Směrnice Přírodovědecké fakulty č. 4/2020

 

Zajištění bezpečnosti ochrany zdraví při práci a požární ochrany na Přírodovědecké fakultě 

 

(ve znění platném od 1.12.2020)

 

 

Část první  

Základní ustanovení 

Článek 1

1)  Tato směrnice provádí směrnici rektora č. 10/2009 - Stanovení organizace zabezpečení bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci na MU (dále jen „směrnice RMU“) Výkonem práv a povinností dle této směrnice nejsou dotčena práva a povinnosti dle jiných vnitřních předpisů MU a právních předpisů.  

2)  Tato směrnice stanoví zejména: 

a)  organizační uspořádání, systém řízení a kontroly BOZP a PO na fakultě (Část druhá) 

b)  povinnosti v oblasti BOZP (Část třetí), 

c)  zásady školení zaměstnanců. (Část čtvrtá)

c)  postupy při hodnocení a prevenci rizik (Část pátá), 

d)  postup při organizaci pracovnělékařských prohlídek (Část šestá) 

e)  postupy při pracovních úrazech a první pomoc (Část sedmá) 

f)   postup při realizaci kontrol a prověrek BOZP (Část osmá)  uplatňované na Přírodovědecké fakultě MU.

3) Tato směrnice je závazná pro všechny zaměstnance Přírodovědecké fakulty MU. Povinnosti dle článku 5 se přiměřeně vztahují na studenty i jiné osoby, nacházející se s vědomím zaměstnanců na pracovištích Přírodovědecké fakulty.

 

Článek 2:

Seznam použitých zkratek a vysvětlení pojmů

 

1) V této směrnici jsou použity následující zkratky a pojmy: 

a)    BOZP se rozumí bezpečnost a ochrana zdraví při práci,

b)    OOPP se rozumí osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čistící a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje.

c)    OZO se rozumí odborně způsobilá osoba dle § 9 zákona č. 309/2006 Sb. a dle § 11 zákona č. 133/1985 Sb. 

d)    PO se rozumí požární ochrana.

e)    ZP se rozumí zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce.

f)     Rizikem rozumíme pravděpodobnost výskytu nebezpečné události nebo dlouhodobé expozice a závažnosti úrazu nebo poškození zdraví, které může být způsobeno událostí nebo expozicí jejímu vlivu.

g)    Prevencí rizik se rozumí veškerá opatření, která jsou zavedena nebo plánována na všech stupních činnosti fakulty k předcházení poškození zdraví, pracovních úrazů nebo nemocí z povolání.

 

 

Část druhá

Organizace zabezpečení BOZP a PO na Přírodovědecké fakultě

Článek 3

Odpovědnost na úseku BOZP

1)  Odpovědnost za poskytování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) nese zaměstnavatel. Ten je povinen zajistit BOZP s ohledem na rizika ohrožení života a zdraví zaměstnanců, která se týkají jejich výkonu práce. Povinnost podílet se na zajišťování BOZP mají všechny fyzické osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na pracovištích Přírodovědecké fakulty.

2)  Za zajištění BOZP odpovídají zejména děkan fakulty, tajemník fakulty, Referent BOZP a PO, Preventisté BOZP a PO na jednotlivých pracovištích a vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení.

3)  Děkan fakulty odpovídá za organizaci BOZP a PO.

4)  Tajemník fakulty nese odpovědnost za zajištění plnění povinností v oblasti BOZP a PO.

5)  Vedoucí zaměstnanci nesou odpovědnost za plnění úkolů v oblasti BOZP na jimi řízených pracovištích. Odpovídají zejména za zajištění bezpečného pracovního prostředí, bezpečného a provozuschopného stavu technických zařízení a zajištění jejich kontrol, údržby a oprav, organizace bezpečné práce a zajištění BOZP včetně provádění pravidelných kontrol.

6)  Akademičtí pracovníci odpovídají za zajištění BOZP a PO studentů v souvislosti s jejich pedagogickou činností.

7)  Na Přírodovědecké fakultě je odborným pracovníkem pro oblast BOZP Referent BOZP a PO, který je osobou odborně způsobilou v BOZP a odborně způsobilou osobou v PO.

8)  Ředitelé ústavů a ředitel Ústavu fyziky země písemně pověří dle potřeby jednu nebo více osob plněním povinností na úseku BOZP a PO (Preventista BOZP a PO). V případě, že takovou osobu z řad zaměstnanců ústavu neurčí, vykonává povinnosti preventisty BOZP a PO ředitel ústavu nebo tajemník ústavu, dle organizačního řádu ústavu. Seznam preventistů BOZP a PO na jednotlivých pracovištích umístí referent BOZP a PO na webové stránky fakulty přístupné zaměstnancům fakulty. 

 Pro pracoviště děkanátu, Botanickou zahradu a Ústřední knihovnu vykonává povinnosti vedoucí daného oddělení/pracoviště.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Článek 4

Referent a preventisté BOZP a PO

 

1) Referent BOZP a PO 

a)  metodicky řídí, organizuje a kontroluje výkon povinností a zajištění BOZP a PO na PřF; 

b)  spolupracuje s vedoucími zaměstnanci při vyhledávání rizik, zjišťuje jejich zdroje a příčiny, hodnotí rizika a navrhuje opatření k jejich odstranění nebo minimalizaci; 

c)  navrhuje ochranná opatření u prací u nichž hrozí riziko ohrožení zdraví zaměstnanců nebo studentů; 

d)  spolupracuje s vedoucím zaměstnancem při vyšetřování příčin a okolností pracovních úrazů; 

e)  spolupracuje s vedoucím zaměstnancem při výběru a volbě ochranných zařízení; 

f)   vede evidenci pracovních úrazů dle obecně platných předpisů a evidenci školních úrazů; 

g)  zabezpečuje vstupní školení zaměstnanců a vedoucích zaměstnanců, zabezpečuje školení preventistů BOZP a PO, zabezpečuje odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do požárních hlídek; 

h)  organizuje roční prověrky BOZP; 

i)   spolupracuje s vedoucími zaměstnanci, personalisty, poskytovatelem pracovnělékařských služeb a dalšími pověřenými osobami;

j)   vede evidenci rizikových pracovišť a prací zakázaných těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým.

 

2) Preventista BOZP a PO

a)  úzce spolupracuje s vedoucími zaměstnanci při vyhledávání, hodnocení a prevenci rizik na pracovištích Přírodovědecké fakulty;

b)  provádí vstupní školení BOZP a PO na pracovišti včetně seznámení s riziky a návody k obsluze a zabezpečuje pro zaměstnance pracoviště další specifická školení podle potřeb pracoviště (dle čl. 3 směrnice RMU);

c)  spravuje potřebnou dokumentaci a doklady ve vztahu BOZP a PO pracoviště (např. provozní řády skladů, laboratoří, dokumentace o provedeném školení);

d)  spolupracuje s referentem BOZP a PO a vedoucím zaměstnancem při vnitřních kontrolách dodržování povinností a prověrkách BOZP, při odstraňování zjištěných nedostatků a při provádění technických a jiných opatření BOZP a PO;

e)  absolvuje odbornou přípravu pro výkon činnosti, kterou zabezpečuje referent BOZP a PO fakulty v případě, že sám není OZO dle čl. 2 odst. 1 písm. c) této směrnice.  

Část třetí

Povinnosti v oblasti BOZP

 

Článek 5

Povinnosti zaměstnanců v oblasti BOZP

 

1)           Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví všech, kterých se dotýká jeho jednání. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění BOZP je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.  

 

2)           Povinnosti zaměstnance jsou zakotveny v ZP, jiných právních a ostatních přepisech upravujících BOZP (zejm. ve smyslu ustanovení § 349 ZP) a vnitřních normách MU vydaných v souladu s ustanovením čl. 1 odst. 1 písm. 5. směrnice RMU.

 

3)           Povinnosti zaměstnance jsou uvedeny zejména v ustanovení čl. 2 odst. 7 směrnice RMU.  Dále je zaměstnanec je povinen: 

 

a)  účastnit se všech školení nařízených zaměstnavatelem. Součástí školení může být ověření znalostí zaměstnance. Elektronické školení zaměstnanec absolvuje bezprostředně poté, co je k tomu zaměstnavatelem vyzván, včetně výzvy učiněné emailem;

 

b)  řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a pokyny zaměstnavatele;

 

c)  dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, používat stanovené pracovní a dopravní prostředky, OOPP a ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu;

 

d)  nepožívat alkoholické nápoje a neužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště; 

 

e)  na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance určeného zaměstnavatelem se podrobit zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek; 

 

f)   dodržovat zákaz kouření v prostorách fakulty; 

 

g)  oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení; 

 

h)  bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci změnu zdravotního stavu, pokud by taková skutečnost měla vliv na zdravotní způsobilost k práci;

 

i)   poskytovat první pomoc všem zraněným osobám a v případě potřeby přivolat zdravotníka či lékaře ke zraněné osobě. 

 

4)  Technická zařízení smí zaměstnanci obsluhovat pouze pokud jsou jejich obsluhou pověřeni vedoucím zaměstnancem a byli v jejich použití proškoleni. Zaměstnanec je povinen seznámit se s návody k obsluze a bezpečnostními pokyny přístrojů a zařízení. Osoby bez elektrotechnické kvalifikace smějí provádět jednoduchou obsluhu elektrických zařízení v rozsahu návodu výrobce a pouze na zařízeních, kde nemůže dojít ke kontaktu s částmi pod napětím.

 

5)  Zaměstnanci jsou povinni udržovat pořádek na pracovišti. Chodby a prostory dveří musí být udržovány volné a uklizené. Na chodbách a v prostorech dveří není dovoleno skladovat ani dočasně ponechávat materiál nebo zařízení. Cesty na všech pracovištích musí být trvale průchozí a ponechány volné v minimální šířce 1,1 metru. Výjimky (např. na chráněných únikových cestách) jsou stanoveny zvláštními požadavky v dokumentaci požární ochrany.

6)  Veškeré předměty na pracovištích musí být uloženy tak, aby byla zajištěna jejich stabilita a aby se nestaly se příčinou úrazu nebo nedošlo k jejich poškození.  

7)  Při skladování materiálu v regálech, skříních apod. nesmí být police ani celé sestavy přetěžovány a materiál musí být ukládán takovým způsobem, aby nedošlo k jeho sesunutí nebo k převrácení skladovací sestavy. Na regálech, skříních a policích musí být vyznačeny maximální nosnosti dané výrobcem. Vedoucí zaměstnanci pověří osoby odpovědné za kontrolu regálů, skříní a dalšího nábytku.

8)  Při manipulaci s materiálem uloženým ve výšce větší než 1,8 m je zaměstnanec povinen použít schůdky nebo žebřík. Používání schůdků a žebříků je považováno za práci ve výškách a zaměstnanec je může používat pouze tehdy, pokud to dovoluje jeho aktuální zdravotní stav. Podrobnější pokyny pro zajištění BOZP při používání žebříků a schůdků jsou obsahem přílohy č. 5 této směrnice.

9)  Povinnosti dle tohoto článku se přiměřeně vztahují také na studenty.  

 

Článek 6

Povinnosti vedoucích zaměstnanců

 

1)  Vedoucí zaměstnanec je zodpovědný za stav a vytváření podmínek bezpečné a zdravotně nezávadné práce na pracovištích, která řídí, vhodnou organizací BOZP a pravidelnými kontrolami dodržování podmínek BOZP. 

2)  Dále vedoucí zaměstnanec:

a)           posuzuje potřebnost školení konkrétního zaměstnance v oblasti BOZP (viz ust. čl. 3 směrnice RMU) dle zásad uvedených ve čtvrté části této směrnice;

b)           zadává zaměstnanci jen takové práce, jejichž náročnost odpovídá jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti. V případě, že se vedoucí zaměstnanec dozví o změně zdravotního stavu zaměstnance, která by mohla mít vliv na jeho způsobilost k výkonu práce, informuje příslušného personalistu fakulty a referenta BOZP a PO, se kterými následně řeší další postup; 

 

c)            je povinen zajistit, aby zaměstnanec nevykonával zakázané práce, které identifikuje podle přílohy – Zakázané práce a pracoviště;

 

d)           na základě vyhodnocení rizik dle pracovního zařazení zaměstnance a okolností práce poskytuje zaměstnanci OOPP a kontroluje jejich používání (viz dále čl. 9 směrnice RMU);

 

e)           v případě pracovního úrazu postupuje podle čl. 8 směrnice RMU a dále vyšetřuje příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu za účasti zaměstnance, pokud to zdravotní stav dovolí, a za účasti svědka úrazu, příslušného odborového orgánu a odborného pracovníka pro oblast BOZP a do ukončení šetření příčin a okolností vzniku úrazu bez závažných důvodů neměnit stav na místě úrazu;

 

f)            odpovídá za zajištění bezpečného provozu a pravidelných oprav, kontrol, údržby a revizí všech vyhrazených technických zařízení a ostatních technických zařízení, strojů, přístrojů a nářadí v souladu s platnými právními, ostatními předpisy a normovými požadavky;

 

g)           je povinen stanovit osobu odpovědnou za kontrolu regálů, skříní a dalšího nábytku v souladu s ustanovením čl. 5(5) této směrnice.

 

3)           Vedoucí zaměstnanec odpovídá v případě nového zaměstnance za provedení vstupního školení na pracovišti dle ustanovení čl. 3 směrnice RMU. Vedoucí zaměstnanec, je povinen zajistit, aby zaměstnanec absolvoval veškerá potřebná školení před započetím samostatného výkonu práce.

4)           Vedoucí zaměstnanec je povinen zajistit u těhotné zaměstnankyně, zaměstnankyně, která kojí a zaměstnankyně - matky do konce devátého měsíce po porodu dočasné převedení na jinou vhodnou práci, koná-li práci, která je těhotným zaměstnankyním zakázána, nebo která podle lékařského posudku ohrožuje její těhotenství nebo mateřství podle postupu uvedeného v příloze č. 4 této směrnice – Zakázané práce a pracoviště.

 

4)  Vedoucí zaměstnanec je povinen těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním - matkám do konce devátého měsíce po porodu poskytovat a přizpůsobovat na pracovišti prostory pro jejich odpočinek. Další povinnosti vedoucího zaměstnance týkající se práce těhotných a kojících žen a matek jsou obsaženy zejména v ust. čl. 13 směrnice RMU.

 

5)  Práce mladistvých je vedoucí zaměstnanec povinen konzultovat s referentem BOZP a PO.

 

6)  Vedoucí zaměstnanci při plnění povinností spolupracují s referentem BOZP a PO.

 

7)  Vedoucí zaměstnanci mohou s jejím souhlasem pověřit výkonem některých povinností v oblasti BOZP jinou osobu a v souladu s organizační strukturou pracoviště např.

tajemníka ústavu, provozní a správní oddělení ústavu nebo písemně určit preventistu BOZP a PO. Podrobnosti jsou uvedeny v příloze – Rámcový přehled povinností vedoucích zaměstnanců v oblasti zajištění BOZP a PO.

 

8)  Další povinnosti vedoucích zaměstnanců v oblasti organizace zabezpečení BOZP na jimi řízených pracovištích jsou upraveny ust. čl. 2 odst. 6) Směrnice RMU. 

 

 

Článek 7

Povinnosti akademických pracovníků

 

1)           Akademičtí pracovníci (§ 70 zákona o vysokých školách) v souvislosti s jejich pedagogickou činností (dále jen akademičtí pracovníci) zajišťují BOZP studentů a dalších osob dle § 101 odst. 5 ZP při výuce, praxi a jiných činnostech organizovaných MU (viz čl. 2 odst. 3, 4 a 5 směrnice RMU).

 

2)           Akademičtí pracovníci jsou povinni studenty, kteří obsluhují nástroje a technická zařízení, prokazatelně seznámit se správným pracovním postupem a pokyny pro bezpečné zacházení s nástrojem či technickým zařízením. Seznámení s pracovním postupem může být písemné nebo ústní. Návod na bezpečné zacházení s nástrojem nebo technickým zařízením musí být studentům dostupný v písemné podobě před zahájením činnosti.

 

3)           Povinnosti dle tohoto článku se přiměřeně vztahují i na neakademické zaměstnance při jejich pedagogické činnosti.

 

 

Část čtvrtá 

Školení v oblasti BOZP

 

Článek 8

 

1)           Obecné informace o školení zaměstnanců, vedoucích zaměstnanců a studentů v BOZP, jednotlivých druzích, osnovách a lhůtách uvádí podrobně ustanovení čl. 3 směrnice RMU. 

2)           Každý zaměstnanec je povinen účastnit se všech školení, ke kterým je zaměstnavatelem vyzván. Součástí školení může být ověření znalostí zaměstnance.

Elektronické školení absolvuje zaměstnanec bezprostředně poté, co je k tomu zaměstnavatelem vyzván.

3)           Vedoucí zaměstnanec odpovídá za zajištění všech potřebných školení v oblasti BOZP pro konkrétního zaměstnance s ohledem na jeho pracovní zařazení, vyhodnocení rizik pracoviště, pracovní náplň a další podmínky na pracovišti. Pro školení o BOZP jsou stanoveny vzory osnov dostupné na webových stránkách PřF a jejich úpravu nebo změny konzultuje vedoucí zaměstnanec s referentem BOZP a PO.

4)           Vstupní školení BOZP a PO povinně absolvují zaměstnanci, kterým vzniká nově pracovně právní vztah s PřF. Součástí vstupního školení je základní školení a školení na pracovišti.  

a)              Základní školení obsahuje všeobecné informace o právech a povinnostech zaměstnanců ve vztahu k zaměstnavateli, o interních směrnicích, o postupech při vzniku mimořádné události (požár, úraz, nehoda apod.). Skládá se ze tří oblastí – BOZP, PO a Základy první pomoci. Garantem základního školení je Referent BOZP a PO. Základní školení je realizováno v zásadě elektronicky. Zaměstnanec je povinen absolvovat školení ihned po zpřístupnění kurzu v Informačním systému Masarykovy univerzity. V případě, že není možné zaměstnanci zajistit školení na pracovišti elektronicky, je třeba se obrátit se na referenta BOZP a PO, který zajistí řešení individuálně dle situace.

b)              Školení na pracovišti je realizováno výhradně prezenčně a zahrnuje zejména seznámení s riziky na konkrétním pracovišti, provozními řády, příkazy a zákazy, pracovními postupy a návody k obsluze zařízení, která bude mít zaměstnanec k dispozici pro plnění svých úkolů. Součástí školení na pracovišti je školení nezbytné pro výkon specifických a rizikových činností. Za provedení školení na pracovišti odpovídá vedoucí zaměstnanec dle čl. 6 odst. 3 této směrnice. Zaměstnanec absolvuje školení na pracovišti před zahájením samostatného výkonu práce na daném pracovišti.

 

5)           Opakované školení BOZP a PO zaměstnanců se provádí absolvováním elektronického opakovaného školení BOZP a PO, nebo s ohledem na hodnocení rizik pracoviště formou prezenčního školení provedeného vedoucím zaměstnancem nebo jím pověřenou osobou. Obsah školení vedoucí zaměstnanec stanovuje ve spolupráci s referentem BOZP a PO. 

6)           O způsobu provedení a četnosti školení zaměstnanců, kteří dlouhodobě pracují z domova nebo ze zahraničí, rozhoduje s ohledem na vyhodnocení rizik práce vedoucí zaměstnanec. V případě potřeby konzultuje obsah a formu školení s referentem BOZP a PO.

7)           Potvrzení o školení absolvovaném elektronicky je obsaženo v systému IS a zaměstnanci nejsou povinni toto potvrzení tisknout. U školení pořádaných prezenčně je školitel povinen vyhotovit prezenční listinu, tuto archivovat na svém pracovišti podle pokynů vedoucího zaměstnance pracoviště.

8)           Další odborná a profesních školení, pravidla pro jejich absolvování a četnost opakování jsou upravena ustanovením čl. 4 směrnice RMU. 

(9)         Školení vedoucích zaměstnanců na přírodovědecké fakultě se provádí absolvováním elektronického školení z obecně platných předpisů v BOZP a PO pro vedoucí zaměstnance při jejich nástupu do funkce. Referent BOZP a PO provádí školení pro vedoucí zaměstnance s ohledem na hodnocení rizik pracoviště. Personální oddělení informuje referenta BOZP a PO o změnách v dostatečném předstihu před zahájením výkonu pracovního zařazení. Opakované školení vedoucích zaměstnanců se provádí absolvováním elektronického školení z obecně platných předpisů na pracovišti a referent BOZP a PO s ohledem na hodnocení rizik pracoviště zajišťuje prezenční školení.

(10)      Kontrolu absolvování potřebných školení u všech zaměstnanců na Přírodovědecké fakultě provádí referent BOZP a PO – elektronická školení v systému IS a prezenční školení na pracovištích při ročních prověrkách BOZP.

 

Část pátá

Hodnocení rizik a jejich prevence

 

Článek 9

1)           Hodnocením rizik se rozumí proces, jehož cílem je snížení pracovních rizik na přijatelnou míru. První část procesu spočívá v identifikací rizik pracoviště, stanovení pravděpodobnosti jejich vzniku a závažnosti následků – tím je stanovena míra rizika. Druhá část procesu spočívá v přijímaní opatření pro omezení působení rizik. Pokud nelze rizika zcela odstranit, je vedoucí zaměstnanec na návrh referenta BOZP a PO povinen přijmou taková technická nebo technologická opatření, aby zdravotní dopady rizika byly minimalizovány.

2)           Vedoucí zaměstnanec ve spolupráci s jím pověřeným zaměstnancem poskytuje referentovi BOZP a PO informace o pracovišti prostřednictvím dokumentu Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře, který obsahuje identifikaci rizikových faktorů pracoviště a kritéria zařazení zaměstnanců pracoviště do rizikových tříd. Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře je aktualizováno průběžně nejméně jednou ročně a vždy v případě technických nebo organizačních změn na pracovištích, při změně právních a technických předpisů, na základě zjištění kontrol nebo na základě rozhodnutí vedoucího zaměstnance.

3)           Vzor dokumentu Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře je přílohou č. 1 této směrnice. Za správnost a úplnost odpovídá vedoucí zaměstnanec pracoviště. Při vytváření dokumentu spolupracuje vedoucí zaměstnanec a další jím pověření zaměstnanci pracoviště s referentem BOZP a PO. 

4)           Výstupy z hodnocení rizik, výsledné zařazení do kategorie práce zaměstnance informací o rizikových faktorech pracovního prostředí a rizicích ohrožení zdraví zaměstnanců zadává referent BOZP a PO do systému PaMS a slouží jako podklad pro školení na pracovišti a vysílání zaměstnanců na pracovnělékařské prohlídky. O změnách informuje referent BOZP a PO personální oddělení.

5)           Pracoviště poskytuje zaměstnancům na ochranu před pracovními riziky OOPP, pracovní oděv a obuv, mycí a čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje na základě dokumentu Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře. Pro přidělování OOPP, pracovních oděvů a obuvi a stanovení množství mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků vypracuje referent BOZP a PO ve spolupráci s vedoucím zaměstnancem formou samostatného dokumentu, přičemž postupuje dle právních předpisů a v souladu s ust. čl. 9 směrnice RMU.

 

 

 

 

             

Část šestá 

Pracovně lékařské prohlídky zaměstnanců

 

 

Článek 10

Organizace pracovně lékařských služeb

 

1)  Smluvní poskytovatel pracovně lékařských služeb je určen ustanovením čl. 6 směrnice RMU. Jsou zde dále vysvětleny postupy a organizace vstupních prohlídek, periodických prohlídek včetně stanovených lhůt podle kategorií práce, mimořádných prohlídek, výstupních prohlídek a následných prohlídek.  

2)  Podrobnosti k pracovně lékařským prohlídkám dále uvádí vyhláška č. 79/2013 Sb.

 

Článek 11

Postupy při vysílání zaměstnanců na pracovně lékařské prohlídky

 

1)           V návrhu na uzavření pracovní smlouvy vyznačí vedoucí zaměstnanec relevantní údaje týkající se kategorie práce, rizikových faktorů a rizik ohrožení zdraví nastupujícího zaměstnance. Údaje jsou v souladu s dokumentem Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře. V případě nejasností vedoucí zaměstnanec kontaktuje referenta BOZP a PO.

2)           V souladu s rizikovým profilem pracovního místa určeným v Návrhu na uzavření PS personální oddělení připraví žádanku o provedení lékařské prohlídky a vyšle zaměstnance na lékařskou prohlídku. V případě nejasností kontaktuje Referenta BOZP a PO.  

3)           Před převedením zaměstnance na jinou práci, nebo v případě změny pracovních podmínek ve smyslu vlivu odlišných rizikových faktorů nebo rizik ohrožení zdraví, než ke kterým byla posouzena zdravotní způsobilost zaměstnance, kontaktuje vedoucí zaměstnanec referenta BOZP a PO a personální oddělení. Vedoucí zaměstnanec ve spolupráci s referentem BOZP a PO přiřadí zaměstnanci odpovídající kategorii práce. Referent BOZP a PO aktualizuje údaje v systému PaMS a informuje o změnách personální oddělení, které v případě potřeby vysílá zaměstnance na příslušnou pracovně lékařskou prohlídku.

 

Část sedmá

Poskytování první pomoci a úrazy

 

Článek 12

Lékárničky první pomoci

 

1)           Pro případy poskytování první pomoci při úrazech musí být lékárničkou první pomoci vybavena veškerá pracoviště se zvýšenou pravděpodobností vzniku úrazu podle ustanovení čl. 7 směrnice RMU. Obsah vybavení lékárniček určuje poskytovatel pracovně lékařských služeb ve spolupráci s vedoucím zaměstnancem pracoviště a referentem BOZP a PO.

 

2)           Lékárnička je umístěna na vrátnici areálu Přírodovědecké fakulty a na recepci Univerzitního kampusu Bohunice. Lékárničky mohou být dále umístěny i na dalších pracovištích dle rozhodnutí vedoucího zaměstnance.

 

 

 

 

 

 

Článek 13

Úrazy

 

1)           V případě vzniku úrazu je povinností každého zaměstnance poskytnout postižené osobě první pomoc a v případě potřeby přivolat rychlou lékařskou pomoc. Postižená osoba či svědek úrazu jsou následně povinni úraz bezprostředně nahlásit vedoucímu zaměstnanci pracoviště. V případě jeho nepřítomnosti preventistovi BOZP a PO daného pracoviště, případně referentu BOZP a PO fakulty.

 

2)           Administrativní postupy vedoucích zaměstnanců, akademických pracovníků a referenta BOZP a PO spojené s řešením příčin a okolností pracovních a školních úrazů se řídí čl. 8 směrnice RMU. Grafické znázornění je umístěno na webových stránkách PřF a bude uloženo v písemné podobě u každé lékárničky první pomoci.

 

 

 

Část osmá

Prověrky BOZP a systém vnitřních kontrol na pracovištích

 

Článek 14

Prověrky BOZP

1)  Komise složená z referenta BOZP a PO, zástupce odborové organizace nebo zástupce zaměstnanců pro oblast BOZP a příslušného zástupce pracoviště (např. vedoucího zaměstnance), preventisty BOZP a PO, tajemníka ústavu nebo správce budovy a poskytovatele pracovně lékařských služeb provádí 1x ročně prověrku BOZP na Přírodovědecké fakultě MU na základě programu vypracovaného referentem BOZP a PO.

2)  O výsledcích prověrky BOZP vyhotoví referent BOZP a PO písemnou zprávu, ve které kromě popisu prověřovaných skutečností budou uvedeny také zjištění a návrhy nápravných opatření. Vedoucí zaměstnanci odpovídají za odstranění nedostatků na svých pracovištích v rozsahu funkcí, které zastávají.

3)  Referent BOZP a PO seznámí s písemnou zprávou děkana fakulty a tajemníka fakulty.  

4)  Zprávy u prověrek BOZP a PO zadává referent BOZP a PO elektronicky do systému vnitřních kontrol v INET podle plánu kontrol BOZP a PO.

 

Článek 15

Systém vnitřních kontrol na pracovištích

1)           Preventista BOZP a PO průběžně provádí kontroly pracoviště. Zjištěné nedostatky ihned ohlásí vedoucímu zaměstnanci a referentovi BOZP a PO, který navrhuje opatření pro zajištění nápravy.

2)           Vedoucí zaměstnanec neprodleně učiní technická či organizační opatření pro nápravu zjištěných nedostatků.

3)           Každý zaměstnanec (v souladu s ust. § 106 ZP) provádí kontrolu svého pracoviště před zahájením práce a po skončení práce. Svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci oznamuje závady a nedostatky na pracovišti, včetně nedostatečných organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení. 

4)           S ohledem na druh jím vykonávané práce je podle svých možností každý zaměstnanec povinen podílet se na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách.

 

Část devátá

Závěrečná ustanovení

 

Článek 16

1)  Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji referenta BOZP a PO.

2)  Průběžnou aktualizací ustanovení této směrnice pověřuji referenta BOZP a PO.

3)  Kontrolu dodržování této směrnice vykonávají v rozsahu svých funkcí vedoucí zaměstnanci a referent BOZP a PO.

4)  Tato směrnice nabývá platnosti dnem vydání a účinnosti schválením novely Směrnice RMU.

 

Přílohy: 

1)  Hodnocení rizik pracoviště/laboratoře

2)  Rámcový přehled povinností vedoucího zaměstnance v oblasti zajištění BOZP a PO 3) Rámcový přehled klíčových aktivit vedoucího zaměstnance při nástupu nového zaměstnance/změně pracovního zařazení s odlišnou pracovní náplní (vyšší rizika, nová rizika)

4)  Zakázané práce a riziková pracoviště

5)  Pokyny pro zajištění BOZP při používání žebříků a schůdků

 

V Brně dne 3.11.2020                           

                             

                                                                 doc. Mgr. Tomáš Kašparovský Ph.D.                                                           děkan Přírodovědecké fakulty