1 Reforma českého důchodového systému Státnice Vyhodnoťte demografickou situaci ČR a EU a výhled do budoucna. Vysvětlete, jaké důsledky z toho plynou pro různé modely financování důchodového zabezpečení. Popište současný stav financování důchodového zabezpečení v ČR a změny, které v něm v budoucnu nastanou. Jaký význam má pro systém důchodového zabezpečení rodinná a imigrační politika? Obsah T trocha teorie důchodový, penzijní funkce pilířů členění T představení ČDS historie, problémy T možná řešení T zkušenosti jiných zemí Trocha teorie definice T Co to je důchodový systém? T Co to je penzijní systém? Trocha teorie (2) ideální uspořádání T návrh Světové banky: penzijní systém by měl stát na 3 pilířích: T první pilíř ­ zajištění základní ochrany ve stáří T druhý pilíř ­ penze adekvátně k předchozímu příjmu T třetí pilíř ­ individuální, dobrovolné zajištění na stáří Trocha teorie (3) členění existuje celá řada členění: { vztah mezi příspěvkem a dávkou { způsob financování { účast osob, státní garance, míra solidarity, daňové zvýhodnění, správa DCDB fondové průběžnézpůsob financování vztah mezi příspěvkem a dávkou 2 členění (2) DB PAYG VÝHODY T příjmová solidarita T rizika nese stát T nízké administrativní náklady T indexace automatická NEVÝHODY T citlivost na demografické změny T náchylnost k politickým zásahům T nízká motivace T obtížnost změny zralého systému důchody + administrativa = počet EA * průměrný plat * příspěvková sazba členění (3) DC FONDY VÝHODY T vyšší ,,spravedlnost" T preference jednotlivců T průhlednost, transparentnost T konkurence = vyšší kvalita služeb T vyšší odolnost (?) vůči demografickým rizikům NEVÝHODY T rizika nesou účastníci T obtížná předvídatelnost dávek T solidarita je potlačena T vyšší náklady na administrativu T finančně náročný přechod (příspěvky + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa členění (4) NDC VÝHODY T vazba příspěvek dávka T vhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu T snadný přechod oběma směry T trh práce NEVÝHODY T není to příliš složité pro občana? T odtržení příjmové a výdajové strany - absorpce demografických změn T náročné na vstupní data a fungování IS T vměšování politiky ("příspěvky + zhodnocení")/naděje na dožití = důchod + administrativa Český důchodový systém charakteristika (1) T dvousložková dávka dávka T jednotná výměra T procentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky doby pojištění: převyšuje-li částku 6100 Kč, počítá se plně částka 6100 Kč, z částky nad 6100 Kč do 13 000 Kč se počítá 30 % a z částky nad 13 000 Kč se počítá 10 %. Český důchodový systém charakteristika (2) 3 Český důchodový systém charakteristika (3) Reálná hodnota průměrného důchodu Český důchodový systém historie (1) T založen na PAYG a DB T 1990: nová správa - ČSSZ T 1991: uzákonění indexace (10 % inflace + vliv reálné mzdy) T 1993: zavedení pojistného na sociální zabezpečení T 1994: zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem Český důchodový systém historie (2) T 1995: prodlužování věku odchodu do důchodu (2/4), ,,zvláštní účet důchodového pojištění" ve SR T 96-02: drobné úpravy: změny sazby, zápočet náhradních dob, úpravy předčasných a pozdějších odchodů, úpravy systému připojištění, valorizace T 2003 - : Český důchodový systém problémy míra solidarity stárnutí populace příjmy a výdaje systému zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům předčasné důchody, rozsah náhradních dob vykradená zpráva MPSV očekávaná zpráva OECD Nivelizace ­ ženy 2002 Vývoj poměru důchodců a plátců pojistného 4 Zachování míry demografické závislosti roku 1995 ­ důchodový věk Příjmy a výdaje pojistného ­ žádná reforma Vliv věkové hranice odchodu do důchodu na výši výdajů (v % HDP) Zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům Reforma českého důchodového systému PARAMETRICKÁ zvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost) snížit výdaje (snížení důchodů, odchod do důchodu) SYSTÉMOVÁ změna systému { příklon k FDC { přechod na NDC migrační politika propopulační politika Vliv změny relace důchodu a mzdy na výši výdajů (v % HDP) 5 Vývoj reálné mzdy a zhodnocení penzijních fondů Transformační náklady - IPD T předpoklad: 2004, mladší 40 let, 10 % (28) Přechod k NDC nulová redistribuce, ale garance minimálního (příjmově testovaného) důchodu 4.920 Kč (1,2 násobek ŽM) v 67 letech stát omezeně platí za nepříspěvkové doby každoroční indexování podle nárůstu objemu zaplaceného pojistného minimální věková hranice 62 let, jinak 67 let (aspoň 40 roků pojištění), jinak 72 let (25 roků) ­ pravidelné úpravy hranic Podíl důchodů ze stávajícího a nového systému (v %) Přechod k systému NDC ­ vývoj výdajů v % HDP Vývoj nákladů na garanci minimálního příjmu důchodce 6 Celkový vývoj nákladů v % HDP Srovnání výše dávek současného DB a zvažovaného DC T 1.967, 4.917, 3.986 Relace nově přiznávaného důchodu k průměrné mzdě (v %) Zkušenosti ostatních zemí T výzkumné zprávy VÚPSV T Chile T Lotyšsko, Polsko, Švédsko Zkušenosti Lotyšsko T přechod na 3 pilířový systém od 1996: NDC+FDC+individuální T problémy: nedostatek kvalitních dat (relevantní období 96-00), zastaralý IS, nedokonalá P.R. (až po spuštění reformy), nízká kvalifikace úředníků T časté změny, ztráta kredibility nového důchodového systému Zkušenosti Polsko přechod na 3 pilířový systém od 1999: NDC (11,22 %)+FDC (7,3 %) +individuální problémy: nedostatečně připravené instituce na reformu, nefungující IS ­ počáteční míra chybovosti v záznamech 50 %, 95 % transferů do FDC nebylo převáděno vysoké náklady při zavedení fondového pilíře FDC povinný pro *1969, ale spousta starších přešla ,,dobrovolně" ­ fluktuace ­ vysoké operační náklady 7 Zkušenosti Švédsko (1) historicky průběžný systém: jednotný důchod + ATP zhoršování indexu závislosti nespravedlivá redistribuce, snižování diferenciace ­ snížení motivace reforma: 84-sestavena komise, 90-závěrečná zpráva, 91-změna vlády, nová pracovní skupina, 94-zpráva, 98-přijata reforma, 99- spuštěna Zkušenosti Švédsko (2) 3 pilířový systém: 16 % NDC, 2,5 % FDC, dobrovolné 1997-2017 přechodné období počáteční vklad = nárazníkový fond - 21 % HDP ­ bez problémů do 2050 indexace navázána na růst reálných mezd flexibilní odchod do důchodu 61 (72 %), 65 (100 %), 70 (157 %) výsledky: do 2050 systém finančně stabilní, spravedlivější, pobídky pro trh práce, vyšší transparentnost pro občany