AKTUALIZACE DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU VZDĚLÁVACÍ A VĚDECKÉ, VÝZKUMNÉ, VÝVOJOVÉ, UMĚLECKÉ A TVŮRČÍ ČINNOSTI PRO OBLAST VYSOKÝCH ŠKOL (Aktualizace dlouhodobého záměru ministerstva pro oblast vysokých škol) PRO R. 2002 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ministerstvo) 1) bude podporovat odpovídající nárůst počtu studentů na vysokých školách tak, aby v r. 2005 mohlo vstoupit do terciárního sektoru 50 % 19leté populace. Naplnění tohoto cíle bude umožněno nárůstem počtu studentů v bakalářských studijních programech. 2) provede úpravy v pravidlech rozdělování dotací na veřejné vysoké školy s cílem: a) zvýšit efektivitu studia ve všech typech studijních programů, zejména ve studijních programech doktorských. Půjde především o nárůst ukazatelů vyjadřujících poměr mezi počty absolventů a počty studentů v jednotlivých studijních programech, jakož i o poměr počtu přijímaných studentů k jejich celkovému počtu, b) lépe postihnout finanční náročnost akreditovaných studijních programů a jejich typů, c) omezit dotaci na vzdělávání studentů, kteří studují déle než je standardní doba studia prodloužená o jeden rok, d) zvýraznit vliv dosažených výsledků ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti, e) zvyšovat dotaci na rozvojové programy s cílem podpořit inovace ve studijních programech, implementaci mezinárodních dohod a deklarací (Boloňská deklarace, komuniké z Pražského summitu ad.). Konkrétní kroky a opatření budou provedena po projednání s reprezentací vysokých škol; 3) podpoří prostřednictvím programu rozvoj učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit v intencích ,,Bílé knihy" za účelem: a) zkvalitnění pedagogických praxí studentů učitelských studijních programů, b) řešení aktuálních problémů regionálního školství vyplývajících z nedostatku kvalifikovaných učitelů, c) změny způsobu studia a obsahu vzdělávacích programů a jejich struktury uskutečňovaných v rámci pregraduálního studia i celoživotního vzdělávání učitelů, d) zkvalitnění a rozšíření přípravy učitelů cizích jazyků; 4) podpoří prostřednictvím rozvojových programů: a) rozvoj bakalářských studijních programů, jako výraz podpory realizace Boloňské deklarace, které umožňují: - odchod do praxe, ale i pokračování v dalším studiu, - vstup do oborově širokého spektra magisterských studijních programů, - prostupnost studia, - modulární stavba studia a uznávání studia nebo jeho části s využitím kreditního systému (ECTS nebo odpovídající jiný kreditní systém), b) vybrané studijní programy reagující na: - požadavky přípravy pracovníků veřejné správy, - otázky řízení a obecné problémy systému vysokého/terciárního vzdělávání, - zájem o studium v kombinované nebo distanční formě, 1 c) projekty celoživotního vzdělávání, které budou: - vytvářet podmínky pro zvyšování odborné a pedagogické úrovně akademických pracovníků umožňující dosažení kvalifikace docenta nebo profesora, - vytvářet podmínky pro zajištění vzdělávání pracovníků státní správy, - podporovat rozvoj univerzit třetího věku zejména za účelem zvýšení životních aktivit seniorů, - zaměřeny na používání nových ICT, d) mezinárodní mobilitu studentů veřejných vysokých škol v rámci: - mezinárodních smluv vládní a resortní povahy, - bilaterálních smluv, popř. formou ,,free movers", e) bakalářské studijní programy garantované veřejnou vysokou školou a uskutečňované na vyšší odborné škole; 5) podpoří prostřednictvím Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) vzdělávací rozvojové programy zaměřené na: a) uplatnění informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání, budování otevřených počítačových laboratoří s nepřetržitým provozem především pro samostatnou práci studentů nad rámec akčního programu ÚSIS, b) projekty na odborné a osobnostní formování studenta v programech připravujících učitele především pro základní a střední školy, c) projekty nových bakalářských studijních programů v souladu s dlouhodobým záměrem vysoké školy a s přípravou jejich akreditace , projekty na podporu praxe studentů bakalářských studijních programů, d) projekty na zvýšení technologické úrovně knihoven vysokých škol a rozvoj poradenských informačních center vysokých škol, e) projekty inovující současné studijní programy s důrazem na snížení podílu přímé výuky, f) samostatnou tvůrčí, vědeckou a uměleckou činnost studentů bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, g) projekty na inovaci a rozvoj laboratoří, ateliérů a pracovišť pro praktickou výuku; 6) zvýší objem dotačních prostředků na stipendia v doktorských studijních programech s cílem stimulovat zájem o získání nejvyšší kvalifikace potřebné pro novou generaci akademických pracovníků vysokých škol, vědců a špičkových odborníků. Navýšení dotace bude vázáno na úspěšnost studentů v jednotlivých konkrétních programech FRVŠ, na hodnocení výsledků státních doktorských zkoušek a na prokázanou efektivitu studia v doktorském studijním programu (poměr přijatých studentů a absolventů); 7) podpoří dofinancování mobility studentů i akademických pracovníků v rámci programů Socrates ­ Erasmus, popř. Leonardo da Vinci a centralizovaných aktivit programu Socrates, popř. Leonardo da Vinci; 8) v rámci procesu vytváření společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání: a) bude věnovat pozornost ve spolupráci s Národní Kanceláří Socrates přijímání zahraničních studentů na studijní pobyty v rámci programu Socrates - Erasmus, včetně možnosti studia v cizím jazyce, b) bude sledovat začlenění mezinárodní spolupráce do kritérií pro akreditaci nových a pro prodloužení akreditace stávajících studijních programů, c) bude věnovat zvýšenou pozornost uznávání studia v zahraničí, jako součásti studia v akreditovaných studijních programech, 2 d) podpoří vznik dalších paralelních studijních programů v cizích jazycích, především v angličtině, které budou alespoň zčásti otevřené i pro české studenty; 9) bude podporovat zapojení vysokých škol do regionálních projektů s dotacemi evropských strukturálních fondů; 10) bude podporovat tvorbu digitálních učebnic a multimediálních vzdělávacích pomůcek. Preferovány budou programy vyvíjené ve spolupráci jednotlivých center distančního vzdělávání či vysokých škol nebo programy s možností celostátního využití; 11) finančně podpoří projekty usnadňující studium zdravotně postižených a jinak handicapovaných občanů; 12) bude podporovat začlenění tematiky výchovy k lidským právům, včetně výchovy k právům dítěte ve studijních programech v oblasti učitelství a pedagogiky; 13) podpoří projekt na zřízení koordinačního a metodického centra pro problematiku multikulturní výchovy, zejména ve vztahu k romské populaci, v pregraduální přípravě učitelů; 14) podpoří pilotní projekty vysokých škol směřující k vytváření možnosti vysokoškolského studia občanů ve výkonu trestu odnětí svobody, jakož i programy celoživotního vzdělávání pro tyto občany; 15) podpoří na vysokých školách, zaměřených na problematiku životního prostředí, zařazení témat o životním prostředí a (trvale) udržitelném rozvoji do všeobecného základu znalostí a témat vedoucích k zajištění zvýšené úrovně environmentálního vzdělávání na vysokých školách v rámci všech studijních programů, podle Akčního plánu Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR; 16) rozhodne o akreditaci studijních programů v následujících oblastech studia: architektura, metalurgie a materiálové inženýrství, vojenská a policejní studia, jaderné a fyzikální inženýrství, doprava, zdravotně sociální studia, přírodní vědy, informatika, aplikované vědy, elektrotechnika, mechatronika, mezioborová inženýrská studia. Rozhodnutí o podpoře ministerstva v jednotlivých bodech bude ovlivněno nárůstem disponibilních finančních prostředků v rozpočtu určeném pro veřejné vysoké školy. V Praze dne 20. dubna 2001 3