Kompetenční modely pro akademické pracovníky a pracovníky ve výzkumu na Přírodovědecké fakultě MU Kompetenční model představuje přehled doporučených klíčových kompetencí (dovedností, znalost, návyků či postojů), které napříč pracovními pozicemi podporují úspěšný výkon práce. Základním požadavkem pro výkon práce jsou kvalifikační požadavky definované v příloze č. 2 této směrnice - Profily pracovních pozic. V případě pozice Docent a Profesor jsou další specifické požadavky pro pedagogickou, profesní a výzkumnou činnost definovány dokumentem Formální náležitosti k habilitačnímu a profesorskému řízení. Účel kompetenčních modelů je doplňující a tyto modely je možné využít zejména jako vodítko při výběru zaměstnanců a dalším rozvoji pracovníků. Kompetence mají rozvojový potenciál, kdy popis kompetence představuje ideální cílový stav. Bloky kompetencí pro jednotlivé oblasti představují ideální souhrn, není nutné rozvíjet všechny, ale zaměřit se na ty, které úzce souvisí s vykonávanými činnostmi na pozici, funkci a individuálními potřebami pracovníka. Klíčové kompetence jsou definovány ve 3 základních oblastech: A. rámcové pedagogické kompetence B. rámcové výzkumné kompetence C. kompetence pro udržení kvalitního pracovního prostředí Dále jsou definovány rámcové kompetence pro vedoucí role/role spojené s řízení projektů nebo lidí. RÁMCOVÉ PEDAGOGICKÉ KOMPETENCE Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Výukové činnosti Nadšení pro vzdělávání Klade při výuce důraz na praktické využití poznatků či aktuální trendy v oboru, snaží se do výuky přenést vlastní vědeckou expertízu nebo mezioborovou aplikaci. Prezentační dovednosti Přednáší srozumitelně, strukturovaně a přehledně, s adekvátní přípravou. Usiluje o co nejaktivnější zapojení studentů do průběhu výuky a podporuje diskusi. Organizační dovednosti Nastavuje jasné pokyny a očekávání v oblasti organizace výuky, práce na hodinách i způsobu hodnocení. Ve výuce dodržuje zásady efektivního řízení času. Didaktické dovednosti Při výuce využívá/vytváří moderní učební pomůcky a své výukové materiály pravidelně aktualizuje. Pro hodnocení studentů využívá moderní nástroje a aplikace. Konzultace Vedení závěrečných prací Mentorské dovednosti Rozvíjí u studentů kritické myšlení a respektuje různorodost názorů a pohledů. Poskytuje studentům včasnou a konstruktivní zpětnou vazbu k jejich práci. Napomáhá studentům při jejich rozhodování v dalším kariérním/profesním směřování, ukazuje jim možnosti uplatnění v profesní praxi. Zvyšování kvality výuky Otevřenost novým postupům ve výuce Zajímá se o zpětnou vazbu ke své práci a iniciativně vyhledává podněty ke zlepšení svých pedagogických dovedností. Sleduje nové trendy ve výuce, vzdělává se v oboru a snaží se implementovat inovativní postupy do výuky. RÁMCOVÉ VÝZKUMNÉ KOMPETENCE Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Řešení VaV úkolů Výzkumné dovednosti Zná a dovede používat různorodé výzkumné strategie, metody, techniky a nástroje. Dle situace je pak dokáže aplikovat a zvolit to nejvhodnější řešení. Pracuje precizně, soustředně a organizovaně na svých úkolech a snaží se o co nejkvalitnější a včasné naplnění stanoveních výzkumných cílů/úkolů. Dokáže efektivně naplánovat výzkumné experimenty i navrhnout výzkumný projekt. Uplatňuje a dále rozvíjí při své práci principy kritického myšlení. Používá adekvátní principy a metody práce s výzkumnými daty ve svém oboru (zacházení s daty, zálohování a pod). Nadšení pro vědu a výzkum Uvědomuje si charakter badatelské činnosti, která často přináší úspěchy v delším časovém horizontu. Nenechá se odradit rutinou/jednotvárností/občasnými neúspěchy či výzkumnými výzvami. Aktivně prohlubuje a rozvíjí svou odbornou erudici, sebevzdělává se a sleduje trendy v oboru, vyhledává příležitosti k rozšiřování zkušeností práce s různými výzkumnými technikami. Nové nabyté znalosti a dovednosti se snaží aplikovat ve své práci. Přírodovědecká fakulta MU Řešení VaV úkolů IT dovednosti ve výzkumné práci Využívá IT technologie a nástroje pro efektivní zpracování dat, tvorbu výstupů a prezentaci výzkumné práce. (např. MS Office, statistické nástroje). Inovativnost/ Kreativita Vyhledává nové prohledy na problematiku a pokud je vyhodnotí jako relevantní, snaží se přenést své výzkumné hypotézy do realizovatelného výzkumu. Tvůrčí potenciál Vykazuje aktivní publikační činnost (směřuje především na mezinárodní úroveň) a prezentuje výsledky a přínos výzkumu nejen odborné veřejnosti ale i širší veřejnosti. Tříbí svůj psaný projev (především v anglickém jazyce), přípravě odborných textů věnuje dostatek času. Networking Zapojuje se do odborných sdružení a iniciativně rozšiřuje kontakty na lokální i mezinárodní úrovni. Řešení VaV úkolů Zajišťování zdrojů financování Uplatňování principů projektového řízení Uvědomuje si důležitost aktivní a včasné komunikace/spolupráce s řešitelským i podpůrným týmem při přípravě i realizaci projektu. Při psaní projektů respektuje pravidla fakulty/MU pro podávání projektů a dodržuje pravidla poskytovatelů a časové termíny. Při zahájení práce na novém projektu se řádně seznámí s projektovým plánem, výstupy, rolemi a odpovědnostmi spolupracovníků. Při realizaci práce na projektu respektuje a dodržuje stanovená pravidla (interní, poskytovatele apod.). KOMPETENCE PODPORUJÍCÍ VYTVÁŘENÍ DOBRÉHO PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Pracovní prostředí Otevřenost ke změně Podporuje zavádění inovací a nových trendů v řízení organizace. Podporuje změny v kultuře organizace z hlediska práce s lidmi, ať už jde o podřízené, kolegy, interní klienty, ve smyslu posunu pracovní kultury k otevřenosti a transparentnosti. Práce v týmu Ohleduplnost Jedná vždy s respektem a komunikuje jasně a srozumitelně. V případě složitých situací se snaží o konstruktivní vyřešení situace. Týmový duch Aktivně přispívá k dosažení společných cílů a úkolů, spolupracuje s ostatními a nebrání se sdílení zkušeností. Sebereflexe Respektuje odlišné názory a zajímá se o zpětnou vazbu ke své práci. RÁMCOVÉ KOMPETENCE SPOJENÉ S ŘÍZENÍ PROJEKTŮ A LIDÍ Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Řešení složitých VaV úkolů Zajišťování zdrojů financování Strategické myšlení a dlouhodobé plánování Sleduje vědecké a výzkumné trendy ve svém oboru. Snaží se revidovat a nastavovat procesy, získávat zdroje financování a rozšiřovat spolupráci tak, aby výsledky práce skupiny/pracoviště byly co nejúspěšnější v dlouhodobé perspektivě (atraktivnost studijního programu a úspěšnost absolventů, mezinárodní přesah výzkumu apod.) Řízení projektů a úkolů Schopnost nést odpovědnost Ze své vedoucí role odpovědně přistupuje k naplňování cílů projektu a celkovému výsledku. Zajímá se / pravidelně vyhodnocuje stav řešení a kvalifikovaně rozhoduje v složitých situacích. Komunikační dovednosti Včasně a konstruktivně informuje své spolupracovníky, pokyny a požadavky sděluje jasně a strukturovaně. Spolehlivost Drží své slovo a plní své závazky a domluvy. Vedení lidí Schopnost vést a rozvíjet lidi (leadership skills) Rozděluje úkoly a udává směr práce tak, aby spolupracovníci mohli uspět ve svěřených úkolech a jejich práce je bavila. Snaží se spolupracovníky motivovat k lepším výsledkům jak vlastním příkladem tak i aktivní podporu, nezapomíná poděkovat. Sleduje a vyhodnocuje plnění stanovených cílů tak, aby mohl kolegům poskytnout podporu v složitých situacích a umožnil jim uspět. Aktivně zastává roli mentora a podporuje své kolegy v rozvoji jejich kompetencí a pracovní angažovanosti. Snaží se o vytváření příjemného pracovního prostředí, a pokud na pracovišti vzniknou mezilidské problémy, snaží se o jejich včasné a konstruktivní vyřešení. Přírodovědecká fakulta MU Kompetenční modely pro podpůrné a vedoucí pracovníky Přírodovědecké fakulty MU Základním požadavkem pro výkon práce jsou pro pracovní místa kvalifikační požadavky definované v příloze č. 4 a následně odborné znalosti a dovednosti dle specifik a charakteru vykonávaných pracovních činností. Níže uvedený kompetenční model pro podpůrné pracovníky představuje přehled doporučených klíčových kompetencí (dovedností, znalost, návyků či postojů), které napříč pracovními pozicemi podporují úspěšný výkon práce. Tyto kompetence mohou být dále doplněny vedoucím pracovníkem dle specifik a potřeb pracoviště a svěřených pracovních činností. Účel kompetenčních modelů je doplňující a tyto modely je možné využít zejména jako vodítko při výběru zaměstnanců a dalším rozvoji pracovníků. Kompetence mají rozvojový potenciál, kdy popis kompetence představuje ideální cílový stav. Bloky kompetencí pro jednotlivé pracovní oblasti představují ideální souhrn, není nutné rozvíjet všechny, ale zaměřit se na ty, které úzce souvisí s vykonávanými činnostmi na pozici, funkci a individuálními potřebami pracovníka. Klíčové kompetence jsou definovány ve 2 základních oblastech: A. rámcové kompetence pro výkon podpůrných pracovních pozic B. kompetence pro udržení kvalitního pracovního prostředí Dále jsou definovány rámcové kompetence pro vedoucí role/role spojené s řízení projektů nebo lidí. KLÍČOVÉ KOMPETENCE PRO VÝKON PODPŮRNÝCH POZIC Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Výkon pracovních úkolů Odborné znalosti a dovednosti Zná a dovede prakticky a přesně aplikovat technické/procesní znalosti příslušného oboru/specializace/agendy pracoviště. Aktivně se zajímá o nové metody/trendy v oboru či seznamuje s novými interními procesy dokumenty. Má zájem učit se nové věci a aplikovat je při své práci (např. v oblasti IT technologií). Pečlivost a odpovědnost Svěřené úkoly zajišťuje kvalitně a včas, dle domluvy a pokynů. Jejich realizaci vykonává pečlivě, v případě vzniklých průtahů na ně včas upozorní či požádá o radu a podporu. Jednání s lidmi Řešení problémů Komunikační dovednosti (vč. angličtiny) V rámci písemného i ústního projevu komunikuje jasně, srozumitelně a taktně, dodržuje zvyklosti. S ohledem na internacionalizaci pracovního prostředí se snaží o rozvíjení své schopnosti komunikovat v angličtině (pokud je pro vykonávané práce relevantní). Profesionální jednání s orientací na "klienta" Při jednání s "klientem", bez ohledu na jeho postavení nebo náročnost situace, jedná empaticky, vstřícně a s taktem. Při řešení problému postupuje konstruktivně a řešení navrhuje na základě pečlivé analýzy a zajištění podkladů. Usiluje o nalezení konstruktivního řešení s ohledem na potřeby klienta nebo poskytnutí adekvátní rady. Orientace v pracovním prostředí Řešení problémů Systémové myšlení Uvědomuje si návaznost své práce na činnosti spolupracovníků či jiných oddělení. Orientuje se v komplexních systémech a postupech. Přírodovědecká fakulta MU KOMPETENCE PODPORUJÍCÍ VYTVÁŘENÍ DOBRÉHO PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Pracovní prostředí Otevřenost ke změně Podporuje zavádění nových postupů, inovací do pracovních postupů či trendů v řízení organizace. Podporuje změny v kultuře organizace z hlediska práce s lidmi ve smyslu posunu pracovní kultury k otevřenosti a transparentnosti. Práce v týmu Ohleduplnost Jedná vždy s respektem a komunikuje jasně a srozumitelně. V případě složitých situací se snaží o konstruktivní vyřešení situace. Týmový duch Aktivně přispívá k dosažení společných cílů a úkolů, spolupracuje s ostatními a pomáhá jim v složitých situacích. Nebrání se sdílení zkušenosti a snaží se rozvíjet spolupráci nejenom vně pracoviště ale i napříč odděleními. Sebereflexe Zajímá se o výsledky a dopad své práce, nebrání se, spíše vyhledává zpětnou vazbu ke své práci. Přijímá a respektuje odlišné názory. RÁMCOVÉ KOMPETENCE SPOJENÉ S VEDENÍM PRACOVNÍKŮ Pracovní oblast Kompetence Popis kompetence očekávané u zaměstnance Řízení agendy oddělení Orientace na kvalitu procesů Zajímá se o zpětnou vazbu k činnosti oddělení a usiluje o efektivní spolupráci při plnění pracovních úkolů napříč fakultou. Sleduje kvalitu činností zajišťovaných pracovištěm a usiluje o jejich kontinuální zlepšování či rozvoj. K takovémuto přístupu motivuje i pracovníky oddělení. Strategický přístup Řídí chod pracoviště systémově, v souladu a s úsilím o naplňování cílů vytýčených pracovištěm a strategií fakulty. Vedení lidí Schopnost nést odpovědnost Ze své vedoucí role odpovědně přistupuje k naplňování agendy pracoviště a celkovému výsledku. Kvalifikovaně rozhoduje v složitých situacích a usiluje o efektivní a dlouhodobá řešení. Komunikační dovednosti Včasně a konstruktivně informuje své spolupracovníky, pokyny a požadavky sděluje jasně a strukturovaně. Spolehlivost Drží své slovo a plní své závazky a domluvy. Schopnost vést a rozvíjet lidi (leadership skills) Rozděluje úkoly a udává směr práce tak, aby spolupracovníci mohli uspět ve svěřených úkolech. Snaží se spolupracovníky motivovat k lepším výsledkům jak vlastním příkladem tak i aktivní podporu, nezapomíná poděkovat. Sleduje a vyhodnocuje plnění stanovených cílů tak, aby mohl kolegům poskytnout podporu v složitých situacích a umožnil jim uspět. Podporuje své spolupracovníky v rozvoji jejich kompetencí a pracovní angažovanosti. Snaží se o vytváření příjemného pracovního prostředí, a pokud na pracovišti vzniknou mezilidské problémy, snaží se o jejich včasné a konstruktivní vyřešení.