1. Jaké ekonomické směry se zabývaly problematikou sociálních otázek? 2. Jak se na problematiku SP dívají současné ekonomické školy? 3. Kdo z českého ekonomického myšlení se zabýval sociálními otázkami? 4. Jak a v čem se hlavně liší pojetí SP v jednotlivých zemích. Které země vynakládají velký podíl z veřejných prostředků na sociální výdaje? 5. Musí existovat sociální politika? Kde trh selhává v souvislosti se sociálními otázkami? Zdůvodněte. 6. Jaké veřejné statky vlády často neposkytují a jaké soukromé statky naopak poskytují? 7. Jaká existují možná teoretická vymezení pojmu chudoba? 8. Jaké jsou nejčastější příčiny chudoby ve státech? 9. Jak státy bojují s chudobou? Jak můžeme chudobu změřit? 10. Co je to HDI? Vyjmenujte země (alespoň 5 evropských), jejichž HDI se pohybuje nad 0,9? 11. Jakým způsobem je financováno české školství (proces přerozdělování prostředků)? 12. Jaké jsou aktuální problémy v českém školství a jaký je váš návrh na jejich řešení? 13. Co se má na mysli pod pojmem alternativní školství a jakou má u nás tradici a současné postavení? 14. Navrhněte opatření ke zlepšení kvality vysokého školství. 15. Jakými opatřeními může stát přispět ke zlepšení vzdělanostní situace? 16. Pojednejte o vlivu zavedení školného na státních univerzitách na rovnost a efektivnost. 17. Vyjmenujte základní modely "sociálních států". Stručně je charakterizujte a uveďte příklady zemí. 18. Kromě obecně známé finanční náročnosti sociálního státu, jmenujte další rizika související s budováním silného "sociálního státu". 19. K jakým základním opatřením došlo v oblasti sociální politiky v ČR po transformaci? 20. Jaké státy provedly významné sociální reformy? 21. Jaké hlavní kroky v rámci oblasti SP provedla M.Thatherová ve své reformě? Jak je hodnotíte? 22. Charakterizujte sociální reformu v rámci "Novozélandského experimentu"? 23. Co je to životní minimum a jaká je jeho konstrukce v ČR? 24. Uvažujte dopady životního minima kontra minimální mzdy na ekonomiku. 25. Jaké systémy důchodového zabezpečení převažují v evropských státech, proveďte stručné charakteristiky vybraných států (viz studie). 26. Uveďte argumenty proč je (či není) třeba podle vás důchodová reforma v ČR? 27. Co bylo podstatou penzijní reformy v Chile? V jakých krocích se může stát inspirací pro ČR a v jakých naopak ne? 28. Stručně charakterizujte návrhy parlamentních stran na důchodovou reformu v ČR. 29. Charakterizujte systém penzijního připojištění v ČR. Kde jsou jeho slabé stránky? 30. Charakterizujte základní modely organizace a financování zdravotnictví. 31. V čem se liší trhy zdravotní péče od standardních konkurenčních trhů a jaké to má důsledky? 32. V čem konkrétně shledáváte hlavní problémy českého zdravotnictví? 33. Jaké je postavení zdravotních pojišťoven na trhu zdravotní péče v ČR a jaké problémy jsou s tímto postavení spojené? 34. Popište, na jakých principech a s jakými dopady by fungovalo zdravotnictví bez účasti státu? 35. V čem vidíte hlavní rizika státního zdravotnictví? 36. Charakterizujte zdravotní pojištění (kdo a kolik platí, jak a kým jsou prostředky ze zdravotního pojištění přerozdělovány, co je to systém kompenzace rizika) 37. Jaké dávky jsou placeny z nemocenského pojištění a jaké výhody přináší oddělení zdravotního a nemocenského pojištění? 38. Jaké jsou základní odlišnosti v poskytování dávek státní sociální podpory a dávek sociální péče? 39. Charakterizujte jednotlivé dávky státní sociální podpory a zamyslete se nad jejich efektivností. 40. Jaké jsou problémy spojené s poskytováním sociálních dávek v ČR? 41. Zdůvodněte na vámi zvoleném konkrétním příkladu, zda se v ČR vyplatí přijmout práci za minimální mzdu nebo nepracovat a žít ze životního minima a sociálních dávek? 42. Předpokládejte, že vaším předním zájmem je sociální podpora dětí. Jaký byste navrhli program na podporu rodin s dětmi? 43. Jmenujte výhody a nevýhody negativní důchodové daně jako jedné z forem podpory nízkopříjmových skupin? 44. Je podle vás sociální politika oblast, kde by měla EU usilovat o společné postupy nebo by měla zůstat v kompetenci jednotlivých států? Zdůvodněte. 45. Co je záměrem Bílé knihy -- Evropské sociální politiky? 46. K čemu a z jakého důvodu byla vytvořena Lisabonská strategie? Proč se její záměry zatím nepodařilo úspěšně naplnit? 47. K jakým tendencím dochází v současném vývoji sociální politiky EU? 48. Kde shledáváte hlavní problémy spojené s úspěšnou realizací společné sociální politiky ve státech EU? 49. Představte si situaci, že jenom vy máte možnost ovlivnit koncept sociální politiky v naší zemi. Popište hlavní kroky vaší sociální reformy jako celku, popř. se detailněji zaměřte na některou z dílčích oblastí, kterou sami shledáváte jako neproblematičtější? 50. Jaký prostor byste vymezili státu v oblasti vzdělaností, rodinné, bytové a zdravotní politiky (tzn. definujte roli státu, o co by se stát měl starat a co by již měl ponechat na trhu, tj. na jednotlivých subjektech). Srovnejte váš návrh se současnou situací.