D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Terénní a komunitní sociální práce Typ předmětu PV doporučený ročník / semestr 4/5 Rozsah studijního předmětu hod. za týden 6 kreditů Jiný způsob vyjádření rozsahu 14 hodin za semestr Způsob zakončení zk Forma výuky Komb. Další požadavky na studenta Studenti v týmu vytvoří podle pokynů vyučujícího projekt související s tématem komunitní práce. Projekt budou konzultovat s vyučujícími, bude vznikat postupně a bude součástí závěrečného hodnocení. Studenti budou projekt prezentovat na posledním výukovém bloku. Každý student zpracuje případovou studii/podle pokynů vyučujících. Studie bude v rozsahu tří stran a bude vycházet z reálné situace člověka se sociálním znevýhodněním (všechny věkové skupiny). Studenti se připraví na ústní zkoušku podle pokynů vyučujících. Předpokládá se základní orientace v oblasti terénní a komunitní práce, viz. sylabus. Vyučující Mgr. Margita Rácová, Mgr. Štefan Grinvaldský, Dr. Lenka Gulová Stručná anotace předmětu Základem výkladu tohoto předmětu jsou teoretické a zejména praktická východiska terénní a komunitní sociální práce. Předmět popisuje jejích metody a nástroje, které účinně napomáhají řešit sociální problémy u sociálně zněvýhodněných skupin obyvatelstva. Studenti budou mít možnost setkání s odborníky z praxe, kteří působí v sociálně vyloučených lokalitách. Důraz je kladen na významné mezioborové propojení sociální práce a sociální pedagogiky a zastává komplexní pohled na využití terénní a komunitní sociální práce v edukaci sociálně zněvýhodněných skupin. 1. Stručná historie terénní a komunitní sociální práce u nás a v zahraničí. Sociální práce jako pomáhající profese. 2. Současná krize sociálního státu/návaznost na předmět sociální politika 3. Teorie a definice sociálního vyloučení v ČR a v zahraničí. Obyvatele ohroženi sociálním vyloučením, jejich vzorce a strategie chování. 4. Etnické menšiny, cizinci ve spektru terénní a komunitní sociální práce. 5. Romové žijící v sociálně vyloučených lokalitách jako cílová skupina terénní a komunitní práce. 6. Profesní předpoklady, kompetence a osobnostní črty sociálního pracovníka, při výkonu terénní sociální práce. Etika terénní sociální práce. Vzdělávání a supervize. 7. Struktura přímé práce s cílovými skupinami. Sociální práce s jednotlivcem, rodinou, komunitou. 8. Děti a mládež ohrožené sociálně patologicky jevy. Terénní práce a prevence kriminality a závislostí u rizikových skupin (streetwork). 9. Rizikové situace při přímé práci s cílovými skupinami a jak je řešit. 10. Základní pojmy, definice a cílové skupiny komunitní sociální práce. 11. Struktura práce sociálního pracovníka s komunitou, jeho profesní předpoklady a kompetence. Swot analýza komunity. Projektová činnost. 12. Sociálně pedagogická aktivizace jednotlivců, rodin s dětmi a komunit žijící v sociálně vyloučených lokalitách. Příklady dobré praxe. 13. Komunitní plánování sociálních služeb jako nástroj efektivní sociální politiky státu. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 14 hodin za semestr Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly Viz. výše další požadavky na studenta Studijní literatura a studijní pomůcky Seznam doporučené studijní odborné literatury/literatura bude upřesněna na výuce · Bednářová, Z., Pelech, L. (2000). Sociální práce na ulici - streetwork. 1. vydání. Brno: Doplněk. · Boukal, P. (2013). Fundraising pro neziskové organizace (1. vyd.). Praha: Grada. · Čepová, M. (2013). Analýza změny po zavedení terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Jihomoravského kraje. Praha: Občanské sdružení Romodrom. · Duková, I., Duka, M., & Kohoutová, I. (2013). Sociální politika: učebnice pro obor sociální činnost (1. vyd.). Praha: Grada. · Gojová, A. (2006). Teorie a modely komunitní práce (Vyd. 1.). Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. · Gulová, L. (2011). Sociální práce: pro pedagogické obory (Vyd. 1.). Praha: Grada. · Hacker, K. (2013). Community-based participatory research. Thousand Oaks, Calif. SAGE. · Matoušek, O. (2012). Základy sociální práce (Vydání třetí). Praha: Portál. · Matoušek, O., Kodymová, P., & Koláčková, J. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi (Vyd. 2.). Praha: Portál. · Matoušek, O., & Pazlarová, H. (2014). Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese (Vyd. 1.). Praha: Portál. · Matoušek, O. (2011). Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení (2., aktualiz. vyd.). Praha: Portál. · Matoušek, O., & Kroftová, A. (2003). Mládež a delikvence: [možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže] (Vyd. 2., aktualiz.). Praha: Portál. · Vacková, J., & Horská, J. (2008). Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi: příručka pro pedagogy (1. vyd.). V Praze: Triton. · Pilát, M. (2015). Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi (Vydání první). Praha: Portál. · Sirovátka, T. (2005). Příjmová chudoba, materiální deprivace a sociální vyloučení v České republice a srovnání se zeměmi EU: (výzkumná zpráva z projektu Monitorování chudoby). Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. Seznam rozšiřující studijní odborné literatury: · Davidová, E., & Uherek, Z. (2014). Romové v československé a české společnosti v letech 1945-2012: národnostní struktura, specifika romské rodiny a migrací. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky. · Grantis: měsíčník pro neziskový sektor. (2008). Grantis: měsíčník pro neziskový sektor. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových organizací. Retrieved from http://www.neziskovky.cz · Janoušková, K., & Nedělníková, D. (2008). Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: sborník studijních textů pro terénní sociální pracovníky (Vyd. 1.). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Retrieved from http://kramerius.mzk.cz/search/handle/uuid:2466a270-7ddc-11e3-9be6-005056827e52 · Klenovský, L. (2006). Terénna sociálna práca. Vyd. 1. Bratislava: Občianske združenie Sociálna prác. Edícia socialna práca - socialna politika. · Komínková, H. (2006). Terénní sociální práce s uživateli drog. Retrieved from http://is.muni.cz/th/110424/ff_b/ · Klamková, K. (2004). Model terénní sociální práce jako nástroje k účinnému uchopení problémů romských komunit ohrožených sociálním vyloučením. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/th/10543/ff_b/ · Kolář, J. (2003). Terénní programy a jejich pozice v institucionálním systému péče o uživatele drog v České republice. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/th/55221/ff_b/ · Nedělníková, D. (2008). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita. · Šimíková, I., Navrátil, P., & Winkler, J. (2004). Hodnocení programů zaměřených na snižování rizika sociálního vyloučení romské komunity: evaluace programů. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno. · Šedivý, M., & Medlíková, O. (2012). Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace (1. vyd.). Praha: Grada.