Vítejte na Marketingu Cena = suma, kt. musí spotřebitel vynaložit, aby získal produkt a s ním spojený užitek n dynamický způsob cenové tvorby (dynamic pricing) = jediný prvek mar. mixu přinášející firmě příjmy Faktory ovlivňující způsob stanovení cen Interní faktory: n cíle firmy n organizace cenové politiky n marketingový mix n diferenciace výrobků n náklady Faktory ovlivňující způsob stanovení cen Externí: n povaha trhu a poptávky n konkurence n distribuční síť n ekonomické podmínky n opatření centrálních orgánů Cenové strategie n orientace na nízké náklady n orientace na zboží s unikátními vlastnostmi n kombinace výše uvedených strategií n strategie přizpůsobování Metody tvorby cen n nákladově orientovaná n hodnotově orientovaná n konkurenčně orientovaná n poptávkově orientovaná n metoda tvorby cen z marketingových cílů: přežití, max. běžného zisku, max. běžných příjmů, max. obratu, skimming pricing, strategie nízkých zaváděcích cen Cenové strategie pro celé výrobkové řady n stanovení cen. hladin v rámci výrobkové řady n stanovení cen doplňkových výrobků n stanovení cen vázaných produktů n stanovení cen vedlejších produktů n stanovení cen pro sadu produktů Psychologické ceny Použité zdroje n Armstrong, G., Kotler, P. Marketing n Marketing -- distanční studijní opora n http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_pricing n http://www.marketingpsychology.com