Jaromír Skorkovský ESF Masarykovy University Brno katedra aplikované matematiky a informatiky Marketing zaměřená na |ERP n ERP-Enterprise Resource Planning System n Přínosy n Trhy n Kupující n Prodávající Marketing mix I Marketing Mix II n Výrobek -- Vlastnosti -- Výběr -- Propagace obchodního jména -- Balení -- Rozměry -- Služby -- Garance -- Užitná hodnota Marketing Mix III n Místo -- Distribuční kanály -- Sklady - není kritické v případě IS /IT (vazba na přímý-nepřímý prodej) -- Lokace -- Doprava -- Národní legislativa Marketing Mix IV n Propagace -- Reklama -- Osobní prodej -- Propagace obchodního jména - znovu (branding) Marketing Mix V n Cena -- Ceníky -- Cenová stabilita -- Platební podmínky -- Slevy -- Úvěrové podmínky -- Leasing -- Outsourcing (hosting) -- Splátkový prodej řešení -- Pobídky Otázky I n Co chtějí zákazníci ? n Co potřebují zákazníci ? n Je to co zákazníci chtějí to co opravdu potřebují ? Předpokládáme, že to co potřebují je zbaví jejich "bolestí" n Kdo o potřebách ví ? n Kdo rozhoduje o prioritě problémů, které je potřeba řešit ? n Rozumíme zákazníkovým problémům (bolestem) ? n Můžeme zákazníkovi nabídnout to co potřebuje ? n Jak se to zákazník dozví, že mu můžeme pomoci ? Otázky II n Kdo jiný se snaží nabídnout podobnou pomoc a jakou ? (konkurence) n Co bychom za naši službu (pomoc, produkty) mohli požadovat ? n Má na to zákazník ? Je schopen projekt IT /IS finančně a profesionálně zvládnout ? n Víme co za své služby (pomoc,dodávku,.) požaduje konkurence ? n Jsme schopni u naší "dodávky" (produkt, služba,..)definovat -- Silné stránky -- Možnosti -- Slabé stránky -- Hrozby Poznámka : SWOT analýza n Jsme schopni provést SWOT pro "dodávky" konkurence ? n Jsme schopni tyto výsledky interpretovat ve svůj prospěch ? SWOT Analýza I Interní analýza n S-Strength : umožňují rozvíjet přednosti firmy a přes ně získávat konkurenční výhody na trhu (technologie, stabilita řetězce, flexbilita, kvalita řízení procesů,...) n W-Weaknesses : je potřeba odstraňovat nebo alespoň zmírňovat (nedostatek informací, pokles podílu na trhu, zastaralá technologie) n Externí analýza n O-Opportunities : využívat pro posílení pozice na trhu a zvýšení konkurenceschopnosti (zabezpečení zdrojů, nové objevy v oboru, výhodné úvěry, politická stabilita, daňové úlevy,cizí investoři...) n T-Threats : zdravě riskovat, vyhýbat se hrozbám, minimalizovat škody (celní bariéry, legislativa, zastaralá technologie) SWOT Analýza II n Určení strategie podle SWOT matice Interní analýza S W Externí analýza O S-O W-O T S-T W-T ______________________________________________ Jiná množina faktorů : kvalita managementu, kvalifikace pracovníků, pozice na trhu, komplexnost produktu, cenová politika, efektivita výroby, modernizace a inovace, distribuční systém, účinnost reklamy, IS / IT Obchodní strategie Co prodáváme n Charakteristika produktu n Přínos pro zákazníka - referenční příběh n Srovnání s konkurencí (SWOT) n Příklady konkurenčních produktů -- NORIS -- EXACT -- Navision Attain -- Navision AXAPTA -- SCALA -- Intentia (Movex) -- IFS -- SAP R3 Komu to prodáváme I n Charakteristika cílového segmentu -- velikost (obrat, počet zaměstnanců,pobočky,..) -- vzdálenost (km, dálnice, existence konkurence, ..) -- Solventost -- možnost růstu firmy -- mezinárodní prostředí -- metody financování -- charakter činnosti * výroba * obchod * rozpočtová sféra * finančnictví * kombinace Komu to prodáváme II n Charakteristika cílového segmentu -- charakter oboru * strojírenství * potraviny (procesní) * elektrotechnika * chemický průmysl (procesní) * obchodní organizace * mix obchodně-výrobní -- forma vlastnictví (CZ kapitál, zahraniční kapitál) * spol. s r.o. * v.o.s. * a.s. Komu to prodáváme III n Charakteristika cílového segmentu -- existence "sponzora" (Solution Selling) -- charakteristika sponzora Komu to prodáváme IV n Charakteristika cílového segmentu -- kvalita managementu -- připravenost zákazníka -- znalost hodnoty a přínosu -- ochota investovat -- analýza rozvahy -- potřeba změny -- "bojím se bojím" Jak zákazníka najdeme I -- výstavy -- konference a semináře -- PR články a referenční příběhy -- poradenské firmy -- prodejci HW -- spolupracující přímá konkurence (sdílení zdrojů) -- přímé obchodní informace * tisk * věstníky * media typu rozhlas, TV * osobní kontakty * telemarketing Jak zákazníka najdeme II -- direct mail -- Internet -- spolupracující zahraniční partneři -- angažovanost stávajících zákazníků -- reklama v odborném tisku -- prodejci HW -- znalostní profil dodavatele IT v jiných (příbuzných oblastech : BPR, BSC, TOC, ABC, internetové technologie,...) Metody a materiály I -- Sales Works (první vlna) -- Solution Selling (druhá vlna) -- Varianty řešení (klasické námitky v první vlně marketingu) -- Vytipovat námitky -- FAQ (často pokládané otázky) -- dotazníky -- Kulaté stoly -- seznam přínosů (další snímek) Seznam přínosů -- zvýšení dostupnosti informací -- zvýšení produktivity práce -- zvýšení návaznosti procesů -- zlepšení odezvy -- zvýšení ziskovosti -- snížení nákladů -- investice do budoucnosti (EU) -- nízká úroveň TCO (Total Cost of ovnership) -- zvýšení prostupnosti -- zvýšení prodejů -- rychlejší reakce na změny tržních podmínek -- Bostonská matice Metody a materiály II -- reklamní materiály -- ceníky -- firemní profil (Kdo-Odkud-Kam) -- šablony smluv -- šablony nabídek -- prezentační DB -- popis metodologie -- presales analysis -- případové studie -- adresy referencí -- technické výhody produktu (viz další obrázek) Technické výhody produktu -- klient /server -- kvalita databáze -- transakční zpracování -- objektová aplikace -- 4GL vývojové prostředí (C/SIDE) -- rychlá odezva -- možnost vedení více firem v jedné databázi -- SIFT -- portabilita -- flexibilita Příklady námitek I -- nevíte co nás bolí a co ptřebujeme -- nevíme kdo to řeší -- nevíme, zda Vaše materiály došly -- pan ředitel nemá čas, my Vás sami zavoláme -- my systém máme, ale nevíme jaký -- my nic nepotřebujeme -- naše specifika nám nikdo nevyřeší -- Vaše databáze není standardizovaná Příklady námitek II -- Vaše řešení náš problém neřeší -- nemáme IT specialisty -- máme IT specialisty -- to se nedá stihnout -- platební podmínky nevyhovují -- kvalita produktu -- nejsem si jist, zda jste schopni zajistit servis -- Vaše firma není z oblasti -- to není vertikální řešení -- o to rozhodují v Tramtárii -- cena Vaší hodiny je nemorální Příklady námitek III -- Když už je to řešení, má to vedlešjí efekty -- cena je příliš vysoká -- cena je podezřele nízká (skrytá námitka) -- jde o cizí SW- problémy s legislativou -- potřebujeme pouze výrobní modul -- naše účetnictví nám vyhovuje -- my si systém upravujeme sami -- tento systém není pro nás -- není zajištěna obratová čistota -- atd.