Vysvobození zvuku 5.11.2007 Sluchové oko; Zrakové ucho Netradiční nástroje, zvukové objekty, „hudba v prostoru“ Sluchové oko • Klangkunst – Klangskulptur, Klangplastik, Klangobjekte, Klanginstalation • Sound – art – sound sculpture, sound object, sound installation • „umění zvuku“ – zvukový objekt, plastika, instalace – Termíny se objevují od 1.pol 60. let (Max Neuhaus) – Trojrozměrné, více či méně homogenní objekty (předměty, plastiky, konstrukce, mechanismy), jejichž autentickou součástí je produkce organizovaného zvuku (šum, tóny, hudba…) • Zvuková instalace je vázána na konkrétní prostředí • Zvukové objekty a instalace obvykle pracují s nalezenými akustickými předměty, doma vyrobenými nástroji (home – made instruments) a akustickými konstrukcemi, které rozezvučují interpreti, nebo publikum mechanicky, elektronicky, nebo „interaktivně“ přes síť. Archeologie I. • Zpívající socha Amenhotepa II. v Thébách • Starořecké aeolské harfy a píšťary • Staročínské větrné zvonečky • Leonardo da Vinci (1452 – 1519)ve svém Madridském skicáři popisuje různé nekonvenční dechové a bicí nástroje • Athanasius Kirchner (1602 – 1680) ve svém díle Musurgia universalis (1650) popisuje hudebně akustické konstrukce Kirchner – Aeolova harfa Archeologie II 20. století • Futuristé – Intonarumori (krabicové nástroje s resonátorem s laditelnými zvuky) – Rumararmonium – klávesový nástroj • Alexander Skrijabin – barevný klavír • W.B Rossiné – barevné varhany • Využívání netradičních zdrojů zvuku – Sirény, motory, kulomety – Varese, Satie, Antheil, Avraamov, Mosolov… • Lidský hlas, jako nový nástroj – Fónická a fonetická poezie – dada, surrealismus, Hausman, Schwitters.. • Elektronické nástroje – Singign Arc (1899) Williama Duddella – Telharmonium Thaddeuse Cahilla – Choralcelo Melvina Severyho – P. Hindemith využíval už koncem 20. let prototypy elektronických a mechanických nástrojů • Klavír a jeho „preparace“ – John Cage (1940), Paik, Vostel, Jones, Beuys - ---- FLUXUS • Kinetické plastiky – L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922) – M. Duchamp, A. Caldara… – Jean Tinguley • Gramofonové desky – Arman, Knižák, Anastasi, Pajk - -- DJ, Marclay… • Home – made instruments – I. A. MacKenzi od 30. let, H. Partch od 40. let L. Moholy – Nagy – Licht Raum Modulator (1922) Alexander Skrjabin – partitura pro barevný klavír Skrjabin – Skica pro oslavu hudebního mystéria Singing Arc – zpívající oblouk (1899) Telharmonium z konce 19. století, ale předvedeno až v roce 1906 Choralcello Jean Tinguely (1925 – 1991) • V padesátých letech umožnila elektřina rozvoj kinetických struktur • Zvuk se stával jejich nedílnou součástí – tři možnosti • Buď se je snažit odstranit • Nebo je ignorovat • Nebo je považovat za součást díla • Jean Tinguely vytváří konstrukce, kde vizuální i akustická stránka tvoří nedílnou součást. – Zkřivené, po domácky vyrobené hodiny, poháněné elektormotorem, ozubená kolečka a řemeny. Meta mécanigue Sonore II Jean Tinguley v ateliéru 1955 Matematic automatigue (60. léta) Bratři Baschetové Transfigurace denního života Harry Partch (1901-1974) • Mikrotonalita, zájem o mimoevropské kultury, nová zvukovost • Vlastní nástroje – The Street – Antologie americké hudby – Delusion of the Fury: A Ritual of Dream and Delusion (1969) Alvin Lucier (1931 - ) • Významný skladatel, performer • Představitel „akustického umění“ • Music for Solo Performer (1965) – Pro amplifikované mozkové vlny a bicí nástroje • Vespers (1968) – Zvuková performance pro echolokátor, pro hráče s ručními echolokátory • Music on a long thin Wire (1977) I. - IV – Zvuková instalace pro audio oscilátor a elektronický monochord Alvin Lucier na cestě Music on a long thin wire