Jakost v zásobování aneb Ód subdodavatelů ke spoTudočTáváteTum Jedním z velmi vážný'-'' pirthlŕmii indniľftv-ľ^T^niIii^'1 jakosti jc za-beľpcénvánj jakosti hmotných jLinformacnich vstupů. KromEnmahvcri rvsi'i. "íir■' re jsou zde spolcčncTÍĽZ ohledu, na Kcoprafické umístěni podniku, nuisi naše firmy v téio oblasti jeítč Stile překonávat pozůstatky období, kdy vlivem monopolního postavení dodavatelů v centrálne ŕiícné ekonomice do r. 1989 doilo k úplnému rozbiti seriózních vztahů mezi odběrateli a dodavateli. Navíc neni stile pochopen siraicnicky vyznám spolupráce s dodavateli a pro-taay_žitbc?.pecovtini jakosti dodavek jsou považovaný" pouřc m současí vyíoV jiíľIi ňrÍKTrmitlilgnycti »taivli, M kh-ryJi se vrcholové vedeni iniijj^ s klidným Myj 3^íTfffm"Ttt^riTTTiTi vTT------- ""Opak jcjile pravdo» Liz v r 1992 v rámci sve pražské přednášky prohlásil Tom 1'cieiv & ví- vztahu odběratel - dodavatel je nmnč projit razantní změnou od subdodnvaiclů-uimidcríj k.spoWodavaiě4um-spolcčiiikum. 1J, od vazalského k partnerskému postavem dodavatelských firem. V IcTo souvislosti doporučuje"-' tne seznámil se j> dcSeTTpriiidpypartnčrsivi dodavatelů a odběratelů, které formuloval Kusflba ujez hýly citovaný i v nasi literatuře [8j Svij »v á praxe i)osIedniťÍUťjjpt»vmije., že uv. prcyr.atny jakosti rindivck jsem jako nedílná součástjodniíamch ivsicmu '[äittiširäkcčntováriv především s n-1(111 ^v'vHľľni ii m; voje takových vztahů part n erst vi me/.i odběrateli a dodavateli. které garanturi dlouhodobé plněni všech uživatelských požadavků při minifnlP nich výdajích obou obchodních partneru li]. Prot je těmi» proljřiřmům pričii:m"iak zásadní význam? Z několika snadno po-chopiiclných důvodů: a) U velice vťtäiiiy výrohků je typické, že jejich hodnota re výrazně ovliviiový-mi hodnotou nakupovaných vstupu! Terno p>ditxiiiuvfce.nťí 70 % a při ucitem zjidnodušcrii můžeme konMaiovat. že podobným podílem je jakuMi dodavek ovlivi'HJťáim i jakost liiíälmťh produktu rotliiikri. ' li) MnôTicTtirem eviduje opakující se nezanedbatelné vvdaic spojené s mjknu h^síiMÍ^iodjivĽk_Proto bude později rozebrán pojem izv. úplných nakladú zásobováni. e) Dodavatelé i odběratelé jsou »a sobě vzájemně závislí: odhčraiel je závislý na remnnccri, dŤijemecli í inire rresiiodnosti dodavek, naopak dodavatel nutně potřebuje od odběratele Jiisnc a »plne ir-dormace o sjycitiVaciŕh diidävgk.----------- d) V cg lemšvěle jFzTetclm treniLzťiiaĽJia větších iireni kToustíedovárii po-mrnosii výhradně na strategické funkce, jako jsou niarkeiing. vývoj, manage- ^Sr^^^^bezeeč, dodávek Ůenár si urCiie vzpomene, že v éá«l i 5 i .„ , -„ In a cílu jakůit, /ednirr, , vidkľ! íľ*" ° nunBS,f H**«* P0«% zabezpečováni jakosti Axiavek v líľ prucMU * ] *"«» M kojmoly_a£od:_ ------------^^«rifficnej^poiiiupy sloprocenm,- v.siuom Prvky programu ISO90OC os s-otra TOM □ nktarovám poľiliky rabezpečovAní jůkosll dodávek X Dorlnovánl požadavků na Jakosl dodávek X X X PúiLrzOvání allefnatiii'nx" dodavatelů X X ■ vybúr dodavatelů X X Spotoinb prinovani |rtko5li dodávak x Spotu praco c dodavaiall v prúbAhu plnííii*.unUilk[u X X x Oväfävánl Ahcdy K X x Certifikace dodavatelů x Propraní zLepíovenl Jakosti dodávek x •■ Prúbflřné hodnoceni iptisobilotil dndavnlolú i x Molivnco dodavatelů v x Spolupráco sa subdodavateli X x Legenda: X - pivek ju oxjilldlni obsnínn x - prvek nonl explicitné ohsalan Obr. 6.1 Prvky programu labtiptiovánl jakosti dodávek raívijtné růvtfml konrepctmi manogtmimu jakomt - Vztaliy s dodavateli budou formovány nu principu rnvnw:en,nŕlii> partner -ülvi a dúvéry, 2. Do jakc intry musíme preferoval jakost dodavek? Alisolullli prclrfĚlice JakOüU 5C lotizpiůze projevový y^irŕmnŕ vysokými náklady. A naopak: vybit doclavaTělů výhradné podle řiťjpŕiľni vašich cen dodavek ' nulžť způsobil ztrátu dobrého imena se vVmf nc^ativnimi diWťdk~ 3. Ktťři dixlnvutelé jsoit pro nás straie^iťky Tjcjvvznamrtčjši? Juhľiiziynl spolupráce s^y.ymi dinlavai_e.li rieni ňbvyktc možná, zvläštŕ v ph-piideřííTktíy firmy evidují stovky dodavatelů. Proto jľ nutní- vvbr.it pouze iy dodavatelské organizace, které jsou pro nás sitanijtirky významné. Jako našimi lze vteto souvislosti poimMzv. tioduvalclsknu iifaitci, kdy s pomoci mcindy AťÍT~" zařadíme všechny dcnijvmeirTIg lit sľúpui podtedvou tmtcrii: celkového »ťjfrrUI jj.iKJj.vck za určitv ča.*> a ekonomických ztrát zpuscilvtnýdTrijzktiujakosti konkrci-nich dndňvek fviz fihräzejjjtZ). Skupina I pak bude tvořena malou skupinou do-ftjwatr-Iňlfl^n jstiii skiirilčnyiin St.-03 Z\rity ntrkou lakoi II dodávek L C - dS* a e o způ oo Ir! míT* vyMM lWl* «"*««•" iPuioDujtd mílo vymamno írrály odběrateli Obr. 4,i ľrmap dodmattltké math* i^^^^ř i ^-..;.; , '■ " ■''■ '^MUM.^Ill.ikH!*.,,,,,.^,,,,!,,-;,.^.,;^, JH±"-Ti>nc, o souladu ^^r^Z ^^^ ^jf™ <"*"«' fltom^ 6.2 DeflnovánLfi^^ .^^aSÄSÄBftaeffiasua^ «jako. bud01, ^„ mnjau^ HHiimiauiie uiuezna s ojiieaem na uspesny průběh zásobováni, si ™j? priicovtucTJESir plne neuvědomuji. Jak jinak si vysvětloval často scgpahiľ jici /kusenustz praxe, ku v anatvza pnem pf^pokojenosti f^beratľíŕTďodTivkjrTii vedekpoaiálii, že pravou pfičinou neni selháni dodavatele, ale m. že Hodavatf-1 nein.-! umí. k dlKpmlď ptáme spectrllraee, íč ij šš v průběhu plněni ., TíľT.TT / 1 "ékolikrat měnily, acbyTy^pTódodavatekňarozumitclneapoti. Kromě tot« viech nedostatků v obchoaiiichallIuĽVáchTtekazi Atkovni dodávaiclé využíval ve svůj prospech pri prípadných reklamacích odběratelů. A lak se z na pŕvni pohled samozrejmé aktivity stava někdy složily problém, který nemůžeme vůbec podceňovat. Specifikacemi jakosti sc v tělo souvislosti rozumí souhra požadavku odběratele., kterě bysc »itMv definovat v f^TTTit^hiKlnidi smluv. Mi,Jenm m-hi řara,ljL • i' -hnitke parametry (délka, výkon, chemické složení ar**i,), vinní jejich hodnot; • období platnosti hodnot technických parametrů; " požadavky na komplexnost a objem dodávky; • požadavky na odolnost proli vlivům prostredí a jakosi obalů; • požadavky na zrpůsob přepravy; • ceny dodavky a platební podmínky; • požadavky nu atesty n certifikáty jakosti; • způsoby n metody overovaní shody (vectnr požadavků na merici techniku a jednotky mercni); • kritéria pfijaieltioMi dodávky {ij roísah neshod, možné překročeni toleranci •l|MUl,)i • posiupy fcSeni neshod a podmínky uplatňováni reklamaci; • požadavky nn systém jakosti u dodavatele; • požadavky na způsoby, kterými dodavatel zabezpečí jakost u svých subdoda- • vatclů apod. Mohou nuaiaLSjJuH(T...kilvjgi iednimieh n t™tmi"Wh budoucích dodavek dml.Lv.n.-l p^/^iiji; ninrtu-ni pofttdivW odbéritele »ohledem at svou mrpnmr ' "ačľNn druhť sírane, může odběratel ve svetn egoistickém zajmú pň?a. uájrkxauflJigsi dodávek pfeháiiŕtľPmio upozorňujeme n^j^mo^u^^wärg; definováni požadavku mi iakosidndávek Táka/ni.-lý Dn"ncin. ij. ManovovaTivto •';-'i- ■--■ ■'■■'■ ' .UKttKilvAonecnvťh zákazníků! V léto souvislosti lze plne doporučit pro tyto aktivity pouíiti melody QFD, 3,3 PosuzÄvinLajternativních dodavatelů ajejwcfvvýběr^ fooHern hodnoceni a výběru dodavatelů vyvstává dnes před každým podni-:ejiijar,ry.:ii'. sníží o vybutlovaruTysiemu iakoslT, bez"ohledu na yvole n7^~j,T^~ e^tj^nn |j».akli^^iľdiK.irizové)io diarahenj.vvkon.n.» - ..:y-.-,;,: u.kuWňovanv na bázi KoÄjiS ítS ľ ff ^^ " včetně poíwtovkd na ÄÄ« 'pUM,l,,l,,M1 P** padavky na jakci fWdÄš7uÍ£Ís^^ i z mimi- ramosl v rámci kap. 14, zaměříme sf 2 ľ ľ!pľsliipľ1iOTiwccmsystcinú jakosti u dodavatelů lze bcJťSLV.nT^^Ti^jik» VnA^IjMl], vyvinutou puvodnč pro potřeby nemeckého atitomobilovchOpřF mytia, one« uí ale. Utoce aplikovanou i j inými firmami, metodiku douÍUvmi u «velkou trojkou" vrirociuplatňovaní standardů QS WOO [10] apod My si př«dsHvim« jtnyTMIlUp ftWBVWént svsftmu JaltoSíí U dodavatele vyvinuly v rámci výzkumného úkolu n» vSus v Zilinf v r. 1992 [7) Je zaloíen na posiiziiviinJ požadavků na systém jjikosií v souladu s normou ISO 90CM-I 19] kteri všeobecní vymezuj« základní prvky tohoto systému. Každému z prvku je V tomto postupu přiřazen koeficient živa in osli K. . vyjadřuj iti vliv daného prvku na výslednou jakost dodávek a nabývající některé z hodnot: K„, " I - Wy* daný prvek systému jakosti je pro tvorbu jakosti dodavky nevýznamný; Kt) - 2, kdyi daný prvek je pro tvorbu jakosti dodávky významný; Kfj - 3. Jestliže je daný prvek systému jakosti pro jakost dodávky velmi významný. V.sei hul) prvky systému jakosti jsou posuzovány auditory, ktefi mají k dispozi-:i základni soubor více nci 200 otázek. Každá otázka má přiiom opci svůj koefi-:jcnt íävaínosii KOTľ kdyi například KOTt - 1 - význam otázky je pro hodnoceni príslušného prvku systému jakosti i dodavatele malý. Audiiofi u každé otázky hodnotí mint naplněni požadavků normy ISO 9004-1 ■řidrlenim známky /.. Minimálni hodnota známky je I v lěch situacích kdy reál-y stav u dodavatele vůbec neodpovídá požadavkům normy a zjKteik nedostatky sou zásadního charakteru, maximálni hodnota 5 pak přisluíi stavu kdy nejsou tthalctty zadne nedostatky. Mira zvládnutou jednotlivých prvků je kvaittifiko-ann ukazatelem hodnocení prvku HP, pro jelioi výpočet pla»- ZOÍOTrZ,) Hpim!sL-jr----------100, {%) (6.1) "^ij^^o C. w5 - «n P P systému jakosti sffP = |l HP Tn * Vm PrVCk S*^im iak"s» S KP = 2), " ." 70 * vyltovujic, bezautívch KSJEbÄ Í£ff *S Jak°SI' ľr°',,lhL''"' '' " prvkq jystému jakosti i «oéet ot íhsL i,. ,„ - V ' >rci "odnoMrtých podmínek u po e, ' Zťí ÍT*"? "S*J?«n«konkrétnicl, viinhú C6.1) bf6.2). «X»*"0«** "«í "y se mínil /,JL-,„,r, ,MJ,t,u |H,„liV| Zde pfeéRaveoá metodika byta vvnweován« t„i,i. i. ŕSN ISO 900-í I PíiLi.H k„.t, vypr.'LOv.u(l, s ohledem na doživaiici normu g» P '"Ľl(> ^mm«nTSd"kuLVňj]c^^n^ ' r^^W^^^, cpľkované t s^kTtZ ^BSľľS.paÄ V^ schode««, jc.iich ochota ffvílr2S5-?!áaSÄkn,ťr,Ľ'"v^dodavn,e^ ného kruhu p|aIct)rii „Z^^™*« akčnosti jsou plodem zararova-