JAJJILJ LUJJLUU KJUIVLI JC JJULilL ULIIIlUVill }H li V_Í^^JKA3fJlH lľ jJHUJIf l^ľatUJUHľUU yvrohku. zaznamenal je, rozhodnout o formě vyporá výrobků, ij. o optitřcntvcdoiícim k vyřešeni ne-snody ádáni zjištěných ncsbodných y. a stanovit odpoveoWst Za realizaci zvoleného způsobu vypořádáni, Doporučuje se, aby tento krok řízeni neshodných výrobků byl prováděn rýmem odTJorniKüt nejčastěji z útvaru konstrulF ee, technologie, výroby, kontroly jakostí, ŕtzem jatosii, popi. ze zásobovaní nebo g odbytu. V podmínkách sériové a hromadné výroby může v případe neshodyjasné i, hlediska způsobu vypořádáni, pravidel přezkoumám neshody pracovník kontroly jakosti nebo obsluha stroje, pokud sama provádí kontrolní opemci (samo-konirolor). Pouze v situaci, kdy pracovník kontroly jakosti neboiamokoMrolor si nejsou jisti, přenechají rozhodnuti na komisi (výrobek je zařazen do tiv. Sedě zuny, must být identifikován a skladován jako neshodný výrobek, který ceká na rozhodnuli o vypořádáni), Pii stanoveni konkrétního způsobu vypořádáni neshodného výrobku tc nutně vzít v úvahu zttatv a vicenáklady jednotlivých variant vypořádáni a zvolit varian-. tu. jj|M)Bi«>u smiiiipyilnimi neralivnimi dopady. Možný algoritmusposouzem neshody jesouŕásii vývojového diagramu nái obrázku 7.5. Uvedený algoritmus \y diŕzi z členěni neshodných výrobků na nepoužitelné a použitelné neshodné výrobky. Razeni jednotlivých možnosti vykrádáni použitelného neshodného výrobku odpovídá požtidavku minim.ili/»vat riziko nesplněni požadavku odbcratde (z tohoto pohledu j přepfCOVtol uvalováno na prvním misle.í Dale je uninn iiviiJii ii-flmiftmi prnvi-ftiiplnnjji a vý.ti viccnákladů ci zírat. Výsledky posouzeni n ri)/hf)dnuii o způsobu vypořádáni je tfelya lakŕ. 7117naň mini Každý způsob vypořádáni představuje sekvenci kroků vedoucích k vyřeáeni neshody, ^rámci jednotlivých zrjů.wbů vypořádáni ic nutno realizovat tyto ti- yiukiLĚiiuiobiL. Oprava n pŕrprncovnni; označeni neshodného výrobku (napr. modrou barvou), jc-li ňútné - ziskhni výjimky od zakariiil^pyWaeüyan) lechtioltieickcho postüpuöpruvy. Zaplanovaiii opravy do planu výrobního uivani. konirolq jakosti opravy nebo prepracovaní «vnip T.Wnajnu i; kontrole"- Zmrna)tpecífikuci: iniciace ztnénovcho řizem. Fyzická likvidace: označeni ne použitej n cho neshodného výrobku (napr. červenou barvou), popř. oddelené skladováni, vlasti» likvidace, objednáni nových úl' Ti.ilft nebo subdodá_vek't za pianová íii vyrpüv naiiraünich tm.su. ■i. Vypořádáni neshody Tento krok iifľdstävujr rrahřari pfpiHiiiziho rozhodnuti o konkrptm fnimi' .ypořádani nesliivinéhn výnihVn Je hi>třeba uskutečni t co nejdŕivca co nejrychleji. \ Kalkulnre miX-IoM ,i ^trtii V tomto kroku se vvcisli j priuč tuji vicenáklady ■ipqir-ne s vieepraci ve formě Tpravy nt-lio přeprat-ováni, Z UMÍ V SlXlieiié > prodejem za nižAi trnu ztrajvjrrfh opojené s nerealizovanými nepoužitelnými výrobky, náklady na likvidar-i arri Tv-"o itirormaee jsou důležitým idroiemnio sl,itio\yn'i ii.ikl.-|d.ů na jaki^pjo analv-lu výskytu neshodných vvmbku a nepřímo pro definováni nánravnvcti opařeni 7. fífšeni ifcuJ *~ ^oúťás» hodnoceni neshody .ie i posuzovaní míry zaviněni konkrétního pra-. aamila ní' V7r"ku rr^igdněho výrobku V případě, že je stanoven konkrétníi v i - Obr, 7.5 Vfwfarf diagfi «mpwrsu ffitw/wwh^^js virolliů tP»Ägg£*^^ bezprostredné tarnTTg^^V,, ŕ;i°. ~^1 ne^""^ n^^Si^ dostatku, iiesutikcťríici „viníkům", a. poiikazuvjni na nidostalky, ne jejich MSIlMtffuJilc u IQ. ;íb>' se sankce omezily pouzť na přinariv rániŕmcnn porubeni povinnosti nebo nedbalosti nracuvnika. Omezeni trestů sniži zakrýváni nedostatků, vytvorí se Tiik zakladní podmínky pro otevřený přistup pracovníku k nedosiar-kíím a usnadni se komunikace vedoucího pracovníka a pracovníka, u kterého se objevil nedostatek, při společném hledáni příčiny. Proces neustalého zdokonalo-vaiii t;ik dostane reálny základ. ' +Í-- yjimyirir-lnýťiLJäsnvých intervalech fnapf. Ix za měsíci ie lícha yprarnvai rozbory neshod a jejich pŕiŕin s cílem pŕijmnm nápravný peho pri-vi-nti\-ni npa-«Lĺ. L ^~^~ 9. řteíilizatf nápravných opatřeni a kontrola iehvh iičim\cts(i Uvedené, kroky řízení neshodných výrobků jsou znázorněny vývojovým diagramem na obrázku 7.5. 7.7 Nápr:avná^a_preventivní opatření Jedním / cílu budováni systému ŕizflii je vytvorení podmínek pro syslcmatic-kuujníímiiiali/.;io {Ktcliylck skin.etiiuhu pirn, m iwadavků ikI jciirh specifikace. Nástroji, které umozňuíi Arahnňiu uvrHrm-hn m<- |sr»i nkjirniita opatfeni. na-~ právni opatření a pn-v,-ntivllj <3paiř.aj Vazby mezi jednotlivými dniliy opatřeni proti neshodám jsou shrnuty v tnbulce 7,4. Potřeba pr^jmuin opatřeni k othtranŕni nrahod a iciich nŕiŕin nť|ca.Mŕii nlvne z ověřeni návrhu, j .'<■ ■'.!.'11:.....i /priuokoliii kontroly a ňlafenl a nedwqjitku fnr, Jostiiiky zjiíien« v průtahu výrobního prociv-su); z analýzy reklamaci; z analýzy důvodů pozáručních oprav, z analýzy řepu-1 agnjgh_dj a E"ra« i ň' Tall. 7,4 Význam jednotlivých ilruliú upaiftni ve \znsS\u l nabodém ajtjich pfíSndm NESHODA/OPAT&ENÍ Okaniíilt Sďpravuf Preventivní Kústlljici HeihoiJji .--------------._ rtdsli.iin v_vs.lci-( ubránu opakovmi výskytu 1'iKÍii.i eiiMujiti m-.ihj.l» ndstmiii Potenciál« i nialiodii utxinii oskytu í'ŕíŕUia polctKÜlm itfslnidi Oiistrirv.t Okam/Jtii iinnlŕt-ni fniiprnva} Dojde-li k požňm, je «kamžilýrn opalrenim jeho uhašeni. To znamená, ie gkiirnzlté opauVití fnapraval ie opatřěnt vrriPĽci k odstraněni tieshttdy V ;it!ia troly skladových ,aÄOÍ> ^ vyhtZ nX "' {"«^^^IďnTlOO* kon něm obdobi. na stejném To.isSn ^™T ''"""í" ^0beBích v<= **j t*m phpadných neshodných vy^bioľ ' Zitznainc^- posouzeni o vypo- Naprauui "paiřrm tervai výměny nástroje l obSmSSZZS?v^hovüu "J,rov™ " mitail In- fTMoievyrilcdtiviini pficin existující ncskvlv často irv,i ,1-iéí í u -^SBgTTOii^r, nhm*il-Tnr ,— ■"'- dBLS^atmcatikj rezMfcni vyskyíí, r....."- ■■ f mi i. 1 I i gram, bodové híC Jff* ' "ki,WŮV dÄ«*ln' P|1WÍ|Í Si- i ii.i ■. / riifi [»ivriini upalrenini bylo pouzivtini Vunátaim příkJUuIiL^ «tfhoŕtovvĽh ütavebnich mmteriátrv£ľL> raktef preventivniťh onaireň rľľľJ ľ i "^^ v,'ot""> smyslu mají elia- ni návrhy %^tS^^XČV^ ^«" IlevicwJ' -r^/ diagnostikyTtj. ÄÍSSÄLIÍ^ÄSS 7^^^ ^^"^ ■ HHdijŕiu jjiiK-esu, záznamu o nesnodach a stížnosti zákazníků, návrhů auditorii: > definováni moiných neshod a jejich účinků; 1 definovaní možných príčin neshod; 1 stanovení pravdepodobnosti vzniku neshody; ' slanovirni závažnosti účinku neshody; ■ stanoveni pravděpodobnosti odhaleni neshody pfed jejím projevem: ■ přijetí preventivního opatření; vyhodnoceni jeho účinnosti (napr, při aplikaci metody FMEA bude hodnocena míra poklesu rizikového čísla), zavedení opatření jako trvalé změny (změnové řízení). ■OUitlTA LITERATURA [l| AQUILANO. N. f. - CHOSE, R. D.: Fundamentals of Operní™ M™™*! BoHon Irwin 1991,731 j. ,2) niLWORTH, I. H.: Operation* Management, New York. McGraw-Hill 199í. 733 t. 31 OILBERTONI, M : The Efficiency or System* according to tne Logic o( TPM (Total Productive Maintenance) Involvement tu Proceedings of the 3Vth EOQ Annua! Coftjiesa Lausanne. 1995..'. 2&9-277. 4| Kolektív smorí: Riadenie kvtttty vu Hrnie. |„ II. DUL Žilina, MASM I99J, 140 i- S] KOSTURIAK, I. - GRECOR. K. Podnik v roe* I0QI - revoluce v podnikově kultur* Prahl, Omaa mX 311 a, ú] KKAJĽWíiKI. I,.J, - RjTZMAN, L P.: Operatic«! Management. New Vork, A*luou VYolry PwWUhing Comptny J 990. 7| KUNČICKÝ.P Výroto»ov«hrvárdBl^^ VSB-TU 1994, 34 s. (uiehtii texty pro PCS). B| LEGÁT, V; Üttriba v syitímefh jakosii. En: Odríba v »yMímeeh jaJiosii (imicnily ir «nu->iiře). Praha, CSJ 1997. i 5-la J| l l-r.AT. v K|N,lrlitiv