Pronomina (zájmena) ve znakovém jazyce PaedDr. et Bc. Roman Vojtechovský Podzimní semestr 2013 Brno, 31. října 2013 Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • pronomina obsahují informace o tom, kdo mluví nebo provádí komu, kolika osob se to týká • tato informace se nazývá „osoba" a "číslo" • osoba - odkazuje na to, kdo o tom mluví nebo provádí • číslo - nám říká, kolik jedinců se podílí: jeden, dva, tři z nás, každý z nás Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • osoba – index (odkazování) osobních zájmen v prostoru: ○ první osoba = vždy mluvčí sám, odkazuje vždy k sobě (JÁ) ○ druhá osoba (TY) = umístěná přímo naproti mluvčímu ○ třetí osoba (ON/ONA) = mluvčí umisťuje šikmo doprava dopředu ○ pokud je přítomno více objektů, mluvčí další objekt (ON/ONA) umístí šikmo doleva dopředu ja Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • pronomina v ZJ mohou mít pouze smysl, když objekt může být identifikován - ve větě "to je jeho kniha", potřebujeme vědět, kdo je "on„ • forma ukazování je stejná, ale lokalizace ukazování se liší v závislosti na lokalizaci přiřazenou k substantivům Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • pronomina v ČZJ jsou podobná jako v ČJ, ale jsou tam tři hlavní rozdíly: 1. ČZJ nerozlišuje mezi "on" a "ona" (ČJ rozlišuje) 2. ČZJ má více záměn než v ČJ - pronomina v ČJ neukazují přesně, kolik lidí se účastní - tři, čtyři, pět; ČZJ používá pronomina např.: MY-DVA (já a ty nebo já a on), MY-TŘI (já a vy nebo já a oni), MY-ČTYŘI, MY-PĚT (nás) 3. pronomina v ČZJ obsahují další informace o jménech - v znakové formě např.: UČITEL (kde použijeme znak UČITEL a pak ukazujeme, to znamená "UČITEL, ON ..."), prononima odkazuje nějak jinak jako na učitele samého, a také tam, kde se nachází Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • v ČZJ se častěji projevují přivlastňovací zájmena: MŮJ/NÁŠ, TVŮJ/VÁŠ, JEHO/JEJICH • v ČZJ přivlastňovací zájmena MŮJ/MOJE se v projevu častěji vyskytují jako vztah k něčemu např. vztah k vlastenectví, vztah k městu, vztah k sportovnímu klubu, vztah ke škole Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • přivlastňovací adjektiva v ČJ vyjadřují informace o tom, komu co patří (např. osobám, zvířatům), ptáme se na ně otázkou: čí? • např. matčina babička, bratrova sestra, tetin syn, otcův klobouk, učitelčina kočka, kozí mléko, včelí med přidání přivlastňovacích zájmen • v tomto případě je třeba rozlišit na dvě situace: předmět jako věc a předmět jako osoba Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • při předmětu jako věc, např.: o otců klobouk se artikuluje: (1) nejprve KLOBOUK, následně JEHO, pak OTEC a nakonec JEHO nebo (2) KLOBOUK + OTEC + JEHO o učitelčina kočka = KOČKA + JEJÍ + UČITELKA + JEJÍ nebo KOČKA + UČITELKA + JEJÍ o kozí mléko = MLÉKO + JEJÍ + KOZA + JEJÍ nebo MLÉKO + KOZA + JEJÍ o včelí med = MED + JEJÍ + VČELA + JEJÍ nebo MED + VČELA + JEJÍ Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • při předmětu jako osoba - možné artikulovat různým způsobem, to závisí na vztahu mluvčího k určené osobě a může se přidat index jako odkazovací zájmeno • např. maminčina babička = MATKA + MOJE (mluvčí) + JEJÍ + BABIČKA • bratrova sestra = BRATR + ON (index) + JEHO + SESTRA + index (od bratra se směřuje index k sestře nebo naopak) • tetin syn = TETA + ONA (index) + SYN + JEJÍ Pronomina (zájmena) v znakovém jazyce • gramatická kategorie osoby se v ČJ vyjadřuje osobními koncovkami slovesných tvarů (hraji, mluvím, dělám; hraješ, mluvíš, děláš; hraje, mluví, dělá), popř. ještě přímo užitím osobních zájmen (já, ty, on, ona...) • v ČZJ se naproti tomu tato kategorie vyjadřuje odkazováním k místům osobních zájmen v prostoru – a to buď tvarem ruky „D“, nebo znakem slovesa, které svým pohybem směruje k těmto místům (shodová slovesa)