ESF MU Globální a dílčí architektura IS /IT l Globální architektura : hrubý model IS/IT (odpovídá např. hlavnímu- generálnímu plánu stavby domu) l Dílčí architektura : dílčí dimenze IS /IT l Funkční architektura l Procesní architektura l Datová architektura l SW architektura l HW architektura Globální a dílčí architektury Typické technologické vrstvy počítačů Typické aplikační vrstvy Globální architektura dle skupin uživatelů Globální architektura dle služeb poskytovaných podnikovým procesům Stavební bloky Vazby mezi stavebními bloky Základní typy SW architektur I Základní typy SW architektur II Základní typy SW architektur III Základní typy SW architektur IV Použití SW architektur Technologická architektura Dvou a třívrstvá architektura 3-vrstvá architektura (např.přes internet) 2 a 3-vrstvá architektura v jedné síti 2 a 3 vrstvy- rozdíly Přístupy k DB (lokálně a pomocí browserů) l Tradiční ERP s Window klienty je připojen k DB l Každý klient má u sebe tzv. Business logiku l Business logika (BL) je soubor pravidel a výpočtů, které jsou aplikací používané l Výše uvedené schéma se nazývá často 2 vrstvá architektura client-server l Klienti jsou "Fat" (tlustí), protože je business logika u nich (nebo její část) l Nevýhoda : dvě DB a jejich potřebná synchronizace 3 -- vrstvy z pohledu WEB Výhody 2 --vrstvého řešení l V aplikaci se snadněji zajišťují různé formy komunikace s různými koncovými stanicemi a s různými uživateli ˙ Zvyšuje se přenositelnost aplikace ˙ Lze snadněji plánovat a doplňovat výpočetní kapacity Výhody 3 --vrstvého řešení l Nižší provozní náklady -- pořizovací náklady dražší l Menší údržba l Neexistují redundantní údaje l Neexistuje redundantní business logika l Jednoduché přizpůsobení potřebám zákazníka l Jednoduchý a tedy i rychlý a bezpečný přechod na vyšší verze l Flexibilita l Každou z vrstev lze udržovat a rozvíjet zcela samostatně l Každá vrstva může být vyvíjena v jiném vývojovém prostředí l Ideální pro tvorbu otevřených, distribuovaných a flexibilních informačních systémů, které lze pružně přizpůsobovat změnám l Typická architektura pro celopodnikové rozlehlé aplikace dynamického charakteru Architektura klient-server I. l Klient = program, který vyžaduje provedení určité služby l Server = danou službu na požádání poskytuje Architektura klient-server II. l Některé operace jsou prováděny přímo na pracovní stanici a tak je server odlehčen Následek : zvýší se rychlost zpracování l Výpočetní výkon je distribuován mezi server a pracovní stanice. l Aplikace je rozdělena na dva nebo více kooperujících programů l Jeden a tentýž program přitom jednou může vystupovat jako klient, jindy jako server Architektura klient-server III. l Finančně menší nároky na pořízení serveru Následek : úspora investic l Sítě složené z malých výkonných počítačů Následek : při poruše jednoho počítače se nezhroutí celá síť. Architektura klient-server IV. Další vlastnosti (charakteristiky) l Propojení počítačů s výkonem o tisíců (milion instrukcí za sekundu ) MIPS kde se celková hodnota výpočetního výkonu v MIPS nedá ani spočítat Následek : Systém vám umožní zpracovat všechna data, aniž by si nějaká jeho část přivlastnila veškeré zdroje. Koncoví uživatelé tak mohou pracovat i na lokální úrovni. Architektura klient-server V. Další vlastnosti (charakteristiky) l Některé pracovní stanice mají srovnatelný výkon jako servery a jejich cena je menší Následek : Větší výpočetní výkon za méně peněz. Systém tak umožňuje uskutečnit další nákupy nebo zvýšit zisky. Architektura klient-server V. Další vlastnosti (charakteristiky) l Otevřenost systému Následek : Můžete si vybrat z nabídky hardware, software nebo služeb od jiných dodavatelů. Svůj systém můžete snadno rozšiřovat Architektura klient-server VI. Další vlastnosti (charakteristiky) l Individuální nastavení prostředí pro klienty Následek : Můžete používat různé počítačové platformy, které nejlépe vyhovují potřebám jednotlivých oddělení a uživatelů. Z toho samozřejmě plyne ochrana vašich investic. TRANSAKČNÍ ZPRACOVÁNÍ l Provozní spolehlivost - v okamžiku výpadku počítačového systému nemůže dojít ke ztrátě dat ani k porušení DB, proto po opětovném startu po výpadku není třeba obnovovat DB l Databáze i po výpadku napětí v síti nebo výpadku serveru v důsledku poruchy HW zůstává konzistentní a její integrita není porušena. l Transakce se provede buď celá nebo vůbec ne - nemůže dojít k nekonzistenci dat. l Prováděné transakce se ukládají ve speciální oblasti RAM, tzv. Commit cache. Typy zpracování I Dávkové l jednotlivé požadavky na zpracování a související vstupní data jsou shromážděna v dávce před odstartováním aplikace, která po svém spuštění zpracuje najednou všechny shromážděné požadavky l Př.: sběr a doručování poštovních zásilek l Výhody: ˙ snadná programová realizace ˙ malé nároky na počítačové zdroje l Nevýhody: ˙ dlouhá a nezaručená doba odezvy ˙ bez komunikace s uživatelem l Př. účetní uzávěrka Typy zpracování II Interaktivní l uživatel je v přímém kontaktu s počítačem a jeho požadavky na zpracování jsou vyřizovány okamžitě a s garantovanou dobou odezvy a jsou realizovány jednou transakcí l Př.: vyřizování telegramů na poště l Výhody: ˙ uživatelsky příjemnější l Nevýhody: ˙ náročné na tvorbu ˙ náročné na potřebu počítačových zdrojů l Aplikace řízené událostmi l Aplikace pracující v reálném čase Typy zpracování III Aplikace řízené událostmi l startovány událostmi (datové, časové, mimořádné), které nastávají v reálném světě l Př. automatické vystavení objednávky (datová), pravidelné automatické odesílání údajů (časová) l Výhody: ˙ zvyšují automatizaci a tím obvykle i efektivnost podnikových procesů. Aplikace pracující v reálném čase Př. přímé řízení strojů a celé výrobní linky počítačem DATOVÁ INTEGRACE I. Problémy s duplicitním uložením údajů l jinak identifikován výrobek pro Prodej a jinak pro výrobu (příklad) l jeden pracovník změnil identifikaci výrobku Ao v jednom subsystému a ve druhém nikoliv l jeden pracovník provedl změnu v identifikaci Ao a jiný pracovník provedl jinou změnu pro stejnou identifikaci Ao DATOVÁ INTEGRACE II. Další vlastnosti (charakteristiky) DATOVÁ INTEGRACE III. Po datové integraci DATOVÁ INTEGRACE IV. Příklad provázanosti Základní modely databází l hierarchická l síťová l relační Základní stavební kameny architektury IS / IT TPS- management ERP I l Obchodně - logistické aplikace l nákup (poptávka, objednávka, kontrakt, kalkulace) l prodej ( poptávka , nabídka, kontrakt, kalkulace, realizace ,celní doklady,..) . l MTZ- zboží (statistiky, jednotky, modifikátory objednávek, rozměry, balení, atd.) l sklady - logistika (kde, jak dlouho, kam, odkud,příjem, výdej, převody, inventura, ceny) l přeprava TPS - management ERP II l Finančně- účetní aplikace l hlavní kniha l závazky l pohledávky l nákladové účto (controlling) l majetek l pokladna l Práce a Mzdy l finanční řízení, modelování, simulace TPS - management ERP III l Průřezové aplikace l organizace a správa l marketing-správa kontaktů l řízení lidských zdrojů (HR) l řízení jakosti (Quality Management) TPS - transaction processing system I l Kompletní řízení zakázek a komplexní řízení výroby l CAD (konstrukce) l TPV (technická příprava výroby) l Kapacitní plánování l Operativní řízení výroby l Dílenské řízení výroby l Servis, služby,montáže OIS - office information system I l editory, DTP (DeskTop Publishing) l tabulkové procesory l PWP (PowrPoint aplikace) l plánovací kalendář l Project management (MS Project, Primavera) l Sledování úkolů l Sledování pošty (došlá a odešlá) l Elektronická pošta l WWW - internet EIS - executive information system l Strategické řízení podniku l Data potřebná pro interpretaci se získávají l ostatních aplikací IS l externích informačních zdrojů l bankovní informace l burza l průzkumy trhu l ekonomicky orientovaný tisk l obchodní věstníky (ročenky) l internet OLAP : On-Line Analytical Processing l Využívá se pro tvorbu aplikací EIS Základem je uložení dat v N-dimenzionální tabulce. l 1 dimenze jsou obvykle sledované údaje l obrat l zisk l počet pracovníků l IRR, NPV, ROI l 2 dimenze zvolené pohledy na realitu l organizační struktura, komoditní skladba, teritorium, cílová skupina zákazníků,..) l Data potřebná pro interpretaci se získávají l ostatních aplikací IS l externích informačních zdrojů l bankovní informace l burza (RMS) l průzkumy trhu l ekonomicky orientovaný tisk l obchodní věstníky (ročenky) l internet EXTERNÍ OBJEKTY l Zákazníci (saldo, podmínky uvěrové, dodací a platební, zástupci, DPH ,..) l Dodavatelé (dtto) l Banky (příkazy, výpisy) l Pojišťovny l Leasingové společnosti l Přepravci l Finanční úřady l Ostatní partneři Ekonomické systémy na českém trhu I. l Třídění dle : l cenové hladiny l výkonu (rychlost) l funkčního horizontu aplikace l velikosti dodavatelské firmy a dostupnosti servisu l Know-how konzultantů l centralizované- decentralizované řešení Ekonomické systémy na českém trhu II. l zkušenosti ze specifických oblastí hospodářství l reference l flexibilita l robustnost l rychlost případných úprav l spolehlivost l perspektivnosti řešení (technologie) Ekonomické systémy na českém trhu III. l Velcí hráči : l SAP R3 l BAAN IV l Oracle Financials l JDE Edwards l Střední třída l Microsoft Business Solution Navision a MBS Axapta l SCALA l EXACT (eSynergie) l JBA (UK ) l K2 (tuzemsko) l NORIS (tuzemsko) -- pokračování na dalším snímku Ekonomické systémy na českém trhu IV. l Střední třída l MS Great Plains (Miracle) Microsoft l MAX (ICL) l MOVEX (Intentia) Švédsko l MFG PRO (USA) Ekonomické systémy na českém trhu V. l Nižší třída l JKR l Pohoda l Cígler SW Money l Abra Gold l Business 602 l ESO l Vision 32 l Karat l Merlin (FEIS) a dalších 60