Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně Aktualizace na rok 2002 Brno, květen 2002 Projednáno a přijato Vědeckou radou PřF MU na zasedání dne 27.2.2002. Projednáno a schváleno Senátem PřF MU na zasedání dne 13.5.2002. 1. Shrnutí a aktualizace Tento materiál nejprve upřesňuje a dále rozvádí body 1.1--1.4 Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti 1) Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, který navazuje na stejnojmenný dokument 2) Masarykovy univerzity 3) . Zároveň hodnotí a komentuje naplňování priorit stanovených ve výše jmenovaném dokumentu pro rok 2000. Ve druhé části pak stanovuje priority pro rok 2002. 1.1 Vzdělávání Příprava nové akreditace všech studijních programů byla završena na konci roku 2001 a nyní probíhá řízení v komisích AK MŠMT. Všechny materiály byly předloženy v souladu s rozvojovými záměry fakulty. Hlavním rozvojovým záměrem ve vzdělání je tedy zavedení a rozvinutí nové koncepce od podzimního semestru 2002 ve výuce. S tím souvisí racionalizace tvorby rozvrhů tak, aby byla lépe umožněna tvorba individuálních studijních plánů, průběžné vyhodnocování výuky jednotlivých předmětů a využívání návazností na celoživotní vzdělávání. 1.2 Výzkumná a vývojová činnost Na MU se prosazuje koncentrace investičních zdrojů tak, aby byla tvořena centra s celouniverzitní nebo i regionální působností. Vedle Národního centra pro výzkum biomolekul tak na fakultě vznikla Laboratoř pro analýzu proteomu s počáteční investicí asi 12 mil. Kč do přístrojového vybavení, na které se podílela MU, PřF a LF. V letošním roce bude pokračovat vybavování celouniverzitních pracovišť pro mikroskopické metody (vloni nákup mikroskopu atomové síly - asi 4 mil. Kč, mikroskopy pro užití ve výuce - asi 4 mil. Kč). Vcelku se daří zvyšovat autonomii větších řešitelských týmů s účelovými zdroji financování (např. výzkumné záměry) a tento trend bude pokračovat. 1.3 Hospodaření a organizace V loňském roce se zčásti podařilo změnit několikaletou stagnaci ve výši osobních i provozních prostředků z dotačních zdrojů (růst o 13,45%) a celkově fakulta zaznamenala viditelný nárůst 19,37%. Zejména došlo ke výšení příjmů jednotlivých pracovníků v průměru o 13,63%, z toho u dotačních zdrojů o 8,18%. V letošním roce je očekáván růst podobný. Hlavním záměrem fakulty je důsledně zavést dílčí rozpočty jednotlivých sekcí a NCBR, včetně osobních nákladů, které budou plně v kompetenci vedoucího sekce a rady sekcí (resp. vedoucího NCBR). Tato ekonomická autonomie bude zahrnovat přidělené dotační zdroje i podíl na režijních odvodech z prostředků účelových. Pravidla pro tvorbu rozpočtů fakulty byla schválena senátem fakulty dne 4.3.2002 ve formě opatření děkana. V loňském roce se nepovedlo vypracovat ani koncepci správy informačních technologií na fakultě. Tento zásadní úkol tedy přechází do r. 2002 a nástin záměrů je uveden v příloze. 1.4 Investiční rozvoj a dislokace fakulty Zahájení výstavby UKB po schválení na úrovni Vlády ČR a schválení garancí za úvěr u EIB v parlamentu a senátu již čeká jen na podpis úvěrové smlouvy (27.5.2002 v Brně). Letos tedy bude muset dojít k revizi stavebního programu a definitivním rozhodnutím o umístění všech pracovišť, včetně historického areálu PřF MU. Zásadou bude upřednostňování vzniku společných výukových prostor a laboratorních center a postupné prolínání pracovišť LF a PřF. Tento postup je předjímán již vzniklým Centrem biostatistiky a analýz (společně LF a PřF, dislokováno v budově Morfo II v UKB), a letos zřizovaným Biofyzikálním centrem MU (společně PřF, LF a Biofyzikálním ústavem AV ČR, dislokováno v Morfo II v UKB). V historickém areálu letos započnou rekonstrukce inženýrských sítí v zemi. 2. Priority dlouhodobého záměru v roce 2001 2.1 Vzdělávání - Zavedení a další rozvoj nově akreditovaných programů od podzimního semestru 2002. - Pokračování přípravy kurzů a modulů pro celoživotní vzdělávání. - Spolupráce s jinými fakultami při zavádění prostupného systému bakalářských a navazujících magisterských programů, zejména s ostatními fakultami MU, MFF UK, PřF UK, PřF UP a dalšími fakultami s podobným zaměřením. - Novelizace předpisů ke studiu (se zaměřením na zjednodušení z pohledu studenta a návaznost na nové předpisy MU, přinejmenším zahájit práci na novelizaci). - Podpora všech forem studia zahraničních studentů na fakultě, zejména doktorských. - Bude připravováno zařazení předmětu (např. seminář) s pracovním názvem Vědecký management zaměřeného na přípravu vědeckých projektů, chod vědeckých agentur u nás i v zahraničí, apod., pokud možno už v akademickém roce 2002/2003. - Projednávat s vedením MU a týmem IS MU možnosti přizpůsobení IS MU specifickým potřebám fakulty, zvláště reálné možnosti využití IS od počátku uskutečňování nově akreditovaných studijních programů pro evidenci a kontrolu studia podle platných norem a pro práci se součástmi studijních programů. - Podpora Spolku přírodovědců MU při hodnocení výuky formou ankety studentů, včetně zveřejnění shrnutých výsledků za podmínky statisticky významného počtu respondentů u jednotlivých předmětů. Podporovat i oficiální zavedení ankety na MU prostřednictvím jejího informačního systému. 2.2 Výzkumná a vývojová činnost - Výběrové řízení na obsazení skoro všech míst vedoucích sekčních akademických pracovišť směřovat k maximální kvalitě a rozvojovým záměrům pracovišť, dlouhodobě věnovat úsilí personální práci v rámci odborných sekcí. - Zahájení přípravy výzkumných záměrů pro rok 2004. - Předběžná příprava na rozsáhlejší projekty v rámci 6. programu EU, ve spolupráci přesahující hranice fakulty a MU, včetně případného pokrytí nutných cestovních nákladů z rozvojových prostředků fakulty. - Podpora činnosti CBA a zřízení Biofyzikálního centra MU. - Rozvoj Sekce fyzika v Biofyzice a Matematické fyzice. 2.3 Hospodaření a organizace - Zakotvit zodpovědnost vedoucích sekcí za hospodaření na sekci. - Soustředit se na vytvoření standardů pro rozpočtování a hospodaření sekcí. - Podporovat koncepční propojení fakturovaných a výzkumně-vzdělávacích činností fakulty ve spolupráci s komerčními partnery. - Rozvíjet koncepci celoživotního vzdělávání i z hlediska možných zdrojů prostředků, zejména ve spolupráci se silnými komerčními partnery. 2.4 Investiční rozvoj a dislokace fakulty - Revize stavebního programu UKB s cílem prolnutí pracovišť PřF, LF, případně i fakultní nemocnice, včetně vytváření pracovišť společných. - Příprava na rekonstrukci historického areálu fakulty, zejména rekonstrukce inženýrských sítí v zemi. _______________________________________ 1) Dokument http://senat.sci.muni.cz/zamer/zamer_fakulty.htm, projednaný a přijatý Vědeckou radou Přírodovědecké fakulty MU dne 19.4.2000, schválený Senátem Přírodovědecké fakulty MU dne 25.4.2000. 2) Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti Masarykovy univerzity v Brně do roku 2005, http://www.rect.muni.cz/Zamer/, projednaný ve Vědecké radě MU dne 19.10.1999 a schválený Akademickým senátem MU dne 8.11.1999. 3) Viz §27 odst. 1 písm. h), a §30 odst. 1 písm. a), zákona č. 111/198 Sb. AKTUALIZACE DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU MASARYKOVY UNIVERZITY V BRNĚ PRO ROK 2002 (Projednáno na Vědecké radě MU dne 24.4.2001 a schváleno Akademickým senátem MU dne 4. 6. 2001) 1. Masarykova universita bude podporovat trvalý nárůst počtu studentů s cílem podpořit záměr sledující, aby v r. 2005 mohlo vstoupit do terciárního sektoru 50 % 19leté populace, spolu s preferencí nárůstu počtu studentů v bakalářských studijních programech [1]. Vzhledem k trvale vysokému zájmu o studium v oblasti humanitních a sociálních oborů bude podíl růstu studentů Masarykovy university na plnění tohoto cíle vyšší, než odpovídá průměru mezi vysokými školami v České republice, a procentní nárůst studentů v bakalářských oborech bude tedy vyšší než na ostatních vysokých školách, zejména školách technických. [2 b,d)] 2. V oblasti rozvoje a zvyšování efektivity studia dojde k realizaci plného přechodu na kreditový systém studia na všech fakultách Masarykovy university [4 a), 8 c)] a v souladu s Boloňskou deklarací dojde i k transformaci převážné většiny realizovaných studijních programů do dvoustupňové struktury. [2 e)] 3. Vzhledem k realizaci vládního prohlášení, podle kterého bude celkový objem kapitoly školství roven 6 % HDP, bude Masarykova universita očekávat podstatné navýšení dotací určených na vysokoškolskou výukovou činnost [Programové prohlášení vlády ČR]. Toto zvýšení umožní zvýšit finanční dotace zejména na programy jazykové přípravy a programy zaměřené na jazykovou kvalifikaci učitelů [2b,d)] v přímé návaznosti na cíle rozšiřování jazykových kompetencí obyvatelstva a zkvalitnění a rozšíření přípravy učitelů cizích jazyků podle cílů Bílé knihy [3]. Komplementárně bude v těch lingvisticky zaměřených studiích, u kterých výše finančních dotací neumožní jazykovou výuku na dostatečně vysoké úrovni, využíváno možnosti realizovat části těchto programů za úplatu v režimu celoživotního vzdělávání [2 b)]. Podporována bude v souvislosti s vyhlášením "Evropského roku jazyků" zejména výuka jazyků s ohledem na jazyky používané v Evropské unii a asociovaných zemích [3 d)]. 4. Na Masarykově universitě bude dále rozvíjen informační systém podporující studijní evidenci a administrativní úkony spojené se studiem [4 a), c), 5 a)]. Jeho využití ve prospěch větší integrace studií na MU bude doplněno zavedením celouniversitního studijního a zkušebního řádu spolu s odpovídajícím institucionálním zabezpečením [4 a)]. 5. U učitelských studijních programů se uskuteční změny způsobu studia a obsahu vzdělávacích programů a jejich struktury, harmonizace jejich struktury s dvoustupňovým modelem vycházejícím z Boloňské deklarace [2e), 4a)] a umožňující zkvalitnění pregraduálního stupně studia, začlenění kvalitnější podoby pedagogických praxí studentů učitelských studijních programů zejména v souvislosti s magisterským stupněm studia zaměřeným primárně na produkci učitelů, a v rámci Centra celoživotního vzdělávání, Pedagogické fakulty i dalších fakult vzdělávajících učitele budou rozvíjeny programy celoživotního vzdělávání učitelů [3,10,12]. 6. Bude zahájena výstavba Universitního kampusu Bohunice na základě úvěru Evropské investiční banky a k němu poskytnutých vládních garancí na základě studie proveditelnosti, připravených dat ISPROFIN a realizace výsledků architektonické soutěže ze závěru roku 2000. Dobudování společného umístění Lékařské fakulty a části Přírodovědecké fakulty by se mělo uskutečnit v horizontu 3-4 let a vytvořené podmínky v oborech lékařských, chemických a biologických umožní dosahování výraznějších výsledků ve vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti. Umístěním Fakulty sociálních studií v prostorově adekvátně dimenzované budově na ulici Joštově umožní výraznější expanzi sociálních studií, výzkumného centra i společného pracoviště MU a Ministerstva práce a sociálních věcí. [2 d), 4 b), 12, 13, 15] 7. Bude realizováno založení Fakulty sportovních studií a její zapojení do výukových aktivit v oblasti tělesné výchovy na celé universitě. [3, 4 a)] 8. MU nebude zakládat teologickou fakultu, ale namísto toho bude podporováno získání akreditace teologického institutu zakládaného brněnským biskupstvím a realizace programů získávání pedagogické kvalifikace pro učitele katechismu, vzdělávacích programů zaměřených na charitativní činnost ve prospěch sociálně slabých, zdravotně postižených a jinak handicapovaných občanů, a rovněž studium pracovníků zaměřených na duchovní a vzdělávací působení zaměřené na občany ve výkonu trestu odnětí svobody či na programy vzdělávání a osvětu pro tyto občany. [3 b), 4 b), 12, 14] 9. V souladu s Boloňskou deklarací a v ní předpokládanou mobilitou akademických pracovníků se bude universita systematicky otevírat Evropě. Veškeré konkursy na místa akademických pracovníků budou zveřejňovány i v angličtině a v zahraničních periodicích, úměrně růstu prostředků na podporu mobility akademických pracovníků v evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání budou zvyšovány vyplácené mzdové prostředky tak, aby pro přicházející zahraniční pracovníky byly vytvořeny konkurenceschopné mzdové podmínky. [2 e), 6, 8b)] V angličtině budou zveřejňovány i nabídky pro studenty, stejně jako výběrová řízení na výstavbu větších celků, atd. 10. Masarykova universita rozvine akreditované programy zaměřené na veřejnou správu stejně jako vzdělávací nabídky v programech celoživotního vzdělávání určených na zvýšení kvality pracovníků veřejné správy, zejména s ohledem na Evropskou unii či Evropská studia obecně. [4 b,c), 7, 9] Jednoletý francouzsko-český kurs veřejné správy v současné době realizovaný na MU ve spolupráci s universitami v Rennes, se bude od roku 2001-02 transformovat ve dvouleté navazující magisterské studium na ESF, které bude vyučováno francouzsky a anglicky [4 b), 8 b)]. 11. Podporovány budou aktivity celoživotního vzdělávání vysokoškolských učitelů zaměřených na habilitaci a jmenovací řízení mladých pracovnic i pracovníků MU, využívány budou i dodatečné finanční zdroje, které mladým pracovníkům umožní čerpat tvůrčí volno zaměřené k tomuto cíli, i prostředky určené ke zvýšení agregátních mezd na pracovištích s výraznějším zastoupením mladých pracovníků s vysokou kvalifikací a tedy vyššími než obvyklými mzdovými nároky. Bude budován systém kariérního růstu administrativních pracovníků MU a jejich dalšího vzdělávání. [6] 12. Masarykova universita podpoří ustanovení "Centre of advanced studies" ve spolupráci s vysokými školami v Brně a s návazností na partnerské vysoké školy v zahraničí, zejména ve Vídni. [4c), 8 b)] 13. Předloženy ke schválení budou nové výzkumné záměry tak, aby bylo doplněno pokrytí nejvýznamnějších aktivit, ve kterých je MU úspěšná, institucionálním financováním výzkumu a vývoje. [2 d), 6, 3 d)] 14. Podporováno bude další zapojení fakultních pracovišť v evropských programech výzkumu a vývoje i programech mobility vysokoškolských pracovníků a studentů. [2 e), 7] 15. V souvislostí s realizací programu informatizace na školách v ČR budou na MU rozpracovávány programy umožňující efektivnější integraci ICT do škol všech stupňů a výuky. [3 b,c), 5a),10] Rozšířeny budou na nejméně dvojnásobek kapacity počítačové studovny na Komenského náměstí ihned po uvolnění prostor v souvislosti se stěhováním do Universitního kampusu Bohunice, vytvořena nová kapacita umožňující samostatnou práci studentů s ICT v prostředí Internetu v budově knihovny FF a FSS, k čemuž budou využívány prostředky Fondu rozvoje i dalších účelových dotací k tomu určených. [5 a)] Posílení v oblasti ICT bude směřováno zejména do posílení kapacity centrálních serverů, poskytnutí připojení na universitní síť pro studenty a pracovníky MU zejména s ohledem na připojení kolejí a mobilní připojení v areálech MU. [5 d,e,f),10] 16. V rozvojových aktivitách budou přednostně využívány možnosti podle směrování projektů Fondu rozvoje tak, aby bylo dosaženo maximální možné synergie mezi inovačními projekty navrhovanými na jednotlivých fakultách MU a dalších pracovištích a alokací finančních prostředků na typy projektů přednostně vyhlašované ministerstvem. [3,4,5,10,11,13,14,15] 17. V rámci vytváření Společného evropského prostoru pro vysokoškolské vzdělávání bude MU zvyšovat počty výjezdů studentů do zahraničí i přijímaných zahraničních studentů. Jejich studijní výsledky budou uznávány v rámci kreditového systému typu ICTS na MU. [4 a)] V akreditovaných studijních programech bude podporována výuka i v povinných předmětech v cizím jazyce, jehož zvládnutí je pro studenty povinné, tj. zejména v angličtině.[4 d,e)] (V hranatých závorkách jsou kursivou uvedeny odkazy na relevantní body Aktualizace DZ MŠMT nebo jiné dokumenty zásadní povahy.) V Brně 4. června 2001 Jiří Zlatuška, rektor MU AKTUALIZACE DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU VZDĚLÁVACÍ A VĚDECKÉ, VÝZKUMNÉ, VÝVOJOVÉ, UMĚLECKÉ A DALŠÍ TVŮRČÍ ČINNOSTI PRO OBLAST VYSOKÝCH ŠKOL (Aktualizace Dlouhodobého záměru ministerstva pro oblast vysokých škol) PRO ROK 2003 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ,,ministerstvo") 1) podpoří postupný nárůst počtu studentů na vysokých školách tak, aby v roce 2005 mohlo vstoupit do terciárního sektoru 50 % 19leté populace. Současným přechodem ke strukturovanému studiu i v takto zvětšeném terciárním sektoru musí vysoké školy zajistit nejen zachování, ale i zlepšení kvality magisterských a doktorských studijních programů, do kterých se v cílovém stavu kvalifikuje asi 50 % absolventů bakalářských studijních programů. Ministerstvo podpoří formou rozvojových a transformačních programů ta opatření vysokých škol, která k cílovému stavu směřují; 2) vytvoří podmínky pro plynulý průběh udělování akreditací bakalářských a magisterských studijních programů uskutečňovaných v souvislosti s poslední novelou zákona o vysokých školách ­ zákonem č. 147/2001 Sb.; 3) provede úpravy v pravidlech rozdělování dotací na veřejné vysoké školy s cílem: a) zvýšit efektivitu studia ve všech typech studijních programů, zejména ve studijních programech doktorských, b) lépe postihnout finanční náročnost akreditovaných studijních programů, c) zahrnout vliv uplatnění výsledků ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti, d) pokračovat v dotaci transformačních a rozvojových programů a zlepšit materiální a technické podmínky pro uskutečňování akreditovaných studijních programů, e) neposkytovat dotaci na vzdělávání studentů, kteří studují déle než je standardní doba studia prodloužená o jeden rok. Konkrétní kroky a opatření vyplynou z jednání s reprezentací vysokých škol; 4) podpoří prostřednictvím rozvojových programů: a) rozvoj bakalářských studijních programů, které umožňují: - odchod do praxe, ale i pokračování v dalším studiu, - vstup do oborově širšího spektra navazujících magisterských studijních programů, - prostupnost studia, - modulární stavbu studia a uznávání studia nebo jeho části s využitím kreditního systému (ECTS nebo s ECTS kompatibilní kreditní systém), b) vybrané studijní programy reagující na: - požadavky přípravy pracovníků veřejné správy, - zájem o studium v kombinované nebo distanční formě, c) rozvoj učitelských vzdělávacích programů za účelem: - řešení aktuálních problémů regionálního školství vyplývajících z nedostatku kvalifikovaných učitelů, - změny způsobu studia a obsahu vzdělávacích programů a jejich struktury uskutečňovaných v rámci pregraduálního studia i celoživotního vzdělávání učitelů, - rozšíření a zkvalitnění přípravy učitelů cizích jazyků, d) projekty celoživotního vzdělávání, které budou: - vytvářet podmínky pro zvyšování odborné a pedagogické úrovně akademických pracovníků umožňující dosažení kvalifikace docenta nebo profesora a zvýší jazykovou úroveň akademických pracovníků a jejich schopnost přednášet v cizích jazycích, - vytvářet podmínky pro zajištění vzdělávání pracovníků státní správy, - podporovat rozvoj univerzit třetího věku a dalších forem celoživotního učení za účelem podpory vzdělávání a zvýšení životních aktivit seniorů, - zaměřeny na používání nových informačních a komunikačních technologií, e) mezinárodní mobilitu studentů vysokých škol v rámci: - mezinárodních smluv vládní a resortní povahy, - bilaterálních smluv o přímé spolupráci mezi vysokými školami, popř. formou ,,free movers", f) bakalářské studijní programy uskutečňované vysokou školou a vyšší odbornou školou podle § 81 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), g) rozvoj a materiálně technické zajištění nových technologií a médií a jejich soustavnou integraci do studijních programů vysokých škol, h) zlepšování materiálních a technických podmínek pro uskutečňování akreditovaných studijních programů v oblasti informačních a komunikačních technologií, infrastruktury a řízení, technických požadavků stanovených obecně závaznými předpisy nebo pokyny orgánů státní správy, i) projekty na podporu: - integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia a vyrovnávání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různě znevýhodněných sociálních skupin, - výchovy k demokratickému občanství (Strategie MŠMT v oblasti výchovy k lidským právům, usnesení vlády ze dne 3. 1. 2001 č. 28/01, usnesení vlády ze dne 21. 5. 2001 č. 498), - prevence extremismu a dalších sociálně-patologických jevů (usnesení vlády ze dne 18. 3. 2002 č. 268 k Návrhu koncepce vzdělávacích aktivit v oblasti boje proti extremismu), - multikulturní výchovy, výchovy k toleranci a proti rasismu, zejména s ohledem na vzdělávání dětí z romské komunity a její integraci do společnosti (Strategie MŠMT k zlepšení vzdělávání romských dětí, usnesení vlády ze dne 29. 10. 1997 č. 686, usnesení vlády ze dne 7. 4. 1999 č. 279), - environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice přijatý usnesením vlády ze dne 23. 10. 2000 č. 1048); 5) podpoří prostřednictvím Fondu rozvoje vysokých škol vzdělávací rozvojové projekty zaměřené na: a) uplatnění informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání, budování otevřených počítačových laboratoří s nepřetržitým provozem především pro samostatnou práci studentů, zřízení špičkových digitálních vzdělávacích pracovišť a laboratoří a zřízení a inovaci pracovišť sloužících specializované výuce studentů, b) odborné a osobnostní formování studenta v programech připravujících učitele především pro základní a střední školy, c) zvýšení úrovně poskytování poradenské péče o studenty vysokých škol v oblasti psychologického, pedagogicko- psychologického a profesního poradenství a volno-časových aktivit zaměřených na rozvoj osobnosti studentů, d) budování komplexního knihovnicko-informačního zázemí vysokých škol a zavádění moderních informačních a komunikačních technologií do knihovnicko-informačních služeb, e) uplatňování nových vzdělávacích metod a uplatňování nových poznatků a uměleckých směrů ve výuce, f) výchovu a vzdělávání talentovaných studentů prezenční formy studia pro vědeckou činnost, g) modernizaci laboratoří, ateliérů a rozšiřování pracovišť pro praktickou výuku a experimentální činnost studentů; 6) zvýší objem dotačních prostředků na stipendia v doktorských studijních programech s cílem stimulovat zájem o získání nejvyšší kvalifikace potřebné pro novou generaci akademických pracovníků vysokých škol, vědců a špičkových odborníků; 7) podpoří dofinancování mobility studentů i akademických pracovníků v rámci programů Socrates ­ Erasmus, popř. Leonardo da Vinci a dalších aktivit těchto programů; 8) v rámci procesu vytváření společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání: a) bude podporovat aktivity Akreditační komise v koordinaci hodnotících postupů a kritérií s jinými státy, zejména členskými státy Evropských společenství, b) bude věnovat zvýšenou pozornost uznávání studia absolvovaného v zahraničí, jako součásti studia v akreditovaných studijních programech, c) podpoří vznik dalších paralelních studijních programů uskutečňovaných v cizích jazycích, především v angličtině, které budou alespoň zčásti otevřené i pro české studenty; 9) bude podporovat zapojení vysokých škol do regionálních projektů podporovaných dotacemi evropských strukturálních fondů; 10) bude podporovat tvorbu multimediálních vzdělávacích pomůcek a metod pro využívání informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání. Preferovány budou programy vyvíjené ve spolupráci jednotlivých center distančního vzdělávání či vysokých škol nebo programy s možností celostátního využití. Rozsah priorit Dlouhodobého záměru ministerstva odpovídá předpokládanému navýšení rozpočtu veřejných vysokých škol v rozpočtové kapitole MŠMT pro rok 2003 o 3,075 miliardy Kč oproti roku 2002. Výše finanční podpory z prostředků státního rozpočtu pro jednotlivé priority Dlouhodobého záměru ministerstva bude určena skutečnou výší disponibilních prostředků v rozpočtu veřejných vysokých škol na rok 2003 v rozpočtové kapitole MŠMT. V Praze dne 3. května 2002