Poslední z vybraných systémových měřeni, ktorým se biidome V tělo publikaci věnoval,hiirl/niĚřeni výkonnosti systému marněme ni u jakosti. Domnívám se.íu tento typlíÍĚfeiií j ľ v systémech managementu jakosti volmi daiežllý, s možno říci. I« by mílo plnil určitou zastřešující illohu, Protože práv« fffý i»fnrmaríri whmn druhu budevedení orfianlzaos schopno-Pffl-hitnž zjiirovat ínn^- V pTW«u ptokwminf vedentmj. Eda pod.HÍk6vj system manVi-i^iť^pl^j^^tfo''""!'"1"' funkfifiJJL * maximalizaci gpnfcflfoprattf n inilnliívTďlcflaťiŤk.ů.fL_ ■> mTm'miili^cľyjdajú f- lfm spojynjgJL. Zatímco j1^^jsn^nfll:J.lK)l)i)Hiiit> lolo mořem ncvyřLulujejv kapitole v, této normy můžime ňajft pouste konstatování, Se jako (odito: m&fíte-k výkonnosti systému managementu jakost! musit organisinee monitorovat n mini informace lkajíc! »c vnímaní yiikaymkiyl.rjflrna ISO ■KKlľlílíX) pHnw nabádá k toim^r^rpnizacc pou/ivaiv Lirhinvch a oťukljvinch metod pro_ itlenlirikovani ohlaslí zlepšování yvkqnmwii systému LiiunHaLiiiiinULJakflsTT (vE-ei.-8.Zii [59]). EFQM Model Excelence bore pOSLUp? meiern výkonnos-ii systému imftagčmemti * kritériu 2 Eolitika a strategie v úvahu a můžeme říci, že všechna výsledkov;! kriteria jsou svojí povahou i kritérii výkonnosti systému managementu. ' Ke hlodání vhodných přístupni ke zpracování metodiky měření výkonnosti systému manažmentu jakosti by organizace moly přistupovat svído-mim toho, že systóm .roaaajyartiěntu jakoati by aé mél vždv fcratevQWt urči-lými vvznamnvmi ekonomickými a sociálními účinky: a) v externím prostředí firmy, . b) uvrtiti-uruíinlŕucŕ. Vľškľňiim prtWäJptraiini^M Iff m% |ft o aerrpaci dílcfchgfck|u,Ktť,-t,- budou mít pozitivní dopad pravě na mím spokojťimsll a loajality tft.iillí nEn'^tenKflľkí: tnou tSrHito zákazníky -pfftinyšlovŕ c-rftanizace, logistics ■f—^r-^^n^n7ŕnTl^ľv^^ ^äEäsÄMM apcaltWnl rofS?™fe *"'1p8 vdrm k nonlluvani noy.ie im trzích ti k>- „H>BJfc. vdní ekonomických výsledku. _ "ŕľmm-niiTciiTl^sv í ôTpíŕiíiäcl prf.|«vf f-Hukcf p?neívyvolanýchneplně-nimspeoilikucťlj.sm-iovJuim naklad a. zvyšováním vtechjflrijjtĚŽB^ '"7Jr.:iň ^^■^^rp^rmnTvTr^ritkti livv&u^mii" vnilim vyjt»JiJĽ»E!_ 7nWSm7Arňrn7rj3>^^ v^í^nnn^íkhnTé tohoto kotisunoviíní pak ni Zrieme seütovit ^becnl StÄ^Twirrth,^» mtémti n^ntiaaametiW lnkoüll.tnk, jak Jo uveden spokojenost a loajalit zAkazmika I .lull ůíinky SYSTEM MAMAŮEMEHTU JAKOSTI InlEjmJ ůríntiy ZVÝŠENÍ VÝKONNOSTI PROCESU PozUivní jcínronco Podíl na lihu Zvýšeni konkurs iiwseliopriow Zmŕny Um Ftadukce nákladů Zíopíuní hospodafslíých výsledků podniku Obr. 66 Model kýkonnosli syalému managementu |a kosil Zvýše uvedeného důvodu jí lieeliiv i vycenil vqii'inky.jeiici]/ kvantifikace může vypovídat o reálni' výkonnosti syslímu ntanuRemeniti jakosti, členil "na účinky e.^ieniúnntf fni, sk-jiu'- Jitko výkon rte« syst Oni fl managementu Iti* ki)sti,.A ic ruviieř logické (Ti ia......i I si > 'jíii i ľ.'ľxii) tö jednoínaůné poivrzu- je), ie k niófoni lódiln íioinkii inohciu sloučil mnolió inÍĽirinacii k jinýťh niC'-řuní v systémech mLíiia^omcnlu jaki>stl. Proto st v dalším textu opít setkáme s tlěklorými ukazateli, které byly uvddáný itó V jiredcluj/ícli kapitolách loto knihy, zasazených zdo ovřem i do dalších souvislostí- Nejprve se budeme věnovat některým ukazatelům externí vykonnosli. syslému nianjigťiiHíiiUl jnkusli. která, jak už Vinic. má.,rjopad Zft|ninreqTHl mí- 71 F lVi -ľ i 1 Ig _ É ™ i— 3 >£! r. ■rt c "n c: - o o C C 7T " o< í/l e. g< oj :■■ n * 5>B 55- «S. S. - í — í" 3 g g - z p N 1 'n i X" N' ;£■ o n s S1 ° ~ lis -. ,§ •"* CL ^ 1. ft !=r ■■- s. C- O H 2. j- 3 :-- 0 s feR —' ^ S ■í ag ~ ^- E-—, r. i ° S' 3-H II 51 ii 2 3 1>= h- •-Si 1 f: ■c r- - 7Í (t = c t rr1 s; ■"' : - a r :- --< - ■ c — ŕ« - Ä- ? s ■S. r* 48 r^ j- i -; r P < 7? C - ~ í I' h% C. H S! -3 £3 -c *--i '3 S a r- — c o "-Í g 5^ r So = b: »r -í. - & 3- ° g [S = t«, sr - = g 11 i r. I B l I ft -i a 5. II sf Q. 71 "' 111 p ; 2 11 i í- - ^ o — Br 1 -í f i •n ^'-'"Tii-i^i sysle mu manaecmentu jakostj 'jti spojen s měřením výkonnosti procesů,zde ale s poniocí lzv,.SlariiřLJ|2Ůig- bilosti, jejíž princip byl vysvětlen v části 1.3 A3. Z^redpflMgJtiLJg. byc lín m jí_a ideální považovali hladinu Sigma způsobilosti ň (jak to vyplývá IztaBUT" kv v obr. 5S), platilo by ľ. 1UÍ.1, !'■■■ (.43) ikdyž U„- ukazatel Sigma způsobilosti, er, reálná hodnota Sigmo Kpftíobtloítl v daném období u vybraných procesů. Zvyšujú:] se výkonnost sysiému management» jakosti bvehnriikteilzovitr-1,1 v; ůstajfd hodnota ukazatele U„. s. i tihovu vytiiims.i kuptnii S tímto ukazatelem jsme se setkali ve výkladu cásii 7.3.5, když jsme si piv bliiovalt rozdíly ve vyjadřování růdných ukazatelů vjftíížností.Tam jsme jej označil i CVK. Z podstaty Loholo ukazatele výtěžnosti vyplývá, že ideálni hodnotou je CVK = 1, Reální hodnotil celkové výtržnosti kapacit by tak pruno vypovídala" q z.vl.idmuosii procesu v organizaci. Citu více l>v se reálna '"hodnota CVK blížila 1, líni Fy byla možné chájjalTi systém managementu já7" kosti za výkonnejší! Domnívám se, ze uvedeny výčet 15 ukazatelů intcrrn" i esj^f"'" vykonnos- .Jijako Ilustrace illOŽrjOMijira posuzováni výkonnosti systému management lu postačuje. To j^jieznamcna. ze je tento výčet definitivní, Naopak, jsem jířesvedčen, že by si ridiei' pracovnici byli selxooiiL vygenerovat i mnohé jiní, i ^mninň i vjjoflnŕjgi lllffi7.atij.li.i-ľlpŕH'nlW-timiii.ĽU pvipnnien.ini, ■?!■ "■7ij|i;'iji'ii_ f lak na miiuzMVipoužitých ukazatelů, jako na objektivite vstupních udajú i 4)10 ideiitifikfigi [ivľľln 9.3 Míření celkoví vykomittsti systém ň iiwiitjutmutntu j akosi i Vyie y.inlminých 15 ukazatelů pJeiklaĽUji: Jŕlčf mčíitka výkonnosti weilii- ^JÍÍ^.cMlľ^^l^^^wiŠJlL.^íilft^^li^^lli^í1-" y^ni knout otri;- ku. ink po5t)ziiv.ai.iikjümiffil.s\^uiittLL.mimiiixmtaiLii..|akosil jedním, so uhru- jiyiU »kavalírem Pnknil by vnlrní ŕii-|>.-mi7arí r.iknvv po7;nl.-ivek v/vi.-slo, byli? by nutné Se Uni^^ij3l^jiieji^i^c^ii^ui:.zaiiiKU, Východiskem by se mohLsláLvýpočcl l/v. kqij.UÜcjiJiilii) ukri/nlele vvkun-_ rmsti systému managementu jakosti, fcterý by bvl malematÍĽkuM k-MmWttucĹ^ vybraných díjaeji-ukařatelů. Při konstrukci podobného ukazatele bychom " idejriěh^rmlj^dy_n.ř! jiiVSJUíejLušlUĚlých düeici^ukaza^e4^__y^^üvajr jrozitiviií I rend, u jiných zase negativní trend z hlediska -zvyšující se celkové výkonnosti syšTétnu. Ravfe hy do'vypoetu Komplexního ukazatele"TiŤonTy" vstupovaj [ii>uze"t"v z J77ĽÍĽn~»kn?.aielu, kierí^7TiýTy~pfim6rern"!Viihiy í i.la-~ ném bbjjsjbj Iv známému optimu, resp, ťelku. lojmamenOě C[5 namoril; byl pimžiLv i) iik.iziih-le.j^ere by vychitrely ipŕílrôiíiu potoemiváni h^lin.1, v různých p hdnhfnh -_yě výaeuvetlěnéni výčtu dľilcien uKíSátěTÍTKy se to i;"' kalo n.ipi. ukazatelů míry km j nim externích zákazník« [vzluli C32.11. míry hodnoty pru zákazu í k n [vztah (XI)] apotj^, Pfi zváženi tíchto skutečnosti by výchozí vatali pro vypočet, komplnxnlho ukaMlcle vykouiuisli syMémii 11.....ngcmeniu jnkojjlj___07.11a.....■ |; 1 üit™ mohj mit tuto podobu: =2«.. .(4J) když Zv - poíet dílčích ukazatelů, kde je positivním trendem jeho zvyšující se hodnota, IL, - hodnotil r-iého dílčího Likiiv.alele tobolo druhu t^.de ovšem není vyjadřována v '!u). S„ -počet dílcích ukazatelů, kde je pozitivním trendem jeho inízujicí se hodnota, IA„-hodnota í-lého dílčího ukazatele tobolo drahu, opé-t nevyj ad fena v %. ii';l, if,„ - váhy dílcích ukazatelů, když musí platit; L Z-;,+S'ľ.^i (45) Způsob aplikace takto definovaného ki>mple\nílio ukazatele výkonnosti Systému intiiiageiiKiHu jakosti si ukrtísme na jcdiioduchťiii_p_f[klade PPiitpokldtlsjms, ie orgütiilact ptiuKvák iriífmif výkomitistl systému 7tfft- 111/r ttkitr.tilľlít: t) iíwvtittsffokofetiostl exiemfeh zákazníků, viz ľí/a/i í U i, rfj luiii výkonnosti tiatiňaceniinribfrtttett, vztah (34), í) podílu výdajů im externí vmly k utikladiim ptultc vztahu (36), [i rychlosti řiíčiii stttnosil v souladu se vzlaftem t3t>). ,tr) kóiitpaiwcv liuUxii výdajů vztaÍMjfcfäi st k jektánu vvkiiita dle vztahu (38), h í vrlkuvľ výtčiitttíri kapacit u i) rťizífílut zlcpštiYfinfpmiic vztahu i-HH. 45 I - ^3 = c II *" ~ o _'. rJJ - - c - í: ;-: b '- -i- t Si t t? s X III fn Í3- _. -.. _■ íl g 33 g Q c' ft Z! S^ 3 TJ a»5 tl'ffl Ů-?T >í — 1 sf d Ě "E-g. «-c cr a ä : ■Z s-s s-zj 0 S íf Ú 3 "š k* ti ZJ c- 1 I ^ N =3 ŕ 'í £ t? ti p p rj CD CO p p la ti g 1 "(P o i- C-(D o EJ #1 í i O -En Ö OJ o c» iif r 15 > Z! D > Z) 0 > o D m I !! ,1 l II i s* m* & 5 I S it rr *r CÜ IVJ -^ ijij 1)1 in !f ? III ^ - ■-. ■ ^ = : = c <." II! ii r -, = (E -] T T J. í" --z *< 1 "-" -. u= P P j? S H" B' : --■ •Ů N-t» .5. TJ *& 5 « S" " ■ K zr : - Tí" - = ~- - zj : íill |f if lili ÍIIJ zj £ sxř — 3 5 ^ "^ •Í =■ S ° 5" i:o ffl x i ■í7 in ^ ~ Í7- £5^5 3 ^^_ VI ši II li § i D 3 3 S li li li - - CT n 3 ? rj Ja < ů a 3 c o § - rľ 7 5 sr a &