- pomalé tempo čtení a psaní
- zhoršená orientace v textu a porozumění obsahu
- problém s cizími a dlouhými slovy
- zvýšená chybovost ve čtení a v písemném projevu
- snížená čitelnost písma, problém s kresbou a rýsováním
- obtíže formulovat myšlenky písemně
- problém s cizími jazyky
- problém poslouchat a psát současně
- chyby v početních úlohách u dyskalkuliků
Studijní obtíže a silné stránky
Studijní obtíže
Čtení bývá pro dyslektiky často stresující. Problémy bývají kromě tempa čtení také se čtením delších a málo frekventovaných slov, s orientací v textu. Vzhledem k tomu, že proces čtení není plně zautomatizován, vyžaduje více pozornosti, což omezuje schopnost vnímat současně i význam přečteného textu. Snaha o rychlejší tempo čtení často vede k domýšlení si slov podle prvních písmen. Tento mechanismus je obvykle úspěšný u jednodušších textů, ale u složitějších textů vede jen k dalším problémům s porozuměním obsahu textu a chybám při čtení zadání, například u testových úloh.
Nedokáží text jen orientačně pročíst a vyhledat rychle konkrétní informaci - čtou každé slovo a textem postupují lineárně. Některé výzkumy ukazují, že oční pohyby při čtení jsou u dyslektiků méně systematické, než u běžných čtenářů, často při čtení přeskakují slova či celé řádky, někdy zmiňují pocit, jakoby se jim písmena před očima přeskupovala a poskakovala. Obtíže ve čtení a s nimi související častá nechuť ke čtení se mohou projevovat i v oslabení jazykových kompetencí. Nejčastěji se jedná o malou slovní zásobu a oslabený jazykový cit, který bývá četbou do značné míry rozvíjen. Chybí také funkční strategie pro práci s delšími či odbornými texty.
U dysortografiků se objevuje vynechávání, přidávání, či záměna písmen, komolení či záměna slov, chyby v měkčení a diakritice.
V případě dysgrafie se jedná o problém na podkladě oslabené jemné motoriky a koordinace oko-ruka. V těžších případech může být napsaný text téměř nečitelný. V textu se mohou objevovat chyby způsobené vynaložením veškerého soustředění na samotný proces psaní, takže student nemusí mít přidruženou diagnózu dysortografie a přesto může být v jeho textech zvýšená chybovost.
Silné stránky
- komplexní myšlení
- kreativita a dobrá vizuální představivost
- narativní myšlení
- dobrá paměť na prožité události
- schopnost pracovat v dynamickém prostředí
V současné době je stále více kladen důraz i na výhody, které “dyslektické” myšlení přináší:
- Tito lidé bývají vyhledáváni pro dobrou schopnost komplexního myšlení - vidí věci v širším kontextu a dokáží využít představivost k odhadnutí vývoje situace v budoucnosti či k návrhům různých vylepšení.
- Tito lidé jsou často schopni velmi dobře uvažovat v souvislostech - propojovat informace z mnoha oborů, nahlížet na problémy z různých úhlů a vidět souvislosti tam, kde je ostatní ještě nejsou schopni vidět.
- Dobře se uplatňují na mezioborových pozicích, nebo mají pestré pracovní portfolio, právě díky velkému rozhledu.
- Existují lidé s poruchami učení, kteří mají velmi dobrou prostorovou představivost (i když u jiných to bývá často velmi problematická oblast) a uplatní se v kreativních oborech - marketingu, architektuře, designu…