ESF MU Zjednodušené schéma využívání ERP Globální a dílčí architektura IS /IT l Globální architektura : hrubý model IS/IT (odpovídá např. hlavnímu- generálnímu plánu stavby domu) l Dílčí architektura : dílčí dimenze IS /IT l Funkční architektura l Procesní architektura l Datová architektura l SW architektura l HW architektura Globální a dílčí architektury Typické technologické vrstvy I Typické aplikační vrstvy II Globální architektura dle skupin uživatelů Globální architektura dle služeb poskytovaných podnikovým procesům Stavební bloky Vazby mezi stavebními bloky Základní typy SW architektur I Základní typy SW architektur II Základní typy SW architektur IIIi Použití SW architektur Technologická architektura Dvou a třívrstvá architektura 3-vrstvá architektura (např.přes internet) 2 a 3-vrstvá architektura v jedné síti 2 a 3 vrstvy- rozdíly Přístupy k DB (lokálně a pomocí browserů) l Tradiční ERP s Window klienty je připojen k DB l Každý klient má u sebe tzv. Business logiku nebo její část l Business logika (BL) je soubor pravidel a výpočtů, které jsou aplikací používané l Výše uvedené schéma se nazývá často 2-vrstvá architektura client-server l Klienti jsou „Fat“ (tlustí), protože je business logika u nich (nebo její část) l Nevýhoda : dvě DB a jejich potřebná synchronizace 3 – vrstvy z pohledu WEB Výhody 2 –vrstvého řešení l V aplikaci se snadněji zajišťují různé formy komunikace s různými koncovými stanicemi a s různými uživateli · Zvyšuje se přenositelnost aplikace · Lze snadněji plánovat a doplňovat výpočetní kapacity Výhody 3 –vrstvého řešení l Nižší provozní náklady – pořizovací náklady dražší l Menší údržba l Neexistují redundantní údaje l Neexistuje redundantní business logika l Jednoduché přizpůsobení potřebám zákazníka l Jednoduchý a tedy i rychlý a bezpečný přechod na vyšší verze l Flexibilita l Každou z vrstev lze udržovat a rozvíjet zcela samostatně l Každá vrstva může být vyvíjena v jiném vývojovém prostředí l Ideální pro tvorbu otevřených, distribuovaných a flexibilních informačních systémů, které lze pružně přizpůsobovat změnám l Typická architektura pro celopodnikové rozlehlé aplikace dynamického charakteru Architektura klient-server I. l Klient = program, který vyžaduje provedení určité služby l Server = danou službu na požádání poskytuje Architektura klient-server II. l Některé operace jsou prováděny přímo na pracovní stanici a tak je server odlehčen Následek : zvýší se rychlost zpracování l Výpočetní výkon je distribuován mezi server a pracovní stanice. l Aplikace je rozdělena na dva nebo více kooperujících programů l Jeden a tentýž program přitom jednou může vystupovat jako klient, jindy jako server Architektura klient-server III. l Finančně menší nároky na pořízení serveru Následek : úspora investic l Sítě složené z malých výkonných počítačů Následek : při poruše jednoho počítače se nezhroutí celá síť. Architektura klient-server IV. Další vlastnosti (charakteristiky) l Propojení počítačů má vysoký výpočetní výkon Následek : Systém vám umožní zpracovat všechna data, aniž by si nějaká jeho část přivlastnila veškeré zdroje. Koncoví uživatelé tak mohou pracovat i na lokální úrovni. Architektura klient-server V. Další vlastnosti (charakteristiky) l Některé pracovní stanice mají srovnatelný výkon jako servery a jejich cena je menší Následek : Větší výpočetní výkon za méně peněz. Systém tak umožňuje uskutečnit další nákupy nebo zvýšit zisky. Architektura klient-server VI. Další vlastnosti (charakteristiky) l Otevřenost systému Následek : Můžete si vybrat z nabídky hardware, software nebo služeb od jiných dodavatelů. Svůj systém můžete snadno rozšiřovat Architektura klient-server VII. Další vlastnosti (charakteristiky) l Individuální nastavení prostředí pro klienty Následek : Můžete používat různé počítačové platformy, které nejlépe vyhovují potřebám jednotlivých oddělení a uživatelů. Z toho samozřejmě plyne ochrana vašich investic. TRANSAKČNÍ ZPRACOVÁNÍ l Provozní spolehlivost - v okamžiku výpadku počítačového systému nemůže dojít ke ztrátě dat ani k porušení DB, proto po opětovném startu po výpadku není třeba obnovovat DB l Databáze i po výpadku napětí v síti nebo výpadku serveru v důsledku poruchy HW zůstává konzistentní a její integrita není porušena. l Transakce se provede buď celá nebo vůbec ne - nemůže dojít k nekonzistenci dat. l Prováděné transakce se ukládají ve speciální oblasti RAM, tzv. Commit cache. Typy zpracování I Dávkové l jednotlivé požadavky na zpracování a související vstupní data jsou shromážděna v dávce před odstartováním aplikace, která po svém spuštění zpracuje najednou všechny shromážděné požadavky l Př.: sběr a doručování poštovních zásilek l Výhody: · snadná programová realizace · malé nároky na počítačové zdroje l Nevýhody: · dlouhá a nezaručená doba odezvy · bez komunikace s uživatelem l Př. účetní uzávěrka Dávkové zpracování Typy zpracování II Interaktivní l uživatel je v přímém kontaktu s počítačem a jeho požadavky na zpracování jsou vyřizovány okamžitě a s garantovanou dobou odezvy a jsou realizovány jednou transakcí l Př.: vyřizování telegramů na poště l Výhody: · uživatelsky příjemnější l Nevýhody: · náročné na tvorbu · náročné na potřebu počítačových zdrojů l Aplikace řízené událostmi l Aplikace pracující v reálném čase Typy zpracování III Aplikace řízené událostmi l startovány událostmi (datové, časové, mimořádné), které nastávají v reálném světě l Př. automatické vystavení objednávky (datová), pravidelné automatické odesílání údajů (časová) l Výhody: · zvyšují automatizaci a tím obvykle i efektivnost podnikových procesů. Aplikace pracující v reálném čase Př. přímé řízení strojů a celé výrobní linky počítačem DATOVÁ INTEGRACE I. Problémy s duplicitním uložením údajů l jinak identifikován výrobek pro Prodej a jinak pro výrobu (příklad) l jeden pracovník změnil identifikaci výrobku A0 v jednom subsystému a ve druhém nikoliv l jeden pracovník provedl změnu v identifikaci A0 a jiný pracovník provedl jinou změnu pro stejnou identifikaci Ao DATOVÁ INTEGRACE II. Další vlastnosti (charakteristiky) DATOVÁ INTEGRACE III. Po datové integraci DATOVÁ INTEGRACE IV. Příklad provázanosti Základní modely databází l hierarchická l síťová l relační Základní stavební kameny architektury IS / IT TPS- management ERP I l Obchodně - logistické aplikace l nákup (poptávka, objednávka, kontrakt, kalkulace) l prodej ( poptávka , nabídka, kontrakt, kalkulace, realizace ,celní doklady,..) . l logistika (statistiky, jednotky, modifikátory objednávek, rozměry, balení, atd.) logistika (kde, jak dlouho, kam, odkud,příjem, výdej, převody, inventura, ceny) l přeprava (transfery,…) TPS - management ERP II l Finančně- účetní aplikace l hlavní kniha l závazky l pohledávky l nákladové účto (controlling) l majetek l pokladna l Práce a Mzdy l finanční řízení, modelování, simulace TPS - management ERP III l Průřezové aplikace l organizace a správa l marketing-správa kontaktů l řízení lidských zdrojů (HR) l řízení jakosti (Quality Management) TPS - transaction processing system I l Kompletní řízení zakázek a komplexní řízení výroby l CAD (konstrukce) l TPV (technická příprava výroby) l Kapacitní plánování l Operativní řízení výroby l Dílenské řízení výroby l Servis, služby,montáže OIS - office information system I l Editory, DTP (DeskTop Publishing) l Tabulkové procesory l PWP (PowerPoint aplikace) l Plánovací kalendář l Project management (MS Project, Primavera) l Sledování úkolů l Sledování pošty (došlá a odešlá) l Elektronická pošta l WWW - internet EIS - executive information system l Strategické řízení podniku l Data potřebná pro interpretaci se získávají l ostatních aplikací IS l externích informačních zdrojů l bankovní informace l burza l průzkumy trhu l ekonomicky orientovaný tisk l obchodní věstníky (ročenky) l internet OLAP : On-Line Analytical Processing l Využívá se pro tvorbu aplikací EIS Základem je uložení dat v N-dimenzionální tabulce. l 1 dimenze jsou obvykle sledované údaje l obrat l zisk l počet pracovníků l IRR, NPV, ROI – bude probíráno l 2 dimenze zvolené pohledy na realitu l organizační struktura, komoditní skladba, teritorium, cílová skupina zákazníků,..) l Data potřebná pro interpretaci se získávají l ostatních aplikací IS l externích informačních zdrojů l bankovní informace l burza (RMS) l průzkumy trhu l ekonomicky orientovaný tisk l obchodní věstníky (ročenky) l internet EXTERNÍ OBJEKTY l Zákazníci (saldo, podmínky uvěrové, dodací a platební, zástupci, DPH ,..) l Dodavatelé (dtto) l Banky (příkazy, výpisy) l Pojišťovny l Leasingové společnosti l Přepravci l Finanční úřady l Ostatní partneři Ekonomické systémy na českém trhu I. l Třídění dle : l cenové hladiny l výkonu (rychlost) l funkčního horizontu aplikace l velikosti dodavatelské firmy a dostupnosti servisu l Know-how konzultantů l centralizované- decentralizované řešení Ekonomické systémy na českém trhu II. l zkušenosti ze specifických oblastí hospodářství l reference l flexibilita l robustnost l rychlost případných úprav l spolehlivost l perspektivnosti řešení (technologie) Ekonomické systémy na českém trhu III. l Velcí hráči : l SAP R3 l BAAN IV l Oracle Financials l JDE Edwards l Střední třída l MSt Dynamics Navision a MS Dynamics Axapta l SCALA l EXACT (eSynergie) l JBA (UK ) l K2 (tuzemsko) l NORIS (tuzemsko) – pokračování na dalším snímku Ekonomické systémy na českém trhu IV. l Střední třída l PSI PENTA l MAX (ICL) l MOVEX (Intentia) Švédsko l MFG PRO (USA) Ekonomické systémy na českém trhu V. l Nižší třída l JKR l Pohoda l QI l Cígler SW Money l Abra Gold l Business 602 l ESO l Vision 32 l Karat l Merlin (FEIS) a dalších 60