Metriky v informatice Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI Princip smyčky v řídících procesech Příklad na PDCA - vývoj programu (TOC) Fáze změny v podniku Model řízené změny Výsledky analýzy pro určení inicializace změny p Vyhovující p Uspokojivý (můžeme počkat a řešit drobné problémy lokálními operativními zásahy) p Nevyhovující -- musí se iniciovat změny zásadního charakteru, aby hrozby a slabé stránky neměly z následek krach firmy Vztah řízení podniku a informatiky Řízení informatiky I p Je efektivní tehdy, kdy IS/IT podporuje dosahování podnikatelských cílů p Cíl má přiřazený zdroj a metriku jeho dosažení p Tvrdé metriky výsledkového typu p Měkké metriky (cíle a předpoklady- aktivátory) Řízení informatiky II Metodologie COBIT (Control Objectives for Information and Related Technology) IS/IT kriteria vybraná) p efektivita p výkonnost p důvěryhodnost p integrita p dostupnost p přizpůsobivost p spolehlivost p atd. Plánování & Organizování (vybraná kriteria) p definice strategického plánu IS/IT p definice architektury p determinace technologických trendů p řízení IT/OS investic p řízení lidských zdrojů p řízení rizik p řízení kvality Nákup & Implementace (vybraná kriteria) p řízení projektu p nákup SW produktů p nákup HW produktů p vývoj a správa p testy p implementace p akceptace p řízení změn Dodávka & Podpora (vybraná kriteria) p definice a správa servisu p správa služeb III. stran p vzdělávání p asistenční služba p řízení mezních stavů a událostí p správa dat Měření & Hodnocení (vybraná kriteria) p monitoring procesů p ocenění dosažené úrovně řízení p hodnocení Metrika- definice p Metoda měření a definovaný rozsah měření p Metrika pro použití kvality a kvantity a finanční kategorie a jde i o ukazatel výkonnosti p |metrika slouží jako nástroj vyhodnocení dosažení cílů jako např. : n úspěch a jeho faktory n kvalita řízení procesů n aktivity a jejich podpora pro dosažení cílů n výkonnost zdrojů Tvrdé metriky p Objektivně měřitelné ukazatele p "Leg" : výsledková metrika --dosažení cílů p "Lead" : zaměření na dosažení výkonnosti a podporu Měkké metriky p Slouží k měření a hodnocení úrovně informatické podpory procesů auditním způsobem p Míra plnění interních cílů p Dosažení pozitivních efektů v IS/IT