Organizační řád Ústavu matematiky a statistiky Čl. 1 Úvodní ustanovení (1) Ústav matematiky a statistiky (dále jen „Ústav“) je základní organizační jednotka Přírodovědecké fakulty ve smyslu čl. 21 jejího Statutu (dále jen „Statut“ a „Fakulta“). (2) Činnost Ústavu se uskutečňuje a rozvíjí v souladu s nadřazenými právními normami. (3) Ústav byl zřízen rozhodnutím Senátu Fakulty ze dne 27.11.2006 s účinností od 1. ledna 2007. (4) Název Ústav matematiky a statistiky nebo jeho anglický ekvivalent Department of Mathematics and Statistics může být použit za názvem Přírodovědecké fakulty pro vnější označení budov a místností, kde Ústav působí, na razítku a všude tam, kde Ústav vystupuje svým jménem nebo jménem Fakulty v rozsahu stanoveném tímto organizačním řádem Ústavu (dále jen „tento řád“). (5) Tento řád vymezuje postavení, práva a povinnosti Ústavu a upravuje v souladu se Statutem a Organizačním řádem Fakulty: a) vnitřní uspořádání Ústavu, b) hospodaření Ústavu ve vztahu k dílčímu rozpočtu Fakulty, c) podíl Ústavu na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí, d) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení činnosti Ústavu. (6) Tento řád je závazný pro všechny pracovníky, kteří přísluší k Ústavu. Čl. 2 Organizační struktura Ústavu (1) Ústav se dělí na následující pedagogicko-výzkumná oddělení: (a) oddělení algebry a geometrie, (b) oddělení aplikované matematiky, (c) oddělení didaktiky matematiky, (d) oddělení matematické analýzy. (2) Na Ústavu se zřizuje Laboratoř výpočetní techniky. (3) V rámci Ústavu mohou působit dočasné vědecko-výzkumné skupiny. Čl. 3 Činnost a orgány Ústavu (1) Základním posláním Ústavu je podílet se na uskutečňování studijních programů Matematika a Aplikovaná matematika a uskutečňovat vědecko-výzkumnou činnost v matematice a statistice. (2) Orgány Ústavu jsou: ředitel ústavu, rada ústavu, shromáždění pracovníků ústavu (čl. 22 Statutu Fakulty). Čl. 4 Ředitel ústavu (1) Ředitel ústavu je odpovědný zejména za: a) kvalitní personální zajištění výuky ve studijních programech a oborech, na kterých se Ústav podílí, b) vytváření podmínek pro vědecko-výzkumnou činnost pracovníků i studentů Ústavu, c) za každoroční zpracování podkladů pro aktualizaci Dlouhodobého záměru, vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Fakulty, d) zpracování podkladů pro rozdělení finančních fakultních prostředků, e) sledování a podporu kvalifikačního růstu pracovníků Ústavu, f) personální a mzdové záležitosti Ústavu v rozsahu daném mu předpisy Fakulty, g) hospodaření Ústavu. (2) Ředitel jmenuje a odvolává svého statutárního zástupce, který ho zastupuje v době jeho nepřítomnosti, zástupce pro pedagogickou činnost a zástupce pro vědecko-výzkumnou činnost. V případě potřeby může ředitel pověřit výkonem specifických činností další zástupce. O jmenování svých zástupců je ředitel povinen uvědomit děkana Fakulty. (3) Ředitel jmenuje a odvolává vedoucí pedagogicko-výzkumných oddělení a Laboratoře výpočetní techniky (viz čl. 2 tohoto řádu). (4) Ředitel předsedá radě ústavu a má povinnost ji pravidelně informovat především o: a) záležitostech ekonomických a koncepčních, b) záležitostech personálních a mzdových, c) záležitostech souvisejících se zajištěním výuky a vědecko-výzkumné činnosti, d) výroční zprávě o činnosti Ústavu. (5) Ředitel zastupuje Ústav a radu ústavu ve vztahu k Fakultě a je členem Rozšířeného kolegia děkana. Čl. 5 Rada ústavu (1) Rada ústavu je poradním orgánem ředitele. Rada ústavu je jmenována ředitelem a je minimálně 5-ti členná. Jejími členy jsou zástupci ředitele, vedoucí oddělení Ústavu, garant studijních programů zajišťovaných Ústavem, vedoucí Laboratoře výpočetní techniky, pracovníci, kteří zastupují Ústav v Akademickém senátu Přírodovědecké fakulty, profesoři v pracovně právním vztahu působící v Ústavu, případně další významné osobnosti s úvazkem větším než 0,5. (2) Ředitel svolává radu ústavu pravidelně, nejméně třikrát za rok. (3) Rada se vyjadřuje ke koncepčním, vědeckým, pedagogickým a provozním záležitostem Ústavu a k návrhům a zprávám, které ředitel postupuje děkanovi Fakulty v souvislosti s ustanovením čl. 3 odst. 5 Statutu a dalším otázkám, které jí ředitel předloží. (4) Ze zasedání rady ústavu je pořizován zápis přístupný na dokumentovém serveru. Čl. 6 Shromáždění pracovníků Ústavu (1) Shromáždění pracovníků Ústavu svolává ředitel k projednání závažných otázek týkajících se Ústavu. (2) Ředitel je povinen svolat bezodkladně jednání shromáždění na základě písemné žádosti nejméně 15 pracovníků Ústavu. (3) Jednání shromáždění řídí člen Akademického senátu Přírodovědecké fakulty, který je pracovníkem Ústavu, případně pracovník Ústavu, zvolený většinou přítomných pracovníků. (4) Shromáždění je usnášeníschopné v případě přítomnosti nejméně 30% svých členů. Usnesení je platné, pokud pro něj hlasovala většina přítomných pracovníků Ústavu. Usnesení je adresováno Senátu nebo děkanovi. (5) Shromáždění pořizuje o svém jednání zápis, který obsahuje zejména usnesení a údaje o účasti a který zveřejňuje a archivuje. Čl. 7 Hospodaření Prostředky na svoji činnost získává Ústav v rámci rozpočtu Masarykovy univerzity a Fakulty, z účelových prostředků případně z dalších činností neodporujících legislativě MU. Čl. 8 Hodnocení činnosti ústavu (1) Ředitel jedenkrát za rok předkládá děkanovi Fakulty zprávu o činnosti a hospodaření Ústavu. (2) Zprávu o činnosti Ústavu podle předchozího odstavce projednává Vědecká rada Fakulty. Čl. 9 Závěrečná ustanovení (1) Tento řád schválil podle čl. 26, odst. 3 písm.c) Statutu Senát Fakulty dne ..... (2) Tento řád nabývá účinnosti dnem schválení Senátem Fakulty. V Brně dne 30.9.2007 doc. RNDr. Martin Čadek, CSc. doc. RNDr. Milan Gelnar, CSc. předseda Senátu děkan prof. RNDr. Jiří Rosický, DrSc. ředitel Ústavu