-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Study nowZákladní informace
-
Study nowStudenti se zrakovým postižením
-
Study nowStudenti se sluchovým postižením
-
Study nowStudenti s pohybovým postižením
-
Study nowStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Study nowStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Study nowStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Study nowNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Study nowUžitečné odkazy a zdroje
-
Study nowKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-
Problematické oblasti
Poskytování studijní podpory a výuka studentů s pohybovým postižením může přinášet určité nejasnosti. Některé z nich se nyní pokusíme objasnit.
-
Adekvátní zohlednění postižení vs. pozitivní diskriminace
Častou tendencí je studentům s postižením dopřávat širší rozsah úprav studia než vyplývá z jejich funkční diagnostiky. Vždy je potřeba pohybové omezení zohlednit v rámci reálných schopností studenta tak, jak je uvedeno v kartě studenta.
V případě nejistoty je pak vždy lepší se zeptat pracovníků střediska Teiresiás, než být přehnaně opatrný a kvůli nejistotě slevit z některých nároků nebo studenta vyloučit z některých aktivit.
Pokud výuka zahrnuje pohybové aktivity, je vhodné se studentem nebo studijním poradcem střediska Teiresiás předem probrat možnosti studentova zapojení.
-
Aktivní práce během výuky
V některých případech je třeba počítat s pomalejším pracovním tempem studentů a se specifickým způsobem práce například při ovládání počítače.
Učiteli semináře vyžadujícího aktivní práci s počítačovými programy doporučujeme, aby se v případě nejasností obrátil na Oddělení speciální informatiky střediska Teiresiás. Pracovníci oddělení posoudí použitelnost aplikací s ohledem na způsob práce studenta a případně vysvětlí, jak je efektivně ovládat s pomocí asistivních technologií.
Častým řešením u těchto kurzů však bývá individuální výuka.
-
Manipulace s předměty během prakticky orientované výuky
Studenti s pohybovým postižením mohou pracovat se stroji, přístroji nebo laboratorními vzorky, ale protože pro ně může být obsluha techniky kvůli postižení motoriky rukou či zhoršené dosažitelnosti z invalidního vozíku obtížná, nabízíme jim pedagogickou asistenci.
Účast takového studenta vyžaduje větší pozornost, přípravu i dodržování určitých pravidel pro ostatní aktéry výuky.
Není-li organizačně možné tato opatření zajistit, je vhodné zvážit individuální formu výuky.
-
Možnost nahrávání přednášek
I když studentům s postižením rukou nabízíme možnost zajištění obsahového zápisu, někteří studenti dávají přednost pořizování zvukových záznamů přednášek. Zvláště pro studenty se souběžným zrakovým postižením je tato forma dobře přístupná.
Možnost nahrávání přednášekPožádá-li student o záznam pomoci diktafonu, doporučujeme takové žádosti vyhovět, pokud neexistují věcné důvody, které tomu v dané situaci brání.
-
Studenti se specifickými nároky ve výuce
-
Study nowZákladní informace
-
Study nowStudenti se zrakovým postižením
-
Study nowStudenti se sluchovým postižením
-
Study nowStudenti s pohybovým postižením
-
Study nowStudenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
-
Study nowStudenti s psychickými obtížemi a autismem
-
Study nowStudenti s chronickým somatickým onemocněním
-
Study nowNejčastější výukové situace a studenti se specifickými nároky
-
Study nowUžitečné odkazy a zdroje
-
Study nowKapitola X: Ukázka zpracování rozbalovacích otázek a odpovědí
-