Jakost v zásobování aneb Ód subdodavatelů ke spoTudočTáváteTum Jedním z velmi vážný'-'' pirthlŕmii indniľftv-ľ^T^niIii^'1 jakosti jc za-beľpcénvánj jakosti hmotných jLinformacnich vstupů. KromEnmahvcri rvsi'i. "íir■' re jsou zde spolcčncTÍĽZ ohledu, na Kcoprafické umístěni podniku, nuisi naše firmy v téio oblasti jeítč Stile překonávat pozůstatky období, kdy vlivem monopolního postavení dodavatelů v centrálne ŕiícné ekonomice do r. 1989 doilo k úplnému rozbiti seriózních vztahů mezi odběrateli a dodavateli. Navíc neni stile pochopen siraicnicky vyznám spolupráce s dodavateli a pro-taay_žitbc?.pecovtini jakosti dodavek jsou považovaný" pouřc m současí vyíoV jiíľIi ňrÍKTrmitlilgnycti »taivli, M kh-ryJi se vrcholové vedeni iniijj^ s klidným Myj 3^íTfffm"Ttt^riTTTiTi vTT------- ""Opak jcjile pravdo» Liz v r 1992 v rámci sve pražské přednášky prohlásil Tom 1'cieiv & ví- vztahu odběratel - dodavatel je nmnč projit razantní změnou od subdodnvaiclů-uimidcríj k.spoWodavaiě4um-spolcčiiikum. 1J, od vazalského k partnerskému postavem dodavatelských firem. V IcTo souvislosti doporučuje"-' tne seznámil se j> dcSeTTpriiidpypartnčrsivi dodavatelů a odběratelů, které formuloval Kusflba ujez hýly citovaný i v nasi literatuře [8j Svij »v á praxe i)osIedniťÍUťjjpt»vmije., že uv. prcyr.atny jakosti rindivck jsem jako nedílná součástjodniíamch ivsicmu '[äittiširäkcčntováriv především s n-1(111 ^v'vHľľni ii m; voje takových vztahů part n erst vi me/.i odběrateli a dodavateli. které garanturi dlouhodobé plněni všech uživatelských požadavků při minifnlP nich výdajích obou obchodních partneru li]. Prot je těmi» proljřiřmům pričii:m"iak zásadní význam? Z několika snadno po-chopiiclných důvodů: a) U velice vťtäiiiy výrohků je typické, že jejich hodnota re výrazně ovliviiový-mi hodnotou nakupovaných vstupu! Terno p>ditxiiiuvfce.nťí 70 % a při ucitem zjidnodušcrii můžeme konMaiovat. že podobným podílem je jakuMi dodavek ovlivi'HJťáim i jakost liiíälmťh produktu rotliiikri. ' li) MnôTicTtirem eviduje opakující se nezanedbatelné vvdaic spojené s mjknu h^síiMÍ^iodjivĽk_Proto bude později rozebrán pojem izv. úplných nakladú zásobováni. e) Dodavatelé i odběratelé jsou »a sobě vzájemně závislí: odhčraiel je závislý na remnnccri, dŤijemecli í inire rresiiodnosti dodavek, naopak dodavatel nutně potřebuje od odběratele Jiisnc a »plne ir-dormace o sjycitiVaciŕh diidävgk.----------- d) V cg lemšvěle jFzTetclm treniLzťiiaĽJia větších iireni kToustíedovárii po-mrnosii výhradně na strategické funkce, jako jsou niarkeiing. vývoj, manage- ^Sr^^^^bezeeč, dodávek Ůenár si urCiie vzpomene, že v éá«l i 5 i .„ , -„ In a cílu jakůit, /ednirr, , vidkľ! íľ*" ° nunBS,f H**«* P0«% zabezpečováni jakosti Axiavek v líľ prucMU * ] *"«» M kojmoly_a£od:_ ------------^^«rifficnej^poiiiupy sloprocenm,- v.siuom Prvky programu ISO90OC os s-otra TOM □ nktarovám poľiliky rabezpečovAní jůkosll dodávek X Dorlnovánl požadavků na Jakosl dodávek X X X PúiLrzOvání allefnatiii'nx" dodavatelů X X ■ vybúr dodavatelů X X Spotoinb prinovani |rtko5li dodávak x Spotu praco c dodavaiall v prúbAhu plnííii*.unUilk[u X X x Oväfävánl Ahcdy K X x Certifikace dodavatelů x Propraní zLepíovenl Jakosti dodávek x •■ Prúbflřné hodnoceni iptisobilotil dndavnlolú i x Molivnco dodavatelů v x Spolupráco sa subdodavateli X x Legenda: X - pivek ju oxjilldlni obsnínn x - prvek nonl explicitné ohsalan Obr. 6.1 Prvky programu labtiptiovánl jakosti dodávek raívijtné růvtfml konrepctmi manogtmimu jakomt - Vztaliy s dodavateli budou formovány nu principu rnvnw:en,nŕlii> partner -ülvi a dúvéry, 2. Do jakc intry musíme preferoval jakost dodavek? Alisolullli prclrfĚlice JakOüU 5C lotizpiůze projevový y^irŕmnŕ vysokými náklady. A naopak: vybit doclavaTělů výhradné podle řiťjpŕiľni vašich cen dodavek ' nulžť způsobil ztrátu dobrého imena se vVmf nc^ativnimi diWťdk~ 3. Ktťři dixlnvutelé jsoit pro nás straie^iťky Tjcjvvznamrtčjši? Juhľiiziynl spolupráce s^y.ymi dinlavai_e.li rieni ňbvyktc možná, zvläštŕ v ph-piideřííTktíy firmy evidují stovky dodavatelů. Proto jľ nutní- vvbr.it pouze iy dodavatelské organizace, které jsou pro nás sitanijtirky významné. Jako našimi lze vteto souvislosti poimMzv. tioduvalclsknu iifaitci, kdy s pomoci mcindy AťÍT~" zařadíme všechny dcnijvmeirTIg lit sľúpui podtedvou tmtcrii: celkového »ťjfrrUI jj.iKJj.vck za určitv ča.*> a ekonomických ztrát zpuscilvtnýdTrijzktiujakosti konkrci-nich dndňvek fviz fihräzejjjtZ). Skupina I pak bude tvořena malou skupinou do-ftjwatr-Iňlfl^n jstiii skiirilčnyiin St.-03 Z\rity ntrkou lakoi II dodávek L C - dS* a e o způ oo Ir! míT* vyMM lWl* «"*««•" iPuioDujtd mílo vymamno írrály odběrateli Obr. 4,i ľrmap dodmattltké math* i^^^^ř i ^-..;.; , '■ " ■''■ '^MUM.^Ill.ikH!*.,,,,,.^,,,,!,,-;,.^.,;^, JH±"-Ti>nc, o souladu ^^r^Z ^^^ ^jf™ <"*"«' fltom^ 6.2 DeflnovánLfi^^ .^^aSÄSÄBftaeffiasua^ «jako. bud01, ^„ mnjau^ HHiimiauiie uiuezna s ojiieaem na uspesny průběh zásobováni, si ™j? priicovtucTJESir plne neuvědomuji. Jak jinak si vysvětloval často scgpahiľ jici /kusenustz praxe, ku v anatvza pnem pf^pokojenosti f^beratľíŕTďodTivkjrTii vedekpoaiálii, že pravou pfičinou neni selháni dodavatele, ale m. že Hodavatf-1 nein.-! umí. k dlKpmlď ptáme spectrllraee, íč ij šš v průběhu plněni ., TíľT.TT / 1 "ékolikrat měnily, acbyTy^pTódodavatekňarozumitclneapoti. Kromě tot« viech nedostatků v obchoaiiichallIuĽVáchTtekazi Atkovni dodávaiclé využíval ve svůj prospech pri prípadných reklamacích odběratelů. A lak se z na pŕvni pohled samozrejmé aktivity stava někdy složily problém, který nemůžeme vůbec podceňovat. Specifikacemi jakosti sc v tělo souvislosti rozumí souhra požadavku odběratele., kterě bysc »itMv definovat v f^TTTit^hiKlnidi smluv. Mi,Jenm m-hi řara,ljL • i' -hnitke parametry (délka, výkon, chemické složení ar**i,), vinní jejich hodnot; • období platnosti hodnot technických parametrů; " požadavky na komplexnost a objem dodávky; • požadavky na odolnost proli vlivům prostredí a jakosi obalů; • požadavky na zrpůsob přepravy; • ceny dodavky a platební podmínky; • požadavky nu atesty n certifikáty jakosti; • způsoby n metody overovaní shody (vectnr požadavků na merici techniku a jednotky mercni); • kritéria pfijaieltioMi dodávky {ij roísah neshod, možné překročeni toleranci •l|MUl,)i • posiupy fcSeni neshod a podmínky uplatňováni reklamaci; • požadavky nn systém jakosti u dodavatele; • požadavky na způsoby, kterými dodavatel zabezpečí jakost u svých subdoda- • vatclů apod. Mohou nuaiaLSjJuH(T...kilvjgi iednimieh n t™tmi"Wh budoucích dodavek dml.Lv.n.-l p^/^iiji; ninrtu-ni pofttdivW odbéritele »ohledem at svou mrpnmr ' "ačľNn druhť sírane, může odběratel ve svetn egoistickém zajmú pň?a. uájrkxauflJigsi dodávek pfeháiiŕtľPmio upozorňujeme n^j^mo^u^^wärg; definováni požadavku mi iakosidndávek Táka/ni.-lý Dn"ncin. ij. ManovovaTivto •';-'i- ■--■ ■'■■'■ ' .UKttKilvAonecnvťh zákazníků! V léto souvislosti lze plne doporučit pro tyto aktivity pouíiti melody QFD, 3,3 PosuzÄvinLajternativních dodavatelů ajejwcfvvýběr^ fooHern hodnoceni a výběru dodavatelů vyvstává dnes před každým podni-:ejiijar,ry.:ii'. sníží o vybutlovaruTysiemu iakoslT, bez"ohledu na yvole n7^~j,T^~ e^tj^nn |j».akli^^iľdiK.irizové)io diarahenj.vvkon.n.» - ..:y-.-,;,: u.kuWňovanv na bázi KoÄjiS ítS ľ ff ^^ " včetně poíwtovkd na ÄÄ« 'pUM,l,,l,,M1 P** padavky na jakci fWdÄš7uÍ£Ís^^ i z mimi- ramosl v rámci kap. 14, zaměříme sf 2 ľ ľ!pľsliipľ1iOTiwccmsystcinú jakosti u dodavatelů lze bcJťSLV.nT^^Ti^jik» VnA^IjMl], vyvinutou puvodnč pro potřeby nemeckého atitomobilovchOpřF mytia, one« uí ale. Utoce aplikovanou i j inými firmami, metodiku douÍUvmi u «velkou trojkou" vrirociuplatňovaní standardů QS WOO [10] apod My si př«dsHvim« jtnyTMIlUp ftWBVWént svsftmu JaltoSíí U dodavatele vyvinuly v rámci výzkumného úkolu n» vSus v Zilinf v r. 1992 [7) Je zaloíen na posiiziiviinJ požadavků na systém jjikosií v souladu s normou ISO 90CM-I 19] kteri všeobecní vymezuj« základní prvky tohoto systému. Každému z prvku je V tomto postupu přiřazen koeficient živa in osli K. . vyjadřuj iti vliv daného prvku na výslednou jakost dodávek a nabývající některé z hodnot: K„, " I - Wy* daný prvek systému jakosti je pro tvorbu jakosti dodavky nevýznamný; Kt) - 2, kdyi daný prvek je pro tvorbu jakosti dodávky významný; Kfj - 3. Jestliže je daný prvek systému jakosti pro jakost dodávky velmi významný. V.sei hul) prvky systému jakosti jsou posuzovány auditory, ktefi mají k dispozi-:i základni soubor více nci 200 otázek. Každá otázka má přiiom opci svůj koefi-:jcnt íävaínosii KOTľ kdyi například KOTt - 1 - význam otázky je pro hodnoceni príslušného prvku systému jakosti i dodavatele malý. Audiiofi u každé otázky hodnotí mint naplněni požadavků normy ISO 9004-1 ■řidrlenim známky /.. Minimálni hodnota známky je I v lěch situacích kdy reál-y stav u dodavatele vůbec neodpovídá požadavkům normy a zjKteik nedostatky sou zásadního charakteru, maximálni hodnota 5 pak přisluíi stavu kdy nejsou tthalctty zadne nedostatky. Mira zvládnutou jednotlivých prvků je kvaittifiko-ann ukazatelem hodnocení prvku HP, pro jelioi výpočet pla»- ZOÍOTrZ,) Hpim!sL-jr----------100, {%) (6.1) "^ij^^o C. w5 - «n P P systému jakosti sffP = |l HP Tn * Vm PrVCk S*^im iak"s» S KP = 2), " ." 70 * vyltovujic, bezautívch KSJEbÄ Í£ff *S Jak°SI' ľr°',,lhL''"' '' " prvkq jystému jakosti i «oéet ot íhsL i,. ,„ - V ' >rci "odnoMrtých podmínek u po e, ' Zťí ÍT*"? "S*J?«n«konkrétnicl, viinhú C6.1) bf6.2). «X»*"0«** "«í "y se mínil /,JL-,„,r, ,MJ,t,u |H,„liV| Zde pfeéRaveoá metodika byta vvnweován« t„i,i. i. ŕSN ISO 900-í I PíiLi.H k„.t, vypr.'LOv.u(l, s ohledem na doživaiici normu g» P '"Ľl(> ^mm«nTSd"kuLVňj]c^^n^ ' r^^W^^^, cpľkované t s^kTtZ ^BSľľS.paÄ V^ schode««, jc.iich ochota ffvílr2S5-?!áaSÄkn,ťr,Ľ'"v^dodavn,e^ ného kruhu p|aIct)rii „Z^^™*« akčnosti jsou plodem zararova- opieral i vnifetjpružtujsij reakce dodá vm He. úroveň komunikaci: s dodavalclem; fiiijincnl ;iiiuaťť~d»duVi»člť(pô^?c?"flkcii pa ]ľUy apod \ jozsali nabízených dôproVtxiriVĽh siužch (au^ivTiopŤav.i. jámt „vzdálenost dodavatele; lodiLvaii-lĽ im úplné výdaje zásobováni apnd. Fpsledni z^^vcdenvth kriiwii m zaslouží bliíši výklad. Už mnohokrát se v pra-i] potvrdilo. 7Č~iiľi prvni pohled rnrnKHvm_ccny dildávcli sc pozdní uká?;afvtirl) xlbŕrnicIťproradnniniľľeMici, v dĽisIcdkn iijzkujakosti scriiiisriyyyiiaitižii /.iiňTliŕ-lodiiicŕnc^itaiiTniTŕigŕiii, iipTavy myfrrxi aixxi Prot» hy v pramnéfv tni ekŕP nitiiiĽkýni kritérium ynlhy dinkv-iit-li- tzv. ĽiulttĽ výdaje zásobovaní. kiťré'rňTIyF" ne defintivailärit rťlkov£yjŕdaÍĽjtdhcratťle \■ztahujiťi sc k jakosri konTsrernTnö-lávkv. Počítány l>v hvlv pnmocí vzuhu------------------------- r uvz ■■Cä + DV0, (Kej (6.3) de UVZ jsou úplné výdaje zásobovaní, C. je ťakturovHtíd (nabízená) «na dodávky, DV0 jsou Izv. dodatečně výdaje odběratele vyvolané úrovni jakosti dodávky. J^jjcjujáEhjJjy mohla hýl ivüfcna mnoliýmj položkami, shrnuly mi v obrázku Ohr, 6.3 Obsah njv, ttodqutttfcl, výdaji adbirmele vyvabnjch irovnijakost, dodávky Takzvaného inde™ výdajů zásobováni - / ,,„„,., "tvarů nákupu k tomu abvch^nL , " by pak b>Jo moiné ^yuiít v práci ly od stejrreho dodavatele™ "|l*p,*íl ^^ * * áalii dodávky reaJizovn! Cd 4- DK, (6.-1) wc r ^v^^ŕ/dajc ***«" * ™* «**.. od C! je nabízená cena budúci dodavky. paramctrv_iakoďi dodavky tak, aby byly dodavatelem pochopeny a rralizmjny ^plnTspokQÍĚjOSti flualnirh yika/nilriWIprl 7r1p> ptip^min-j^^ vytin"i.' . ■: , ■ ,: ....,, í ., ,, , ■ ,, : . ye^Driiliý přistup liyTüz blííčcltaraktcnzován v kap, 4. ' .Musíme iiicmŕnd nodotkiioui, ie úsprcli společného ekonomického plánováni ■w-.i^iij..-.KSliičiiý-pfiSui&^knlfivntPlr. v Írmi srnvsl». ahv wŕ. problémy ph-H p^T :oviiikv odběratelsko organizace zbyícčnc nezakrýval. i^mjnnŕ terhrnilomrké fiiátraváni I Smyslem takto poimenovanvcli aktivit jrvvre.frpi mnTnýrh prn%rT|f. .i~<«....-df sjx■ijcnýčji s konstrukční ji tcchnoloKÍckoii přípravou realizace dodávky. V praxf iiňŕc-společné tcchnnloflitikr plánováni zahrnovat »njrf poceny" "navrliováni programu zabezpečovaní :^polehJivosti dodávaných komponentů; 1 príprava kontrolních plánů prododavaidc > definováni spccinlnich povinnosti dodavatel« (jako jsou t/v. správná výrobní praxe, hygienické požadavky, předloženi výsledků FMEA apod,): 1 zpracováni společných třídníků neshod; ■ Standardizace h unifikace metod ověřováni shody; návrh způsobů ochrany dodávek před znehodnocením pň přepravč atd. Vhodným mijijy^jmjiistrojero k sjfolccnčrnu technolojtickému plánováni v_|rfiwm mulilvJ^uw'Mum'ijc&oji^^ review), které byly minovány v předchozí kapitole. potečmi manažersképhiiio^/iPj ürxuecne manazersfce plánováni má za cil podporovat dosaženi cilů společné-o plánováni v předchozích oblastech a zabezpečit realizaci určitých opatTěši r;inici řidicich procesů. Trwnmnw hy 7Ap mrla hýi yr|^^j2n3JXtinijr_ vymezeni odpovědnosti mezi odběratele a dodavatele; Elami železnice RHNFE[[j~~^ vseenny příklady uvedeme pot.ze Rr^nčlšTĚ" 6.5 fíytřován[shody^odáye^ rÜ!£gaJ!!j pak vede ke konsiaiovär, i fe , ohledem -. ni shody dodávekl^Tí J! J"g.^^"JllKl 'ic|vhr^i7^fr,r,,u „věT^T rvi Ľiurji x'iĽUY uoaavex Varianta čísl r Dodáva til Odbŕratcl Mira pmence vúči nŕibgdjm 1 Bří výstupní kontroly Pfijiliia vie, lOOa kontrola ai ve výrobŕ Zadná fc k zabciprŕťjvini jnkosl; 100% kontrola n 111 lupu Minimalm i 100% knnuulii na í v.-iiijuj 113 VMlIpU Main 4 100% kontrola na výstupu Vybŕr uvi kcwilralo hj vstupu Strední S ]P0*í kotUMtl vc výrobů. výbŕtova na vjstn|ui Výbfrová Lonirati II.1 VSlĽfH] StfttM r. 5t*T vc výfolíŕ, vyhiro ť.i kuntroll M výstupu říímukgvs kontrol« ll i v' i|l.| '.. . 7 SPC vc výfoW, namátkoví koni roli na vý.MUpU Nmniiiltnv» konlmlu tu viuipu Vclrnt vysokí H Vyp,okJ /jiisobilusi pr-txjcjíů uiíKiíňiijc /ni.tit výstupní kontrolu Akceptováni ;,iiiui.ii.i Miiimüiti . PCiruťl izv. iHlistickoureu.ulsi-1 prwfM'i. jfjiŕ.printipv bud™, vvsvcilcny v k»p. L*. i.6 MbBŽné^odnoceDĹ2DUsobilosfi dodavatelů Kforndjednortizového tiodnocťni schopnosii dodavatele pred uMyň-nim smloifc. Jdgmthij^ľjc typ^toyj^rtoisp^nilf^ru^Ti^anicri pannerij v nnihŕhn nem fainlrtikiu. Ufťlrľni prjď^jjyŕhäliiivií ..dodav.iielskčrio raiingu") tc a) poskytnout d^vflidioEpfovni a kramifikowiieliiŕ úilaiť »i^L^n,^ lnich schnptinsipf [) vyfinvŕt svemu panne rov i, ';; ^■í'i^;;.' Moav?fthŕ It vfívaiám rlrfňmM to, te«M«rifi^ v olnlĽiunvii.ublailiu —~ C) minimaližQľJE rizika »náhlr-náhn mTh.wfami O ukončení ■jpof.mnirr s nŕ- eĽfin^dtwiavaijOu-ua vátíUfU jrrtn „áhrvWlm cflhar; " d) vj'voŕit si dostatečnou datiibáři k rozhodovaní n budouci spoUiprao s da- JU_djjddva ™n,ické|(r> vyhodnooovä- 6-7 Mgliyac£_dQiiayatelCL Zájem odLiěraidc i> vhislm dodavatele bv ->c mil proievwm i v .frf^i,, ayjmolnti.t nchtnoniĚ^řmuly, uplatňované vhodným rpŕisnhem oHh^gp; ymny vytvářel učinnV llak na dodavatele {i burcovaticiik .^ myl^ím W^- Jůnu ....... -— Vliasvccnrm tržním prostři jebezesmmi neiúťinnčišim h«.^ «.»nuk" jgdavaiclu upiauiovňi» siráiSelž dodavatelského včiiŕč -dodäväii-i ii..rô ľ.ypľti ' Kti7CC dodavek velmi ryeble registruje, ekonomické problémy Spoléhat se ale tui roli trhu není vhodné. MjJojguiivniiYM! binomickým stimulem dodavateli! k zatím možnost Ico-ej^p^-aanfadrivci. v »ivisläJMJä^vlirieinnrjakTOJ!. Uchom pŕkourm "J^^ŠO!!!^*^^ vyjavil „?. vclrňhiW 0 £7" EpMÜ. Ü vfiíkmi h^MeT^na«! z ekonomech pfěpcffuTíekTivnoMr »k ja* byly nstnačmy v kup. *-Urthonfonnou motivaceje, SSruka ekonomie-■c stability, wivoaena oj u zavŕc m dfeulKwio^T^tTM^^T^n------------- Tj^grjsjupyTt motivaci viak obvykle nc^bííKjnmercm k monowfiiim áo- "J1',l"_' h '""''I'" ''>'' "^""f "'inr intormae^ióm >l.!-^l,l.j.....TT^ii^frT ooiytei vylvaft ňizkn» jakosti vlastnici, wfcnr^,; ťyi, Jia,,,.....„rn |TirTFrr l"11''.....hl)l-ktHI......L-kelw plánováni) Ä vlasmi zkušeností pal n ,.-:„■ potvrdil užitečnost pravidelného ohlašováni výsledků prtbéiněho hodnoceni viem du-avalelskym organizacím. Opakovane nepříznivé hodnotení udWratrtcm nene-ii;i dne« žádného řídicího pracovníka dodavatele nečinnými / .l.ilšich forem motivace dmiavLiiehi ■ii.i.hň.^.ihv^, některými zahraničními rmoimpah 1« vzoMBcilme jenlJjpT^videmě prezentovat»-leiusrrfsMr^.-TT " * m!.tl'!C"' "'"*""»' kM>ľ$ vyl>raiivdi vyiohltii oiHwniele m přiMii- IlIHIČ^nrej^iziM^ vbninven ůntlav.iiplň íi,.Hpi,TS77ľ,.„.: ,.,,l.\„ ._i.„.,;___j---------------? ■ i. ii i si .iľ.....»,^^!!!.^ y.niLiĽ.Mii.iiu.1 umi.ivairiskyi-ii nrem, nizm- ;i reiíce yybraiiýcirdodavWlů. »jcdn«^higFr^lllv „.Uslt aptx) Zkrátka, viici všem u.xbvaielůi,) lze najit vhodnou cestu ke spolupráci a vzá-mne výhodným vztahům. Ch« tojn ochotu, systematienosi, prác j s daly v rám- lieh akltvit, kicrc zde byly označeny jako programy zabezpečován. 3UŽ1TÁ LITERATURA M CAETANO, A. Working with Supptien tuwd «1 Sctf-Awoaroeni [r: 390, EOQ Aitmat Congicsa Ljuuuuk ťtOĽcedinei, Vol. 2. Zurich. VOF 1995. s. 97-106 »1 DILWORTH, J. B : Operaliwis Mäiugi'iticnl New York MrGrju-HiH Ine. 1992 712 i. Ij PERNANDEZ, R. R.: Tutal Q^ily ,„ ÍMrdwuns uh! Supplirr Management. Dein v Bruch SLiucrl'ress 1995.327 s. II GREGOR, M KOSrUWAX, J.: faR.MW v^nbni filo^íi, ptrdabrý«,™««««. Bratulavi, Elita Í994, 2Ws. 15] HALL, R. w, Aiu^in, M^facuring B«fc«; Homewood, Businesl rj* Irwin 1903. m S5SS:í:£fíü S** C0ntrUl Meth^ WAWtSPC 19». 32Í , 1,01 ssiíršÄ"" ^'" c"porai"m'Fp'"Mo.....v"'".....*tM