Příprava veletrhu z pohledu organizátora Ing. Gabriela Vargová Veletrhy Brno, a.s. manažerka veletrhů STYL, KABO a COSMETICS Management veletrhů ESF MU Brno, 15. března 2007 2 Základní postup při přípravě veletrhu 1. Plánování veletrhu - koncepce 2. Příprava a organizace 3. Průběh veletrhu 4. Vyhodnocení, koncepce nového ročníku 1. Plánování veletrhu - koncepce 1.A základní charakteristika veletrhu (v případě 1. ročníku) 1.B odhad počtu vystavovatelů a prodané plochy 1.C plán návštěvnosti, určení cílových skupin 1.D stanovení rozpočtu projektu 4 Název veletrhu: název STYL podtitul Mezinárodní veletrh módy a textilií (4 jazykové mutace) Logo: Odborná garance: ATOK, ČOKA 1.A Základní charakteristika 5 1.A Základní charakteristika Délka veletrhu obvykle 3 - 5 dní podle velikosti a typu akce podle cílové skupiny návštěvníků ne/zahrnuje víkendové dny Termín konání veletrhu (vč. dnů v týdnu) stanovuje se na dva roky dopředu vychází ze zvyklostí a historie upravuje se podle svátků v ČR i EU a podle konkurenčních veletrhů 6 1.B Vystavovatelé Plán počtu vystavujících firem a množství prodané plochy + výběr pavilonů historie ­ z minulých ročníků rychlost vývoje v odvětví ­ např. módní trendy se mění velice rychle ­ veletrhy módy se konají 2x ročně, ale vývoj technologie výroby je pomalejší ­ firmám stačí vystavovat 1 x ročně situace v odvětví ­ velikost a úspěšnost akce je závislá na situaci v odvětví konkurenční akce ve spádovém teritoriu Příklad: na veletrhu STYL plánujeme obsazení plochy na 13.000 m2 a 500 vystavovatelů. Obsazené pavilony: A, B, C, D, V a G1 7 1.C Návštěvníci Plán návštěvnosti počet návštěvníků, prognóza počtu návštěvníků na každý den veletrhu Cílové skupiny Stanovení dnů pro odborníky a event. pro laickou veřejnost 8 Cílové skupiny návštěvníků >>> Základní rozdělení <<< B2B ­ business to business B2C ­ business to customers B2B ­ business to business odborník z oblasti TOK průmyslu Nákupčí, zástupce velkoobchodu, maloobchodu na veletrhu STYL tvoří 72% návštěvníků B2C ­ business to customers student VŠ, SŠ návštěvník se zájmem o módu obecně na veletrhu STYL tvoří 28% návštěvníků 9 1.D Rozpočet Základní rozdělení rozpočtu: obchodní úsek - náklady obchodního týmu na získání zákazníků + výnosy technický úsek - technické zabezpečení, provoz areálu PR a reklama - náklady na propagaci (print, outdoor, media) úsek realizace - výstavba expozic 10 Náklady obchodního úseku Tiskoviny akcí Drobné reklamní předměty, náklady na reprezentaci, cestovné Kopírování, poštovné, ochranné známky Doprovodný program Zahraniční zástupci, tuzemští partneři Konferenční činnost, tlumočení, překlady ... 11 Náklady technického úseku Úklidové a čistící práce Ostraha Manipulační práce Prádelna, čistírna Odpady Provoz WC a šaten Instalopráce Elektropráce Výtahy, eskalátory Výstavářské práce ..... 12 Náklady na public relations a reklamu Tiskoviny akcí (vystavovatelé, náštěvníci) Drobné reklamní předměty Kopírování, poštovné, ochranné známky Fotoslužby Organizace konferencí Internet Placené články, publicita Reklama (tištěná, outdoor, media) ... 13 Výnosy Registrační poplatky Pronájem výstavní plochy Vstupné, katalogy Módní přehlídky 2. Příprava a organizace veletrhu Pozn.: v přenášce uvádíme příklad přípravy veletrhu s jednoletou periodicitou 15 Veletržní tým Manažer PR a reklamy tvorba reklamní kampaně na vyst. i návštěvníky, komunikuje s médii, je mluvčím projektu Vedoucí manažer realizace zajišťuje výstavbu stánků a služby vystavovatelům Marketingový specialista sleduje vývoj jednotlivých oborů, konkurenci, vytváří argumenty a inovuje koncepci veletrhu Vedoucí manažer projektu Manažer doprovodného programu hledá atraktivní témata, komunikuje s organizátory doprovodného programu apod. Tým obchodníků práce s vystavovateli - nábor, umísťování do pavilonů, kontakt se zástupci v zahraničí apod. 16 vytváří databáze firem, které se budou oslovovat zdroje kontaktů: interní databáze BVV ­ REGINA, asociace a sdružení, internet, placené databáze ­ např. Albertina, kontakty z odborných časopisů, zahraničních veletrhů vybraným firmám z databází se posílá CHECK - IN = informační materiál s přihláškou k účasti na veletrhu obchodníci komunikují s firmami, snaží se je získat k účasti a zjišťují požadavky Co dělá obchodní tým 12 ­ 9 měsíců před veletrhem 9 ­ 6 měsíců 17 Druhy komunikace se zákazníkem osobní setkání (obchodní jednání, konference, setkání členů asociací, jiné veletrhy) telemarketing hromadná komunikace (newslettery, faxy, maily, dopisy, check-in) vyhodnocení náboru vystavovatelů dodatečný nábor vystavovatelů, telemarketing apod. umísťování do pavilonů ­ provádí se na základě oborů, důležitosti klienta, historie a zvyklostí potvrzování účasti vystavovatelů ­ MOVE - IN Co dělá obchodní tým 6 měsíců 5 ­ 3 měsíce 9 ­ 6 měsíců 3 ­ 1 měsíc 18 všem vystavovatelům a novinářům posílá závěrečnou zprávu s vyhodnocením akce z průzkumů a s odpovědním faxem, kterým zjišťuje zájem firem o příští ročník. zajistí mediální partnerství s odbornými časopisy a po celý rok informuje o novinkách a přípravě veletrhu vytváří obsahovou stránku webu veletrhu ­ průběžně po celý rok tvoří databázi kontaktů (většinou novinářů, ale i odborných návštěvníků), kterou průběžně informuje o novinkách a přípravě veletrhu začíná kampaň na vystavovatele (inzeráty s výzvou k účasti, komunikace cenového zvýhodnění včasného přihlášení) Co dělá manažer PR a reklamy 12 ­ 9 měsíců před veletrhem 9 ­ 6 měsíců 19 kampaň podporující dodatečný nábor vystavovatelů (inzerce motivující firmy z méně zastoupených oborů, speciální nabídky) začíná návštěvnická kampaň ­ především týdeníky a měsíčníky vrcholí kampaň na návštěvníky ­ na odborníky i laickou veřejnost (deníky, rozhlas, TV) tiskové konference ­ většinou v Praze, Brně, Bratislavě a některých krajských městech Co dělá manažer PR a reklamy 5 ­ 3 měsíce 6 týdnů 14 dní 20 Doprovodný program je nedílnou součástí přípravy na veletrh a jeho celkové koncepce měl by kopírovat současné vývojové trendy v oboru cílem doprovodného programu je vzbudit pozornost určitých cílových skupin Novináři ­ tiskové konference, přednášky Laická veřejnost ­ videoprojekce, soutěže, ankety, taneční, hudební show Obchodní partneři, VIP hosté ­ společenské večírky, koktejl party, tomboly Odborná veřejnost ­ tematické konference, odborné semináře, kontraktační akce 21 Příklad doprovodného programu MÓDNÍ PŘEHLÍDKA 22 Jak vzniká módní přehlídka Uzavření smlouvy s modelingovou agenturou Stanovení rozpočtu na všechny módní přehlídky Harmonogram přehlídek v průběhu veletrhu Cenová koncepce prezentace v přehlídkách pro vystavovatele Nábor vystavovatelů 23 Jak vzniká módní přehlídka Scénář, režie, produkce, výběr moderátora Casting ­ 6 týdnů před veletrhem Koncepce scény, projekt, stavba Generální zkoušky - týden před veletrhem ­ fitting, choreografie, produkce, světla, moderátoři 3. Průběh veletrhu z pohledu obchodníka z pohledu manažera doprovodného programu z pohledu manažera PR a reklamy 25 Průběh veletrhu ObchodnObchodníí manamanažžerer setkává se se zákazníky (vystavovateli) a zjišťuje jejich potřeby a názory na veletrh řeší případné nedostatky provádí areálem VIP hosty 26 Průběh veletrhu ManaManažžer doprovodner doprovodnéého programuho programu koordinuje doprovodný program koordinuje soutěže pro módní návrháře spolupracuje s PR manažerem = publicita doprovodného programu lobbying VIP návštěvníků doprovodného programu zajišťuje fotodokumentaci programu 27 Průběh veletrhu ManaManažžer publicer public relationsrelations a reklamya reklamy v době veletrhu komunikuje z tiskového střediska setkává se s novináři a poskytuje jim fullservice, poskytuje rozhovory koordinuje tým externích dopisovatelů a fotografů koordinuje online zpravodajství o veletrhu každý den tvoří bulletiny se zprávami pro vystavovatele a novináře organizuje tiskové konference pro vystavovatele 4. Vyhodnocení veletrhu vyhodnocení jednání s vystavovateli vyhodnocení práce jednotlivých členů týmu statistiky a ekonomické ukazatele výsledky z průzkumů vystavovatelů a návštěvníků vytvoření koncepce nového ročníku Děkuji za pozornost