MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová albra@seznam.cz STRUKTURA PŘEDNÁŠEK: n 1. Produkt jako předmět směny a management kvality n 2. Management kvality – historický vývoj n 3. Proces managementu kvality n 4. Řízení procesů v podniku a jeho ekonomické souvislosti v managementu kvality n 5. Odvětvové systémy a přístupy managementu kvality n 6. ISO 9000:2000 jako systém managementu kvality n 7. Metody a techniky používané v managementu kvality n 8. Metody měření spokojenosti zákazníka n 9. Model EFQM Excellence, Malcolm Baldridge a metoda Balanced ScoreCard v managementu kvality n 10. Institucionální rámec managementu kvality n 11. Legislativa a hodnocení kvality produktu n 12. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v EU a ve světě n 13. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v ČR Produkt jako předmět směny a management kvality n DEFINICE KVALITY kvalita versus jakost – K= „mající (vysokou) hodnotu, J – určitá úroveň kvality – kategorie, třída n Platón – „poiotes“ – stupeň znamenitosti, dokonalosti, výtečnosti, excelence n Cicero – řes. „qualis“ – „jakého druhu“ – qualitas, qualitat – lat. n ČSN EN ISO 9000:2000 “Jakost je definována jako schopnost souboru znaků výrobku nebo procesu plnit požadavky zákazníků”, resp. ….míra (anebo stupeň), s jakou soubor charakteristik splňuje požadavky…“ n Feigenbaum - K … je souhrn vlastností, v důsledku kterých je produkt schopný uspokojit potřebu, pro kterou byl vytvořený kvalita je pojem spojený s procesem hodnocení, s očekáváním a potřebami a požadavky jedné strany ve vztahu k nabídce druhé strany, resp. k určitému objektu hodnocení + SUBJEKTIVITA PRODUKT def.: cokoliv, co může být nabízeno na trhu k uspokojení přání nebo potřeb…“ Vrstvy produktu Druhy a hierarchie potřeb a motivace n Maslow Herzberg Hodnota pro zákazníka n „Hodnota pro zákazníka je zákazníkem vnímaná preference a hodnocení těch atributů produktu, atributů činnosti a důsledků vzniklých v procesu jejich využití, které umožňují (anebo zabraňují) dosahovat cíle a záměry spojené s požadovanou hodnotou.“ (WOODRUFF, R.B., (1997) n H = užitky/náklady n Kotler: „přidaná hodnota“ = hodnota produktu + hodnota služby + hodnota personálu + hodnota image/ cena v penězích + cena času + cena energie + cena psychiky n Čas a hodnota n Kvalita a positioning n Kvalita a klasifikace produktu n Kvalita a výrobková řada http://eshop.vodafone.cz/hs.htm?lang=cs n Kvalita a znaky kvality http://www.expertshop.cz/kompakt/Digitalni-fotoaparat-Canon-PowerShot-A430 Gutman: „means-end chain model“