Studenti se specifickými nároky ve výuce

Studijní obtíže a silné stránky

Studijní obtíže

  • pomalé tempo čtení a psaní
  • zhoršená orientace v textu a porozumění obsahu
  • problém s cizími a dlouhými slovy
  • zvýšená chybovost ve čtení a v písemném projevu
  • snížená čitelnost písma, problém s kresbou a rýsováním
  • obtíže formulovat myšlenky písemně
  • problém s cizími jazyky
  • problém poslouchat a psát současně
  • chyby v početních úlohách u dyskalkuliků

Čtení bývá pro dyslektiky často stresující. Problémy bývají kromě tempa čtení také se čtením delších a málo frekventovaných slov, s orientací v textu. Vzhledem k tomu, že proces čtení není plně zautomatizován, vyžaduje více pozornosti, což omezuje schopnost vnímat současně i význam přečteného textu. Snaha o rychlejší tempo čtení často vede k domýšlení si slov podle prvních písmen. Tento mechanismus je obvykle úspěšný u jednodušších textů, ale u složitějších textů vede jen k dalším problémům s porozuměním obsahu textu a chybám při čtení zadání, například u testových úloh.

Nedokáží text jen orientačně pročíst a vyhledat rychle konkrétní informaci - čtou každé slovo a textem postupují lineárně. Některé výzkumy ukazují, že oční pohyby při čtení jsou u dyslektiků méně systematické, než u běžných čtenářů, často při čtení přeskakují slova či celé řádky, někdy zmiňují pocit, jakoby se jim písmena před očima přeskupovala a poskakovala. Obtíže ve čtení a s nimi související častá nechuť ke čtení se mohou projevovat i v oslabení jazykových kompetencí. Nejčastěji se jedná o malou slovní zásobu a oslabený jazykový cit, který bývá četbou do značné míry rozvíjen. Chybí také funkční strategie pro práci s delšími či odbornými texty.

U dysortografiků se objevuje vynechávání, přidávání, či záměna písmen, komolení či záměna slov, chyby v měkčení a diakritice.

V případě dysgrafie se jedná o problém na podkladě oslabené jemné motoriky a koordinace oko-ruka. V těžších případech může být napsaný text téměř nečitelný. V textu se mohou objevovat chyby způsobené vynaložením veškerého soustředění na samotný proces psaní, takže student nemusí mít přidruženou diagnózu dysortografie a přesto může být v jeho textech zvýšená chybovost.

Silné stránky

  • komplexní myšlení
  • kreativita a dobrá vizuální představivost
  • narativní myšlení
  • dobrá paměť na prožité události
  • schopnost pracovat v dynamickém prostředí

V současné době je stále více kladen důraz i na výhody, které “dyslektické” myšlení přináší:

  • Tito lidé bývají vyhledáváni pro dobrou schopnost komplexního myšlení - vidí věci v širším kontextu a dokáží využít představivost k odhadnutí vývoje situace v budoucnosti či k návrhům různých vylepšení.
  • Tito lidé jsou často schopni velmi dobře uvažovat v souvislostech - propojovat informace z mnoha oborů, nahlížet na problémy z různých úhlů a vidět souvislosti tam, kde je ostatní ještě nejsou schopni vidět.
  • Dobře se uplatňují na mezioborových pozicích, nebo mají pestré pracovní portfolio, právě díky velkému rozhledu.
  • Existují lidé s poruchami učení, kteří mají velmi dobrou prostorovou představivost (i když u jiných to bývá často velmi problematická oblast) a uplatní se v kreativních oborech - marketingu, architektuře, designu…