Rizika a příležitosti internetu - úvod inovace-logo Lenka Dědková ZUR 387 2015 Klasifikace rizik ¡Je jich mnoho, skoro vždy něco někam nepasuje ¡Rychlý vývoj internetu i zařízení, prostřednictvím jichž se k němu připojujeme O co se můžeme na internetu bát ¡O sebe ¡ ¡ ¡O své vlastnictví ¡ ¡ ¡O ostatní ¡ ¡ ¡ své zdraví, svoji psychickou pohodu peníze, majetek, osobní údaje jejich zdraví, jejich psychickou pohodu, jejich vlastnictví O co se můžeme na internetu bát ¡O sebe ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ své zdraví, svoji psychickou pohodu Ø Ø ØKyberšikana/online obtěžování ØInterakce s neznámými ØKyberstalking ØZdravotní problémy spojené s dlouhodobým používáním PC ØZávadný (nepříjemný) obsah ØZávislost Ø O co se můžeme na internetu bát ¡ ¡ ¡ ¡O své vlastnictví ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ peníze, majetek, osobní údaje Ø ØPočítač: Malware ØPeníze: podvodné emaily, phishing, pochybné loterie/výhry, nedůvěryhodné eshopy ØKrádeže identity ØPorušování autorských práv Ø(Skrytý) marketing ØSpamy O co se můžeme na internetu bát ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡O ostatní ¡ ¡ ¡ jejich zdraví, jejich psychickou pohodu, jejich vlastnictví Ø Ø ØMůžeme být svědky výše uvedených chování, která ohrožují někoho jiného Ø Různí lidé čelí různým rizikům ¡Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá ¡ http://www.nacch.com/_Media/chf-cartoon-kids.gif http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif > Různí lidé čelí různým rizikům ¡Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá ¡ http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif > Různí lidé čelí různým rizikům ¡Uvědomit si, kdo je ohrožený a čím – závisí na tom, co kdo na internetu dělá ¡ http://quizsoup.com/images/orange/postit-profile.gif http://idata.over-blog.com/3/23/47/72/post-it.gif > Naše role v dění na internetu ¡Pasivní příjemce obsahů lnapř. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství ¡Účastník online interakce s dalšími osobami lnapř. chaty, diskuzní fóra ¡Iniciátor chování lnapř. hraní her, psaní blogu, stahování… ¡ Naše role v dění na internetu ¡Pasivní příjemce obsahů lnapř. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství ¡Účastník online interakce s dalšími osobami lnapř. chaty, diskuzní fóra ¡Iniciátor chování lnapř. hraní her, psaní blogu, stahování… ¡ Stejné role můžeme mít i v oblasti samotných rizik: můžeme být pasivnější a pouze číst či sledovat závadné obsahy, můžeme se aktivně účastnit nějaké interakce s další osobou a můžeme také sami rizikové chování iniciovat. Naše role v dění na internetu ¡Pasivní příjemce obsahů lnapř. příjemce e-mailů, čtenář online zpravodajství ¡Účastník online interakce s dalšími osobami lnapř. chaty, diskuzní fóra ¡Iniciátor chování lnapř. hraní her, psaní blogu, stahování… ¡ Nezapomeňme, že nemusíme být „jenom“ obětí, svědkem, ale také „pachatelem“ či „spolupachatelem“. A to často i nevědomě. Model rizik - EUKO ¡Negativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi chování a rolí (dítěte) ¡ Role dítěte Motivace ¡ Motivace Role dítěte EUKO II Context of development Content Communication Relationships - Peers & friendship Vulgar content shared with peers Viruses automatically sending spam emails or viruses to friends Hate, vulgar and nasty messages Bullying by peers or strangers Creating fake SNS profile about somebody Exclusion from a group in games Being killed or cursed in games Hacked SNS or game profile by peers Relationships - Romantic relationships Advertisements for dating sites (including sexual or vulgar content) Reporting fake romantic relationships Publishing sexual pictures of previous partner as “revenge” Publishing attractive pictures to attract peers Meeting online strangers for dating purposes Relationships - Parents Seeing inappropriate content without parents’ permission Parent-child conflicts because of the Internet Parents force child to be offline because of addiction Posting rude or vulgar comments about parents School Untrue information from the Internet used for school assignments School problems because of technology (i.e., viruses, slow internet) Offensive comments about teachers or creating fake profiles of teachers School problems after being online too much Sexuality Commercials with sexual content (Youtube, games, web, pop-ups, e-mail) Pornographic material Sexual pictures or videos on the web (Ask, Chatroulette) Watching live pornography Viruses put pornography on computers or SNS Sexual communication, requests, and comments Bullying with sexual content Intentional publishing of sexual pictures to attract peers in order to get likes Shared revenge porn or virtual sex Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) Context of development Content Communication Identity & personal data Pop-ups or webpages asking for personal data Viruses automatically sending e-mails, or posting stuff or messages on Facebook Stolen / sharing virtual identity (e-mail, SNS profile, avatar) Hacked or hijacked account and posting untrue or private information Pretending to be someone else (e.g., celebrities, known people, not existing people) Lying about personal data Sharing personal data (e.g., address, phone number, photos, etc.) or too many private details Requests for personal information from strangers Meeting online strangers offline Health & well-being (included addiction) Overuse or addiction problems, including headaches, reduced eating, reduced sleeping, losing friends, eye problems Seeing pro-anorexia web sites Preoccupation by nasty/sexual videos or gaming Emotional problems after bullying or bothering contact Losing contact with reality Morality Racist content Illegal activities, like downloading programs, movies, and music Videos with violence Finding untrue or false information Commercials telling you to buy, download, or win something Vulgar, nasty, hate websites, images, videos Racist messages Sharing illegal materials (e.g., programs, movies, music) in P2P networks Fake e-mails telling you that you can win something Commercial e-mails Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014) Klasifikace rizik dle OECD The Protection of Children Online: Risks Faced by Children Online and Policies to Protect Them (Organisation for Economic Co-operation and Development, 2011) Pojetí online rizik ¡Online riziko: v digitálním prostoru ¡Příbuzné termíny: lrizikové chování: nežádoucí fenomén ohrožující zdraví, pozitivní vývoj, před kterým je potřeba chránit (Jessor & Jessor, 1977) lproblémové chování: porušení uzákoněných a sociálních norem, které doprovázeno sankcemi (Jessor & Jessor, 1977) lantisociální chování: vývojově dysfunkční chování (delikvence, agrese, vandalismus) (Beranová, Ježek, & Širůček, 2011) lRiskující chování - „risk-taking behavior“: účast na takovém chování, které může mít neblahé důsledky a které současně může přinášet nějaké zisky (Gullone & More, 2000) l ¡Riziko a újma (EU Kids Online) lCo je rizikové? ¡ Riziko x újma EUKO II Setkání s možným rizikem ještě neznamená faktickou újmu EUKO II (http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx) ¡Cíl: vytvořit výzkum zaměřený na děti a kontext, srovnatelný napříč státy, zabývající se zkušenostmi dětí s online riziky ¡ftf šetření dětí (9-16 let) používajících internet a jejich rodičů ve 25 zemích ¡25 142 dětí plus jejich rodiče, 2010 ¡ Implicitní provázanost rizik a příležitostí Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Internetová populace (EUKO) neznamená obecnou populaci! KYBERŠIKANA SETKÁNÍ S NEZNÁMÝMI LIDMI Z NETU SEXUÁLNĚ EXPLICITNÍ MATERIÁLY SEXTING ZNEUŽITÍ DAT POTENCIÁLNĚ ŠKODLIVÝ OBSAH Další rizika v EU ¡Stránky z potenciálně škodlivým obsahem lNenávistné stránky – setkalo se s nimi 12 % dětí (11-16 let) lPro-ana stránky – 10 % dětí, 20 % z dívek 14-16 let lStránky o sebepoškozování – 7 % lDrogová fóra – 7 % lStránky o sebevraždách – 5 % ¡ ¡Zneužití osobních dat l„ukradení“ identity (někdo použil jejich heslo nebo se za ně vydával) – 7 % (11-16) lZneužití osobních informací – 4 % lFinanční podvody – 1 % l Rozdíly dívky x chlapci - rizika ¡Chlapci častěji lhledají útočné či násilné obsahy lpřistupují k pornografickým obsahům lsetkávají se s někým z internetu ldávají lidem osobní informace ¡Dívky častěji lmají nepříjemné pocity z útočných, násilných a pornografických obsahů lchatují s cizími lidmi na internetu ldostávají nechtěné sex.komentáře ljsou po nich požadovány osobní informace, ale dávají je méně často l l ¡Chlapci i dívky jsou stejně ohroženi kyberšikanou a obtěžováním Riziko, újma a … ¡Co nás na rizicích zajímá? ¡ lTi, kteří se s nimi setkávají x ti, kteří ne lTi, kteří po setkání s rizikem zažívají újmu x ti, kteří ne lK čemu setkání s rizikem (a újmou) vede? Predispozice - Osobnostní - Situační Resilience Coping Dopady Jaké faktory ovlivňují výskyt online rizik? Zdroj: Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Prediktory online rizik ¡Věk (vyšší) ¡Pohlaví (chlapci/dívky) ¡Vzdělání rodičů, Socioekonomický status (nižší) ¡Osobnostní rysy: sensation seeking, nižší sebevědomí (self-esteem), psychické potíže, problémové chování ¡Způsoby používání internetu: vyšší množství používání internetu, rozsah online aktivit, digitální schopnosti Vztah mezi online riziky a používáním internetu 112 Risks and safety on the internet: The perspective of European children (2011) Aktivity na internetu ¡ Aktivity na internetu ¡Používání internetu má jisté stupně (data z UK, 9-19let) – „ žebřík příležitostí“ (Kalmus, Pruulmann-Vergenfeldt, Runnel, & Siibak, 2009; Livingstone & Helsper, 2007) ¡V různých zemích ovšem ¡ mohou být rozdíly ¡ Stupeň 1 - začátečníci ¡Vyhledávání informací ¡zahrnuje 1-2 aktivity online, nejčastěji vyhledávání informací do školy a hraní her Stupeň 2 - Středně pokročilí uživatelé ¡Vyhledávání informací, zábava a komunikace – kolem 3-5 aktivit ¡K prvním dvěma aktivitám se přidává email, sledování videí ¡ Stupeň 3 - široce zaměření“ uživatelé“ ¡Přidává se IM, stahování hudby; pokračuje vyhledávání informací, rozšiřují se aktivity zahrnující kontakt s vrstevníky – především SNS ¡Časté je i sledování zpráv online ¡6 – 9 aktivit ¡ ¡ Stupeň 4 – „all-rounders“ – všestranní uživatelé ¡Hraní her – multiplayer, stahování hudby, filmů, publikování fotografií, vzkazy v diskuzních fórech, používání webkamery ¡Aktivity, které většinou spadají pod „conduct“ – aktivně spoluvytváří obsah na internetu ¡10 a více aktivit ¡ Stupeň 5 ¡13 a více aktivit ¡Zahrnují chatování, používání stránek na sdílení souborů, vytváření postav, virtuální světy, psaní blogu ¡ Faktor 1 - Komunikace: SNS, IM, emaily – společný rys – jsou převážně komunikační nebo úzce spojené s komunikací s přáteli (videoklipy, hudba) Faktor 2 - Kreativita: blog, zprávy, chaty, webkamera, sdílení souborů - vyžadují určitou kreativitu Faktor 3 - Hraní: hraní a příbuzné aktivity (avatar, virtuální světy) Faktor 4 – Vzdělávání: školní práce, čtení/sledování zpráv Faktorová analýza online aktivit Metodologické potíže ¡Používání internetu lFrekvence, doba lMísto lAktivity, způsob používání stejné věci ¡ ¡ Závěrem ¡Na internetu existují rizika, ale i příležitosti ¡Tím, že se s nimi setkáváme, se s nimi zároveň učíme zacházet a předcházet dalším podobným zkušenostem ¡Množství rizik je provázáno se způsobem používání internetu ¡Omezování a zakazování internetu problém s riziky neřeší Literatura ¡Douglas, M., & Wildavsky. A. (1982). Risk and culture. Berkeley: University of California Press. ¡Guan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356. ¡Hasebrink, U., Görzig, A., Haddon, L., Kalmus, V. and Livingstone, S. (2011) Patterns of risk and safety online. In-depth analyses from the EU Kids Online survey of 9-16 year olds and their parents in 25 countries. LSE, London: EU Kids Online. ¡Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L. (2008) Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online. London: EU Kids Online (Deliverable D3.2). ¡Livingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online. ¡Lobe, B., Livingstone, S., Ólafsson, K. and Vodeb, H. (2011) Cross-national comparison of risks and safety on the internet: Initial analysis from the EU Kids Online survey of European children, London: EU Kids Online, LSE. ¡OECD (2011), “The Protection of Children Online: Risks Faced by Children Online and Policies to Protect Them”, OECD Digital Economy Papers, No. 179, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5kgcjf71pl28-en ¡Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014, in press). Classification of online problematic situations in the context of youths’ development. Communications: European Journal of Communication Research. ¡Valkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28, 652-675. ¡