mtf Awareness. En: EOQ'93 Wortd Quility Congnsi. Proceeding*. Vbil. Heistitki, EOQ lWJ.s.-IS-Í4 AT & TQuaiiiy Improwmtni Cj-de- (ndtanopulis, AT ii T Bell Lahomwits 1989. 36 5 I CusJoflltľ Lojfiltj. A lay to business growth inj proíit»BálÍ(y. Brussels. EFQM 19%. 25 s. Customer Swlf&oliCK Qtnlky Winking Group Jnierirn Report. Brussels, EFQM 199J, 67 s. 9 UtfskýjaJhl««"«fi takové vyroben a obctwdn) partnery, ktefťjsou Je rovnez zrejme. íc mkovc záruky mohou poskytoval poUW podnikytnajid 79 losahovani jakostních standardů zakotveno ve svém systému HzorUsoq-H schotmv .«lozil dosazenou jakost produktu nebo systém« řízení phsiuínými ccrtiřikitv tatí lajthottanutováiu. stávaji se pro žáka zrnky velice atraktivním rMutncretn JjlinioriKhiY link m vysoko» jakoMpŕí konkn.reiK-nichnakb.Wh. n^i. vsak igil^jgtj^igpnyd., vTa^T^iiiStTvdi oracovniĽň™^-Uľg~ VBPotoení pimne a mwnokraic v p™i ovéřené zásadyTprincipy tížení lidi ^entuj určitou filozofu,. které je moiné advfjd i ptHktícM pos.ujy„ £2 beajé platných zásad a požadavků, spojených 8 fc^ S^ S JcdMoíhvŕjgrvky p»M,,rale jakosti jednoznačně doknm£IH1i^.ŕwu- u Ii(n Sk - li^kyíiikinrzjiciiiii ov vfn^Si |VI„ CTncCsV fxľvrfu.. .^TST^ L jj^n^TTgj^Jci «kjhnlta.jchovhv^ŽMlimmc , t-, kt. \7^rl ľr^ IJBffiFBTlWBBijieťiil itiht, ťU^gggS^' k1^' * ^Ji u hkvi- ' ,IVMk ^e"" P"'»!'"n»litai pt^ltiálttih., řitt-n, ŕ.;,, p,,,,.. v £Z'" - SaaeUt^iwmTňéL^ťný slav nabizi novela ČSN ISO 9000-2000 talii £arl ^^fT^u-mr končené objevila i ve Wť toK g StovTa SSJRľ T'amKK"' kkw Ufeuji P°vi^^ identifikoval. : nových požadavku, napríklad: SSŽ?M,,fliaiCÍ ZaÍn,"CSOvllI,ýcl1 s'ran ana plánovaní uspokojováni je- oiŕebu popisu pracovních činnosti, ŕezkoumáväni úrovně pracovního prostredí a jeho vlivu na jakost uraz na identifikaci poiŕeb zatozníkii/zurnčslnancu; ♦ přezkoumávám potřeb a očekáváni zákaznikíV/JiniůsmaiiBiS; • přezkoumáváni způsobilosti uspokojovat požadavky zákazttika- * „" 7 Pm*ů mé™> mify spokojenosti iEákaznikQ/íamístnšncii apod Detailneji se yyfc uvedenými novými požadavky zabývá připravovaná publikace autoru Petnková - Nenadal - Zeleny - Itrásck - Zapletalová |S], Pr°g^m^no^ôlienjcici sg^rgaTiTzačě"^ v moderním, inovačně Hlenem podniku vzděláváni spolčené se systematickým hledáním nových příležitost, a v kombinaci su schopnosti racionálního roz- ncjnárocnérä.ch podn.kaielskýcl, aktivit. B( „ž jde o posilováni pozice podniku na trhu, zvyiovaaijohc, výkonnosti nebo jiné nárc&técile . -ľ""»"' 'gUvfoWl podnikatelského úsnédui -i j/atelavani na/iiacuio. že i.m. kJe n,a byt vzdelava.ii ^knlccné cfckriviiimusí |Tý, „r.Hl.nyslitdnoi, jj 1rvXU" jj -■^•láváni it- nutno rwwuzovnt |wi,,hnn„ n,^., ktcrB jc u,,];,,,,,^.,,,., „ ůa jüJSjylnilHi. ^hojinost |A-,hrj0aj]»o^t^nuVp7i^tMfcl1i.ri iimrni tru/ůiui-lelijejnjHnn^ padnikiwčMraieBiť anifatňaičíím« jejidl nrülwlne zmtnžnéri ' s rireninimi cíli. uťhi.ptKiM ijlobáliiirHi kumpk-xmlm mvflnii »mvefi prťJnnkU-da i promyäetil viedi nezbytnýcli deuii», víemť umínJ převést všechnv obecne poznatky do rĽálného života, lejjwr, nutitehjňnrMtjfuoJennt pfnilvSIlT......tlUJJUÍk]>kiL^läiiH^ i vnilrnih» prostredí a po.tmi»r^_-----------------'------- yvŕJijfi) v.^-L-h aktivit v «mvislosii s poOtiikwou výchovnu a vzdéhivánim bv wSi" Zajaj£J^S^-ťl- ^ RJSfr^lll «jrji)^žt,,>n^Sn7vletl- Chceme-li tedy hovoft o rvládnutím systému Hnoj jakosti, musl byt neod myslitelné spojen s pravidelnou výchovo« a vzdelávaním v této oblasti Vsd Vflni flrv-lifiWr) JiaJjaiaJovcdnoMi jiou hlavním klíčem k fe,^-1,„ j^etuľ vjil^i TnlrlHYnrr jr ^h^^s^n^^ i^iiioiTr^-^rr^ Jtilzoou firmu/podnik. '--------"— Na první misi o z praklirkvdi einnosti podnikatelf patři trh. Z leh» ^nl^ri .vyplvncja^ predsUiva otoni, v cení ,i komu chci sloužit svými v v rohkvTšíuT--JjianiL, Svetový obchtxi se spotřebním zbožím se postupné ŽIhTTíil huriérl l/e ocekavat.jeho dali) liberalizaci, Znamend to vriší možnosti, ale i větši konkurenci, ^ležíte K proto mít jasnou představu o výrobcích nebo službách, s nimiž vstupuji na trii a snajji fic hýl ,s jriirh »rovní v čele, nekopírovat .i ncnapmlolio-„vai. ňle u-invnvju^i tvořit nnvé, ^hnrUiiici niisiqjiiuďiuJIl7P trVn)T?Kk^ľ Jomoci reklamních řrikň -.,It- jir^Hr-^řjm pnfcHfuvanou inkojili výrcbkú/služcha ic-tch prndcjnnfrn_ ■!— ^Žľdiiw tylo Mikindni nrijirínv iff ifr-h:. m..,^,. y^trprivm ^mrstnam-ňm t.3 gqch uwvmcTQJünnij^Meioriicky pracoval s lidmi tak, »by Kami dos^lj ŕ; pre" ;vcdccm, & spokojeni zákazníků, ale i zamésmancu a potažmo celé společnosti ze. dosáhnout pouze .správnou polilikou a Strategii, správným vedením lidi, správ-lym využitím vícch dostupných zdrojů, neustálým dosahováním Kmín k leojj-[iii, což nutné vede k tem nejefektivnějšim výsledkům, ^činnost» fonna-výchovných programů dlouhodobě ovlivňuje vztah zamfat-liiLUCňJUiikosli i »roven iJUidLUaijjkk^di/.iii.l^nn praklickWzkusciuläiw^ läüaaii. Jeden z ncjvélíích mistrujaponskéhoHíeřJ jaWTpro/. K. Ishlkawa do= ow e tvrdí, ie Jlwsni jakosti ia«ni a koníi výchovo« a vzděláváním" SllJ-lllliťM zaklíním iiiímky na efektivní vx-lniv».- r~|;ri||11,, at imisi jim trvalou squóm WMnaitulio nuii.^niriiTľj^n^^fj^.,. Bj must zjiltrnoval všechny Jamfcitmwťf K-s výjimky % ML"* ""'" hjľkonťtpowinv rozdílné pr» růzmi skupiny ^...VMmnr.V Jljm^i vjjaQtiur^nnvaMftmmionitti winanL fiWnfi,. ,,l'„u,. mm»-..^, řa. Kgliwiicc. iimo/mt tWivoiaiTlTTaTiladniUi metouHT^jn^n, »t»^,^ Kdkowi^jwiiiži nových poznatku o jak.wii diMK^rnl^hTHWaleTiT" cijmujmniy imisii Tiyi zabezpečeny príslušnými íiruinčninu nr^Mři-.lk^ Je m urno iwiy zoiTccnii, že procesem výchovy k j.iknMi h v ľ71 llÜliiitjKillfi [Hxliukll. ií>iirlvj niiimai «,.,,,„!., _.. !.íl___I.1 Ľ , gi----.^»-. jj měli projit vüduil UmaUUHťi podniku, lendiž njuiosii nňTuvlIyqJjtJsoM kMuni wUv a »váuV-do provozu, a samozrcmír i nr:i.v>vT,i,-tj^lvý.L;f,T„7in^-p ,, vríľolÓvv „ISTÍTE lllftl]_ --------------IlĽ--------------t^lľ. /■ v ý*.- uvcdeuicli tákladnUl poladltvku ted> vyplýva, že výchov, k i.fc^.i ilII-HNIir hv .llrh II la ni'l)ivvr|i vvbr,m ch^upt- prohihM J.frrl-nmv,.,'. J------ y,dk- vydínvvii vnidjiviiiii. ktrre bývají splfeleweiickdhocharakteru h junt «Trnni období kljdejújaijcjtioiuiftjiphtickv výcvik rrrminLi [|r»,.!SľZ jj.u^ojovj... s, prosni zn.čtjrwiMtzj^tLpn p,-.H|Ck^jjIadTo^^ fkaných nfgtfcinmm vjsfťláváni.ii n Tďia^k^n^ «.ivZľZg^j Xnn"i xtk .sestupuji; na nizši »tovar. Znovu je nutno podtrhnout, žr v žádném případě P ^["-UrEulU^xírii vrcholového vedeni, ale o khu akiivni ^»aLJTt* *6ffl vy/aduje velím dohro znalosti o jakosti, včetně i.uxinwlnč pniiivnich'no-'ju u prístupu k jükosli. ' Výcvik imisi být prováděn vždy tak, aby dával podněty k daliímu wfekiívAo-ľ.^ &Liagllítun!gĹJg' >»»» pojem jakoM. „ efekiivnn.jtdävjjw;»»^. JojuJiJVislo.su s all. iijMioji, c^ir^JnikoT^^^j-^^M^N.py <■ i^-sti .Stu" * "Jadrný a pravidelně inoJkkutovaván^ imwv vnlcni na ilav podniku U^am-igr"^^ gaillĚLailÍUiJia.ílepšoviini znalosti a zvyšováni moiiva,^ ^gillll^-^^^^ zákla.lni čilé: áLsl!?iif_ jkyjuií vedomosti pracovijikúmj^ri^ivňujyjko.si. r.i^^ně vvi% jfeji indi. MJjp^.1^1 jaksii Olx-cne ^ ilorg-.r^np r^Ew^u^-Vvevii! An „\ Uuaxyidumi v ayammum ,u,1Uu„ > «T M ~------—---------■-------------------------_____ '______"' - -/-■"■■mul 1 pur^iuuM Eafcif ^ďJavriiirfje zaměřeno n:i prvotní ovljvnrni i^^jů ^,-h htrřf -r tJgtílgFT^ citovaní jakosiimutti Wl nŕľi^^ J^^^JĎĚiŠL^ vrstev uc.wmlnl Přemety ďaleofS^^bVrSScT odDeratelsko-dodavaicIske vztahy, ekonomika jakosti a daJši ^J^H^hjcj.ch aspektech mi^SSSit^Si^är »^^^v «jonoto rawu, i pwto vysoce cení znalostí a doveSl SVýĽh ljncu . ruku v ruce s ttonto trenden, neustale roziířuji a prohlubuji vzdrh- jakost., kicrc postupní onanituji pro ave amísBHmce, Psii a nastrihjc mtnagemenuri schopnost jednat s lidmi; • znalost trhu a potřeb a očekáváni zákazníku • príslušne zákonné |>aiadavky a požadavky předpisů- • tmcrni :i prisluíne externí normy; • dokumentaci pro prováděni pníce, ^l^aß&M^aiiAlBE^sisml^'i'if«, »<« vievík zahrnovat ^i/i oiHinuĽnosh ™««iii-"~.. —----------------— Mj, organizace, dtlei politiky a cite organizace; - organizační změny a vývoj; • iniciováni a uplatňováni zlepšováni; • kreativitu a inovace; • působeni organizace na společnost; • programy úvodních Skolení pro nové znměsi nance- • periodické fikolld programy pro zaměstnance, kteří jiz výcvik absolvovali Xjanx vrťvitii man zahrnovat • elfe výcviku; % * výcvikové programy a metodiky; • zdroje potřebné pro výcvik; • identifikaci nezbytné pixipory: • hodnoceni výcviku z hlediska zvýšeně odborně způsobilosti zaměstnanců; • měření efektivnosti výcviku a jeho působeni na organizací. Orranirarv mri krnmř nrwkvtmirphn výrt-il-ii » rp/.yojj ortamgace, zvaril [Xi-ikymuti výcviku nm nsnlihi riyvni svýrh 7arruvJri;inrvj Oproti povodnímu í.ncni jsou ledy v revidovaných normách v maximální míre iplatrtovány požadavky no odbornou způsobilost Eaméstnuicu a jejich dálit roi-'"J- V nraxi m mamaiä. }.tt v^rfeni nrf.-imr.iri- mim Tajittji pru-iiiťinf hodnoceni :pÚMibilnsri icdmiUjťvrii ramrslnarir fi niisleJnépňrtwr^Tivt.tii. i úrovaTži^-ofrjojUi s« současnými, ale i hudouximip<>žailavkva na zaklade zjištěných faktů gstavitplán yždŕlävtinija'gvjSLlifďiiotli\ ych zaměsmancíj. pájťjak/jjim» ■,.,. ' ';n ■■;..■■ !..; _:., ; j. h:. rfefctivoost zejména z pohledurjínrmi prJT&y uü wfaik, pficciiiž efckiivncwi lze chápat jako siiijM-ň nliiŕnľľTrrt^7t"irT^g^ ycvikeni dosaženo^ Z-namytii fenoménem v teto oblasti se v posledním obdobi ijivjLagjcniJZv. ucici se organizace, génije podporován dokonce EťQM ModgUn iL'1-li-UL.'ť. klerv_we vscrcTi svyĽľTášpeklech preferuje zejména roli perfektně iteltn fh i ionnlnino managementu '--------------- ZAKLAPNI model učícího SE PODNjKM^ IMPULSY ----FOHMY — aabendSlivíní — rttrboiy dípoilmanlú — audity jako* 11 — rúlocr íflmáilnnncú — kiníejonc« — íýgvtk zamísmonců — dagign revlow — viáJ«mn*koniLiriika™ —' lýniova prací I— siaía, sikuise 1 looulallvniafcly -------- výil«tdky průzkumu Irnu --------vyil»rjky mófenl »pokot«noili --------vyitodky audnú lakotil ■— výsledky barcnnuikinju --------podněty ijtmAsIniincú ------- arcalyj* tutiych sirílnak firmy 1 výjlMky lacnnlc^ho rozvoje UCICi SE PODNIK íJnpieni ekonomiky zlepjaru imag* zyýjenlkonkur. výhod zlfljišeni jakosti CÍLE M---------------------- jednotlivci skupiny c«iý podnik 57flUřCTUffV Obr. 9.1 Modrí uiiciho Se podniku ^^T^P^^P?^^ Ml c s Hdm.:----- ľ [!!^^Í^omlin.lacní lormy, tricloďv a nraviHliv cc není póbliman, P"0'"*'"«' P™ <**&* fungovaní ucictsc organtza- ,^^1^ Y M Koncuj. , tichem jajtosnlal: lak dokumentuj,. 9,3 s-^^una!líafi^^ Plmmiovani_xaměstrianců šim nenahraditelnou roli nrávé motivace lidi a od ní se odvíjející podnikové mo-:ivartii procesy a programy. y hŕŕnŕ praxi je problematika intftiv.iff./^Tii^suiaíicíj často podceňována a vni-iiana.jakojcosi obecné Dlauiehugjnkchy minjif \n alencni respektovaná její vnilŕni KXtMfttd íi hloubka na jedné straně a jcji efektivní apltkovatelnost V konkrétních »odminkíich na straně druhé Moiiyncni systémy naŇiťh podniku isou stále jejté v prevážne míre založeny vi peněžní odmene a ani tělu stimulační Formy není mnohdy účinně VYuživánrT U5ťf( imiacc minulých období v mnohých podmctcli jeiiě stále prežívaj i a jsou nalili k silne, ze easto působ! jako zábrany zvyšováni produktivity práce, jakosti, i tudíž i snižováni nákladů, tedy faktorů, které stale vice vystupuji do popředí lejen jako rozhodujíc! oblasti irtrúho úspechu, a!c i prežili řady podnikli. Ifrtlfwn pmi-DVUJk niútemotiťovni icn.Haaikludrtoho.co zamestnanci ooire-iuji. eo je »varii do rwhvhii. jaké zájmy chtějí ve své práci realizovat ľniŕni idaměho vedoucího je mx>mi zájmy jjxijjipraeoYntku s čili podniku ia£"ál^~prT losLilioviiiit iiriteovniťh cilú současné duMilmvali i vysokého osobního uspoko-tSk ' Zamestnanci v každém podniku jsou velice různi a rovnef jejich potřeby K £dy..ai.mitkŕ ndliŽJiii Co jcclnotio motivuje k výkonu, nechává jlnend Kela Ük£" tejným. Z mho vyplývají nesledující poznatky. Především je nutne zaměstnance lúkjaflné poznal a motivoval ic podle jejich vlastriicli liudiunowch sUjpuíč.Ta^ řidni chybou bv ledv bvlo vynnienvat v podniku JL-diuy molivacm systém platný iro kteréhokoli ynmft.ti|juicc nodmkn Mnlivačm program v musí byt dilcrcnco-IgrjájKoJednotlivá vybrané skupiny zaměstnanci daného podniku Mimořádnou ni i v nich puk sehrávají pravr vedoucí, kicri v ranící eclkove motivace k výkonu ifljjviljiJlidivijlutilitŕ své s|í»hirji.iĽii\niky ;xnllr jejich konkrétního spektra po-!cb, V této soumlosii je si impotrcbt neustale uvedomoval. >%!'!'• "™\ v podniku lil motivační účinek, víceméně púsohi pou/.e jakú ijiv. s.ilisťaklor. To znamena, ě uiťitou odměnu tmmmif J;«l|ŕ^nnrľ"m poskvrnou: ahvrhom je zisTSmTaEv yjj Tflr'i|lHi..V iiĽrmlr.j|.|1j| ---------~ ftu výdělek sj vjak zamestnanec rychle zvykne a považuje ho že svého rxihle-u z.i sainozŕejniojľ Takový zaměstnanec je moini spokojený, ale v zadnem pfi-adŕ neiihiioiivövSii k výkonu a potažmo ani k výkonnosti, která je rozhoduji-im kritériem pro hodnoceni úspešnosti a užiiecnosii pracovníků pro organizaci celou společnost. Jaké isou ifiilv.al.ifriié polŕflw 7nmfamaiiců vedle jejich béiné peněžní od-ičiiyj! ----------------------------------- f m ystuolná a tvůrci nrárr Lidé »otfcbuiřcilii. re se věnuji něčemu, co má smysl Chtějí přispívat svou nnosu krvácenu] významnému, cEteji nul pocit, iě mají svůj „tvůrci" podíl na Dncínem úspěchu svého podniku Uáé nojrejuj, njjggčiigiiobtaw, v které« 51mi rozhodují, kladou si cíle. dn £5 \ 11m "T l7*™™ PatU«Íotoy>^nilc rnTlľad "sebon Z SJ" ňínOÍ,dy Kela Zb^'™' ka'"™lu věcné všech pnp.dnych projevů Z i-;ľf?S;^FKŕL'tJ"Jť alrap0" ;r^h"uz,íam '■' Ěhv*y " *v°u práci. Potře- vXČm^^n5' ^ 7ť J' V "«^ d^ ^^ton vdmi dobrý a alestxm v něčem se moci povazovat za vynikajícího. U některých lidi zaujtmi práve ten pocit významne mulo v jejích hodnotové stupnici * doch itxiňiv ŕii>fjiv ii'ký^fiftli nrgmiifaŕ-■; T~.-iijĽii 1: liuúniLu Nej istota fjyvi íivnou půdou pre iwjrůnu j&l pomluvy, je zdrojem obav zaměstnanců z jejich nových roli a ukolú. Citu vyšší nejistota, lim niťiiŕ iakosmj a spolehlivé výkony a s lim spojená nižší produktivita Zamestnanci ztrácej I spoust y rasu vo snaze zjislit, ľu se v [xxitiiku deje, co se pripravuje. NejtMoia aťi/.host vvtväŕť.ii základ pro zcela neracjonátni reakce, vlastni prace ■ľikj\ist kterými se setkiT" vájUržiji na společném pracovišti. Kroužky jakosti |sou založeny tia filozofii co ncjeicklivnějsiito využili nejcennějšího aktiva organizace - lidi. Krou£ky jitkosti pracuj) tak, že jejichčlenove vyberou projekty, které konkrét-ni pracoviště "nejvíc tlil a které se hutluu postupně, real izj vat. .Sbírají dala u vsccTT aspektech projektu a podle nejlepších schopnosti a možnosti se siinzi vy»zil všedi dnsliipHYťtt k'ciiiiik a naslmiü prn systematické n-imi jrlHhoiim-ch prohlŕmíL OhwlľLOiisť náklady, »činnost řešeni .i výsledky se předloží managementu k schváleni. Pokud dojde k schváleji ä je to možně, realizuje sc fťicni navržené procny-nikykftjuj-kii íalirwii'ii d,.rhiji s., irhn efekty (viz schema na obrázku 9.2.) r REALIZACE ANALÝZ* PROBLÉMU FYZICKÁ PflEÍENTACE préo veqením R t SEM PROBLÉMU VVPflACOVÁNl AOOKUMENTACE Obr* 9.2 Algoritmus ŕirwnitiIntuikůjQlasti fruxi je. nrokäzá"». *'■ k rourky jnkosn pracuji nejlépe, pokud jsou považovány za skiitejnuu součást systému rizcin jakosti podobné jako klasu:ke utvařTřTžěni lakosji. Jestliže? tyto formální (útvary řízeni jakosti) i neformální struktur}' < kroužky jakosti, |wpr. týmy zlepšování jakosti) nepodporují konkrétni řešeni projektů jakosti, je zde mnohem vjce nejasnosti okolo jejich citů, pokrok v organizaci v ob-last) ri/cni jakosti může býl velmi pomalý, a to může vúst k otázkám, zda jcjicli íxjstence má vůbec nějaký smysl. jjváděiij kroužků ja kosti se rovněž, neobejde ber pj-rlivrho» ohpjp-tn^hn plá-^■»JáT»' I:~lfi|friic vzít v úväiuTidk-ἠkroužky jakosti budou podílel na fizaii Ljusny liíMm v iyiie,, jakost,. Netze «i| priiS tlí !f ľ" T/ ,cch,,il* Pr0 *l**«l problémy »Äffi^^ifi? f***™«* W«i 1*0 väechnv pcoWémů, T3k,>vť kioXMk^SifSÄíí^S s tómilu I**" «*»*» w nice podb^KwmSSiffi V I,,lim' vcdl,,,i P°Vi,iu>- >w«% J*fcéjsoľtedVetle^r^un n ľ.{'"í"' íľÄ $* trV,ini b,lfÍK ^ p^-i B ^'HWJ^a^dctu J^ouí kujnosti v nitíífHHimkove Cíkmohou být stanoveny napf. takto 3 Slľ' ^t*0*™ ^'^kú podniku Ä k jeho rozvoji |fy**** -u k člověku avytvarc, ntu pftpffSLl, > («^1 6. Vytvářet aimasFcru ..hurzy nápadů" ftmlruttonning). bychomJo^Žk^^S^^^ ^^ ,,e-^t- • Doprovofna ucast všech ilenú ^4Íjíténi ade kí ŕinnosíTkTôužI Ruzbodpouí, z aktivit daného R '?'" ■J|i 'iit, I Určit frekvenci Vypracovat op ^ostatní, kteří budou na ittnho tréfljfijju pro členy i jakosti part i c ipoyat. a budou kroužky jakosti povaiovnny za součást normálních ractJv'ISff. -»— rč aktivity budou vyžadovány od vedoucích kroužků. 11 lohn trváni schůzek rjou studii uvíděííčt plny program, který bude avedca. 'rojcvii urnání a jx)kitd je to mnřnéj v^dy publikoval dosAíenč "výsTěďkv V praxí vSak existuji případy, kdy tylo nebootidobné"h!avní body bylvd víuiy. ale kroužky jakosti mely přesto problémy se svým fungovaním. To ukazuje ie (ilavriJ_bfKlyjsou dobréjxnjzcjpjojozbíhiiuií programu, ale v řádném pripadc' tiemuhoujorMliimut ka^eWruáfím im ui-vni inďjvidunlnílKVkio-uíkgjajío^ Pro zavaděni kroniku jakostí v našich podmínkách je proio nezbytne steine' jiikojciotnuvšudevrjhr.nii.i.vy.:,, ■ (irnalmmiŕtaabJdkyiMicichapo- r.id.enskycli ^.„„^.^ ^aví(Iiv ci „^^j w VJj}ran^,c)) atsanil£^ j^j. kyjokoMiamoh.iuptLV.vtitovanič:kicrčpuiiiiviii/.ku"ieno;ti.alei problémy skle omsepfígajjdtoi Krfwŕiffl jakrňtl agfcajy i ide totiž pan; ie,,, skladní rsfr ory ncu7^cn¥ndktcrých organizaci přuSvadóni kroužků jakosti je moíno považovat hrubé podceněni systematické výchovy a vzděláváni pracovníků na všech btmdch podnikové hierarchie. J!.koí i požadováni okamžitých pozitivních vy-ilíílfců práce kroužku jakosti na rozdíl od Japonska, kde se jejich mpcinosi pmu-tuje U v delším časovém úseku. 'OUŽITÄ LITERATÚRA 1| WBTZEL, H. - SEJTSCJtEK. V: SlhWU.klür Qua I HÜ. Wien. 1W3,139.. 2| HACjÍIMAN. G : MiKivatt Praha, Vitium Pnhlitíag J992, IDS v i| 1SHIKAWA, K Celopodnikové riwnijjfcoHi - j.poiuki col*. Pni», CSJ I».1 1) KOLtUlíKj : Riir.il lidských íjrojj Ziluwly nwdemi pc™,]]«,^ Pul». M«n.gí ment pus» IÍÍ95, 350*. !| PtTRlKOvA, « : j.koai , licbky í,kt« (tocUM dimciuc ji.l«Htil. Ounv., DTO 19». 97 L >)STYVn, J. H: Quality kfamgwoetil batha -A«* orknowjedg,: „dempowering- In jitou« Odtravň, tTID tW7.s 377-JfM. 'I WAVN1-, p, - CASCIO. M : Mamging Human Roouícra Umvtmry olC^onáo \9T> ■ ] ntm&QVK ?- I kol Udá - zdruj kvality, nulittl , podnilovýdi výkoni Chtr.vi. DOT I Norma CSU EN fSO 1004:2011: Sysícmy ■n1Mtcrwn,ü j^ . Sn^,« p*, lkpäofííli vykonrrasii. Prah». ČNI 2001 10 Zlepšování jakosti aneb Jak neustrnout JHi ™L P"°'LÍ2 vyP'ymil°. ^JcdrtL.ri » základních principu TOM dÄ ^ľ** "^W na POdStí,,U ,Ccht° P«3 <*** p/ís poměro Älán E-:T^U í,Cpá0VlinV^:'h* ^ «*>* Pochop*, o co v rámci aepsovani jakosti a zlepšovánu procesů systémů jakosti opravd,i , i, 10.1 Podstata procesů zlepšování Domníváme se, ie nejvhodurj, charakterizoval podsUtu zjevováni iakiKti J,, ran svou „v. tr,loKii jakost, [3J, znázornenou H &5S SHS-ÄfiS manasemeni jnkust, eMpe jako trojicí velmi ittttáhlých nktivif uvolnení dokumemace pro výrobu (viz výklad v časti 5 3)- ^ * Tnl^i^™11? v ^'k«10^. operatívna ŕizeni jakosü, imit* niku J J" düsahüvlm nove ur°vnč ubezpečováni jakosti v pod- ítízenj jakosti obvykJe reaguje na výskyt sporadických nedostalkí, teSrt. ,u to sporadické odchyíky od stabilizovaného stavu jsou .svým zpňwbcm Sul "■ protož, byvttJ, vC]mi rychle identiíikovaiclně a „abyvoj, nék,? íSS ry^u Oup/. /etan, rozsáhlých havárii apod.). V ráme, replace jakos,Ík S "i Srnac0; "í »P(™B«tó.«*»^ byl? CO nejdříve SE2!Eí!$SZ reklamace zakazmka. Zmiňovaná záludnost je pak v tom, že «biraLiK o d^kych nedostatku váže v podmku často velkou Cast kapaci, a ,drtíů TV ľ mv tS ?™ TTT Je'?"' "^'«^^i chronických nedosüitku v žívote'fir-my ktae jsou fasto latentní a osazenstvo je bud vftbec nevnímá jako handicap 2SÄJŕ "'""V'0' Pŕ,kl!,dem chfün'^ch nedostatků můĚ bý nedos a ™«i i ^ľ """í"1? P™00^^11 •«■ opakovaně neshody v dcXkľcľod Z2S^ľí-V"el5- f^'/CÍ<<Í 0J,Otfebeftl "ý^1511-^ MríI(;fU. nevhodné fc. en vych projektu, klére je dokui jednou provždy eliminovat, může firma dosáhnout