1 Úloha regionálního stupně VS a současné krajské zřízení Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. KVE OSNOVA PŘEDNÁŠKY 1. Regionální stupeň VS 2. Krajská samospráva v ČR ÚVOD Literatura a legislativa Cogan, R.: Krajské zřízení, ASPI 2004 Kadečka, S.: Právo obcí a krajů v ČR, C.H.BECK 2003 Koudelka, Z.: Průvodce územní samosprávou, Linde 2003 Peková, J.: Hospodaření a finance územní samosprávy, Management Press 2004 Provazníková, R.: Financování měst, obcí a regionů, Grada 2007 Literatura a legislativa Zákon č. 001/1993 Sb., Ústava České republiky Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) Evropská charta regionální samosprávy Terminologická poznámka Termín či kategorie region se pojímá různě. Regionem budeme v přednášce chápat kraj, resp. krajskou samosprávu případně ekvivalentní pojem v některých evropských zemích. V zákoně č. 248/2001 Sb., o podpoře regionálního rozvoje se za region považuje: územní celek vymezený pomocí administrativních hranic krajů, okresů, správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, správních obvodů obcí s rozšířenou působností, obcí nebo sdružení obcí, jehož rozvoj je podporován podle tohoto zákona. Ale také tzv. region soudržnosti (NUTS 2). 2 Terminologická poznámka Regionální a krajská politika jsou různé pojmy. Regionální politika je zaměřena např. na zmírňování disparit, formuluje ji především stát (případně EU) a podílí se na její realizaci stát (správní úřady), kraj, obce III., II., I., případně další subjekty. Krajská politika představuje soubor veřejných politik krajské samosprávy, je formulována krajskými orgány (např. Programové prohlášení Rady kraje po volbách, Program rozvoje kraje apod.) 1.Regionální stupeň VS Vznik regionální samosprávy Vzniká na základě historického, sociálního, ekonomického, územního a politického vývoje (prvek demokratického vývoje společnosti a decentralizace). Představuje střední článek veřejné správy mezi státem a obcí. Na rozdíl od přirozeného vzniku municipalit se o regionální samosprávě někdy hovoří, že vznikla ,,uměle". Naopak někteří odborníci akcentují jako současný trend regionalizaci (tzv. Evropa regionů). Regionální samospráva Územní celek geografický ohraničený. Společenství občanů. Samospráva veřejných záležitostí. Soustava orgánů, jimiž jedná a uskutečňuje svou vůli. Legislativní a politické (volby) předpoklady existence (právní subjektivita). Ekonomické předpoklady (vlastní majetek, rozpočet, hospodaření). Role regionální samosprávy Regionální úroveň územní samosprávy je reprezentantem občanů, kteří na území regionu žijí, podnikají a využívají služeb veřejného sektoru. Zastupuje zájmy všech obcí a měst v regionu vůči státu. Současně často zastupuje zájmy státu na území svého regionu v rámci přenesené působnosti. Funkce regionální samosprávy Sociální ­ sociální péče a služby, redistribuční charakter. Ekonomická ­ zabezpečení veřejných statků, ovlivňování sociálně ekonomického rozvoje svého území. Územně technická ­ optimální využití daného území na základě územního plánu k různým aktivitám. 3 Regionální samospráva Po II. SV probíhá proces decentralizace veřejné správy (a proces fiskální decentralizace). V USA vznik teorie ,,fiskálního federalismu". Rada Evropy a EU podporuje regionální (střední) stupeň veřejné správy. Koresponduje to i s principem subsidiarity. V některých členských státech EU je střední článek reprezentován federativními republikami či zeměmi. Evropská charta regionální samosprávy Návrh byl předložen v roce 1997 Kongresem místních a regionálních samospráv, narozdíl od Evropské charty místní samosprávy figuruje pouze ve formě návrhu mezinárodní úmluvy (členské státy nemusí tento dokument implementovat do své legislativy). V čem je příčina skutečnosti, že Evropská charta místní samosprávy je ,,povinná" a Evropská ch. r. s. je pouze doporučující? Evropská charta regionální samosprávy princip subsidiarity, princip solidarity, vzájemné loajality regionů, požadavek participace regionální samosprávy na řízení celostátních záležitostí, potřebu účasti regionálních samospráv v evropské politice, právní ochranu, Evropská charta regionální samosprávy statutární a organizační autonomii, právo na různorodé a flexibilní finanční zdroje, přiměřenou finanční autonomii, princip finanční solidarity, zásady finančního vyrovnávání na různých úrovních v rámci rozpočtové soustavy, právo na vlastnictví majetku, právo na spolupráci regionů, právo na svou specifickou regionální politiku. 2. Krajská samospráva v ČR Krajská samospráva v ČR Vzniká opožděně ústavním zákonem č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územně samosprávných celků. Nově vzniklé kraje se liší od původních krajů podle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu. Volby do krajských zastupitelstev ­ 2000 Reálný vznik KÚ v roce 2001 (zpočátku financovány dotacemi ze státního rozpočtu) 4 Kraje a regiony soudržnosti 8NUTS 2 (regiony soudržnosti) 8Správní kraje (původní kraje) 14Kraje (vyšší územně správní celky) POSTAVENÍ KRAJE A JEHO ORGÁNŮ Je územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu. Je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy a hospodaří za podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje v právních vztazích svým jménem. Je samostatně spravován zastupitelstvem kraje, dalšími orgány kraje jsou rada kraje, hejtman kraje a krajský úřad. Orgánem kraje je též zvláštní orgán kraje zřízený podle zákona. ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo Rada kraje Hejtman Krajský úřad (v čele úřadu je ředitel) Zvláštní orgány Orgány zastupitelstva = výbory Orgány rady = komise POSTAVENÍ KRAJE A JEHO ORGÁNŮ Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. Spravuje své záležitosti samostatně (samostatná působnost). Státní orgány mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který stanoví zákon. Rozsah samostatné působnosti může být též omezen zákonem. POSTAVENÍ KRAJE A JEHO ORGÁNŮ Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánům kraje, vykonávají orgány kraje jako svou přenesenou působnost. Kraj je při výkonu státní správy správním obvodem. Kraj je povinen zabezpečit výkon přenesené působnosti může být též omezen zákonem. 5 Příjmy rozpočtu kraje a) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv, b) příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, c) příjmy z hospodářské činnosti organizace, pokud jsou podle tohoto nebo jiného zákona příjmem rozpočtu kraje, který organizaci zřídil nebo založil, d) příjmy ze správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy, k nimž je kraj pověřen podle zvláštních zákonů, zejména správní poplatky z této činnosti a dále příjmy z vybraných pokut uložených v pravomoci kraje podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů, 25 Příjmy rozpočtu kraje e) výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona, f) dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, g) přijaté peněžité dary a příspěvky, h) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů patří do příjmů kraje, i) prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut 26 Výdaje z rozpočtu kraje a) závazky vyplývající pro kraj z plnění povinností uložených zvláštními právními předpisy, b) výdaje na činnost orgánů kraje v jeho samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je kraj pověřen zvláštními právními předpisy, d) závazky vyplývající pro kraj z uzavřených smluvních vztahů v jeho hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupil, 27 Výdaje z rozpočtu kraje f) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými územními celky nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, g) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, h) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, i) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro kraj, j) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti kraje, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. 28 POSTAVENÍ KRAJE A JEHO ORGÁNŮ Kraj při výkonu samostatné působnosti a přenesené působnosti chrání veřejný zájem. Kraj zajišťuje výkon finanční kontroly podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů a podle zák. o finanční kontrole ve VS (320/2001 Sb.). Pokud zvláštní zákon upravuje působnost krajů a nestanoví, že jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do samostatné působnosti krajů. Kraje zřizují a zakládají následující subjekty organizační složky bez právní subjektivity příspěvkové organizace veřejné výzkumné instituce školské právnické osoby veřejné neziskové organizace obecně prospěšná společnost obchodní společnosti (a.s., s.r.o.) nadace, NF a družstva? 6 Příklad Jihomoravský kraj JMK zřizuje příspěvkové organizace v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb, kultury, dopravy, školství apod. JMK je zřizovatelem 243 příspěvkových organizací v oblasti školství a 54 neškolských příspěvkových organizací, tj. celkem 297 příspěvkových organizací. Dále je kraj zakladatelem 7 akciových společností v oblasti nemocniční akutní lůžkové péče. 31 OBČAN KRAJE Občanem kraje je fyzická osoba, která je státním občanem České republiky a je přihlášena k trvalému pobytu v některé obci nebo na území vojenského újezdu v územním obvodu kraje. Občan kraje, který dosáhl věku 18 let, má právo a) volit a být volen do zastupitelstva, b) vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem, c) nahlížet do rozpočtu kraje a do závěrečného účtu kraje, do zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva, do usnesení rady, výborů zastupitelstva a komisí rady a pořizovat si z nich výpisy, pokud tomu nebrání jiné zákony, OBČAN KRAJE d) požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li žádost podepsána nejméně 1 000 občany kraje, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů, e) podávat orgánům kraje návrhy, připomínky a podněty; orgány kraje je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů. OBČAN KRAJE f) vyjadřovat se k návrhu rozpočtu kraje a k závěrečnému účtu kraje za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně, ve lhůtě stanovené jednacím řádem, nebo ústně na zasedání zastupitelstva. Uvedená oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je přihlášena k trvalému pobytu v některé obci nebo vojenském újezdu v územním obvodu kraje, stanoví- li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena. Oprávnění má i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let a vlastní na území kraje nemovitost (kromě voleb). Obecně závazné vyhlášky kraje Obecně závaznou vyhláškou kraje vydanou zastupitelstvem v mezích jeho samostatné působnosti lze ukládat povinnosti fyzickým a právnickým osobám, jen stanoví-li tak zákon. Musí být v souladu se zákony. Nabývá platnosti dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje (den rozeslání). Kraj zašle obecně závaznou vyhlášku kraje neprodleně po dni jejího vyhlášení ministerstvu. Obecně závazné vyhlášky kraje Nabývá účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení ve Věstníku, pokud v něm není stanoven pozdější počátek účinnosti. Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti právního předpisu kraje, nejdříve však dnem vyhlášení. Dřívější počátek účinnosti musí být v právním předpise kraje uveden. V těchto případech se právní předpis kraje zveřejní též na úřední desce krajského úřadu, na úředních deskách obecních úřadů obcí, kterých se dotýká, a v hromadných informačních prostředcích. 7 Nařízení kraje Na základě a v mezích zákona rada vydává právní předpisy v přenesené působnosti, je-li k tomu kraj zákonem zmocněn; tyto právní předpisy se nazývají nařízení kraje. Musí být v souladu se zákony a právními předpisy vydanými vládou a ústředními správními úřady. Nabývá platnosti dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje (den rozeslání). Nařízení kraje Kraj zašle nařízení kraje neprodleně po dni jeho vyhlášení věcně příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu správnímu úřadu. Nabývá účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení ve Věstníku, pokud v něm není stanoven pozdější počátek účinnosti. Nařízení kraje Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti právního předpisu kraje, nejdříve však dnem vyhlášení. Dřívější počátek účinnosti musí být v právním předpise kraje uveden. V těchto případech se právní předpis kraje zveřejní též na úřední desce krajského úřadu, na úředních deskách obecních úřadů obcí, kterých se dotýká, a v hromadných informačních prostředcích. Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, b) předkládat návrhy Ústavnímu soudu na zrušení právních předpisů, má-li za to, že jsou v rozporu se zákonem, c) vydávat obecně závazné vyhlášky kraje, d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat programy rozvoje územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění, e) schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění, Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno f) volit zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti, g) stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje, h) rozhodovat o spolupráci kraje s jinými kraji a o mezinárodní spolupráci, i) schvalovat rozpočet kraje a schvalovat závěrečný účet kraje, j) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky kraje; k tomu schvalovat jejich zřizovací listiny, Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno k) rozhodovat o založení a rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách, l) delegovat zástupce kraje, s výjimkou § 59 odst. 1 písm. j), na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou účast, m) navrhovat zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou účast, a navrhovat jejich odvolání, n) volit a odvolávat hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana a další členy rady z řad svých členů a odvolávat je z funkce, 8 Zastupitelstvu kraje je vyhrazeno o) stanovit počet uvolněných členů rady, jakož i funkce, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni a od kterého dne, p) zřizovat a zrušovat výbory, volit a odvolávat jejich předsedy a členy, q) rozhodovat o odměnách neuvolněným členům zastupitelstva a o odměnách podle, r) stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům zastupitelstva, s) rozhodovat o peněžitých plněních spojených s výkonem funkce členů výborů, komisí a zvláštních orgánů fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva, t) udělovat ceny kraje, u) plnit další úkoly stanovené zákonem. Zastupitelstvu je dále vyhrazeno rozhodování o těchto majetkoprávních úkonech kraje a) nabytí a převod nemovitých věcí, b) poskytování věcných a peněžitých darů podle zvláštního zákona v hodnotě nad 100 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním roce, c) poskytování dotací občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným právnickým a fyzickým osobám působícím na území kraje v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy, sociálních služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany zvířat a životního prostředí v hodnotě nad 200 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním roce, nejedná-li se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu, Zastupitelstvu je dále vyhrazeno rozhodování o těchto majetkoprávních úkonech kraje d) poskytování dotací obcím z rozpočtu kraje a kontrola jejich využití, e) vzdání se práva a prominutí pohledávky vyšší než 200 000 Kč, f) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 200 000 Kč, g) dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců, h) postoupení pohledávky vyšší než 200 000 Kč, Zastupitelstvu je dále vyhrazeno rozhodování o těchto majetkoprávních úkonech kraje i) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru, půjčky, o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a ke smlouvě o sdružení, j) zastavení nemovitostí, k) emise vlastních obligací, l) stanovení majetkové účasti na podnikání jiných právnických osob, m) peněžité a nepeněžité vklady do právnických osob. Výbory zastupitelstva Finanční výbor Kontrolní výbor Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Výbor pro národnostní menšiny (5 %) Iniciativní a kontrolní orgány zastupitelstva (kromě ,,povinných" může zřídit další) Radě kraje je vyhrazeno a) zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném zastupitelstvem, b) stanovit počet zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, do zvláštních orgánů kraje a do organizačních složek a objem prostředků na platy těchto zaměstnanců, c) na návrh ředitele krajského úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez návrhu ředitele je neplatné, 9 Radě kraje je vyhrazeno d) zřizovat a zrušovat podle potřeby komise rady, jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy, e) ukládat krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti a kontrolovat jejich plnění, f) přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné působnosti, g) vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob z územního obvodu kraje, Radě kraje je vyhrazeno h) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností, i) vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k právnickým osobám, organizačním složkám, které byly zřízeny nebo založeny krajem nebo které byly na kraj převedeny zvláštním zákonem, včetně jmenování a odvolávání jejich ředitelů a stanovení jejich platu a odměn; k tomu pravidelně jedenkrát ročně projednávat zprávu o jejich činnosti, o plnění jejich úkolů, pro které byly založeny nebo zřízeny, a přijímat příslušná opatření k nápravě, Radě kraje je vyhrazeno j) rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní společnosti, k) vydávat nařízení kraje, l) rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce; tuto působnost může rada svěřit příslušnému odboru krajského úřadu zcela nebo z části, m) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy zastupitelstva nebo komisemi rady, n) plnit úkoly stanovené zvláštním právním předpisem. Rada rozhoduje o těchto majetkoprávních úkonech kraje a) o poskytování dotací občanským sdružením, humanitárním organizacím a jiným právnickým a fyzickým osobám působícím v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy, sociálních služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury a vzdělávání, vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany zvířat a životního prostředí; tyto dotace nesmí převýšit 200 000 Kč jednomu občanskému sdružení, jedné humanitární organizaci nebo jedné právnické nebo fyzické osobě v kalendářním roce, Rada rozhoduje o těchto majetkoprávních úkonech kraje b) o vzdání se práva a prominutí pohledávky nepřevyšující 200 000 Kč, c) o zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě nepřevyšující 200 000 Kč, d) o uzavírání dohod o splátkách s lhůtou splatnosti nepřevyšující 18 měsíců, e) o nabytí a převodu movitých věcí na kraj včetně peněz, f) o poskytování věcných a finančních darů do 100 000 Kč v jednotlivých případech. Komise rady Iniciativní a poradní orgány. ,,Nepovinné", ale všechny kraje v ČR je mají zřízené. 10 Příklad Komise rady JMK Komise finanční a majetková Komise pro meziregionální vztahy Komise dopravy a územního plánování Komise regionálního rozvoje Komise sociální Komise zdravotní Komise životního prostředí Komise legislativní Komise pro výchovu a vzdělávání Komise sportovní Komise pro rozvoj zemědělství Komise kulturní 55 Hejtman a) spolu s náměstkem hejtmana podepisuje právní předpisy kraje, b) po předchozím souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolává ředitele v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání ředitele bez předchozího souhlasu ministra vnitra je neplatné, c) stanoví podle zvláštního předpisu plat řediteli a ukládá mu úkoly, d) na základě zmocnění v zákoně zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány, Hejtman e) odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok, f) zajišťuje ochranu utajovaných skutečností, g) odpovídá za informování občanů o činnosti kraje, h) vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti, pokud jsou mu svěřeny zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví zákon, i) plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle zvláštních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a řediteli Zvláštní orgány kraje Zřizuje hejtman, ale většinou jsou zřízeny přímo ze zákona. Bezpečnostní rada kraje Krizový štáb kraje Povodňová komise uceleného povodí Krajský úřad a) přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle zvláštních zákonů, pokud není zákonem tato působnost svěřena zvláštnímu orgánu nebo zákon nestanoví jinak, b) ukládá sankce podle zákona, c) poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím, d) zabezpečuje koordinaci výstavby a provozu informačního systému kompatibilního s informačními systémy veřejné správy, Krajský úřad e) provádí podle zvláštního právního předpisu kontrolu výkonu přenesené působnosti obcí, f) zřizuje funkci koordinátora pro romské záležitosti, g) vykonává další působnosti svěřené mu zákonem. 11 Koncepční a programové dokumenty kraje Komplexní koncepce: Strategie rozvoje Program rozvoje Hlavní sektorové koncepce (obvykle zpracovávané na úrovni odborů) Dílčí sektorové koncepce Odborné studie - podkladové analýzy pro strategické rozhodování Kraj také sestavuje střednědobý rozpočtový výhled (na 2 až 5 let), který by měl být kompatibilní s PRK, případně s dalšími obsahově věcnými programovými dokumenty Koncepční řízení V ČR souběžně běží dva způsoby strategického plánování (v zahraničí často tvořící jeden celek): Strategické dokumenty ­ jsou aktivními nástroji (z pohledu času i finančních prostředků) Územně plánovací dokumenty ­ jsou nástroji regulačními (,,regulace rozhodování v území") Tyto přístupy vytváří komplexní pohled na řízení rozvoje. Každý ze zmíněných přístupů má své silné stránky i omezení. Je třeba usilovat o jejich koordinaci a sbližování v podobě konzistentních cílů bez negací. Komplexní strategické dokumenty kraje Strategie rozvoje kraje je dlouhodobý koncepční dokument, který formuluje přístup kraje k podpoře rozvoje jeho územního obvodu. Stanovuje strategické cíle rozvoje kraje jako celku a jeho funkčních částí, hlavní cesty k jejich dosažení a poskytuje potřebná východiska a základní rámec pro vypracování programu rozvoje kraje a strategických plánů rozvoje měst nebo jiných územních celků kraje. Program rozvoje kraje je střednědobým koncepčním. Konkretizuje strategické cíle a rozvojové aktivity ve formě konkrétních opatření a projektů, určuje jejich nositele a stanoví způsob financování a implementace. Sektorové koncepční dokumenty krajů Strategie i programy ­ označení se liší podle jednotlivých sektorů Metodické problémy Provázanost s komplexními koncepčními dokumenty Soulad s ostatními sektorovými dokumenty Intervaly aktualizace a jejich sladění s komplexními dokumenty - Nadřazenost či podřazenost zakotvených rozhodnutí Problematika je stále ,,otevřená" Obtížná spolupráce jednotlivých složek krajského úřadu Nejčastější sektorové dokumenty krajů Strategie rozvoje hospodářství Program rozvoje cestovního ruchu Dopravní koncepce Plán vodovodů a kanalizací Koncepce zdravotnictví Koncepce ochrany přírody Plán odpadového hospodářství Energetická koncepce Strategie rozvoje lidských zdrojů Strategie udržitelného rozvoje (x) a další ... Pozn. Použita nejběžnější označení bez ohledu na metodickou správnost Územně plánovací dokumenty kraje Pevná opora v zákoně: Od 1.1.2007 ,,Nový" stavební zákon č. 183/2006 Sb. Zásady územního rozvoje kraje Regulační plány (Nyní územní plány vyšších územních celků) Tyto dokumenty stanoví základní koncepci udržitelného rozvoje území, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání". Od 1.1.2007 nadřazenost ÚPD nad strategickými dokumenty 12 Subjekty zapojené do tvorby krajských dokumentů (aktéři) Politická reprezentace kraje (schvalovatel) Krajský úřad ­ odbory a oddělení (realizátoři) Odborné poradenské struktury kraje ­ výbory, komise, pracovní skupiny Relevantní subjekty kraje ­ např. hospodářské komory, úřady práce, hygienická stanice, vysoké školy a další Veřejnost Zpracovatel Kontrola a dozor úsc Kontrola Předběžně, průběžně, následně Předmětem kontroly plnění jiných povinností uložených úsc zákonem Kontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc Dozor Výhradně následně Zákonnost aktů úsc Dozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu Dozor úsc Dozoru podléhají Právní předpisy úsc (obecně závazné vyhlášky a nařízení) Usnesení Rozhodnutí Jiná opatření úsc Dozoru nepodléhají Porušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) Rozhodnutí ve správním řízení Hospodaření úsc (dle z. o fin. kontrole a z. o přezkoumávání a dle z. o obcích a krajích) Dozor ­ samostatná působnost Dozor nad samostatnou působností obcí (MV ČR) Dozor nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Kontrola ­ samostatná působnost Kontrola nad samostatnou působností obcí (MV ČR) Kontrola nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Dozor a kontrola ­ přenesená působnost Dozor nad přenesenou působností obcí (KÚ) Kontrola nad přenesenou působností obcí (KÚ) Věcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy 13 KONEC