šim nenahraditelnou roli nrávé motivace lidi a od ní se odvíjející podnikové mo-:ivartii procesy a programy. y hŕŕnŕ praxi je problematika intftiv.iff./^Tii^suiaíicíj často podceňována a vni-iiana.jakojcosi obecné Dlauiehugjnkchy minjif \n alencni respektovaná její vnilŕni KXtMfttd íi hloubka na jedné straně a jcji efektivní apltkovatelnost V konkrétních »odminkíich na straně druhé Moiiyncni systémy naŇiťh podniku isou stále jejté v prevážne míre založeny vi peněžní odmene a ani tělu stimulační Formy není mnohdy účinně VYuživánrT U5ťf( imiacc minulých období v mnohých podmctcli jeiiě stále prežívaj i a jsou nalili k silne, ze easto působ! jako zábrany zvyšováni produktivity práce, jakosti, i tudíž i snižováni nákladů, tedy faktorů, které stale vice vystupuji do popředí lejen jako rozhodujíc! oblasti irtrúho úspechu, a!c i prežili řady podnikli. Ifrtlfwn pmi-DVUJk niútemotiťovni icn.Haaikludrtoho.co zamestnanci ooire-iuji. eo je »varii do rwhvhii. jaké zájmy chtějí ve své práci realizovat ľniŕni idaměho vedoucího je mx>mi zájmy jjxijjipraeoYntku s čili podniku ia£"ál^~prT losLilioviiiit iiriteovniťh cilú současné duMilmvali i vysokého osobního uspoko-tSk ' Zamestnanci v každém podniku jsou velice různi a rovnef jejich potřeby K £dy..ai.mitkŕ ndliŽJiii Co jcclnotio motivuje k výkonu, nechává jlnend Kela Ük£" tejným. Z mho vyplývají nesledující poznatky. Především je nutne zaměstnance lúkjaflné poznal a motivoval ic podle jejich vlastriicli liudiunowch sUjpuíč.Ta^ řidni chybou bv ledv bvlo vynnienvat v podniku JL-diuy molivacm systém platný iro kteréhokoli ynmft.ti|juicc nodmkn Mnlivačm program v musí byt dilcrcnco-IgrjájKoJednotlivá vybrané skupiny zaměstnanci daného podniku Mimořádnou ni i v nich puk sehrávají pravr vedoucí, kicri v ranící eclkove motivace k výkonu ifljjviljiJlidivijlutilitŕ své s|í»hirji.iĽii\niky ;xnllr jejich konkrétního spektra po-!cb, V této soumlosii je si impotrcbt neustale uvedomoval. >%!'!'• "™\ v podniku lil motivační účinek, víceméně púsohi pou/.e jakú ijiv. s.ilisťaklor. To znamena, ě uiťitou odměnu tmmmif J;«l|ŕ^nnrľ"m poskvrnou: ahvrhom je zisTSmTaEv yjj Tflr'i|lHi..V iiĽrmlr.j|.|1j| ---------~ ftu výdělek sj vjak zamestnanec rychle zvykne a považuje ho že svého rxihle-u z.i sainozŕejniojľ Takový zaměstnanec je moini spokojený, ale v zadnem pfi-adŕ neiihiioiivövSii k výkonu a potažmo ani k výkonnosti, která je rozhoduji-im kritériem pro hodnoceni úspešnosti a užiiecnosii pracovníků pro organizaci celou společnost. Jaké isou ifiilv.al.ifriié polŕflw 7nmfamaiiců vedle jejich béiné peněžní od-ičiiyj! ----------------------------------- f m ystuolná a tvůrci nrárr Lidé »otfcbuiřcilii. re se věnuji něčemu, co má smysl Chtějí přispívat svou nnosu krvácenu] významnému, cEteji nul pocit, iě mají svůj „tvůrci" podíl na Dncínem úspěchu svého podniku Uáé nojrejuj, njjggčiigiiobtaw, v které« 51mi rozhodují, kladou si cíle. dn £5 \ 11m "T l7*™™ PatU«Íotoy>^nilc rnTlľad "sebon Z SJ" ňínOÍ,dy Kela Zb^'™' ka'"™lu věcné všech pnp.dnych projevů Z i-;ľf?S;^FKŕL'tJ"Jť alrap0" ;r^h"uz,íam '■' Ěhv*y " *v°u práci. Potře- vXČm^^n5' ^ 7ť J' V "«^ d^ ^^ton vdmi dobrý a alestxm v něčem se moci povazovat za vynikajícího. U některých lidi zaujtmi práve ten pocit významne mulo v jejích hodnotové stupnici * doch itxiňiv ŕii>fjiv ii'ký^fiftli nrgmiifaŕ-■; T~.-iijĽii 1: liuúniLu Nej istota fjyvi íivnou půdou pre iwjrůnu j&l pomluvy, je zdrojem obav zaměstnanců z jejich nových roli a ukolú. Citu vyšší nejistota, lim niťiiŕ iakosmj a spolehlivé výkony a s lim spojená nižší produktivita Zamestnanci ztrácej I spoust y rasu vo snaze zjislit, ľu se v [xxitiiku deje, co se pripravuje. NejtMoia aťi/.host vvtväŕť.ii základ pro zcela neracjonátni reakce, vlastni prace ■ľikj\ist kterými se setkiT" vájUržiji na společném pracovišti. Kroužky jakosti |sou založeny tia filozofii co ncjeicklivnějsiito využili nejcennějšího aktiva organizace - lidi. Krou£ky jitkosti pracuj) tak, že jejichčlenove vyberou projekty, které konkrét-ni pracoviště "nejvíc tlil a které se hutluu postupně, real izj vat. .Sbírají dala u vsccTT aspektech projektu a podle nejlepších schopnosti a možnosti se siinzi vy»zil všedi dnsliipHYťtt k'ciiiiik a naslmiü prn systematické n-imi jrlHhoiim-ch prohlŕmíL OhwlľLOiisť náklady, »činnost řešeni .i výsledky se předloží managementu k schváleni. Pokud dojde k schváleji ä je to možně, realizuje sc fťicni navržené procny-nikykftjuj-kii íalirwii'ii d,.rhiji s., irhn efekty (viz schema na obrázku 9.2.) r REALIZACE ANALÝZ* PROBLÉMU FYZICKÁ PflEÍENTACE préo veqením R t SEM PROBLÉMU VVPflACOVÁNl AOOKUMENTACE Obr* 9.2 Algoritmus ŕirwnitiIntuikůjQlasti fruxi je. nrokäzá"». *'■ k rourky jnkosn pracuji nejlépe, pokud jsou považovány za skiitejnuu součást systému rizcin jakosti podobné jako klasu:ke utvařTřTžěni lakosji. Jestliže? tyto formální (útvary řízeni jakosti) i neformální struktur}' < kroužky jakosti, |wpr. týmy zlepšování jakosti) nepodporují konkrétni řešeni projektů jakosti, je zde mnohem vjce nejasnosti okolo jejich citů, pokrok v organizaci v ob-last) ri/cni jakosti může býl velmi pomalý, a to může vúst k otázkám, zda jcjicli íxjstence má vůbec nějaký smysl. jjváděiij kroužků ja kosti se rovněž, neobejde ber pj-rlivrho» ohpjp-tn^hn plá-^■»JáT»' I:~lfi|friic vzít v úväiuTidk-ἠkroužky jakosti budou podílel na fizaii Ljusny liíMm v iyiie,, jakost,. Netze «i| priiS tlí !f ľ" T/ ,cch,,il* Pr0 *l**«l problémy »Äffi^^ifi? f***™«* W«i 1*0 väechnv pcoWémů, T3k,>vť kioXMk^SifSÄíí^S s tómilu I**" «*»*» w nice podb^KwmSSiffi V I,,lim' vcdl,,,i P°Vi,iu>- >w«% J*fcéjsoľtedVetle^r^un n ľ.{'"í"' íľÄ $* trV,ini b,lfÍK ^ p^-i B ^'HWJ^a^dctu J^ouí kujnosti v nitíífHHimkove Cíkmohou být stanoveny napf. takto 3 Slľ' ^t*0*™ ^'^kú podniku Ä k jeho rozvoji |fy**** -u k člověku avytvarc, ntu pftpffSLl, > («^1 6. Vytvářet aimasFcru ..hurzy nápadů" ftmlruttonning). bychomJo^Žk^^S^^^ ^^ ,,e-^t- • Doprovofna ucast všech ilenú ^4Íjíténi ade kí ŕinnosíTkTôužI Ruzbodpouí, z aktivit daného R '?'" ■J|i 'iit, I Určit frekvenci Vypracovat op ^ostatní, kteří budou na ittnho tréfljfijju pro členy i jakosti part i c ipoyat. a budou kroužky jakosti povaiovnny za součást normálních ractJv'ISff. -»— rč aktivity budou vyžadovány od vedoucích kroužků. 11 lohn trváni schůzek rjou studii uvíděííčt plny program, který bude avedca. 'rojcvii urnání a jx)kitd je to mnřnéj v^dy publikoval dosAíenč "výsTěďkv V praxí vSak existuji případy, kdy tylo nebootidobné"h!avní body bylvd víuiy. ale kroužky jakosti mely přesto problémy se svým fungovaním. To ukazuje ie (ilavriJ_bfKlyjsou dobréjxnjzcjpjojozbíhiiuií programu, ale v řádném pripadc' tiemuhoujorMliimut ka^eWruáfím im ui-vni inďjvidunlnílKVkio-uíkgjajío^ Pro zavaděni kroniku jakostí v našich podmínkách je proio nezbytne steine' jiikojciotnuvšudevrjhr.nii.i.vy.:,, ■ (irnalmmiŕtaabJdkyiMicichapo- r.id.enskycli ^.„„^.^ ^aví(Iiv ci „^^j w VJj}ran^,c)) atsanil£^ j^j. kyjokoMiamoh.iuptLV.vtitovanič:kicrčpuiiiiviii/.ku"ieno;ti.alei problémy skle omsepfígajjdtoi Krfwŕiffl jakrňtl agfcajy i ide totiž pan; ie,,, skladní rsfr ory ncu7^cn¥ndktcrých organizaci přuSvadóni kroužků jakosti je moíno považovat hrubé podceněni systematické výchovy a vzděláváni pracovníků na všech btmdch podnikové hierarchie. J!.koí i požadováni okamžitých pozitivních vy-ilíílfců práce kroužku jakosti na rozdíl od Japonska, kde se jejich mpcinosi pmu-tuje U v delším časovém úseku. 'OUŽITÄ LITERATÚRA 1| WBTZEL, H. - SEJTSCJtEK. V: SlhWU.klür Qua I HÜ. Wien. 1W3,139.. 2| HACjÍIMAN. G : MiKivatt Praha, Vitium Pnhlitíag J992, IDS v i| 1SHIKAWA, K Celopodnikové riwnijjfcoHi - j.poiuki col*. Pni», CSJ I».1 1) KOLtUlíKj : Riir.il lidských íjrojj Ziluwly nwdemi pc™,]]«,^ Pul». M«n.gí ment pus» IÍÍ95, 350*. !| PtTRlKOvA, « : j.koai , licbky í,kt« (tocUM dimciuc ji.l«Htil. Ounv., DTO 19». 97 L >)STYVn, J. H: Quality kfamgwoetil batha -A«* orknowjedg,: „dempowering- In jitou« Odtravň, tTID tW7.s 377-JfM. 'I WAVN1-, p, - CASCIO. M : Mamging Human Roouícra Umvtmry olC^onáo \9T> ■ ] ntm&QVK ?- I kol Udá - zdruj kvality, nulittl , podnilovýdi výkoni Chtr.vi. DOT I Norma CSU EN fSO 1004:2011: Sysícmy ■n1Mtcrwn,ü j^ . Sn^,« p*, lkpäofííli vykonrrasii. Prah». ČNI 2001 10 Zlepšování jakosti aneb Jak neustrnout JHi ™L P"°'LÍ2 vyP'ymil°. ^JcdrtL.ri » základních principu TOM dÄ ^ľ** "^W na POdStí,,U ,Ccht° P«3 <*** p/ís poměro Älán E-:T^U í,Cpá0VlinV^:'h* ^ «*>* Pochop*, o co v rámci aepsovani jakosti a zlepšovánu procesů systémů jakosti opravd,i , i, 10.1 Podstata procesů zlepšování Domníváme se, ie nejvhodurj, charakterizoval podsUtu zjevováni iakiKti J,, ran svou „v. tr,loKii jakost, [3J, znázornenou H &5S SHS-ÄfiS manasemeni jnkust, eMpe jako trojicí velmi ittttáhlých nktivif uvolnení dokumemace pro výrobu (viz výklad v časti 5 3)- ^ * Tnl^i^™11? v ^'k«10^. operatívna ŕizeni jakosü, imit* niku J J" düsahüvlm nove ur°vnč ubezpečováni jakosti v pod- ítízenj jakosti obvykJe reaguje na výskyt sporadických nedostalkí, teSrt. ,u to sporadické odchyíky od stabilizovaného stavu jsou .svým zpňwbcm Sul "■ protož, byvttJ, vC]mi rychle identiíikovaiclně a „abyvoj, nék,? íSS ry^u Oup/. /etan, rozsáhlých havárii apod.). V ráme, replace jakos,Ík S "i Srnac0; "í »P(™B«tó.«*»^ byl? CO nejdříve SE2!Eí!$SZ reklamace zakazmka. Zmiňovaná záludnost je pak v tom, že «biraLiK o d^kych nedostatku váže v podmku často velkou Cast kapaci, a ,drtíů TV ľ mv tS ?™ TTT Je'?"' "^'«^^i chronických nedosüitku v žívote'fir-my ktae jsou fasto latentní a osazenstvo je bud vftbec nevnímá jako handicap 2SÄJŕ "'""V'0' Pŕ,kl!,dem chfün'^ch nedostatků můĚ bý nedos a ™«i i ^ľ """í"1? P™00^^11 •«■ opakovaně neshody v dcXkľcľod Z2S^ľí-V"el5- f^'/CÍ<<Í 0J,Otfebeftl "ý^1511-^ MríI(;fU. nevhodné fc. en vych projektu, klére je dokui jednou provždy eliminovat, může firma dosáhnout