1 Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců Řízení kariéry w Kariérou chápeme profesionální cestu jednotlivce v organizaci. w Pojem ,,kariéra" je někdy nahrazován pojmy ,,dráha" nebo ,,profesionální dráha". PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Dvě skutečnosti: Pracovní smlouva není úplná w Hlavně neurčuje vývoj rozdílných úkolů, které musí zaměstnanec vykonávat. w Nestanoví ani vývoj jeho pozice ve firmě. w Kariéra vnáší dynamický prvek do pojmu zaměstnání. Potřeby organizace se mohou měnit a vyvíjet w Je nutno přemísťovat zaměstnance na nová pracovní místa, w Zajistit náhradu za odcházející zaměstnance. w Připravovat výměnu současných manažerů. w Celý tento proces vyžaduje koncepci ­ zvláště ve velkých organizacích. Dva modely přístupu ke kariéře 1. Byrokratický model Řízení kariéry může být chápáno jako kompletní převzetí rozhodování zaměstnavatele o budoucnosti zaměstnance. V tomto případě firma zaručuje zaměstnanci určitý postup v hierarchii i zajištění zaměstnání. 2. Neo-liberální model Firma je definována jako pracovní trh, kde existuje nabídka a poptávka. Každý zaměstnanec se musí informovat o možnostech vývoje sám a ,,uchopit je". Firma nemá žádné povinnosti v oblasti kariéry zaměstnanců. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Řízení manažerského rozvoje w Řízení kariér není ve většině firem samozřejmostí. w Funkční postup je komplikován celou řadou vlivů pramenících z n Obecných modelů řízení, n Z omezenosti kapacit, n Schopností vybraných manažerů, n Regionálních zvyků, politiky a zákonů. Čtyři mezinárodní modely manažerského rozvoje w Japonský model = elitní pojetí manažerského vývoje. w Německý model = funkční pojetí manažerského vývoje w Latinský model = elitní společenské pojetí manažerského vývoje w Anglo-nizozemský model PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Japonský model = elitní pojetí manažerského vývoje. Možný vývoj: Časový rozvrh postupu w Rozdílné příležitosti postupu ­ výběr nejlepších, w 4­5 let práce v oboru, 7-8 let na vyšším místě mimo obor, w Porovnání se srovnatelnou skupinou manažerů, w Multifunkční mobilita, technicko-funkční omezenost. Možná identifikace: w Manažerská výběrová zkouška, w Elitní předpoklady, w Vhodnost kandidáta pro dlouhodobou kariéru, w Job rotation, intenzivní trénink, w Pravidelné sledování výkonu, w Srovnatelné příležitosti. Německý model = funkční pojetí manažerského vývoje Možný vývoj: Funkční žebříček w Funkční postupy, vztahy a komunikace, w Odborná způsobilost, w Multifunkční mobilita, omezená na několik výborných uchazečů, nebo neexistuje w Malý multifunkční kontakt s vedením podřízených úseků a představenstvem. Možná identifikace: Vzdělanost w Diplomy z vysokých škol w Dvouleté zkušební období n Job rotation mnoha funkcemi n Intenzivní školení n Určení funkční předpokladů a talentu dané osoby w Některé elitní diplomy ­ PhD, postgraduály. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Latinský model = elitní společenské pojetí manažerského vývoje Možný vývoj: Společenský postup w Vysoká výkonnost w Soutěživost a spolupráce s personálem w Typické jsou multifunkce w Schopnost společenského postupu w Průbojný a schopný manévrování w ,,hráč" Možná identifikace: Vstup z elity bez zkoušek w Vynikající výsledky w Předpokládané osobní kvality w Absolventi specializovaných manažerských škol w Diplomy: MBA, PhD, a jiné vědecké tituly. Anglo-nizozemský model Možný vývoj: Řízení možného vývoje w Pečlivé sledování schopností a předpokladů w Kontrola růstu výkonu a schopností podle požadavků na rozvoj w Přínos pro řízení rozvoje perspektivních zaměstnanců. Možná identifikace: Neřízená odborná zkouška w Minimum elitních požadavků w Decentralizovaný výběr z technických nebo nižších manažerských míst. w 5-7 leté zkušební období w Interní určení předpokladů cestou hodnocení, hodnotících center a ukazatelů w Možný doplňující nábor nejschopnějších. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Systémové řízení kariér w Velké firmy používají pro dlouhodobé plánování a řízení lidských zdrojů simulační techniky podporované počítačovým software. n Vývoj věkové struktury, n Bilance potřeb a zdrojů zaměstnanců, n Vývoj kariér podle typu profesí. Cílem těchto technik je w Předem identifikovat určité systémové problémy profesionálního vývoje a umožnit vypracování preventivních postupů organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Organizace potřebují systém školení, který má dva cíle: w Je nástrojem řízení, který umožňuje rozvoj organizace, w Je nástrojem školení, umožňující rozvoj lidí. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Cyklus vzdělávání a rozvoje zaměstnanců PODNIKOVÁ STRATEGIE STRATEGIE ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ Údaje získávané za účelem analýzy potřeb vzdělávání w Aby bylo vzdělávání efektivní, je nezbytné rozpoznat potřeby vzdělávání nejen u jednotlivců a skupin, ale i to, jak jsou jejich potřeby vzdělávání v souladu s celkovými cíli organizace. w Při získávání údajů je třeba si uvědomit, co je základním cílem procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků. Jde o to, zajistit způsobilost všech pracovníků ke kvalitnímu výkonu činností pracovního místa, na kterém jsou zařazeni. w Účelná organizační struktura, vytvoření pracovních míst v jednotlivých organizačních jednotkách, zařazení způsobilých pracovníků na tato místa a jejich kontinuální rozvoj jsou tzv. klíčovými faktory výkonu organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 9 Kompetence V souvislosti s kompetencemi mluvíme o : w současné úrovni kompetencí - při zjišťování současných znalostí, dovedností a postojů jednotlivce pro výkon daného pracovního místa w požadované úrovni kompetencí pro současné nebo budoucí funkční zařazení w o potenciálu kompetencí - kompetence, které nejsou v současné době plně využity a představují potenciál pro rozvoj jednotlivce, organizace. Při analýze potřeb vzdělávání je třeba rozlišit několik úrovní pro definování úrovní kompetencí: w kompetence jednotlivce - základna pro každé hodnocení potřeb, porovnává se úroveň znalostí, dovedností, postojů jednotlivých pracovníků, jednotlivých pracovních míst w kompetence oddělení - vyjadřuje potřeby funkčního oddělení ve vztahu k úkolům a odpovědnostem v rámci celé firmy ( např. marketing, výroba, konstrukce ...) w kompetence organizace - sem zahrnujeme výkonnost celé organizace, potřeby, které mají vazby na cíle, strategie firmy, na vývojové programy a projekty rozvoje. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 10 Zaměření analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb můžeme graficky znázornit takto VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY STANDARD ROZDÍL = OSTATNÍ POTŘEBY + POŽADOVANÝ VÝKON AKTUÁLNÍ VÝKON Proces analýzy vzdělávacích potřeb lze rozložit do následujících kroků: 1. Plánování analýzy vzdělávacích potřeb 2 . Sběr informací 3. Vyhodnocení informací 4. Návrh vzdělávacího programu PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 11 w Významnou úlohu při identifikaci potřeb vzdělávání hrají údaje o demografické, sociální, ekonomické a kvalifikační struktuře pracovníků, o míře využití kvalifikace a fondu pracovní doby, i celkové produktivitě práce. Velmi důležité jsou pak informace o fluktuačních tendencích, celkové míře fluktuace a absence. w Informace o fluktuačních tendencích , celkové míře fluktuace a absence pro účely identifikace potřeb vzdělávání jsou využívány dosud v praxi výjimečně, přestože jsou důležité. ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ IDENTIFIKACE POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ Analýza údajů o organizaci jako celku Analýza pracovních míst a činností Analýza údajů o jednotlivých pracovnících PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 12 Kroky analýzy pracovních míst pro účely vzdělávání a rozvoje pracovníků: w Rozhovor s držitelem pracovního místa w Rozhovor s manažery a bezprostředně nadřízenými w Rozhovor s lidmi, kteří přicházejí s výkonem činností pracovního místa do styku. w Zkoumání cílů pracovního výkonu w Analýza požadovaných kompetencí (kvalifikace) Analýza údajů o jednotlivcích w záznamy výsledků různých zkoušek, testů apod. w analýzy záznamů hodnocení výkonů pracovníků. w informace o aspiraci pracovníků týkající se jejich pracovní kariéry. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 13 Tři základní důvody školení zaměstnanců: 1. Zvyšování úrovně všeobecných znalostí personálu. 2. Rekvalifikace nebo zvýšení profesionality určitých kategorií zaměstnanců. 3. Vnitřní změny v organizaci. Příprava dělníků w Zácvik w Zaškolení w Studium za účelem získání výučního listu w Patron w Příprava ke kvalifikačním zkouškám w Periodické obnovování způsobilosti w Rekvalifikace w Kroužky kvality w Řešitelské týmy PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 14 Příprava nemanažerských zaměstnanců w Patronát w Koučování w Řešitelské týmy w Odborná školení a tréninky w Stáže a exkurze w Řešení speciálních projektů w E-learning Příprava manažerů w Job-rotation w Stáže w Management trainee w Řešení projektů w Odborné kurzy a tréninky w Kurzy zaměřené na rozvoj měkkých dovedností w Postgraduální a vysokoškolské studium w Assessment Centre w Podniková hnutí ­ 6 sigma, Neustálý pokrok, TQM ... w E-learning w ... PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 15 Plán vzdělávání managementu: Listopad 2006 35 000,- KčDistanční studium v jazykové škole Cerifikát II. Cambridge - angličtina Mikuš Josef Červenec 2007 Distanční studium na VŠ VŠ - financeHoráček Pavel Leden 200450 000,- KčKurz ČSJCertifikát MQ Novák Jan TermínNákladyMetodaCíl vzdělávání Jméno/ funkce: Příklad plánu školení EMS konkrétní zásady ochrany ŽP na daném pracovišti periodická školení 1x za rok provádí mistři dělníci konkrétní zásady ochrany ŽP na daném pracovišti periodická školení 1x za rok provádí příslušní vedoucí THP udržení znalostí a získání nových poznatků v oblasti ochrany ŽP periodická školení 1x za rok provádí odborní pracovníci ochrany ŽP vedoucí na střední úrovni řízení, mistři zvýšení odborných znalostí pro ochranu složek ŽP soustředění 1x za rok + periodická školení 1x za rok provádí odborní pracovníci ochrany ŽP odborní environmentální pracovníci na závodech zvýšení odborných znalostí pro ochranu složek ŽP externí odborná školení - dle vývoje legislativy (min. 1x za 6 měsíců) provádí externí firmy profesní pracovníci ochrany ŽP (odd. ekologie, vodohospodář) jednání v souladu s vyhlášenou environmentální politikou strategický význam environmentálního managementu 1x za rok provádí externí firma vedení společnosti obsahtyp školenífunkce PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 16 Matice vzdělávání ke kvalitě: X X X X X X Školení ISO 9001 x X X Školení Vedení týmů x X Školení Statistické metody x Školení koučování X Zástupce vedoucího X Vedoucí marketingu Poznám ky: Školení 7 základních nástrojů kvality Školení Inovativní myšlení Školení Metody řízení kvality Funkce: XxxVedoucí týmu 2 XXx Vedoucí týmu 1 X Referent 2 X Referent 1 Poznámky závěrem w Není stejný přístup ke školení u velkých firem a u malých a středních. w Malé a střední firmy nejsou v organizování školení příliš aktivní. w Svůj nezájem vysvětlují zpravidla tím, že nechápou pojem rentability školení. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz