Úvod do morfologie znakových jazyků Podzimní semestr 2013 Brno, 3. října 2013 ● nejmenší jazyková jednotka, která nese vlastní význam ● znak nebo součást znaku ● lexikální morfém – morfém, který nese věcný význam, nikoli gramatický význam ● gramatický morfém: ○ plurál – opakovaný pohyb, např. DÍTĚ x DĚTI ○ slovesný aspekt – znásobený opakovaný pohyb pro význam „dlouhá doba“, např. ČEKAT-DLOUHO x Morfém Morfematické struktury ○ monomorfematické znaky – jeden morfém (např. PRAVDA , ŠTĚSTÍ , MYSLET ) ○ dimorfematické nebo polymorfematické znaky – více než jeden morfém (např. DOZVĚDĚT SE = SLYŠET + ZÍSKAT, VYHLÁŠKA = PROHLÁSIT + ZÁKON, Morfematické struktury LES (SPJ) = JEHLIČNATÝ-STROM + plocha SILNĚ-PSÁT = PSÁT + SILNĚ TŘI-ROKY = TŘI + ROK POŠKRÁBÁNÍ-HLAVY = místo hlavy + POŠKRÁBÁNÍ Volné morfémy x vázané morfémy ○ AKVÁRIUM: RYBA + specifikátor rozměru; volný morfem - RYBA, vázaný morfem - specifikátor rozměru ○ SVÍČKA (SPJ): volný morfém - PÁLIT + vázaný morfem - specifikátor rozměru ○ JA-DÁT-TOBĚ: volný morfém - DÁT; vázané morfémy JA a TOBĚ ○ volný morfém - operace, vázané morfémy - místa operace, např. OPERACE-NA-NOSE, OPERACE- NARUCE, OPERACE-NA-UCHU Volné morfémy x vázané morfémy ○ volné morfémy - manuální znaky, vázané morfémy výraz obličeje a změna v pohybu rukou, např.: OHODLANĚ-ZNAKOVAT POTĚŠENĚ-ZNAKOVAT DLOUHO-ZNAKOVAT Kompozita ● skládajú se ze dvou volných morfémů ● změna tvaru ruky: ○ ÚNOR = MASKA + TANČIT ● redukce pohybu: ○ ČERVEN = ČERVENÝ + JAHODA ○ SNÍH = BÍLÝ + PADAT ○ MOUKA = BÍLÝ + PRÁŠEK Morfémy vyjadřující zápor ● shodný pohyb, kdy se ruka otočí po smyčce dlaní vzhůru - nese význam záporu ● např. NEZNAT , NEPOTŘEBOVAT , NEMOCI , NENÍ , NEMUSET Klasifikátorové morfémy ● tvary ruky, které zastupují jména a zařazují objekty jimi běžně označované do různých kategorií podle určitých společných rysů, např. podle tvaru, velikosti, způsobu uchopení a pod. ● osoba - tvar ruky DIII 0 / = UČITEL = UČIT + klasifikátor osoby ● skupina - tvar ruky 5III / = STÁDO OVCÍ = OVCE (jedna) + klasifikátor skupiny ● skupina - tvar ruky 5III / = DĚTI = DÍŤE + klasifikátor skupiny Morfémy pohybu a umístění ● pohyby ruky a její umístění v prostoru, které vyjadřují pohyb objektu po určité dráze, nebo jeho výskyt na určitém místě ● pomocí morfému pohybu a klasifikátoru osoby můžeme např. vyjádřit skutečnost, že: ○ nějaká osoba k nám přichází zleva, nebo nějaké vozidlo k nám přijíždí zleva ○ nějaká osoba se pohybuje v kruhu, nebo nějaké vozidlo se pohybuje v kruhu Metaforické morfémy ● morfémy s obecným významem, který tvoří základ různých metafor ● nejsou arbitrární, ale existuje vztah mezi formou morfému a jeho významem ● metaforický morfém – tvar ruky + pohyb ruky x klasifikátorový morfém – tvar ruky 1. vyzařování (otevírající se pěst) – SVĚTLO, SPRCHA, SEMAFOR, LAMPA, KOUZLO, ODESLAT (NĚCO) 2. uchopení (zavírající se na pěst) – POCHOPIT, UKRÁST, PŘISTIHNOUT, DRŽET, VZÍT Metaforické morfémy 3. absorbovat (částečně otevřená dlaň se vnitřním pohybem zavírá) – KOPÍROVAT, VZOR, OPISOVAT, NAHRÁVAT Nemanuální morfémy ● obvykle mívají adjektivní a adverbiální funkci ● špička jazyka je prostrčená mezi rty - obecný význam: “málo”, např. MALÁ-VESNICE, MALÉ-DÍTĚ ● během artikulace ústa mění svojí konfiguraci z nafouklých tváří do pozice s vyceněnými zuby a současným syčením [BS] - obecný význam: “mnoho”, např. JÍDLO-NA-HROMADĚ, VELKÉ-AKVÁRIUM ● tváře jsou nafouklé, vzduch je držen uvnitř úst [B] obecný význam: “velký objem”, např. TLUSTÁBUNDA, TLUSTÁ/OBJEMNÁ-KNIHA Nemanuální morfémy ● tváře jsou nafouklé, vzduch je vypouštěn ven z úst [B] - obecný význam: “velká intenzita”, např. VELKÁZIMA, VYSOCE-POSTAVENÝ-PRACOVNÍK ● tváře jsou jen mírně nafouklé, vzduch je vypouštěn ven z úst [B] - obecný význam: “trvání děje”, např. JET-AUTEM, JET LODÍ, VYRÁBĚT-NĚCO ● koutky úst jsou rozevřené, zuby jsou vyceněné z úst [S] - obecný význam: “velká intenzita/náročnost”, např. BĚŽET-RYCHLE, RYCHLE/HODNĚ-FOTIT, VELMI- DETAILNĚ Morfémy plurálu ● opakovaný pohyb - např. DĚTI = DÍTĚ + opakovaný pohyb, SLOVA, SKŘÍNĚ ● půloblouk - shodová slovesa, např.: JÁ-DÁM-VÁMVŠEM, TY-ZAPLATÍŠ-NÁM-VŠEM se uplatňuje typický pohyb ruky v půloblouku (artikulováno jednou nebo dvěma rukama) ● opakovaný a distribuční pohyb - shodová slovesa, např.: JÁ-UČIT-KAŽDÉHO-Z-NICH, ON-PTÁ- KAŽDÉHO-Z-NICH