Metodický návod (doporučení) k realizaci pedagogické praxe studujících učitelství PřF Masarykovy univerzity V průběhu akademického roku 2010/11 začal být na klinických školách, kde vykonávají předepsanou praxi studující učitelství PřF MU v Brně, experimentálně ověřován nový způsob realizace praxe. Jeho teoretickým východiskem budou pro studenty vědecké poznatky, získané absolvováním studia předmětů společného pedagogicko-psychologického základu v průběhu bakalářského studia. Tento způsob realizace pedagogické praxe se týká studentek a studentů fakulty, kteří absolvují asistentskou a pedagogickou praxi na klinických školách. Tímto novým pojetím praxe bude realizován požadavek zdokonalení výcviku profesních dovedností studujících učitelství na základě znalostí: 1) svého vědního oboru (vědních oborů) 2) pedagogicko-psychologických zákonitostí a poznatků. Praxe bude vedena metodicky tak, aby studující chápali a v praxi pokusně realizovali používání těch pedagogicko-psychologických jevů, jejichž správné zařazení do činnosti učitele a žáků podmiňuje úspěšnost a efektivitu školní edukace v matematice a přírodovědných předmětech. Pomůckou k uvědomování si existenci těchto jevů bude formulář - Hospitační záznam (viz dále), obsahující výčet žádoucích pedagogicko-psychologických jevů, s nimž se mohou v budoucí praxi učitelé setkat. Postup 1. Zadání před náslechem (výstupem) Studující před odchodem do školy (vstupem do třídy), v níž bude výuka, obdrží od vedoucího praxe následující zadání pro sledování průběhu výuky: a) všichni členové skupiny dostanou stejný úkol - sledovat během náslechu (výstupu), který z dále uvedených jevů byl do výuky začleněn a v jaké míře a jak (kladně či záporně) ovlivnil efektivitu práce učitele a žáků. Jde o jevy, uvedené v Hospitačním záznamu pod čísly 1, 2, 3, 4, 23…apod. nebo b) každý člen skupiny dostane pro splnění stejného zadání sledovat jev jiný….nebo c) celá skupina dostane za úkol sledovat společně jevy č… a navíc dostane za úkol každý člen skupiny sledovat jeden či více jevů zvlášť. Při výběru a zadávání úkolů přihlédne vedoucí praxe a) k charakteru navštěvovaného předmětu a b) k úrovni zkušeností studujících ze sledování průběhu výuky 2. Účast ve vyučovací hodině Studující absolvují náslechovou hodinu. Podle potřeby si dělají v průběhu náslechu poznámky tak, aby mohli po skončení o sledovaných jevech referovat (diskutovat, je hodnotit atd.) 3. Metodicko-didaktická analýza průběhu vyučovací hodiny po její návštěvě Vedoucí učitel praxe požádá studenty, aby: a) sdělili svůj názor, zda se sledované jevy ve vyučovací hodině vyskytly (jejich hodnocení – viz výše) či absentovaly, zda byly podle jejich názoru začleněny do edukace správně a jakou měrou se podílely na efektivitě a kvalitě vzdělávání žáků b) sdělili, které jiné jevy, postupy, skutečnosti je v průběhu hospitace navíc upoutaly c) sdělili, které skutečnosti by oni sami ve výuce realizovali jinak a proč. 4. Vedoucí praxe zhodnotí aktivitu studujících a věcnou správnost jejich argumentace (případně podle potřeby zadá úkol(y) pro následující praxi. Po ukončení pedagogické praxe (na konci semestru) účastnící zhodnotí: 1. účelnost její existence v uvedené podobě 2. vyskytnuvší se klady a zápory 3. podají návrhy na a) její ponechání v uvedené podobě b) její konkrétní úpravy. Přírodovědecká fakulta MU Brno Studijní materiál zpracoval PhDr. Jaromír Hališka Vybraná kritéria pro sledování a psychodidaktickou analýzu vyučovací jednotky (záznam) Jméno:______________________________ Aprobace: _____________________________ Akademický rok: ______________ Ročník: ___________________ Předmět Datum Poznámky Z Á Z N A M Vybraná kritéria pro sledování a psychodidaktickou analýzu vyučovací jednotky Úkol – posoudit: který z dále uvedených jevů byl (případně měl být) do výuky začleněn, v jaké míře, a jak (kladně či záporně) ovlivnil efektivnost práce učitele i žáků (uvedené jevy nehodnotíme zpravidla izolovaně, ale většinou ve vzájemných vztazích, podmíněnosti, prolínání)? Označení míry výskytu jevu : 0 = žádný,á,é (nevyskytl se vůbec) 1 = malý,á,é (vyskytl se málo) 2 = střední (vyskytl se průměrně) 3 = velký,á,é (vyskytl se hodně) Názor na míru, kvalitu a oprávněnost výskytu sledovaného jevu, či jeho absenci. Sledovaný jev Míra výskytu Příklad, posouzení (ne)správnosti, (ne)vhodnosti, aj. 0 až 3 Poznámky Sdělení cíle (cílů) 3 1 jasně, zřetelně formulovaný cíl:(kognitivní, afektivní) Oznámení pracovního postupu 0 2 chybělo. Důvod? Zdůvodnění účelnosti a potřebnosti (nového) učiva (určité činnosti) 1 3 nepřesvědčivé, formální, bylo provedeno již dříve? Vstupní motivace (jiná) 0 4 chyběla, nebyla již potřebná? Vyučující vytvářel podmínky pro: vyvolání a udržování zájmu o obsah či způsob činností 5 kvalitu vnímání 6 rozvoj paměti 7 tvorbu správných představ 8 tvorbu a strukturování pojmů 9 vyjádření vztahů mezi pojmy pomocí grafických symbolů 10 rozvoj myšlenkových procesů (abstrakce, generalizace apod.) 11 chápání souvislostí a vztahů při osvojování nových poznatků 12 tvorbu názorných schémat 13 kritické myšlení - hodnocení výroků, řešení, pojednání aj. 14 samostatnou práci 15 kreativitu v práci žáků, rozvoj fantazie 16 aktivní dialog, čas a prostor na otázky 17 volní chování a jednání 18 tvorbu žádoucích návyků 19 udržení pozornosti (zaměřenosti, soustředění) 20 předcházení pasivitě, únavě, nudě 21 Druhy učení 22 a) programované učení b) učení senzomotorické c) učení verbální d) učení pojmové e) učení vhledem a řešením problémů f) učení nápodobou g) učení sociální h) jiné Organizační formy práce s žáky 23 a) individualizovaná výuka b) partnerská výuka c) skupinová výuka d) frontální výuka e) projektová výuka f) televizní výuka (video) g) výuka s počítačem h) individuální výuka ch) jiná forma Výukové metody slovní 24 a) vyprávění b) vysvětlování c) přednáška d) diskuse e) dialog f) didaktická hra g) jiná Výukové metody dovednostně praktické 25 a) napodobování b) experimentování c) laborování d) modelové úlohy e) produkční metody f) jiné Výukové metody názorně demonstrační 26 a) pozorování b) předvádění c)instruktáž d jiné Další pedagogicko-psychologické jevy ve výuce Princip objevování nových poznatků, heuristická metoda 27 Výuka řešením problémů 28 Výuka dramatem 29 Učení z textu (učebnice, PC aj.) a) čtení s porozuměním 30 b) vyhledávání hl. myšlenky, informace; osnova c) přepracování tématu e) kritika textu d) zpracování odpovědí na předem zadané otázky (úkoly) f) samostatná reprodukce g) diskuze o přečteném ch) diagnostika výsledku učení z textu i) zpracování referátu aj. forma Písemné záznamy žáků (sešit, konspekt aj.) 31 Brainstorming a brainwriting 32 Práce s chybou 33 Návaznost nového učiva na dřívější poznatky 34 Mezipředmětové vztahy, širší souvislosti 35 Strukturovaný přehled učiva (tabule, sešit aj.) 36 Aktivní opak., procvičování, kontrola porozumění učivu 37 Užití vědomostí při řešení nových úloh (aplikace) 38 Užití zpětné vazby, její hodnota pro rozvoj vědění 39 Uplatnění didaktických principů 40 Prvky a formy otevřeného učení 41 Sepětí s praxí (s životem) 42 Kultura a účelnost verbálního projevu učitele i žáků 43 Míra a vhodnost interaktivní diskuse, rozvoj jazykových a komunikačních dovedností žáků 44 Neverbální komunikace učitele 45 Průběžná motivace 46 Metodická pomoc žákům – Jak se učit? 47 Způsob povzbuzování 48 Způsoby odměňování 49 Způsoby kárání, užití trestů 50 Vznik pozitivních prožitků u žáků 51 Vytváření názorů a postojů žáků jako výsledek vyučování 52 Kontrola činností a výsledků práce žáků v hodině 53 Formy sebehodnocení žáků, spoluodpovědnost za klasifikaci 54 Způsob zkoušení, hodnocení a známkování žáků 55 Účelnost použití tabule aj. (flipchartu, interaktivní ap.) 56 Didaktická technika 57 a) auditivní technika b) vizuální technika c) audiovizuální technika d) počítače e) trenažer f) žákovské soupravy g) použití jiné didaktické techniky Závěrečná kritéria pro hodnocení vyučovací jednotky Soulad cílů výuky s obsahem rámcového kurikula (RVP) 58 Náplň výuky vzhledem k ŠVP 59 Věcná správnost učiva 60 Členění učiva na základní a rozšiřující 61 Podněty k samostatnému studiu 62 Stimulování slabších – schopných žáků 63 Vlastní iniciativa žáků 64 Přiměřenost a rozsah požadavků na žáky 65 Využití osobních zkušeností a znalostí žáků z mimoškolního života 66 Míra učení žáků přímo ve výuce 67 Aktuálnost učiva vzhledem k budoucím potřebám žáků 68 Celkové pracovní zatížení žáků smysluplnou činností 69 Projevy vztahu učitel – žák (osobnostní vlastnosti) 70 Vztahy mezi žáky navzájem, vytváření sociálních dovedností (vzájemná pomoc aj.) 71 Tvorba a rozvoj klíčových kompetencí žáka 72 a) kompetence k učení b) kompetence k řešení problémů c) kompetence komunikativní d) kompetence sociální a personální e) kompetence občanské f) kompetence pracovní (ZŠ) Celkové klima třídy 73 Rušivé jevy – příčiny vzniku, řešení 74 Příprava žáků na příští výuku 75 Ověření dosažení stanoveného cíle (cílů) 76 Závěr vyučovací jednotky 77 Celková efektivita práce žáků 78 Kvalita práce učitele – odbornost, vystupování (jistota, reakce, cílevědomost), aj 79 Jiné, výše neuvedené jevy a kritéria 80 - - - - -