Implementace I Jako systémová část politického procesu definice • Není jednoznačná (Winkler s. 19) • Implementace jako proces realizace politického programu • „...takové aktivity veřejných nebo privátních aktérů (jedinců a skupin), které jsou zaměřené na dosahování sestavy cílů vytvořených v předchozích politických rozhodnutích" (Van Meter, Van Horn) Systémový přístup • David Easton, 1953 • Myšleno jako analytický nástroj • Implementace jako proces uskutečňování politiky, na rozdíl od tvorby politiky • Ve skutečnosti je mnohdy nemožné cíle a účel veřejných politik poznat na nějakém „konci" etapy tvorby politiky. Implementační deficit • Často dochází k rozdílům mezi původně koncipovanými cíly a účely veřejné politiky a dosaženým stavem, resp. dokonce explicitně formulovanými cíli ve fázi implementace (reforma veřejné správy) • Otázka úspěšnosti naplnění cílů politických programů. • Nenaplnění původních očekávání • Rozdíl mezi disponibilními kapacitami skutečné realizace a kapacitami potřebnými k dosažení žádoucího cíle Úspěšnost implementace • „...funkce interakcí mezi tvůrci politických rozhodnutí, iniciátory poitických programů, administrativními úředníky, poskytovateli služeb a členy cílových skupin." (Lane, 1987) • Přirozenou součástí realizace politického programu jsou konflikty a hledání konsensu. Teoretické modely implementace • Autoritativní model • Participativní model • Model koalice účastníků (coalition of actors) • Nekonečně se učící model Autoritativní model • Zdůrazňuje zejména nástroje typu: - Směrnice - Nařízení - Plánování - Řízení - Hierarchie -Zodpovědnost Participativní model • Spoléhá spíše na nepřímé nástroje řízení jako je: - Stanovování cílů - Spontánnost -Vzdělávání - Adaptace -Vyjednávání - Spolupráce - Důvěra Koalice účastníků • Vychází z představy plurality „hráčů", kteří se podílejí na aktualizaci konkrétní politiky a kteří spolu komunikují, vyjednávají, dosahují kompromisů, ale kteří současně sdílejí společný soubor hodnot a snaží se dosáhnout stejných cílů Učící se model • Ti, kteří ovlivňují politiku, optimalizují strukturu svých cílů a technik jejich dosažení ve snaze dosáhnout postupně co nejlepšího řešení (často metodou pokusů a omylů či prostou nápodobou) „Žádnou politiku není možno uskutečnit..." • S.68 (Public Policy in central Europe...) • Setrvačnost a autonomie společenských procesů • Komplexnost příčin a souvislostí • Nejistota budoucího Podmínky efektivní implementace centrálně stanovených cílů • Jasné a konzistentní cíle programu • Adekvátní teoretický kauzální model vlivu (impact-model) • Právně strukturovaný implementační proces • Angažovaní, s programem loajální a kompetentní implementující úředníci • Podpora zájmových skupin a politických autorit, politická legitimita programu • Stabilita sociálně ekonomických podmínek