Rada Ústavu matematiky a statistiky 24. 10. 2018, 12:00 zasedací místnost Ústavu matematiky a statistiky PřF MU účastni všichni členové, jako hosté J. Koláček a D. Kruml Stručný zápis diskuse. Doktorské studium 1. Doporučení ISAB MU zahrnuje návrh na ustavení „minikomise“ se zahrnutím externího experta pro sledování studia každého jednotlivého studenta. Pro matematiku není úplně vhodné. Stačí nástroje na úrovni garanta specializací a jeho užšího týmu, společně s vnitřní studentskou konferencí sloužící pro prezentace projektů. 2. J. Tůma a B. Maslowski: Na MFF bohužel zůstává doktorské studium rozdrobené po jednotlivých oborech, vidí sjednocení do jednoho programu jako velkou příležitost. Zkušenosti se studentskými prezentacemi/konferencí na MFF mají. Jednak jsou již docela dlouho pořádány týdenní studentské konference pod zkratkou WDS (Week of Doctoral Students), v poslední době V poslední době však ji pořádají sekce samy. Doktorští studenti v 1. ročníku mají prezentaci povinnou. Plní to účel formou povinnosti prezentovat vlastní plán pro výzkum a to způsobem, který by mohl být srozumitelný šířeji. (Zajímavou zkušenost mají na PřF na biologii v Praze. Jednou za rok všechny studenty vyvezou na dva dny mimo Prahu do místa bez mobilního signálu a sítě a všichni studenti musí prezentovat pro celou biologii. Prý to zásadně změnilo průběh studia pozitivním směrem (nemotivovaní studenti odpadají dříve, jiní najdou motivaci novou a mění školitele apod.). 3. K doktorské státní zkoušce: panuje shoda, že termín by měl být flexibilní a měl by být součástí jako milník schvalovaného studijního plánu. 4. Problematika schvalování studijního plánu a výzkumného zaměření. Jde o související, ale do značné míry oddělené, záležitosti. Schválený výzkumný plán odsouhlasený po prvním roce studia může být i dosti formální. Lepší je požadovat skutečný plán výzkumu, který bude možné prezentovat veřejně. Opět lze zahrnout povinnost opožděné nebo opakované prezentace do individuálního studijního plánu. 5. Přijímací řízení: na MFF momentálně praxe, že jediná rozumná možnost, jak uchazeče nepřijmout, vede skrze přijímací zkoušku. Ta tedy v poslední době nebývá formální, zkouší se komisionálně ze tří předmětů u tabule a požadují se znalosti na úrovni magisterských státnic. V principu musí přijmout kohokoliv a teprve po prvním roce přidělují školitele a téma. Nejsou z toho šťastní a rádi by se vrátili k praxi, že si mohou (ale nemusí) vybírat hned při přijímacím řízení důsledně. 6. Podmínky doktorandů: je velmi důležité přimět studenty, aby brali své studium jako svůj hlavní „pracovní úvazek“. Na MFF mají na matematické sekci pro studenty, kteří „čestně prohlásí“, že nebudou jinde pracovat, 18-23 tis. měsíčně formou stipendií. Na ÚMS máme obdobný model, jen kromě přidělených „ÚMS Fellowships“, které pro výjimečné uchazeče zvýší stipendium na 19 tis., dáváme tzv. „týmová stipendia“, která jsou z poloviny na úkor autonomních finančních zdrojů týmů a která jsou zpravidla navyšována postupně dle výkonu v dosavadním studiu. Doporučení vedení: Žádné přímé doporučení nebylo formulováno – diskuse probíhala formou volné rozvahy nad tématem, aniž bychom narazili na nějaké urgentní problémy v aktuálním stavu nebo při přípravě akreditací nových. Propagace, popularizace 1. Na MFF před semestrem jezdí prváci na 2-3 denní turnusy na minikurzy. Mají přednášky a píšou tam „rozřazovací testy“, jejichž výsledkem je doporučení pro některé vstupní kurzy – Albeř (jméno obce, kde má MFF středisko něco jako „stanový tábor“). Dále se dělá přípravný kurz v Praze. Vše je nepovinné. Do Albeře jezdí cca 50%. Vše platí kompletně fakulta. Dělá se „proseminář“ – pomoc slabým studentům. 2. V prvním semestru se MFF hodně tlačí na samostatnou práci studentů. Např. lineární algebra vyžaduje studium předem (ze speciálně připravených skript), přednášky jsou na bázi „odpovědi na otázky položené před přednáškou“. Všude jsou domácí úlohy. Obecně se vyžaduje „aktivní účast na studiu“. 3. Na ÚMS již existuje aktivní skupina, která chystá popularizační aktivity (jádrem jsou L. Přibylová, P. Zemánek, D. Kruml). Účastníme se aktivit iniciovanými děkanátem. Potřebujeme „institucionalizovat“. Na MFF dělají přednášky pro středoškoláky, bývá to cca 6 půldenních programů, na které připravují program na střídačku jednotliví přednášející. Kromě toho existuje na MFF tzv. PRASE. Odezvy od středních škol jsou, že bývá výrazně lepší dopad, když chodí přednášet mladí lidi. 4. Otázka financování takových podpůrných aktivit. Sponzoring formou „klubu partnerů“ by mohl fungovat. Doporučení vedení: převést a rozšířit aktivity na systematickou úroveň a všestranně podpořit.