek (Bičování Krista; Madona s dítětem a svatými; Martyrium svatého Šebestiána). Nejpozoruhodnější dílo představuje soubor fresek Poslední soud, které vytvořil pro kapli sv. Brizia v katedrále v Orvietu. Signorelliho dynamické pojetí lidského těla ovlivnilo i Michelangela (1475–1564).

#

Luca Signorelli, Zavrženci, z cyklu Poslední soud, 1499–1505, freska, kaple sv. Brizia v katedrále v Orvietu, Itálie.

${img{images/signorelli.jpg}{alone}}$