Analýza vlivu vybraných oborů technické infrastruktury na životní prostředí a kvalitu života člověka v moderní společnosti s využitím teorie externalit Zamyšlení na úvod Život jednotlivce v moderní společnosti lze charakterizovat jako soubor vztahů a vazeb, na kterých je existenčně závislý (sociálně i materiálně). Tato závislost (její intenzitu umocňuje vysoký stupeň dělby práce a specializace) vyplývá z jeho přirozených a zcela pochopitelných potřeb, jejichž spektrum se rozšiřuje s celkovým ekonomickým rozvojem. Spojení se světem je pro nás (vyjma zaostalých částí Země) samozřejmostí po stránce informační i komunikační, dostupnost pitné a užitkové vody, energií a pohonných hmot běžný smrtelník neřeší stejně jako takřka nepřetržitou možnost dostat se v libovolném čase kamkoliv, má-li dostatek prostředků. Ty získáváme zapojením se do pracovního procesu nebo formou různých sociálních podpor a dávek. Čerpáme zdroje, vyrábíme, spotřebováváme, nepotřebné věci vyhazujeme. Jak prosté... Problém se skrývá právě pod touto skořápkou automatičnosti. Nikdo si moc neláme hlavu tím, kam s odpadem. V lepším případě nepotřebné zbytky naházíme do odpadkových košů či popelnic, pro které přijede služba pro svoz odpadů. Co se děje dále, jde mimo nás. Podobně se chováme také v mnoha jiných případech. Každodenní dojíždění do zaměstnání je jistě pohodlnější bez mačkání se v hromadných dopravních prostředcích, podřizování se jízdním řádům a s tím související ztrátou času. Příjemnější variantou je přesun vlastním automobilem. Máme-li plnou nádrž pohonné hmoty za rozumnou cenu, nemáme co řešit. To, co ale řešit musíme, jsou důsledky právě tohoto krátkozrakého počínání. Subjektem, který je nejvíce vystaven negativním vlivům civilizované společnosti, je příroda. Ta se brání tím, že vypovídá poslušnost (teplotní výkyvy, klimatické změny) a "stárne". Dalo by se říci, že je nemocná. Tato její choroba se projevuje také na našem zdravotním stavu. Člověk - jednotlivec - zpravidla neřeší příčiny nepříznivých okolností, s nimiž se potýká. Zaměstnává se však plně jejich důsledky. Stav životního prostředí ovlivňuje kvalitu života celé společnosti, a proto je nutné, aby za něj přiznala svoji odpovědnost. Přitom se nelze spoléhat primárně na jednotlivce, kteří v této oblasti vystupují v roli tzv. černého pasažéra. Škody způsobené na životním prostředí jsou navíc velmi obtížně uchopitelné, vyčíslitelné a "viníkovi" prokazatelné. Z těchto důvodů se úkolu ochrany životního prostředí ujímají společností ustanovené instituce (viz. prezentace pana Valéra Klukana). Cílem této prezentace je upozornit na úzkou provázanost mezi přírodou, životem člověka a civilizačními prvky, kterými budeme zjednodušeně rozumět vybraná odvětví technické infrastruktury -- dopravu a odpadové hospodářství. K identifikaci těchto vazeb využijeme teorie externalit. Použité termíny Externalita -- vedlejší efekt výrobního nebo spotřebního chování jednotlivce, který způsobuje dodatečné náklady nebo přínosy jiným osobám. Ze společenského hlediska je žádoucí, aby tyto "efekty" vstupovaly do rozhodování o hospodářských otázkách. Přepravní objem - počet osob přepravených daným dopravním prostředkem za sledované období. Přepravní výkon - počet přepravených osob včetně průměrné přepravní vzdálenosti připadající na osobu za sledované období u jednotlivých druhů dopravy. Doprava Doprava zaznamenala v posledních dvaceti letech obrovský technologický i technický rozvoj. Tato skutečnost souvisí s rostoucím zájmem o cestování a turistiku, která se stala nejrychleji rostoucím hospodářským odvětvím v celosvětovém měřítku. Vedle pozitivních efektů, jejichž těžiště spočívá zejména v rostoucím komfortu pro cestující (růst pohodlí, bezpečnosti, zkrácení doby přepravy na dlouhé vzdálenosti), tento trend provází celá řada faktorů, které jsou pro společnost nežádoucí: - roste podíl ploch, které zabírá síť silnic a dálnic (rozsah železničních sítí je víceméně stabilizovaný), - stavba nových pozemních komunikací narušuje rovnováhu existujících ekosystémů (např. roztříštěnost lesních porostů), - roste objem tuhých odpadů z odvětví dopravy (např. akumulátory, pneumatiky), - roste množství přepravních výkonů a tím pádem i spotřeba energie v odvětví dopravy (mezi léty 1985 - 1996 vzrostla v Evropě o více než 40 %), - klesá průměrná vytíženost vozidel při zachování spotřeby energie na jednotku dopravy (měřeno v tuno- a osobo- kilometrech), - v Evropě pohltí dopravní provoz 30 % energie získávané z neobnovitelných přírodních zdrojů (do konce roku 2010 se očekává nárůst o další 2 %), - doprava ve vyspělých státech se nejvíce podílí na znečišťování ovzduší v porovnání s jinými oblastmi hospodářství. Dodatek ke Kjótskému protokolu ČR přijala mezinárodní předpis Evropské hospodářské komise OSN -- tzv. Kjótský protokol, kterým se zavázala udržovat množství některých vypouštěných polutantů (jedná se o NOx, CO, CO[2], SO[2], sumy uhlovodíků (CxHy) a pevných částic) do ovzduší pod stanovenými limity. Tyto tzv. emisní stropy definuje v České republice zákon č. 92/2004 Sb. o ochraně ovzduší a jsou právně závazné. Porovnávají se s hodnotami vypočítanými na základě metodiky pro stanovení emisí znečišťujících ovzduší z dopravy, která využívá informace z evidence o prodeji pohonných hmot. Celková spotřeba paliv se rozdělí mezi jednotlivé druhy dopravy a vynásobí emisními faktory jednotlivých polutantů. Externality související s odvětvím dopravy pozitivní volný čas, přístup ke statkům a službám, které by bez existence dopravy nebyly možné, regionální, národní a mezinárodní pomoc a spolupráce negativní nadměrný hluk a vibrace dopravní zácpy, dopravní nehody, uvolňování látek, které znečišťují životní prostředí, narušování přirozených ekosystémů, Škody způsobené dopravou na životním prostředí ve finančním vyjádření dosahují v Evropě podle některých studií úrovně 4 % evropského HDP. Odpady Odpad - každá movitá věc, které se osoba zbavuje a přísluší do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze č. 1 zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. Tento zákon rozlišuje: - radioaktivní odpad - průmyslový odpad - dotéto kategorie se řadí též odpad vznikající ve stavebnictví a při těžbě nerostného bohatství - komunální odpad - veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických osob, s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání. Co s odpadem? Odpad může být - zneškodněn spalováním, - zpracován fyzikálními (např. recyklace), chemickými (např. neutralizace, srážení) a biologickými metodami (kompostování, biologická dekontaminace, anaerobní rozklad), - ukládán do podzemních prostor a skladován. Co představuje odpad pro společnost? negativní externality zdroj znečištění životního prostředí, negativní účinek na lidské zdraví, zábor ploch nutných ke skladování, pozitivní externality výzvu ve smyslu uvědomění si, že i odpad se může stát zdrojem pro další zpracování, Obrovský nárůst produkce a používání nových chemikálií (např. pesticidů, plastů, rozpouštědel, léků ) v průběhu a zejména po 2. světové válce měl dopady ve dvou rovinách: - technický a technologický pokrok, - nový zdroj látek, které působí nepříznivě na lidské zdraví a životní prostředí r. 1992 - Konference Spojených národů o životním prostředí - Agenda 21, r. 2000 -- země EU se usnesly na vytvoření Evropského registru emisí škodlivin. Přijetí Evropského registru emisí škodlivin bylo jednou z mnoha podmínek pro přistoupení ČR do EU. Integrovaný registr znečišťování (IRZ) - zřízen zákonem o integrované prevenci č. 76/2002 Sb, - 1. ledna 2004 nabylo účinnosti nařízení vlády o integrovaném registru znečišťování č. 368/2003 Sb., které stanovuje seznam látek a jejich množství, které podnikům zakládají ohlašovací povinnost pro emise vypouštěné do ovzduší, vody a půdy, - veřejně přístupná databáze určená pro shromažďování informací o únicích (stálých či při haváriích) nebezpečných či toxických látek, které trvale zatěžují životní prostředí, - není nástrojem k "trestání" a pokutování podniků za překročení limitního množství úniku škodlivin do životního prostředí (k tomuto účelu slouží např. Hydroekologický informační systém (HEIS)). Přínosy Integrovaného registru znečišťování - kontrola úniku škodlivin z podniků, - možnost srovnat ekologické chování mezi podniky v oboru, - motiv pro zavádění nových, ekologicky šetrnějších technologií do výroby, - zdroj informací veřejnosti o tom, jak jednotlivé firmy a odvětví zatěžují životní prostředí -- otevírá se možnost projevit toto zjištění do spotřebního chování, - možnost mezinárodního srovnání, - zdroj informací pro obchod s emisemi skleníkových plynů. Registr emisí a zdrojů znečišťování ovzduší (REZZO) - je využíván v rámci agendy Integrovaného registru znečišťování. - zákon České republiky č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší definuje tyto zdroje znečišťování ovzduší: - technologické objekty obsahující stacionární zařízení ke spalování paliv, uhelné lomy, sklady, skládky a jiné plochy s možností úniku znečišťujících látek (tzv. stacionární zdroje), - pohyblivá zařízení se spalovacími nebo jinými motory, která znečišťují ovzduší ( tzv. mobilní zdroje). Zdroje http://pravovedet.ecn.cz/html/prtr/bardip-2.htm http://envi.upce.cz/pisprace/ks_pce/04/simunek.pdf http://enviweb.cz www.cdv.cz www.czso.cz