Organizační řád Ústavu matematiky a statistiky Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Ústav matematiky a statistiky (dále jen „Ústav“) je základní organizační jednotka Přírodovědecké fakulty ve smyslu čl. 21 jejího Statutu (dále jen „Statut“ a „Fakulta“). (2) Činnost Ústavu se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s nadřazenými právními normami. (3) Ústav byl zřízen rozhodnutím Senátu Fakulty ze dne 27.11.2006 s účinností od 1. ledna 2007. (4) Název Ústav matematiky a statistiky nebo jeho anglický ekvivalent Department of Mathematics and Statistics může být použit za názvem Přírodovědecké fakulty pro vnější označení budov a místností, kde Ústav působí, na razítku a všude tam, kde Ústav vystupuje svým jménem nebo jménem Fakulty v rozsahu stanoveném tímto organizačním řádem Ústavu (dále jen „tento řád“). (5) Tento řád vymezuje postavení, práva a povinnosti Ústavu a upravuje v souladu se Statutem a Organizačním řádem Fakulty: a) vnitřní uspořádání Ústavu, b) hospodaření Ústavu ve vztahu k dílčímu rozpočtu Fakulty, c) podíl Ústavu na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí, d) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti Ústavu. (6) Tento řád je závazný pro všechny pracovníky, kteří přísluší k Ústavu. Čl. 2 Organizační struktura Ústavu (1) Ústav se dělí na následující pedagogicko-výzkumná oddělení: a) oddělení algebry a geometrie, b) oddělení aplikované matematiky, c) oddělení didaktiky matematiky, d) oddělení matematické analýzy. (2) Na Ústavu se zřizuje Laboratoř výpočetní techniky. (3) V rámci Ústavu mohou působit dočasné vědecko-výzkumné skupiny. Čl. 3 Činnost a orgány Ústavu (1) Základním posláním Ústavu je podílet se na uskutečňování studijních programů Matematika a Aplikovaná matematika a uskutečňovat vědecko-výzkumnou činnost v matematice a statistice. (2) Orgány Ústavu jsou: ředitel ústavu, rada ústavu, shromáždění pracovníků ústavu (čl. 22 Statutu Fakulty). Čl. 4 Ředitel ústavu (1) Ředitel ústavu je odpovědný zejména za: a) kvalitní personální zajištění výuky ve studijních programech a oborech, na kterých se Ústav podílí, b) vytváření podmínek pro vědecko-výzkumnou činnost pracovníků i studentů Ústavu, c) za každoroční zpracování podkladů pro aktualizaci Dlouhodobého záměru, vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Fakulty, d) zpracování podkladů pro rozdělení finančních fakultních prostředků, e) sledování a podporu kvalifikačního růstu pracovníků Ústavu, f) personální a mzdové záležitosti Ústavu v rozsahu daném mu předpisy Fakulty, g) hospodaření Ústavu. (2) Ředitel jmenuje a odvolává svého statutárního zástupce, který ho zastupuje v době jeho nepřítomnosti, zástupce pro pedagogickou činnost a zástupce pro vědecko-výzkumnou činnost. V případě potřeby může ředitel pověřit výkonem specifických činností další zástupce. O jmenování svých zástupců je ředitel povinen uvědomit děkana Fakulty. (3) Ředitel jmenuje a odvolává vedoucí pedagogicko-výzkumných oddělení a Laboratoře výpočetní techniky (viz čl. 2 tohoto řádu). (4) Ředitel předsedá radě ústavu a má povinnost ji pravidelně informovat především o: a) záležitostech ekonomických a koncepčních, b) záležitostech personálních a mzdových, c) záležitostech souvisejících se zajištěním výuky a vědecko-výzkumné činnosti, d) výroční zprávě o činnosti Ústavu. (5) Ředitel zastupuje Ústav a radu ústavu ve vztahu k Fakultě a je členem Rozšířeného kolegia děkana. Čl. 5 Rada ústavu (1) Rada ústavu je poradním orgánem ředitele. Rada ústavu je jmenována ředitelem a je minimálně 5-ti členná. Jejími členy jsou zástupci ředitele, vedoucí oddělení Ústavu, garanti studijních programů zajišťovaných Ústavem, vedoucí Laboratoře výpočetní techniky, pracovníci, kteří zastupují Ústav v Senátu Fakulty, profesoři v pracovně právním vztahu působící v Ústavu, případně další významné osobnosti s úvazkem větším než 0,5. (2) Ředitel svolává radu ústavu pravidelně, nejméně třikrát za rok. (3) Rada se vyjadřuje ke koncepčním, vědeckým, pedagogickým a provozním záležitostem Ústavu a k návrhům a zprávám, které ředitel postupuje děkanovi Fakulty. (4) Ze zasedání rady ústavu je pořizován zápis přístupný na dokumentovém serveru. Čl. 6 Shromáždění pracovníků ústavu (1) Shromáždění pracovníků ústavu svolává ředitel k projednání závažných otázek týkajících se Ústavu. (2) Ředitel je povinen svolat bezodkladně jednání shromáždění na základě písemné žádosti nejméně 15-ti pracovníků Ústavu. (3) Jednání shromáždění řídí člen Senátu Fakulty, který je pracovníkem Ústavu, případně pracovník Ústavu, zvolený většinou přítomných pracovníků. (4) Shromáždění je usnášeníschopné v případě přítomnosti nejméně 30% svých členů. Usnesení je platné, pokud pro něj hlasovala většina přítomných pracovníků Ústavu. Usnesení je adresováno Senátu nebo děkanovi. (5) O jednání shromáždění se pořizuje zápis, který obsahuje zejména usnesení a údaje o účasti, tento zápis se zveřejňuje a archivuje. Čl. 7 Hospodaření Prostředky na svoji činnost získává Ústav v rámci rozpočtu Masarykovy univerzity a Fakulty, z účelových prostředků, případně z dalších činností neodporujících legislativě MU. Čl. 8 Hodnocení činnosti Ústavu (1) Ředitel jedenkrát za rok předkládá děkanovi Fakulty zprávu o činnosti a hospodaření Ústavu. (2) Zprávu o činnosti Ústavu podle předchozího odstavce projednává Vědecká rada Fakulty. Čl. 9 Závěrečná ustanovení (1) Tento řád schválil podle čl. 21, odst. 3 Statutu Senát Fakulty dne 25. 2. 2008. (2) Tento řád nabývá účinnosti dnem schválení Senátem Fakulty. V Brně dne 25.2.2008 doc. RNDr. Martin Čadek, CSc. doc. RNDr. Milan Gelnar, CSc. předseda Senátu Fakulty děkan prof. RNDr. Jiří Rosický, DrSc. ředitel Ústavu