T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt. Marketingový mix O/ Pod pojmem marketingový mix se rozumí soubor marketingových nástrojů, pomocí nichž podnik usiluje o dosažení svých marketingových cílů na cílovém trhu. Marketingový mix ve výrobě O/ Nejužívanější roztřídění marketingových nástrojů je v marketingové terminologii označováno jako "4P": * Produkt -- produkt, * Price -- cena, * Place -- místo, * Promotion -- propagace. Marketingový mix ve službách O/ Ve službách, kam patří také pojišťovnictví a finanční sektor, se marketingový mix rozšiřuje o další tři nástroje na celkový počet "7P". Jsou to: * People -- lidé, * Physical Evidence -- materiální prostředí, * Processes -- procesy. Produkt O/ Produkt je definován jako cokoliv, co lze na trhu nabídnout, co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké přání nebo potřebu. O/ Marketingové pojetí produktu vychází z toho, že produkt není zpravidla nakupován pouze pro svou hlavní funkci, ale při nákupním rozhodování působí celá řada aspektů, jako například image, značka, design, obal, kvalita, záruka, poskytovaný servis, apod. Úrovně produktu O/ Jádro produktu -- je představováno základním užitkem pro klienta. O/ Očekávaný produkt (vlastní, reálný produkt) -- představuje soubor vlastností a podmínek, které klient běžně očekává (zahrnuje pět znaků -- kvalitu, provedení, design, značku a obal). Úrovně produktu O/ Rozšířený produkt -- zahrnuje dodatečné služby a užitky, kterými se produkt odlišuje od nabídek konkurence. O/ Potenciální produkt -- zahrnuje všechna rozšíření, proměny a změny, ke kterým dojde v budoucnosti. Životní cyklus produktu O/ Vývoj produktu -- zahrnuje nalezení a rozvinutí nápadu. Zisk je v té době nulový a naopak s postupující prací jsou náklady mimořádně vysoké. O/ Uvedení produktu na trh -- provází pomalý růst prodeje, zisk je stále nulový, zato náklady zůstávají vysoké. O/ Následný růst produktu -- souvisí s přijetím produktu na trhu a postupným zvyšováním zisku. Životní cyklus produktu O/ Zralost produktu -- provází zpomalení růstového tempa prodeje v důsledku nasycenosti trhu, vstupu konkurentů. Zisk je stabilizovaný a začíná pomalu klesat, naopak rostou náklady na ochranu před konkurenčním produktem, na podporu prodeje a další nástroje propagace. O/ Pokles produktu -- závěrečná fáze, kdy prodej a zisk dále klesají. Možnosti zlepšení nabídky pojišťoven v souvislosti s pojistným produktem O/ obchodní slevy při delších lhůtách placení pojistného, O/ bonusy za bezeškodní průběh pojištění, O/ zvyšování pojistných částek, pro které se nepožaduje lékařská prohlídka, O/ lékařské prohlídky hradí pojišťovna, O/ zvyšování pojistné částky v závislosti na inflaci, O/ svobodná volba rizik z nabídky pojistného programu, O/ možnost výběru z různých druhů připojištění, O/ v rámci pojistného "balíčku" nabídka pojištění dílčího rizika zdarma, O/ tzv. množstevní ceny (čím vyšší objem pojistného, tím vyšší sleva). Problémové oblasti v pojistné praxi O/ při výběrových řízeních vyhrávají větší pojišťovny nad menšími (kapitálově slabšími) poskytováním množstevních slev nebo nákupem produktů nebo služeb od pojištěných subjektů, O/ při prodeji pojistných produktů se projevují dvě protichůdné tendence. Na jedné straně prodat jednoduchý produkt, který je obchodně i technicky lehce zpracovatelný. Na druhé straně prodat produkt, který obsahuje řadu variant pojištění a několik připojištění a tím je složitější jak pro samotný prodej, tak pro technické zpracování.