mtf Awareness. En: EOQ'93 Wortd Quility Congnsi. Proceeding*. Vbil. Heistitki, EOQ lWJ.s.-IS-Í4 AT & TQuaiiiy Improwmtni Cj-de- (ndtanopulis, AT ii T Bell Lahomwits 1989. 36 5 I CusJoflltľ Lojfiltj. A lay to business growth inj proíit»BálÍ(y. Brussels. EFQM 19%. 25 s. Customer Swlf&oliCK Qtnlky Winking Group Jnierirn Report. Brussels, EFQM 199J, 67 s. 9 UtfskýjaJhl««"«fi takové vyroben a obctwdn) partnery, ktefťjsou Je rovnez zrejme. íc mkovc záruky mohou poskytoval poUW podnikytnajid 79 losahovani jakostních standardů zakotveno ve svém systému HzorUsoq-H schotmv .«lozil dosazenou jakost produktu nebo systém« řízení phsiuínými ccrtiřikitv tatí lajthottanutováiu. stávaji se pro žáka zrnky velice atraktivním rMutncretn JjlinioriKhiY link m vysoko» jakoMpŕí konkn.reiK-nichnakb.Wh. n^i. vsak igil^jgtj^igpnyd., vTa^T^iiiStTvdi oracovniĽň™^-Uľg~ VBPotoení pimne a mwnokraic v p™i ovéřené zásadyTprincipy tížení lidi ^entuj určitou filozofu,. které je moiné advfjd i ptHktícM pos.ujy„ £2 beajé platných zásad a požadavků, spojených 8 fc^ S^ S JcdMoíhvŕjgrvky p»M,,rale jakosti jednoznačně doknm£IH1i^.ŕwu- u Ii(n Sk - li^kyíiikinrzjiciiiii ov vfn^Si |VI„ CTncCsV fxľvrfu.. .^TST^ L jj^n^TTgj^Jci «kjhnlta.jchovhv^ŽMlimmc , t-, kt. \7^rl ľr^ IJBffiFBTlWBBijieťiil itiht, ťU^gggS^' k1^' * ^Ji u hkvi- ' ,IVMk ^e"" P"'»!'"n»litai pt^ltiálttih., řitt-n, ŕ.;,, p,,,,.. v £Z'" - SaaeUt^iwmTňéL^ťný slav nabizi novela ČSN ISO 9000-2000 talii £arl ^^fT^u-mr končené objevila i ve Wť toK g StovTa SSJRľ T'amKK"' kkw Ufeuji P°vi^^ identifikoval. : nových požadavku, napríklad: SSŽ?M,,fliaiCÍ ZaÍn,"CSOvllI,ýcl1 s'ran ana plánovaní uspokojováni je- oiŕebu popisu pracovních činnosti, ŕezkoumáväni úrovně pracovního prostredí a jeho vlivu na jakost uraz na identifikaci poiŕeb zatozníkii/zurnčslnancu; ♦ přezkoumávám potřeb a očekáváni zákaznikíV/JiniůsmaiiBiS; • přezkoumáváni způsobilosti uspokojovat požadavky zákazttika- * „" 7 Pm*ů mé™> mify spokojenosti iEákaznikQ/íamístnšncii apod Detailneji se yyfc uvedenými novými požadavky zabývá připravovaná publikace autoru Petnková - Nenadal - Zeleny - Itrásck - Zapletalová |S], Pr°g^m^no^ôlienjcici sg^rgaTiTzačě"^ v moderním, inovačně Hlenem podniku vzděláváni spolčené se systematickým hledáním nových příležitost, a v kombinaci su schopnosti racionálního roz- ncjnárocnérä.ch podn.kaielskýcl, aktivit. B( „ž jde o posilováni pozice podniku na trhu, zvyiovaaijohc, výkonnosti nebo jiné nárc&técile . -ľ""»"' 'gUvfoWl podnikatelského úsnédui -i j/atelavani na/iiacuio. že i.m. kJe n,a byt vzdelava.ii ^knlccné cfckriviiimusí |Tý, „r.Hl.nyslitdnoi, jj 1rvXU" jj -■^•láváni it- nutno rwwuzovnt |wi,,hnn„ n,^., ktcrB jc u,,];,,,,,^.,,,., „ ůa jüJSjylnilHi. ^hojinost |A-,hrj0aj]»o^t^nuVp7i^tMfcl1i.ri iimrni tru/ůiui-lelijejnjHnn^ padnikiwčMraieBiť anifatňaičíím« jejidl nrülwlne zmtnžnéri ' s rireninimi cíli. uťhi.ptKiM ijlobáliiirHi kumpk-xmlm mvflnii »mvefi prťJnnkU-da i promyäetil viedi nezbytnýcli deuii», víemť umínJ převést všechnv obecne poznatky do rĽálného života, lejjwr, nutitehjňnrMtjfuoJennt pfnilvSIlT......tlUJJUÍk]>kiL^läiiH^ i vnilrnih» prostredí a po.tmi»r^_-----------------'------- yvŕJijfi) v.^-L-h aktivit v «mvislosii s poOtiikwou výchovnu a vzdéhivánim bv wSi" Zajaj£J^S^-ťl- ^ RJSfr^lll «jrji)^žt,,>n^Sn7vletl- Chceme-li tedy hovoft o rvládnutím systému Hnoj jakosti, musl byt neod myslitelné spojen s pravidelnou výchovo« a vzdelávaním v této oblasti Vsd Vflni flrv-lifiWr) JiaJjaiaJovcdnoMi jiou hlavním klíčem k fe,^-1,„ j^etuľ vjil^i TnlrlHYnrr jr ^h^^s^n^^ i^iiioiTr^-^rr^ Jtilzoou firmu/podnik. '--------"— Na první misi o z praklirkvdi einnosti podnikatelf patři trh. Z leh» ^nl^ri .vyplvncja^ predsUiva otoni, v cení ,i komu chci sloužit svými v v rohkvTšíuT--JjianiL, Svetový obchtxi se spotřebním zbožím se postupné ŽIhTTíil huriérl l/e ocekavat.jeho dali) liberalizaci, Znamend to vriší možnosti, ale i větši konkurenci, ^ležíte K proto mít jasnou představu o výrobcích nebo službách, s nimiž vstupuji na trii a snajji fic hýl ,s jriirh »rovní v čele, nekopírovat .i ncnapmlolio-„vai. ňle u-invnvju^i tvořit nnvé, ^hnrUiiici niisiqjiiuďiuJIl7P trVn)T?Kk^ľ Jomoci reklamních řrikň -.,It- jir^Hr-^řjm pnfcHfuvanou inkojili výrcbkú/služcha ic-tch prndcjnnfrn_ ■!— ^Žľdiiw tylo Mikindni nrijirínv iff ifr-h:. m..,^,. y^trprivm ^mrstnam-ňm t.3 gqch uwvmcTQJünnij^Meioriicky pracoval s lidmi tak, »by Kami dos^lj ŕ; pre" ;vcdccm, & spokojeni zákazníků, ale i zamésmancu a potažmo celé společnosti ze. dosáhnout pouze .správnou polilikou a Strategii, správným vedením lidi, správ-lym využitím vícch dostupných zdrojů, neustálým dosahováním Kmín k leojj-[iii, což nutné vede k tem nejefektivnějšim výsledkům, ^činnost» fonna-výchovných programů dlouhodobě ovlivňuje vztah zamfat-liiLUCňJUiikosli i »roven iJUidLUaijjkk^di/.iii.l^nn praklickWzkusciuläiw^ läüaaii. Jeden z ncjvélíích mistrujaponskéhoHíeřJ jaWTpro/. K. Ishlkawa do= ow e tvrdí, ie Jlwsni jakosti ia«ni a koníi výchovo« a vzděláváním" SllJ-lllliťM zaklíním iiiímky na efektivní vx-lniv».- r~|;ri||11,, at imisi jim trvalou squóm WMnaitulio nuii.^niriiTľj^n^^fj^.,. Bj must zjiltrnoval všechny Jamfcitmwťf K-s výjimky % ML"* ""'" hjľkonťtpowinv rozdílné pr» růzmi skupiny ^...VMmnr.V Jljm^i vjjaQtiur^nnvaMftmmionitti winanL fiWnfi,. ,,l'„u,. mm»-..^, řa. Kgliwiicc. iimo/mt tWivoiaiTlTTaTiladniUi metouHT^jn^n, »t»^,^ Kdkowi^jwiiiži nových poznatku o jak.wii diMK^rnl^hTHWaleTiT" cijmujmniy imisii Tiyi zabezpečeny príslušnými íiruinčninu nr^Mři-.lk^ Je m urno iwiy zoiTccnii, že procesem výchovy k j.iknMi h v ľ71 llÜliiitjKillfi [Hxliukll. ií>iirlvj niiimai «,.,,,„!., _.. !.íl___I.1 Ľ , gi----.^»-. jj měli projit vüduil UmaUUHťi podniku, lendiž njuiosii nňTuvlIyqJjtJsoM kMuni wUv a »váuV-do provozu, a samozrcmír i nr:i.v>vT,i,-tj^lvý.L;f,T„7in^-p ,, vríľolÓvv „ISTÍTE lllftl]_ --------------IlĽ--------------t^lľ. /■ v ý*.- uvcdeuicli tákladnUl poladltvku ted> vyplýva, že výchov, k i.fc^.i ilII-HNIir hv .llrh II la ni'l)ivvr|i vvbr,m ch^upt- prohihM J.frrl-nmv,.,'. J------ y,dk- vydínvvii vnidjiviiiii. ktrre bývají splfeleweiickdhocharakteru h junt «Trnni období kljdejújaijcjtioiuiftjiphtickv výcvik rrrminLi [|r»,.!SľZ jj.u^ojovj... s, prosni zn.čtjrwiMtzj^tLpn p,-.H|Ck^jjIadTo^^ fkaných nfgtfcinmm vjsfťláváni.ii n Tďia^k^n^ «.ivZľZg^j Xnn"i xtk .sestupuji; na nizši »tovar. Znovu je nutno podtrhnout, žr v žádném případě P ^["-UrEulU^xírii vrcholového vedeni, ale o khu akiivni ^»aLJTt* *6ffl vy/aduje velím dohro znalosti o jakosti, včetně i.uxinwlnč pniiivnich'no-'ju u prístupu k jükosli. ' Výcvik imisi být prováděn vždy tak, aby dával podněty k daliímu wfekiívAo-ľ.^ &Liagllítun!gĹJg' >»»» pojem jakoM. „ efekiivnn.jtdävjjw;»»^. JojuJiJVislo.su s all. iijMioji, c^ir^JnikoT^^^j-^^M^N.py <■ i^-sti .Stu" * "Jadrný a pravidelně inoJkkutovaván^ imwv vnlcni na ilav podniku U^am-igr"^^ gaillĚLailÍUiJia.ílepšoviini znalosti a zvyšováni moiiva,^ ^gillll^-^^^^ zákla.lni čilé: áLsl!?iif_ jkyjuií vedomosti pracovijikúmj^ri^ivňujyjko.si. r.i^^ně vvi% jfeji indi. MJjp^.1^1 jaksii Olx-cne ^ ilorg-.r^np r^Ew^u^-Vvevii! An „\ Uuaxyidumi v ayammum ,u,1Uu„ > «T M ~------—---------■-------------------------_____ '______"' - -/-■"■■mul 1 pur^iuuM Eafcif ^ďJavriiirfje zaměřeno n:i prvotní ovljvnrni i^^jů ^,-h htrřf -r tJgtílgFT^ citovaní jakosiimutti Wl nŕľi^^ J^^^JĎĚiŠL^ vrstev uc.wmlnl Přemety ďaleofS^^bVrSScT odDeratelsko-dodavaicIske vztahy, ekonomika jakosti a daJši ^J^H^hjcj.ch aspektech mi^SSSit^Si^är »^^^v «jonoto rawu, i pwto vysoce cení znalostí a doveSl SVýĽh ljncu . ruku v ruce s ttonto trenden, neustale roziířuji a prohlubuji vzdrh- jakost., kicrc postupní onanituji pro ave amísBHmce, Psii a nastrihjc mtnagemenuri schopnost jednat s lidmi; • znalost trhu a potřeb a očekáváni zákazníku • príslušne zákonné |>aiadavky a požadavky předpisů- • tmcrni :i prisluíne externí normy; • dokumentaci pro prováděni pníce, ^l^aß&M^aiiAlBE^sisml^'i'if«, »<« vievík zahrnovat ^i/i oiHinuĽnosh ™««iii-"~.. —----------------— Mj, organizace, dtlei politiky a cite organizace; - organizační změny a vývoj; • iniciováni a uplatňováni zlepšováni; • kreativitu a inovace; • působeni organizace na společnost; • programy úvodních Skolení pro nové znměsi nance- • periodické fikolld programy pro zaměstnance, kteří jiz výcvik absolvovali Xjanx vrťvitii man zahrnovat • elfe výcviku; % * výcvikové programy a metodiky; • zdroje potřebné pro výcvik; • identifikaci nezbytné pixipory: • hodnoceni výcviku z hlediska zvýšeně odborně způsobilosti zaměstnanců; • měření efektivnosti výcviku a jeho působeni na organizací. Orranirarv mri krnmř nrwkvtmirphn výrt-il-ii » rp/.yojj ortamgace, zvaril [Xi-ikymuti výcviku nm nsnlihi riyvni svýrh 7arruvJri;inrvj Oproti povodnímu í.ncni jsou ledy v revidovaných normách v maximální míre iplatrtovány požadavky no odbornou způsobilost Eaméstnuicu a jejich dálit roi-'"J- V nraxi m mamaiä. }.tt v^rfeni nrf.-imr.iri- mim Tajittji pru-iiiťinf hodnoceni :pÚMibilnsri icdmiUjťvrii ramrslnarir fi niisleJnépňrtwr^Tivt.tii. i úrovaTži^-ofrjojUi s« současnými, ale i hudouximip<>žailavkva na zaklade zjištěných faktů gstavitplán yždŕlävtinija'gvjSLlifďiiotli\ ych zaměsmancíj. pájťjak/jjim» ■,.,. ' ';n ■■;..■■ !..; _:., ; j. h:. rfefctivoost zejména z pohledurjínrmi prJT&y uü wfaik, pficciiiž efckiivncwi lze chápat jako siiijM-ň nliiŕnľľTrrt^7t"irT^g^ ycvikeni dosaženo^ Z-namytii fenoménem v teto oblasti se v posledním obdobi ijivjLagjcniJZv. ucici se organizace, génije podporován dokonce EťQM ModgUn iL'1-li-UL.'ť. klerv_we vscrcTi svyĽľTášpeklech preferuje zejména roli perfektně iteltn fh i ionnlnino managementu '--------------- ZAKLAPNI model učícího SE PODNjKM^ IMPULSY ----FOHMY — aabendSlivíní — rttrboiy dípoilmanlú — audity jako* 11 — rúlocr íflmáilnnncú — kiníejonc« — íýgvtk zamísmonců — dagign revlow — viáJ«mn*koniLiriika™ —' lýniova prací I— siaía, sikuise 1 looulallvniafcly -------- výil«tdky průzkumu Irnu --------vyil»rjky mófenl »pokot«noili --------vyitodky audnú lakotil ■— výsledky barcnnuikinju --------podněty ijtmAsIniincú ------- arcalyj* tutiych sirílnak firmy 1 výjlMky lacnnlc^ho rozvoje UCICi SE PODNIK íJnpieni ekonomiky zlepjaru imag* zyýjenlkonkur. výhod zlfljišeni jakosti CÍLE M---------------------- jednotlivci skupiny c«iý podnik 57flUřCTUffV Obr. 9.1 Modrí uiiciho Se podniku ^^T^P^^P?^^ Ml c s Hdm.:----- ľ [!!^^Í^omlin.lacní lormy, tricloďv a nraviHliv cc není póbliman, P"0'"*'"«' P™ <**&* fungovaní ucictsc organtza- ,^^1^ Y M Koncuj. , tichem jajtosnlal: lak dokumentuj,. 9,3 s-^^una!líafi^^ Plmmiovani_xaměstrianců