Komunální bytová politika EKBY- 7. přednáška 4. duben 2006 Rozdělení kompetencí v bytové politice n centralizovaný model bytové politiky doplněný decentralizací ve fázi realizace (Lucembursko, Portugalsko, Francie) n částečně centralizovaný model bytové politiky (Německo, Španělsko, Itálie) n decentralizovaný model bytové politiky (Belgie) Regionální bytová politika n vznik krajů- rok 2001 n role krajů- zákon č. 129/2000 Sb. o krajích n Program rozvoje územního obvodu kraje JM kraj: n Program rozvoje Jihomoravského kraje n Koncepce sociální politiky JM kraje v oblasti bydlení n Fond rozvoje bydlení JM kraje Cíle obecní bytové politiky n zavedení a realizace účinných opatření a nástrojů, jež by postupnými kroky řešili problémy obce v oblasti bydlení, tj.: n podpora nové bytové výstavby a tím nasycení bytové potřeby obyvatel, dosažení rovnováhy na místním trhu s byty n péče o bytový fond, jeho včasnou a kvalitní údržbu, modernizaci n optimální využití bytového fondu a řešení souvisejících otázek- finančních, sociálních atd. Péče o problematiku bydlení ze strany obce je n ve vlastním zájmu pro zajištění spokojenosti obyvatel- voličů n ze zákona- zákon o obcích č. 128/2000 Sb., § 35- "obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu pečuje...o uspokojování potřeby bydlení..." n úloha obce spočívá především v podpoře a koordinaci činností jednotlivých subjektů n obecní bytová politika se odvíjí od vyhlášené státní bytové politiky, vychází z příslušné legislativy a vyhlášených státních programů Koncepce obecní politiky bydlení n rostoucí potřeba koncepčního řešení bytové problematiky n Je zbytečné nebo důležité vytvářet koncepce? n důraz na dlouhodobost n důraz na široké spektrum využitelnosti n důraz na kvalitu n důraz na osvětovou činnost a spoluúčast občanů Tři úrovně koncepce- tzv. strategický trojúhelník Okolní prostředí- nad strategickým trojúhelníkem- externí aspekty (které?) Strategická rovina (politici)- jde o stanovení cílů, priorit. Důležité je seznámení veřejnosti se základními principy bytové politiky města Taktická rovina (vedoucí odborů)- vypracování variant konkrétní implementace cílů Operativní rovina (výkonní úřednicí a externí specialisté)- faktická implementace strategických cílů Tedy: politik rozhoduje, vedoucí odboru vypracovává politické rozhodnutí a úředník implementuje. Co by měla koncepce obsahovat? I. úvodní fáze- průzkumy a rozbory n rozbory vývoje v posledních letech n vývoj bytové politiky, bytového fondu, vývoj poptávky a nabídky bydlení n rozbor situace v současnosti n současný stav bytového fondu, odhad současné potřeby bytů, odhad současné poptávky a nabídky po bytech n ekonomické a politické aspekty vývoje ČR n stávající bytová politika státu, ekonomika ČR n rozbory- předpokládaný rozvoj n odhad vývoje nabídky, potřeby bytů a odhad budoucí poptávky po bytech II. tvorba samotné koncepce bytové politiky města n vytvoření stručného dokumentu, je to nejdůležitější a nejzásadnější část celé koncepce n zahrnuje hodnocení rozborů n Oblasti: n obecné zásady městského zastupitelstva n zásady politiky nájemného n priority investiční politiky v oblasti bytové výstavby n privatizace bytového fondu n přístup města k ŽP v rámci bydlení n politika údržby bytového fondu + analýza a prognóza demografické situace, sociální situace, stav a vývoj BF a úrovně bydlení + prognóza ekonomického rozvoje města Několik poznámek n Proč se stávají v současné době aktuální koncepce bydlení ve městech? n nezbytnost propojení státní, regionální a lokální bytové politiky n nutná zpětná vazba n přenášení zkušeností mezi obcemi Úloha obcí v Koncepci bytové politiky (2005) n nevyjasněná role obcí v oblasti bydlení n Dichotomie obcí- komerční vs. sociální funkce: n role řádného hospodáře (teda maximalizace výnosu ze svého majetku- růst příjmů do obecního rozpočtu) n úkol pečovat o rozvoj podmínek pro své občany VÝSLEDEK: co např. s neplatiči nájemného? SWOT analýza n analýza silných (S) a slabých stránek obce (W), příležitostí (O) a hrozeb (T) n SWOT analýza situační analýza obce strategie obce (součástí koncepce) n kromě využití v marketingové strategii se používá pro hodnocení potenciálu určitého prostředí n vztáhnout SWOT analýzu k přesně definovanému cíl