Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 28. březen 2006 Obecné pojetí bytové politiky - systém poptávkově orientovaných podpor, nabídkově orientovaných iniciativ a přímých zásahů státu na bytovém trhu - soubor základních cílů, které stát v oblasti bydlení v daném období hodlá prosazovat Cíle a obsah bytové politiky- vývojové fáze: - kvantitativní cíle - řešení kvalitativních stránek - distribuční cíle - řešení dostupnosti bydlení Role státu v bytové politice Stát: n vytvoří právní rámec (legislativu), kterými zabezpečí sociálně spravedlivý přístup domácností k nákladnému statku bydlení n umožní na základě solidarity dostupnost bydlení (ve vymezeném standardu) těm, kteří nejsou schopni si bydlení zajistit ze soukromých zdrojů Typy evropské bytové politiky Dle typu sociálního státu (welfare state; Esping-Andersen) n liberální režim n korporativistický režim n sociálně demokratický Dle působení státu na trhu s byty: n doplňková n komplexní n liberální- preferuje zásluhovost, vysoká míra odpovědnosti za zajištění potřeby bydlení samotnými občany. Prioritní je osobní soběstačnost, formální svoboda, rovné podmínky. Rizika- vysoká míra nerovnosti v přístupu k bydlení. n korporativistický- staví na solidaritě a p.subsidiarity, spolupráca a součinnost jedinců v rámci navzájem integrovaných skupin, organizací, komunita a státu. Sociální spravedlnost nelze v oblasti bydlení vykládat len ve smyslu zásluhovosti. n sociálně-demokratický- založen na celospolečenské solidaritě, stát masivně vstupuje do sféry bydlení, upřednostňuje hledisko rovnosti a chápe bydlení jako veřejnou sociální službu, výdaje na bydlení- součást investic do lidského kapitálu. Vysoké finanční nároky na veřejné zdroje, předpoklad- vysoká míra sociální tolerance Cíle státní bytové politiky Obecný cíl: dosažení uspokojivé úrovně bydlení jednotlivých občanů země n "vytvoření takové situace, kdy si každá domácnost bude moci nalézt odpovídající bydlení z hlediska prostoru, kvality a ceny" a zároveň "zvýšení celkové dostupnosti a především finanční dostupnost bydlení pro obyvatelstvo" n dosažení uspokojivé úrovně bydlení občanů = dostupnost + přiměřené bydlení n zdůrazněna "péče o existující bytový fond a jeho optimální využívání" n podpora nejen nové výstavby, ale i pořízení staršího bydlení n zvýrazněna orientace bytové politiky na vybrané skupiny obyvatelstva Nástroje bytové politiky (Donner, Ch.) n regulace- regulace nájemného, stavební standardy ve formě stavebních norem n podpora výzkumu a poskytování informací- výzkum kvality bydlení, situace na trhu s byty, výzkum nových stavebních postupů, podněcování participace lidí na tvorbě bytové politiky n posilování konkurence- převzetí aktivní role obcí jako dalšího subjektu na straně nabídky na trhu s byty- konkurence veřejného sektoru n subvencování- podpora bydlení z veřejných prostředků Nástroje bytové politiky n legislativní nástroje n ekonomické nástroje- financování bydlení n primární a sekundární financování n tržní a rozpočtové (subvence) Subvence versus dotace: n subvence- obecně: pomoc či podpora poskytovaná z veřejných prostředků n dotace- pravidelný příděl peněz, zvláště nějakému ústavu nebo úřadu resp. jako příděl prostředků Subvence je pojem širší a zahrnuje mimo jiné i dotace. Třídění subvencí n Vztah k státnímu rozpočtu n subvence přímé n subvence nepřímé n Tzv. klasické členění n všeobecné (generální) subvence n individuální subvence (ve vztahu k potřebám) n Hledisko nabídky a poptávky n subvence nabídky n subvence poptávky Základní složky bytové politiky n Zajišťování bytové výstavby n Podpora nájemníků n Podpora znevýhodněných skupin obyvatelstva n Intervence státu na trhu bytů Subjekty v bytové politice: n stát n místní orgány (místní správa a samospráva) n ostatní subjekty (výdělečné a nevýdělečné organizace) Vývoj bytové politiky v ČR Do roku 1989: n administrativně přídělový systém n bytová politika zúžena na novou bytovou výstavbu, n deformovaný pohled na bydlení n paternalistický přístup 1990-1993: n snaha o odstranění prvků administrativně přídělového systému, n neoliberální přístup n privatizace n nekoncepčnost Po roku 1994: n politika bydlení se opět začíná "rozjíždět" Vývoj podpory bydlení 1991- Státní koncepce bytové politiky 1993- hypotéky (prakticky však až od 1996) 1994- stavební spoření 1994- bezúročné půjčky na opravy do účelových fondů obcí 1995- podpora výstavby domů s pečovatelskou službou 1995- podpora výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury 1996- sociální příspěvky na bydlení 1996- opravy bytového fondu 1997- Záměry a opatření vlády v oblasti bydlení, rozběhlo se: n dlouhodobý program oprav bytového fondu n státní bezúročná půjčka n progresivní splátky hypotečních úvěrů 1998- volby, poprvé se objevila bytová politika v Programovém prohlášení vlády 1999- Koncepce bytové politiky 2000- Státní fond rozvoje bydlení 2001- aktualizovaná verze Koncepce bytové politiky Podíl nejvýznamnějších podpor na celkových podporách státu v 1991-1994 v % Nejvýznamnější % podíly jednotlivých typů státní podpory v 1995-1999 Koncepce bytové politiky- 2005 n vyjadřuje celkové záměry vlády v oblasti bydlení n stanovuje základní směry vývoje i konkrétní cíle v oblasti bydlení n bytová politika založena na třech základních pilířích: n vytváření právního rámce n vytváření adekvátního ekonomického prostředí a systému podpůrných a regulačních nástrojů n sociální doktrína Základní záměry koncepce bytové politiky n zvyšování finanční dostupnosti bydlení pro obyvatelstvo n zvyšování nabídky bydlení především prostřednictvím podpory nové výstavby n zvyšování kvality bydlení zejména prostřednictvím pomoci vlastníkům při správě, údržbě, opravách a modernizaci bytového fondu n trvalá funkce nástrojů dostupných pro většinu příjmového spektra obyvatelstva, monitoring jejich účinnosti a efektivity a jejich případná korekce n aplikace pravidel společného trhu EU Cíle formulované v Koncepci 1999 (2001) a jejich naplnění??? n odstranění problémů bránících optimálnímu fungování nájemního sektoru n zlepšení právní úpravy vlastnictví bytů a družstevního bydlení n vytvoření právního rámce umožňujícího vznik a fungování neziskového nájemního bydlení n vytvoření mimorozpočtového fondu určeného na financování bydlení n zlepšení existujících podpůrných nástrojů zaměřených na novou výstavbu, opravy a modernizace bytového fondu apod. n vytvoření nových nástrojů zaměřených na podporu mladých lidí při pořízení bydlení n vytvoření nových nástrojů zaměřených na výstavbu bydlení pro osoby se specifickými potřebami v oblasti bydlení n vyjasnění a posílení role obcí v rámci novelizace zákona o obcích Podpora rozvoje bydlení v roce 2006 MMR n podpora regenerace panelových sídlišť n podpora výstavby technické infrastruktury n podpora výstavby podporovaných bytů n podpora oprav domovních olověných rozvodů Podpory poskytované jinými resorty n podpora stavebního spoření n příspěvek na bydlení n dávky sociální péče n podpora vlastníků při zateplování objektů n úhrada majetkové újmy bankám SFRB n úvěry na modernizaci bytu (do 150 tis. Kč) n podpora na výstavbu družstevních bytů n úvěry pro mladé domácnosti na novou bytovou výstavbu (do 200 tisíc Kč) n úvěry pro mladé rodiny na pořízení bydlení (do 300 tisíc) n podpora obcí při výstavbě nájemních bytů pro příjmově vymezené osoby n program PANEL n úvěry obcí na opravu a modernizaci bytů Nepřímé formy podpory: n daňové úlevy vázané na daň z příjmu n daň z nemovitosti n daňové úlevy vázané na daň z přidané hodnoty