Studijní blok č. 1 1. V čem spočívají rozdíly v normativním a pozitivním přístupu v teorii veřejných financí? Promyslete si vybrané příklady uvedených přístupů. 2. V čem spočívají příčiny skutečnosti, že neexistuje jednotné vymezení vědního systému veřejných financí? 3. Jaké doporučení formulovala SB pro oblast rozpočtové politiky jednotlivých států a jakými cestami se uvedené směry implementují v ČR? 4. Srovnejte míru implementace nových nástrojů a metod na úrovni státního rozpočtu, na úrovni krajů a na úrovni obcí. 5. Jaká je úloha tzv. výdajových rámců, kdo je schvaluje a jak se jejich mechanismus uplatňuje? 6. Která doporučení formulovala v posledních letech Rada ECOFIN pro ČR? 7. Které faktory ovlivňují vertikální a horizontální strukturu systému veřejných financí v ČR? 8. Které čtyři typy územních rozpočtů existují v ČR v současnosti? 9. Jakým způsobem se financují kompetence v přenesené působnosti delegované na obce a kraje? V čem se tento systém změnil v roce 2006? 10. Jaká se používá klasifikace mimorozpočtových fondů v ČR (na centrální úrovni) a v čem spočívají pozitiva a negativa „fondového financování“? V čem se odlišují od tzv. „kvazifondů“? 11. K čemu slouží následující informační systémy veřejných financí v ČR (ISPROFIN, CEDR)? 12. V čem se liší konvenční rozpočtování od řízení veřejných výdajů? 13. Interpretujte pojem kvazifiskální aktivity. 14. Jaké funkce plní institut státní pokladny a jaké existují modely státní pokladny. 15. Jak funguje systém státní pokladny ve Slovenské republice? 16. S kterými příjmy disponuje rozpočet Evropské unie a jaká je váha jednotlivých příjmových položek? Jaká je výdajová struktura rozpočtu EU? Které problémy se diskutují v kontextu rozpočtu a rozpočtové politiky EU?