Trénink paměti a dalších kognitivních funkcí U3V lekce 3 DONASY s.r.o. Mgr. Miroslava Dohnalová Ing. Zbyněk Dohnal 15. 11. 2021 2 Vyjadřovací schopnosti  Poezie  Divadlo  Próza  Vyprávění příběhů JAZYK 7 stupňů k vývoji jazyka (řeči): 1. Schopnost něco uchopit 2. Vývoj systému zrcadlových neuronů 3. Vývoj systému jednoduchého napodobování 4. Vznik složitého napodobování 5. Vznik komunikačního systému založeného na gestech 6. Vznik řeči – jednoho ze způsobů vyjadřování jazyka 7. Vznik jazyka – „pralidštiny“, z níž se vyvinulo současných cca 7000 jazyků F. Koukolík: Před úsvitem, po ránu ( Praha, Karolinum 2008 ), kap.6, str. 139 - 1603 Řeč jako vyšší forma groomingu Grooming (péče o srst) je důležitý pro utváření sociálních vztahů ve skupinách primátů. Ve velkých skupinách, které tvořili lidé, bylo nutné udržovat sociální vztahy s větším počtem členů skupiny najednou. Řeč, která se vyvinula tak umožňovala sdělovat informace a udržovat sociální vztahy i s příslušníky, kteří nebyli účastníky událostí. 4 Jazyk a řečové schopnosti 5 Mozková centra řeči Brockovo a Wernickeho řečové centrum leží v dominantní, zpravidla levé hemisféře mozku. Brocovo motorické centrum a Wernickeho senzorické centrum. Brockovo řečové centrum: čelní mozková kůra, stimuluje výkonné svaly jazyka, rtů, které zajišťují správnou artikulaci vybraných slov. Wernickeho řečové centrum: primární sluchová oblast, horní spánkový závit, odpovědné za pochopení významu slov/textu. Vnímání řeči a vyjadřování Lidská řeč a koordinace:  rty a jazyk  vnitřních ústa  hlasivky  nádech a výdech  hlasivkové nervy  hrdelní, patrové a tvářové svalstvo  mimika nadočnicového svalstva, čela, rukou 6 http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=2661 MECHANICKÁ TVORBA ŘEČI „ARTISTICKÝ VÝKON“ MYŠLENKOVÝ PODKLAD ŘEČI Vnitřní řeč zahrnuje nápad, volbu slova z paměťové zásoby , vložení slova do věty. Probíhá pouze v duchu, přesto má velmi úzkou vazbu na mluvidla. Seřaďte tato rčení/pranostiky, jak jdou v církevním kalendáři za sebou. A/ Mráz po svatém Josefu může uškodit květu, ale již ne člověku. B/ Když na Dušičky jasné počasí panuje, příchod zimy to oznamuje. C/ Na svatého Řehoře líný sedlák, který neoře. D/ Na svatého Tomáše nejdelší noc je naše. E/ Na svatého Filipa tráva už rozkvétá. F/ Na Hromnice o hodinu více. G/ Přinese-li déšť svatá Helena, bývá otava dlouho zelená. H/ Déšť svaté Žofie švestky ubije. I/ Svatá Anežka zimu nezmešká. J/ Na svatého Lukáše hojnost chleba i kaše . Které české přísloví se skrývá v tomto textu? Každý vstupuje do světa s trochu jiným vnitřním potenciálem. Proto je třeba přijmout se takový, jaký jsem. Nenadřazovat se ani nepodceňovat. Zjištěné nedostatky odstraňovat a přednosti rozvíjet. Případné chyby v životě není třeba chápat jako tragédii. I chyba je příležitostí k poučení, přinejmenším v tom, že se jí příště můžeme vyvarovat. Které české přísloví se skrývá v tomto textu? Trěplivé pronikání do všyších úronví sebe sama pjředstavue také bezopečnu cetsu. Unáhlená sanha, zěvdavost, chtivost nebo násinlé metody piřjinášeí v tomto sěmru pzoue problémy. Postupuje – li čělovk zoděponvdě a tripělvě, obdrží vdžy ve vhodonu dobu to, co odpdovíá jeho stupni vysěplosti. Nakonec to boudu i ony růže symcíbolizují poznání vnlastí duchovní podtstay. Slovní pyramida Suchá J. Skupinové hry pro cvičení paměti v každém věku, Praha: Portál 2012, str. 73 Procvičuje se: slovní zásoba, koncentrace pozornosti. Pomůcky: papír, tužka. Postup: Máme zadané počáteční písmeno a vymýšlíme k němu slova o různé délce (kterékoli slovní druhy) od dvou do deseti písmen. Družstva soutěží, kdo vymyslí pyramidu rychleji. Příklad: Je zadané počáteční písmeno A: AŽ ANI ANEB ALENA ANTÉNA APOLENA ANTILOPA ASYMETRIE ARISTOKRAT Úkol: Je zadané počáteční písmeno K 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Najdi a spočítej, kolik je čísel: 2,3,8 12 Jazykolamy Kolouch, kohout s mouchou mnohou, s hloupou chloubou houpou nohou, plavou dlouhou strouhou ouzkou, chroupou oukrop s pouhou houskou. Šla Prokopka pro Prokopa: pojď Prokope pro proroka. Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora, či nerozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchodonozora. http://jalam.cz/ 13 Jan Skácel – Naděje s bukovými křídly Velbloud Velbloud je bloud jenž bloudí tam kde je nouze o jabloně pro velblouďátko hledá žízeň hedvábnou hlavu k zemi kloně Mýval Mýval je medvídek co míval ale už nemívá a sami víme jen málo bez větrných mlýnů nebyl by vítr někdo nad včelami Naše poznatky 15 Schopnost číst a rozumět psanému textu. Jak se může projevovat? • Čtení – souvisí s psaním. Pokud lidé nečtou, zapomínají abecedu a ztrácí slovní zásobu (záleží také na míře sociálních kontaktů). Snižuje se nejen slovní zásoba, ale i pohotovost. • Čtení vs. luštění – ztráta schopnosti číst vede k tomu, že lidé „luští“ slova po písmenkách. Nedokáží udržet jednotlivá slova v pracovní paměti a uniká jim kontext/smysl tex-tu. Zejména, je-li čtení textu ztíženo (přeházená písmena, chybějící písmena apod.). 16 Četníci a zloději 17 Postupně u „zlodějů“ ubíráme počet 18 Zpracování informací • rychlost, porozumění • slovnímu projevu • pochopení instrukcí Zpracování informací a pozornost  Pozornost je schopnost, díky níž získáváme informace o prostředí.  Jedná se funkci, která „sytí mozek informacemi“ v podobě elektrických a chemických impulzů.  Funkce zpracování informací nám umožňuje tyto impulzy „dekódovat“ a organizovat tak, aby dávaly smysl. 19 ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ = SJEDNOCENÍ INFORMACÍ. Základními složkami tohoto procesu jsou:  ORGANIZAČNÍ SCHOPNOSTI  schopnost srovnávat, třídit, seskupovat, řadit, kategorizovat a určovat priority.  PAMĚŤOVÉ SCHOPNOST  Každá informace v mozku je:  propojena s informací, která již existuje;  organizována podle předchozí znalosti a zkušenosti  pochopena - smysl a význam nové informace.  Na tomto procesu se podílejí uchované vzpomínky.  DRUHY ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ  Vědomá úroveň – proces učení novým schopnostem a dovednostem  Automatická úroveň – procvičování, zdokonalování  RYCHLOST A KAPACITA ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ  EXEKUTIVNÍ FUNKCE koordinace a integrace .. 21 Vyhledejte 26 slov Vyhledejte 26 slov v tabulce. Slova mohou být svisle, vodorovně i diagonálně a mohou se křížit a překrývat Pracujte 5 minut – poté získáte nápovědu Kterou z nabízených možností můžete doplnit do prázdného políčka? Mozkovna, léto – podzim 2010, str. 41 R. Matrice Mozkovna, léto – podzim 2010, str. 41 R. Matrice (5) 24 25 Čtěte pozorně… POZORNĚ SI PŘEČTĚTE NÁSLEDUJÍCÍ VĚTY. JSOU V NICH UKRYTY NÁZVY BAREV. Každého člověka vábí láska. Příjemný večer náhle skončil. Přinesl Dáše dárek. Přivezla tátu domů. Příklad: Kromě ovce i jehně dává maso. Barva: hnědá 26 Čtěte pozorně… NAJDĚTE SLOVO V ŘADĚ PÍSMEN Příklad: ŽIVOŽIŽITOVPRODRW SLOVO - ŽITO KORKEKOREKKOKRT VPRODIUČLOVĚKČLO - TRDIUČÁSTČÁPPPTUO RPGOEIRUDCELEKOUR - VČEČEČERVENÝČERVT VPERRIDIMODMODRÝL - ŽLUŽLUTÝJKLPORVDEL ZEJKLOZELNZELENÝUKI - Naše poznatky 27 Snížená schopnost rozumět symbolice a metaforám. Jak se může projevovat? Řešení slovních úloh: • nedostatečnost v hledání jiných významů slov ukrytých ve větě • hledání společného „jmenovatele“ (souvisí i se schopností abstrakce). Poznáte české přísloví? Mozkovna, léto – podzim 2012, str. 70 Poznáte české přísloví? Mozkovna, léto – podzim 2012, str. 72 Jan Skácel – Pouta (Kdo pije potmě víno) Dětství je to co dávno kdysi bývalo a dnes ze sna visí jak provázek a zbytek pout jež lze i nelze rozetnout Třeba nám život jinak káže kdo moudrý je ten nerozváže motouzek co nás s dětstvím spíná a krásná pouta nerozpíná. 30 31 DONASY s.r.o. Ing. Zbyněk Dohnal E: dohnal@donasy.cz Mgr. Miroslava Dohnalová E: mdohnalova@donasy.cz M: +420 602 730 976 M: +420 602 367 076 Doporučená literatura a odkazy: Doidge Norman. Váš mozek se dokáže změnit. Brno 2012. CPress. ISBN:978-80-264-0111-7, str. 248-249 Sternberg J. Robert. Kognitivní psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN:978-80-7367-638-4 Solms Mark, Turnbull Oliver. Mozek a vnitřní svět. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0592-0 Kawašima R. Trénink mozku. Praha: Ikar 2005 ISBN: 978-80-249-1333-9 Bílková Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk. Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-271-0067-5 Klucká J., Volfová P. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3 Suchá J. Trénink paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-438-0 Suchá J. Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-199-0 Skácel J. Doteky. Praha: Odeon 2007. ISBN 978-80-207-1252-3 • https://www.agedcarereportcard.com.au/hellocare/7-most-common-forms-of-dementia • http://jalam.cz/ • http://mazegenerator.net • http://donasy.cz/myslikon/