1 Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců Organizace potřebují systém školení, který má dva cíle: w Je nástrojem řízení, který umožňuje rozvoj organizace, w Je nástrojem školení, umožňující rozvoj lidí. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Cyklus vzdělávání a rozvoje zaměstnanců STRATEGIE ORGANIZACE STRATEGIE ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ Údaje získávané za účelem analýzy potřeb vzdělávání w Aby bylo vzdělávání efektivní, je nezbytné rozpoznat potřeby vzdělávání nejen u jednotlivců a skupin, ale i to, jak jsou jejich potřeby vzdělávání v souladu s celkovými cíli organizace. w Při získávání údajů je třeba si uvědomit, co je základním cílem procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků. Jde o to, zajistit způsobilost všech pracovníků ke kvalitnímu výkonu činností pracovního místa, na kterém jsou zařazeni. w Účelná organizační struktura, vytvoření pracovních míst v jednotlivých organizačních jednotkách, zařazení způsobilých pracovníků na tato místa a jejich kontinuální rozvoj jsou tzv. klíčovými faktory výkonu organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Kompetence V souvislosti s kompetencemi mluvíme o : w současné úrovni kompetencí - při zjišťování současných znalostí, dovedností a postojů jednotlivce pro výkon daného pracovního místa w požadované úrovni kompetencí pro současné nebo budoucí funkční zařazení w o potenciálu kompetencí - kompetence, které nejsou v současné době plně využity a představují potenciál pro rozvoj jednotlivce, organizace. Při analýze potřeb vzdělávání je třeba rozlišit několik úrovní pro definování úrovní kompetencí: w kompetence jednotlivce - základna pro každé hodnocení potřeb, porovnává se úroveň znalostí, dovedností, postojů jednotlivých pracovníků, jednotlivých pracovních míst w kompetence oddělení - vyjadřuje potřeby funkčního oddělení ve vztahu k úkolům a odpovědnostem v rámci celé firmy ( např. marketing, výroba, konstrukce ...) w kompetence organizace - sem zahrnujeme výkonnost celé organizace, potřeby, které mají vazby na cíle, strategie firmy, na vývojové programy a projekty rozvoje. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Zaměření analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb můžeme graficky znázornit takto VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY STANDARD ROZDÍL = OSTATNÍ POTŘEBY + POŽADOVANÝ VÝKON AKTUÁLNÍ VÝKON Proces analýzy vzdělávacích potřeb lze rozložit do následujících kroků: 1. Plánování analýzy vzdělávacích potřeb 2 . Sběr informací 3. Vyhodnocení informací 4. Návrh vzdělávacího programu PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 w Významnou úlohu při identifikaci potřeb vzdělávání hrají údaje n o demografické, sociální, ekonomické a kvalifikační struktuře pracovníků, n o míře využití kvalifikace a fondu pracovní doby, i celkové produktivitě práce. n Velmi důležité jsou pak informace o fluktuačních tendencích, celkové míře fluktuace a absence. w Informace o fluktuačních tendencích, celkové míře fluktuace a absence pro účely identifikace potřeb vzdělávání jsou využívány dosud v praxi výjimečně, přestože jsou důležité. ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ IDENTIFIKACE POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ Analýza údajů o organizaci jako celku Analýza pracovních míst a činností Analýza údajů o jednotlivých pracovnících PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Kroky analýzy pracovních míst pro účely vzdělávání a rozvoje pracovníků: w Rozhovor s držitelem pracovního místa w Rozhovor s manažery a bezprostředně nadřízenými w Rozhovor s lidmi, kteří přicházejí s výkonem činností pracovního místa do styku. w Zkoumání cílů pracovního výkonu w Analýza požadovaných kompetencí (kvalifikace) Analýza údajů o jednotlivcích w záznamy výsledků různých zkoušek, testů apod. w analýzy záznamů hodnocení výkonů pracovníků. w informace o aspiraci pracovníků týkající se jejich pracovní kariéry. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Tři základní důvody školení zaměstnanců: 1. Zvyšování úrovně všeobecných znalostí personálu. 2. Rekvalifikace nebo zvýšení profesionality určitých kategorií zaměstnanců. 3. Vnitřní změny v organizaci. Příprava a rozvoj pracovníků w Zácvik w Zaškolení w Studium za účelem získání odborné kvalifikace w Patron w Příprava ke kvalifikačním zkouškám w Periodické obnovování způsobilosti w Pracovní stáže w Rekvalifikace w Řešitelské týmy w E-learning PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Příprava manažerů w Stáže w Řešení projektů w Odborné kurzy a tréninky w Rozvojové workshopy w Kurzy zaměřené na rozvoj měkkých dovedností w Postgraduální a vysokoškolské studium w Assessment Centre w E-learning w ... Plán vzdělávání managementu: Listopad 2006 35 000,- KčDistanční studium v jazykové škole Cerifikát II. Cambridge - angličtina Mikuš Josef Červenec 2007 Distanční studium na VŠ VŠ - financeHoráček Pavel Leden 200450 000,- KčKurz ČSJCertifikát MQ Novák Jan TermínNákladyMetodaCíl vzdělávání Jméno/ funkce: PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 9 Příklad plánu školení EMS konkrétní zásady ochrany ŽP na daném pracovišti periodická školení 1x za rok provádí mistři dělníci konkrétní zásady ochrany ŽP na daném pracovišti periodická školení 1x za rok provádí příslušní vedoucí THP udržení znalostí a získání nových poznatků v oblasti ochrany ŽP periodická školení 1x za rok provádí odborní pracovníci ochrany ŽP vedoucí na střední úrovni řízení, mistři zvýšení odborných znalostí pro ochranu složek ŽP soustředění 1x za rok + periodická školení 1x za rok provádí odborní pracovníci ochrany ŽP odborní environmentální pracovníci na závodech zvýšení odborných znalostí pro ochranu složek ŽP externí odborná školení - dle vývoje legislativy (min. 1x za 6 měsíců) provádí externí firmy profesní pracovníci ochrany ŽP (odd. ekologie, vodohospodář) jednání v souladu s vyhlášenou environmentální politikou strategický význam environmentálního managementu 1x za rok provádí externí firma vedení společnosti obsahtyp školenífunkce Matice vzdělávání ke kvalitě: X X X X X X Školení ISO 9001 x X X Školení Vedení týmů x X Školení Statistické metody x Školení koučování X Zástupce vedoucího X Vedoucí marketingu Poznám ky: Školení 7 základních nástrojů kvality Školení Inovativní myšlení Školení Metody řízení kvality Funkce: Xxx Vedoucí týmu 2 XXx Vedoucí týmu 1 X Referent 2 X Referent 1 PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 10 Poznámky závěrem w Není stejný přístup ke školení u velkých firem a u malých a středních. w Malé a střední firmy nejsou v organizování školení příliš aktivní. w Svůj nezájem vysvětlují zpravidla tím, že nechápou pojem rentability školení. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz