Bolesti a přínosy Ing. J. Skorkovský, CSc. Bolesti ve zpracování informací n Téměř všechno, co vidíme v podniku konkurenta, je dnes možné zreprodukovat kdekoliv na světě (poznámka k Číně) n Nelze zreprodukovat kulturu (systém) organizace, způsob řízení lidí a vztah lidí k informacím. n To, co činí podniky výjimečnými, je přístup k lidem a informacím. n Práce s počítačem není totožná s prací s informacemi !! Bolesti ve zpracování informací • manuální / dávkové zpracování informací • Snímače čárového kódu • roztříštěná datová základna • Homogenní DB, XML porty, • neaktuálnost / nespolehlivost informací • On-line zpracování, automatická kontrola integrity • chybovost / způsob odstraňování chyb, on-line help • Systém řízení kvality, předcházení vzniku chyb Bolesti ve zpracování informací • nespolehlivost chodu systému • Systém s transakčním zpracováním dat, stabilní DB , automatická archivace (vytváření záloh za chodu- zmínka o verzích DB) • komplikovaná implementace vnějších změn • Nástroje pro upgrade, minimalizace nestandardních zásahů, špičkové on-line objektově orientované vývojové prostředí • komplikovaná práce se systémem • Standardní ovládání pro všechny aplikace – jednotné uživatelské prostředí • značný počet obslužných pracovníků (IT manažerů) • Moderní systém vyžaduje méně IT manažerů pouze s IT znalostmi a více IT specialistů se znalostmi řízení procesů • vysoká cena / nízký výkon • Dlouhodobá TCO, moderní koncepce Bolesti ve financích a v účetnictví n neoperativní poskytování informací n Navigační funkcionalita, workflow, dimenze, Business Analytics, … n neoperativní porovnávání plánu se skutečností n Aplikace Rozpočet, Cash flow, On-line data…. n obtížné párování faktur a plateb n Funkčnost pro zajišťování automatického i ručního párování pomocí běžných čísel vyrovnání, možnost „odpárování“ uzavřených položek Bolesti ve financích a v účetnictví n obtížné sledování salda n Nástroje moderních ERP jako jsou např. kalkulovaná pole n neprůkazné opravování účetních dokladů n Nutnost generace opravných dokladů n zbytečné / zdvojené pracovní úkony n Integrita databáze- každý záznam je v DB pouze jednou n nerovnoměrné využití pracovníků v průběhu měsíce n Průběžné účtování a inventury – snížení stresu pracovníků v době uzávěrek Bolesti v CRM – Marketing a prodej n neoperativní poskytování informací n Aplikace CRM přímo navázaná na procesy Prodej, Nákup a Sklad n neprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví n Provázání sekvence procesů Prodej- Výroba-Nákup n nedostatečné / neaktuální informace o zákaznících n Kvalitní dotazníky – vyhodnocování profilů, aktivní marketing – návaznost na aplikaci Prodej n nepružnost prodeje n Sledování obchodních příležitostí, statistik, aktivity a úkolů a nastavení korektivních zpětných vazeb n obtížná zastupitelnost prodejců n Lepší informovanost prodejců a rychlý přístup k informacím (záznamům) umožňuje nahraditelnost prodejců n absence podpory elektronického obchodu n Integrace s Outlookem, aplikacemi e-Shopu, B2B, B2C, řízení dokumentů, … Bolesti ve výrobě n Neprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví n Funkčnost Sledování zakázek a Dynamické sledování hlášení akcí n neinformovanost v oblasti nedokončené výroby n Automatické účtování sekvencí 121|611 a deaktivace podle okamžité spotřeby materiálu a zdrojů n neinformovanost o cenách n Kvalitní nastavení kalkulací, sledování vedlejších nákladů (položky ocenění) Bolesti ve výrobě n zbytečná ruční práce s vyhotovováním dokladů n Automatický sběr dat, XML dataporty na elektronická vstupní a výstupní zařízení, MES n obtížné plánování / změny výroby n MPS (hlavní rozvrh výroby), MRP-II, JIT….výrobní prognózy, přímá návaznost prodejních a výrobních zakázek při přímém plánování, ruční MRP, automatické navrhování nákupů (Sešit požadavků) a automatické vystavování nákupních objednávek n obtížné řízení kooperací n Funkčnost Řízení subdodavatelů n omezená kapacita výroby n Plánování pomocí grafických nástrojů, možnost použít TOC nebo zadávání subdodávek externím zdrojům (kooperace) Bolesti ve skladu a v nákupu n neprovázanost procesů Nákup –Sklad –Výroba -Účetnictví n Dynamické sledování n velký objem skladových zásob n Použití modifikátorů a metod doplňování, výpočet čistých požadavků, prognózování, optimalizace dávek n nepružnost nákupu n EDI, automatické vytváření ceníků, alternativní zboží a dodavatelé n nedostatečné / neaktuální informace o dodavatelích n CRM – vazba z Nákupu na CRM a zpět n zbytečné nákupy / platby n Workflow a schvalování operací, systém řízení kvality, výpočet čistých požadavků, používání modifikátorů na kartě Zboží n obtížné řízení skladů v různých místech- lokacích n Optimalizace logistických operací v různých lokacích Bolesti ve skladu a v nákupu n obtížná zastupitelnost nákupčích (obstaravatelů) n Stejné jako u prodejců (viz marketing a prodej) n nerovnoměrná vytíženost nákupčích n Systém priorit, vyhodnocování aktivit a úkolů, plánování práce zdrojů na obchodních příležitostech n absence podpory elektronického obchodu n Aplikace e-Shop jako součást řešení (All-In-One) n obtížné sledování původu zboží n Aplikace pro sledování zboží (sériová čísla, expirace a šarže) n absence virtuálních skladů (katalogy zboří, které není zatím skladem) n Neskladované zboží n obtížené řízení více skladových míst a uložení podle různých parametrů n Aplikace Skladové jednotky, přihrádky, zaskladnění, vyskladnění, cross-docking Bolesti v servisu n obtížná předvídatelnost potřeb zákazníka n CRM-Servis- sledování trendů předmětů servisu n nedostatečný přehled o prioritě servisních úkolů n CRM – sledování servisních zakázek, pult dispečera n nedostatečný přehled o vytížení servisu n Pult dispečera n obtížné sledování stavu zakázky n Aplikace sledování servisních zakázek a vytváření protokolu servisu n absence přehledu o historii servisních prací n CRM servis – historie a aplikace Plánování úloh n nedostatečná evidence servisních smluv n CRM- aplikace vytváření a řízení smluv Cyklus implementace IS/IT v podniku Zjednodušené schéma využívání ERP Ostatní n plánování a efektivní nasazení firemních zdrojů účastných při opravárenských pracích n projekty - řízení oprav investičního majetku n řízení projektové činnosti n archiv změn v polích - protokol změn n účtování více firem v jednom systému a účtování mezi těmito firmami n Business Notification n Modifikovatelná menu podle rolí uživatele n virtuálně rozdělená databáze – centra odpovědnosti n přímé propojení z manažerského IS do Navision n User Portal – Internet / Intranet n Commerce Portal – B2C n Commerce Gateway – B2B n OLAP + Business Analytics