METODA ČTENÍ – SQ3R • Metod čtení je hodně, jedna z nich se nazývá SQ3R. Tato metoda je rozdělena do pěti fází: 1. SURWEY udělej si přehled 2. QUESTION ptej se 3. READ čti 4. RECITE rekapituluj 5. REVIEW zpětně kontroluj 1. SURWEY – udělej si přehled • Jde o získání přehledu celého díla a jeho obsahu • První informace získané z díla získáme ze zaměření na: 1. Titul 2. Záložku na obálce, zadní strana obálky 3. Obsah 4. Úvod 5. Závěr 6. Věcné a jmenné rejstříky 7. Seznam použité literatury 8. Předmluva 9. Glosy na okraji stránky 10. Úvody kapitol 11. Závěry kapitol 12. Poznámky pod čarou Titul Několika málo slovy může naznačit, o čem publikace pojednává Záložka na obálce, zadní strana obálky Zde často najdete základní informace o knize od nakladatelství. Obsah Přehled se dá snadno získat z názvů kapitol, podkapitol, které látku rozdělují. Úvod Závěr Měl by dát odpovědi na tyto otázky: a) jaký problém je řešen b) do jaké hloubky je řešen c) jaké metody se používaly d) jaké jsou závěry Zde se dozvíte o zjištěních a výsledcích a s jakými problémy se autor potýkal. Úvod - ukázka Věcné a jmenné rejstříky Seznam důležitých termínů vztahujících se k práci. Seznam použité literatury (bibliografických citací) Seznam zdrojů, ze kterých autor čerpal. Může se zde najít i vhodnější publikace o studovaném tématu. Předmluva Informuje o cílech autora, které si autor stanovil. Glosy na okraji stránky Vystihují hlavní myšlenku daného odstavce. Úvody/závěry kapitol • Úvody kapitol Uvádí přehled problematiky řešené v dané kapitole. • Závěry kapitol Shrnují obsah a stručně a kladou další informace k zamyšlení. Poznámky pod čarou Obsahují odkazy na citované zdroje, často také obsahují vysvětlivky a další informace. Podle čeho se ještě můžete v textu orientovat? • tučné zvýraznění textu • kurzíva • podtržené informace • jiný typ písma než je v běžném textu 2. QUESTION – ptej se Tři základní otázky: 1. Jakým problémem se autor zabývá (jaké otázky si klade)? 2. K jakým závěrům dospěl (jak na otázky odpověděl)? 3. O co své závěry opírá (jaké argumenty uvádí)? 3. READ - čti Nyní budete hledat odpověď na otázky, které jste si při listování kladli. • Během čtení si dělejte poznámky, můžete si dělat poznámky přímo do knihy (ne do vypůjčené ), podtrhujte (fixy,tužka). • Čtěte po odstavcích, vedle odstavců nebo do schématu si zapisujte jejich hlavní myšlenky. • Věnujte pozornost obrázkům, tabulkám a grafům v textu! Mnohé napoví. Schéma utřídění myšlenek Hlavní myšlenka knihy/článku/dokumentu Kapitola Kapitola Kapitola Odstavec Odstavec Odstavec Odstavec Odstavec Odstavec 3. READ – čti – tabulky, grafy 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 1. čtvrt. 4. čtvrt. Výc hod Záp ad Sev er Státy Výdaje na zdravot nictví v USD Výdaje na zdravot nicví v % USA 4887 13,9 Švýcarsk ko 3332 11,1 Kanada 2792 9,7 Francie 2561 9,5 Austrálie 2513 9,2 Japonsk o 2131 8,0 ČR 1106 7,3 4. RECITE - opakuj • Využijte opět otázek z druhé fáze. • U náročných textů si k otázkám utvořte klíčové body (odpovědi), které Vám mohou napovědět. • Nespoléhejte se pouze na odpovědi. Je vhodné i zaznamenávat důležitá fakta. • Někomu pomůže se vyjadřovat nahlas, u neslyšících v ČZJ. 5. REVIEW – zpětně kontroluj 1. Udělejte průzkum celkové struktury částí nebo kapitoly. 2. Připomeňte si otázky, které jste si kladli. 3. Znovu si přečíst text, aby jste si byli jisti, že jste si vše vybavili správně. 4. Dokončit opakování textu, zaplněním děravých míst v poznámkách, pokud vlastníte knihu můžete si důležité části zvýraznit.