1 Organizační kultura a řízení lidských zdrojů FIREMNÍ/ORGANIZAČNÍ KULTURA je souhrn představ, přístupů a hodnot ve firmě všeobecně sdílených a relativně dlouhodobě udržovaných. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Zákonitosti, které platí pro firemní kulturu: ˇ Firemní kultura je odrazem lidských dispozic, myšlení a chování. Firemní kultura působí na lidské vědomí i podvědomí a v obojím se také projevuje. Firemní kultura je kvalitativní veličinou, kterou nelze exaktně vyjádřit nebo specifikovat. Firemní kultura je produktem minulých činností a současně omezujícím faktorem činností budou-cích. Firemní kultura je sdílena, ne dohadována. Firemní kultura je poznatelná. Firemní kultura je extrémně setrvačná. Firemní kultura je strukturovatelná, přitom je sama součástí kultur vyšších řádů. Firemní kultura po léta vžitá má tendenci být považována za samozřejmost. (Pfeifer, Umlaufová: Firemní kultura, GRADA 1993) Dvě stránky organizační kultury ˇ Vnitřní Například: ­ Nepsaná pravidla chování a komunikace ­ Historky, hrdinové, ˇ Vnější Například: ­ Vzhled budov, vystupování zaměstnanců, kultura oblékání, chování k zákazníkům PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Dva pohledy na kulturu organizace: Kultura, jakou bychom chtěli mít Současná kultura organizace Strukturovanost organizační kultury PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Prvky organizační kultury: ˇ Základní předpoklady ˇ Hodnoty ˇ Postoje ˇ Normy chování ˇ Jazyk ˇ Historky a mýty ˇ Zvyky, rituály, ceremoniály ˇ Hrdinové ˇ Firemní architektura a vybavení Hrdinové organizace Jsou pro zaměstnance zosobněním základních hodnot a v organizaci plní důležité funkce: ˇ Dokládají dosažitelnost úspěchu pro každého, ˇ Poskytují modelové chování, ˇ Nastolují vysoké standardy výkonu, ˇ Symbolizují organizaci vnějšímu světu, ˇ Udržují a posilují jedinečnost organizace, ˇ Motivují zaměstnance. (Lukášová, Nový 2004) PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Dva druhy hrdinů: A. Rození hrdinové ˇ Henry Ford, Tomáš Baťa, Jack Welch ... B. Situační hrdinové ˇ Hrdinové roku či dne Organizace potřebují oba typy hrdinů a pokud nejsou k dispozici, měly by si je samy vytvářet. (Deal a Kennedy, 1982) Úmyslné pokusy vytvářet hrdiny Jsou však spojeny s určitými riziky. ˇ Může se stát, že hrdinové jsou vybíráni z nesprávných lidí ­ čímž jsou vysílány konfliktní signály. ˇ Oslavování hrdinů může demotivovat pracovníky, kteří nejsou podobných výkonů schopni. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Předpoklady vztahující se k interní integraci a) Předpoklady v oblasti jazyka a chápání obsahu důležitých pojmů. b) Předpoklady týkající se hranic skupiny a kritérií členství ve skupině. c) Předpoklady týkající se statusu a distribuce moci. d) Předpoklady týkající se míry blízkosti a přátelství. e) Předpoklady týkající se odměn a trestů. f) ,,Ideologie" organizace. Předpoklady týkající se hlubších otázek podstaty pravdy, času, člověka a vztahů a) Předpoklady o podstatě reality a pravdy, času a prostoru. b) Předpoklady týkající se podstaty člověka, jeho činnosti a vztahů. ˇ Předpoklady týkající se podstaty člověka a příčin jeho jednání ˇ Předpoklady týkající se příčin lidské činnosti ˇ Předpoklady o vztazích PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Zdroje organizační kultury ˇ Vliv národní kultury. ˇ Vliv podnikatelského a tržního prostředí. ˇ Vliv profese a vzdělání. ˇ Vliv zakladatele/vůdce. ˇ Vliv velikosti a délky existence organizace. ˇ Vliv technologií. Organizační kultura a jedinec ˇ Novým zaměstnancům je kultura organizace předávána v adaptačním procesu. ˇ Ještě před vstupem do organizace mají lidé zpravidla určité množství informací o její kultuře. ˇ Nový člověk se stává subjektem socializačních procesů v organizaci. ˇ Organizace se liší podle míry toho, jak tento proces řídí. Ve velkých organizacích bývá řízený adaptační proces. ˇ Délka sžívání člověka s organizací bývá různá a závisí na obou stranách. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Cílené budování organizační kultury a lidské zdroje. Pokud chceme vybudovat novou organizační kulturu musí jít o promyšlené řízení změny při kterém musíme mít jasno: ˇ Jaké jsou stávající hodnoty a postoje lidí a čeho chceme v této oblasti dosáhnout. ˇ Jaký je současný styl práce a musíme vychovávat lidi k novému stylu. ˇ Jaké jsou současné vztahy a komunikace a musíme lidi vychovávat pro nové. ˇ ..... Hodnoty společnosti General Electric Vedoucí pracovníci GE: q mají smysl pro dokonalost a nenávidí byrokracii, q jsou otevřeni všem myšlenkám a povinnosti zdokonalit se, q žijí kvalitou... snižování nákladů a rychlost jsou jejich hlavními konkurenčními výhodami, q se sebejistotou zapojují každého a nestavějí žádné hranice, q vytvářejí jasnou, jednoduchou, reálnou vizi a zavádějí ji na všechny úrovně, q jsou energičtí a mají schopnost povzbuzovat druhé, q vytyčují... stanovují náročné cíle... odměňují pokrok... a současně chápou svou zodpovědnost a povinnosti, q pohlížejí na změnu jako na příležitost ne jako na ohrožení, q myslí globálně... budují různorodé a globální týmy a jsou věrni etickým principům společnosti GE. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz